Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

Gäsp. En drömmare till. Rubriken hade också kunnat lyda "Så kan vi begå politiskt självmord". Dubbla priset på drivmedel? Det drabbar inte mig nämnvärt, men jag kör ju bara ungefär 1500 mil privat per år, om de milen kostar 15000 eller 30000 kr/år i drivmedel är inte livsavgörande. Men för företagen? För de som bor på landsbygden och kör fem tio gånger mer än jag, och som inte kan välja kollektivt som jag faktiskt kan?

Hur kan man vara så ignorant och respektlös? "Sverige har använt sin rättmätiga del av utsläpp"... säger vem då? I relation till vad? Per kvadratkilometer skog? BNP? Så många frågor.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Gäsp. En drömmare till. Rubriken hade också kunnat lyda "Så kan vi begå politiskt självmord". Dubbla priset på drivmedel? Det drabbar inte mig nämnvärt, men jag kör ju bara ungefär 1500 mil privat per år, om de milen kostar 15000 eller 30000 kr/år i drivmedel är inte livsavgörande. Men för företagen? För de som bor på landsbygden och kör fem tio gånger mer än jag, och som inte kan välja kollektivt som jag faktiskt kan?

Hur kan man vara så ignorant och respektlös? "Sverige har använt sin rättmätiga del av utsläpp"... säger vem då? I relation till vad? Per kvadratkilometer skog? BNP? Så många frågor.

Ja, man får skala bort alla de där delarna. Artikeln var en intressant idé inlindad i en massa tramsargument och befängda anpassningar för svensk del. Men som grundmekanism för en koldioxidskatt som tillämpas globalt vore idén inte helt dum, tänker jag. Skall ju då naturligtvis ersätta andra svenska motsvarande beskattningar, vilket kanske till och med skulle ge ett lägre bensinpris för svensk del, men istället kanske bli effektiv för att få bort kolkraft osv. samtidigt som det stimulerar forskning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja, man får skala bort alla de där delarna. Artikeln var en intressant idé inlindad i en massa tramsargument och befängda anpassningar för svensk del. Men som grundmekanism för en koldioxidskatt som tillämpas globalt vore idén inte helt dum, tänker jag. Skall ju då naturligtvis ersätta andra svenska motsvarande beskattningar, vilket kanske till och med skulle ge ett lägre bensinpris för svensk del, men istället kanske bli effektiv för att få bort kolkraft osv. samtidigt som det stimulerar forskning.

Ja precis - det är ju just det där som ofta är problemet, för mig åtminstone. Diskussionerna och idéerna är intressanta, men argumentationen och riktningen på det hela är ofta helt uppåt väggarna. Tyvärr så tappar jag intresset ganska snabbt och har en tendens att avfärda saker när en inlaga är skriven som den är i detta och många andra fall.

Synd, för jag tror de flesta människor är intresserade av att höra nya idéer och tankesätt, men gärna vill lämna höftskotten åt sidan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man kan väl säga att media haft ett annat fokus den sista tiden...?
 

Bifogat

  • greta.jpg
    greta.jpg
    72.4 KB · Visningar: 37

Raderad medlem 51742

Guest
Aldrig har det väl så tydligt blottats att en tjänsteman har en egen politisk agenda - tror minsann karln precis kom ut som miljöpartist. Bra iaf. att han hade ryggrad nog att avgå.

Den 9 januari 2020 tillträdde Lars Björklund, 52, som tillförordnad vd på Parkeringsbolaget i Göteborg, efter sparkade Maria Stenström.
Men bara några månader senare väljer han nu att avgå, kan GT berätta – i protest mot de sänkta p-avgifterna.

”Det avgörande för mitt ställningstagande är att styrelsen tog ett beslut onsdagen den 8 april om att sänka avgiften med hälften på alla besöksparkeringar från 20 april till sista juni. Detta för att underlätta för arbetspendlare och för att gynna det lokala näringslivet”.

”Detta är ett beslut som går emot mina personliga värderingar och som jag upplever är i konflikt med mitt uppdrag som vd. Det är inte rätt varken i innehåll och i processen för beslutet”.

https://www.expressen.se/gt/parkeringsbolagets-vd-avgar-omedelbart/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Wow. Jag får inte riktigt ihop det, ytterst märkligt.

Man undrar ju hur många fler tjänstemän i kommunala, regionala och statliga myndigheter som driver politiska agendor, men som kan fortsätta eftersom politikerna inte har någonting emot det. I det här fallet skedde ju ett ovanligt undantag i och med att politikerna antog en motsatt linje än den ideologi de annars brukar driva och då blev konflikten uppenbar.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Vet inte om det är rätt tråd egentligen men ämnet tangeras ju onekligen.

WTF liksom, så här fort trodde jag inte att det skulle gå, att detta skulle komma på sikt var väl ingen nobrainer men redan.

https://www.bytbil.com/nyheter/volvo-bara-blaljusbilar-kan-bestallas-utan-nya-fartsparren-27454

samt detta

https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-eu-regeln-fartsparr-kommer-i-alla-nya-bilar-27489

Jaha, köpa nytt i år då tydligen men ingen volvo och sedan aldrig mer byta bil, då gäller det att man hittar något man verkligen gillar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är synnerligen rätt tråd för jag kan tänka mig att de flesta MP'are jublar över dylika förslag. Allt som är en spik i kistan mot privat transport är ju helt i linje med deras egen agenda...

Jag orkar inte sätta mig in i förslaget i detalj och risken är väl överhängande att en motorjournalist fått fler än en detalj om bakfoten, men det står ju något om att systemet måste kunna stängas av, av föraren själv...?

I så fall är det väl bara att stänga av skiten så fort man startar bilen, precis som de flesta redan gör med den numera obligatoriska autostopp-funktionen...? Är det rent av det som blir bilkörning under senare delen av 2020-talet...? En lång kom ihåg lista med skit som måste slås av innan man kör bilen...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det rent av det som blir bilkörning under senare delen av 2020-talet...? En lång kom ihåg lista med skit som måste slås av innan man kör bilen...?

Saker som man inte har efterfrågat men som man måste betala för.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tell me about it...

Jag shoppade ny bil för ett halvår sedan...tjugo sidor glassig broschyr om pekskärmen och infotainmentsystemet, men det går knappt att hitta information om hästkrafter, antal cylindrar eller cylindervolym...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Synd att huvuddelen av skatten på bensin beräknas per liter och inte procentuellt på priset. Hade varit intressant om man hade fått betalt för att tanka. Nu gällde ju inte detta främst den amerikanska oljemarknaden och det finns naturligtvis distributionskostnader och annat som ändå drar upp priset över noll, men ändå ett spännande tankeexperiment :crash

Oljepriset störtdyker.
WTI-oljan handlades på måndagskvällen för under noll kronor fatet – vilket alltså innebär att oljebolagen får betala för att bli av med oljan.

https://www.expressen.se/dinapengar/oljepriset-stortdyker-under-1-dollar-fatet/
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tell me about it...

Jag shoppade ny bil för ett halvår sedan...tjugo sidor glassig broschyr om pekskärmen och infotainmentsystemet, men det går knappt att hitta information om hästkrafter, antal cylindrar eller cylindervolym...

I samma veva som bakluckeemblemen blev rena rama skämtet. Min gamla Mercedes heter E 420 och har en 4.2 liters motor. En E 200 av samma årsmodell har en 2 liters och så vidare. Numera säger det inte ett skvatt. Inte för jag bryr mig om vad jag eller andra har eller inte har att flasha med på bakluckan, utan för att det var så jävla enkelt, ärligt och bra.

En ny Merca E 400 idag? 3 litersmotor. :va Kan den inte få heta E 300 istället?

Ren lögn, och det enda jag hatar mer än lögnare är lättmjölk, för det är vatten som ljuger om att vara mjölk. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad gillar du det system som Audi använder då...?

Audi A5 40 TFSI betyder tydligen att bilen har 190 hk och Audi A5 45 TFSI betyder att den har 245 hk. Var fan kom 40 och 45 ifrån...???

Något slags jävla konverteringssystem som tydligen behövs för att elbilskunder ska kunna räkna ut hur stor motor de köper...
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vad gillar du det system som Audi använder då...?

Audi A5 40 TFSI betyder tydligen att bilen har 190 hk och Audi A5 45 TFSI betyder att den har 245 hk. Var fan kom 40 och 45 ifrån...???

Något slags jävla konverteringssystem som tydligen behövs för att elbilskunder ska kunna räkna ut hur stor motor de köper...

Don’t get me started.... :D jag skulle kunna skriva spaltmeter om idiotin med dagens bilnomenklatur, men ska skona både er och mig själv. :D
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top