Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nja, jag tyckte mig höra att hon faktiskt är inbjuden av något slags samiskt ungdomsförbund. Hon ska tydligen utbildas i samisk kultur och även i klimatförändringarnas påverkan på renskötseln. Ska vi tippa att någon lite lämpligt "glömmer" att informera henne om den något maffiga fordonspark som används i nutidens renskötsel...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag såg på tv ikväll att man bytt ut skoter mot miljövänliga drönare för att få renar dit man vill.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
greta är en stor jävla bluff
googla...vem står bakom greta Thunberg....
så ska ni se
o vi kan aldrig redda miljön om vi inte bromsar befolknings ökningen på jorden
befolkningen ökar fortare än vi hinner göre några åtgärder,
vi är rent för många på denna lilla planet
men ingen politiker i hela världen vågar ta tag i detta
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
greta är en stor jävla bluff
googla...vem står bakom greta Thunberg....
så ska ni se
o vi kan aldrig redda miljön om vi inte bromsar befolknings ökningen på jorden
befolkningen ökar fortare än vi hinner göre några åtgärder,
vi är rent för många på denna lilla planet
men ingen politiker i hela världen vågar ta tag i detta

Vilka står bakom Greta Thunberg? Kan du länka till en bra källa?

Jag var i starten ganska skeptisk till Greta då jag upplevt Co2 kampanjen som ganska överdriven och onyanserad. Men samtidigt tänker jag att det är bra att ungdomen har fokus på miljön. Greta tar väl upp mer miljöproblem än bara Co2? När vi var unga sket de flesta i miljön och det blev sett på som häftigt att inte bry sig om miljön. Alla som har besökt en sandstrand på varmare breddgrader eller sett en död Val full av plast ser ju att miljösvineriet inte är hållbart. Jag tror det är extremt viktigt att vi tar hand om planeten och anpassar oss efter dens spelregler. Med det sagt är jag inte anti förbräningsfordon som redan är producerade.

Jag håller med dig i att befolkningsmängden är ett stort problem för Jorden och dess resurser. Tack och lov så har den negativa trenden med okontrollerad befolkningsökning redan vänt. Det kommer fortsätta bli fler människor en tid men sen pekar allt på att befolkningen kommer minska. Detta bland annat tack vare att de fattiga länderna blivit rikare och föder FÄRRERER barn. Hans Rosling beskriver det mycket bra här https://m.youtube.com/watch?v=2LyzBoHo5EI
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det enklaste är att googla o själv se, det finns mängder med sidor som berättar vem som står bak.
tror ni verkligen att denna 16 åring har hittar på allt detta själv
självklart är det inte hållbart med all plast vi använder o slänger i naturen
o inte heller som dom stora internationela företag beter sej i mammons nanm
men tror inte ett sekund på att det hjälper att du o jag sluttar leka med motorcykler
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag håller med dig i att befolkningsmängden är ett stort problem för Jorden och dens resurser. Tack och lov så har den negativa trenden med okontrollerad befolkningsökning redan vänt. Det kommer fortsätta bli fler människor en tid men sen pekar allt på att befolkningen kommer bli mindre. Detta bland annat tack vare att de fattiga länderna blivit rikare och föder mindre barn. Hans Rosling beskriver det mycket bra här https://m.youtube.com/watch?v=2LyzBoHo5EI

Färre för bövelen... :fakta

Dock vore det bra om vi blev mindre också, för fetma är en av världens stora folksjukdomar.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Färre för bövelen... :fakta

Dock vore det bra om vi blev mindre också, för fetma är en av världens stora folksjukdomar.

Jomenvisstsörrö så ska re vava färre :tummenupp Såg min miss efter jag postat men orkade inte redigera :crash
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
det enklaste är att googla o själv se, det finns mängder med sidor som berättar vem som står bak.
tror ni verkligen att denna 16 åring har hittar på allt detta själv
självklart är det inte hållbart med all plast vi använder o slänger i naturen
o inte heller som dom stora internationela företag beter sej i mammons nanm
men tror inte ett sekund på att det hjälper att du o jag sluttar leka med motorcykler

Googlade lite och hittade flera artiklar som nämner Ingmar Rentzhog. Han är grundare till en ideell stiftelse samt ett företag. Läser även att Greta helt har tagit avstånd från stiftelsen efter att det visade sig att Ingmars företag har använt hennes namn för att få in investerare samt att tjäna pengar. Greta säger att hon inte mottagit några pengar eller löften om framtida utbetalningar. Hon har nog inte hittat på allt själv men har säkerligen blivit påverkad av det ensidiga fokus som varit i frågan. Sverige har ju blivit extremt polariserat de sista 10-15 åren med en mainstream-media som bara visar sin trångsynta sida i saken.

Jag tror inte heller att det är lösningen att vi slutar köra motorcyklar. Däremot tror jag att människorna i våra städer hade mått bättre av att byta ut förbränningsfordon med elfordon. Det bästa för miljön och överkonsumtionen tror jag är om redan producerade fordon kan köras i 20ish år till med rimliga bränslepriser för att sen ersättas av elfordon. Bättre då att det blir lagt höga engångsavgifter på nya bilar samt avgifter för att köra med förbränningsmotorer i städer. För att få till det tror jag att det är viktigt att få till en välbalanserad diskussion istället för att man bara stirrar sig blind på att man är för eller emot. Att vara elbilshatare eller förbränningsmotorhatare gynnar ingen annan än möjligtvis de som har ett intresse i en splittrad befolkning som blir lättare att vilseleda.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns en rätt kul YT-kanal som heter Harry´s Garage.
I ett avsnitt kör han en Lotus Esprit Turbo UK - Österrike ToR.
Han gör ett snabbt överslag när han tankar att det skulle ta en lastbil 17 dagar att bränna upp lika mycket bränsle som hans Esprit gjort totalt på 33 år.
Det ger ett perspektiv på vilken påverkan hobbyfordon har på miljön.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det finns en rätt kul YT-kanal som heter Harry´s Garage.
I ett avsnitt kör han en Lotus Esprit Turbo UK - Österrike ToR.
Han gör ett snabbt överslag när han tankar att det skulle ta en lastbil 17 dagar att bränna upp lika mycket bränsle som hans Esprit gjort totalt på 33 år.
Det ger ett perspektiv på vilken påverkan hobbyfordon har på miljön.

Läste en artikel för något år sedan och vad jag kan minnas så räknade de ut att utsläppen från hela Sveriges motorsport på ett år var cirka lika stora som det ett flygplan släppte ut tur och retur till Thailand. Det var dessutom bra för djur/insektslivet att det kördes upp spår i skogarna.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har postat ang. det tidigare i denna tråd.

Noterat. Har dock inte läst hela tråden eller möjligen glömt bort vad som postats tidigare. Även jag postade angående det några inlägg upp.

Oavsett vem som eller vem som inte står bakom henne så är det egentligen inte så intressant tycker jag. Ska man hävda att någon står bakom henne bör man ha väldigt solid dokumentation för påståendet. Greta verkar genuint intresserad i det hon gör. Mer intressant tycker jag är om hon har rätt eller fel i det hon säger. Har hon fel bör det kritiseras sakligt och motargumenteras på ett moget sätt. Att män i 50-60 års åldern sitter och delar satir filmer av Greta på FB leder knappast till någonting positivt. Snarare gör det att folk får sympati för henne och hennes budskap med resultatet att det blir svårare för vettigt folk att framföra kritik mot hennes uttalanden.

Att man sen inte tycker om en person är upp till var och en. Men det blir för dumt när vuxna människor sitter och hånar folk för deras utseende/uttryck istället för att kritisera det de sagt. Oavsett om de heter Greta eller Donald. När man ser hur många vuxna beter sig på sociala medier samt i vanlig media nu för tiden så blir man inte det minsta förvånad att mobbing på skolor är så vanligt. Barn tar som känt efter beteendet till vuxna.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Tack för bra länkar. Hade inte läst det tidigare.

Det är tydligt att hon har många i sin krets som har vilja och resurser att hjälpa henne. Det framstår som att alla hjälper henne ideellt men samtidigt kanske utnyttjar henne till sin fördel. Som vanligt vill media och diverse folk ha en bit av kakan och publiciteten. Om Greta själv tog initiativet till klimatstrejk eller inte får vi nog aldrig veta. Att hon fått hjälp efter strejken tycker jag inte är så konstigt eller kritikvärdigt. Vad som däremot är kritikvärdigt är om miljöfanatiker/politiker försöker utnyttja hennes unga ålder/kön för att svartmåla kritik/teorier som kommer från andra sakkunniga (vilket så klart har hänt). Det blir ännu enklare att utnyttja situationen om vi går till personangrepp och lagar satirfilmer av en 16 årig tjej som tydligt kämpar för det hon tror på. Det är tyvärr väldigt lätt att gå i personangreppsfällan med resultatet att det blir ännu svårare att få till ett bra diskussionsklimat. Jag tycker att oavsett om det var en PR kupp eller inte från början så är det viktigaste att huvudfokus ligger på sakfrågan det gäller, alltså klimatet/miljöpåverkan i det här fallet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
det enklaste är att googla o själv se, det finns mängder med sidor som berättar vem som står bak.
tror ni verkligen att denna 16 åring har hittar på allt detta själv
självklart är det inte hållbart med all plast vi använder o slänger i naturen
o inte heller som dom stora internationela företag beter sej i mammons nanm
men tror inte ett sekund på att det hjälper att du o jag sluttar leka med motorcykler
Varenda liten droppe hjälper. :fakta:fyllisar

Och jag tycker att förbjuda bensin, diesel och kol borde göras 2025.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
SAS experimenterar med att göra reklamfilm som specifikt riktar sig till 20-åriga miljöpartister boende på Södermalm (dvs som aldrig någonsin skulle få för sig att flyga), samtidigt som de skrämmer bort alla andra kunder som de ännu har kvar. Hur tänkte de där? Försöker visualisera för mig själv hur brainstormingmötet med reklambyrån såg ut. Antingen lever de totalt frikopplade från verkligheten och med noll förståelse för hur dagens sociala medielogik fungerar eller så tyckte de att det var en bra idé att sätta hela sitt varumärke på spel för att eventuellt kunna vinna ett guldägg :va :lol
 
Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inget flygbolag har nämnts lika ofta i media idag som SAS. Minst 3/4 av de som hört om det har hört att skitnödiga SD-anhängare har blivit irriterade och ser fram emot att nyttja bolaget vid nästa resa.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inget flygbolag har nämnts lika ofta i media idag som SAS. Minst 3/4 av de som hört om det har hört att skitnödiga SD-anhängare har blivit irriterade och ser fram emot att nyttja bolaget vid nästa resa.

Återstår väl att se när vi ser försäljningssiffrorna framöver. Myten att all reklam är bra reklam är inte giltig i alla sammanhang. Att skapa kännedom om varumärket på det sättet kan möjligen fungera för ett bolag som inte är så känt och där det finns en potential att öka den kännedomen (vilket inte bör vara fallet med SAS), men i det här fallet handlar väl snarare syftet om att försöka skapa en positiv bild av varumärket som ökar omsättningen inom en för företaget viktig kundgrupp och i det avseendet är det förmodligen ett rejält klavertramp. Det är för övrigt inte bara "skitnödiga SD-anhängare" som kritiserar den. Kritiken är vid och bred, inte minst från PR- och reklamexperter. Finns det någon som har sagt något positivt om den (när det gäller dess förmåga att bidra till SAS affärer, dvs det som är syftet)? Genom sin "krishantering" där de tog ned filmen och inte vågade stå för den gjorde de ju till och med sin ursprungliga målgrupp upprörd.

(Risken att få kritik av skitnödiga SD-anhängare och locka till sig ryska trollarméer är för övrigt en risk som också bör tas i beaktande när man försöker kommunicera med sin målgrupp - har svårt att se så värst många sammanhang där det bidrar till att skapa en positiv effekt på varumärket)
 
Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inget flygbolag har nämnts lika ofta i media idag som SAS. Minst 3/4 av de som hört om det har hört att skitnödiga SD-anhängare har blivit irriterade och ser fram emot att nyttja bolaget vid nästa resa.

Man kan väl gissa att bland de som flyger ofta så är nog SD ändå underrepresenterade så det är kanske ett smart drag atr lura SD-svansen till att bli nyttiga idioter som sprider reklamen gratis.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top