Från tvåans växel till neutral vid t.ex. rödljus

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Växlar man inte till ettan innan man går till friläge inleds en självförstörelsefrekvens som mot slutet även tuggar i sig kolvarna. :crash

Har du dessutom biltemaolja i cykel så svär den åt dig och skickar grova sms via telemetri.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Riktiga hojar har neutralläges-spak.
Den extra spaken, bara att trampa till med hälen så hittar lådan friläget. :tummenupp
View attachment 437515
Haha, underbara minnen. Min första lånade enfield hade frilägen i hela lådan, trots att den var relativt nytillverkad. Spaken behövdes alltså aldrig, men man kom gärna åt den i uppförsbackar????
På min 60tals traja är det som vanligt, omöjligt att lägga i neutralen från ettan om man inte har perfekt injusterad koppling och exakt rätt oljenivå. Måste i från tvåan.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Säg att man kommer i hundra knyck. Bankar i tvåan o motorbromsar. Hur bra är det för kopplingen ?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
En sån spak skulle jag behöva på min ducce för den har ett neutralläge som bara visar sig sporadiskt:3freak
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sån spak skulle jag behöva på min ducce för den har ett neutralläge som bara visar sig sporadiskt:3freak
Jag fick det problemet på min SV650S. Lösningen var Haynes manual. Sista möjligheten i felsökningsmanualen var orsaken. Muttern som höll inre kopplingskorgen var lös.
Därför gick det inte få in neutralen. Men det gick att köra utan neutral. Utan att den frikopplade helt.
Äntligen hemma från Helsingland tog det faktiskt inte mer än en lång kväll i garaget med Haynes och sukkan att lösa det.
Det borde finnas en lösning till din ducce också ?
Eller 916 är konstruerad utan neutral ?
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag fick det problemet på min SV650S. Lösningen var Haynes manual. Sista möjligheten i felsökningsmanualen var orsaken. Muttern som höll inre kopplingskorgen var lös.
Därför gick det inte få in neutralen. Men det gick att köra utan neutral. Utan att den frikopplade helt.
Äntligen hemma från Helsingland tog det faktiskt inte mer än en lång kväll i garaget med Haynes och sukkan att lösa det.
Det borde finnas en lösning till din ducce också ?
Eller 916 är konstruerad utan neutral ?

Det är nog mer det att den har torrkoppling och oldschool racelåda, men man lär sig hur det funkar bäst...(rulla sakta på tvåan och peta försiktigt nedåt så KAN det funka...ibland:hihi)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nu vet jag inte vad du menar med att banka, men att åka på tvåan i 100 km/h; 'tycker jag är ganska normalt.

Kanske snabbare :). Brukar motorbromsa ganska hårt. Ibland så man hör ett litet sladd gnissel. Men när man tänker på det. Man pressar motorn minst lika hårt åt andra hållet. Alltså när man accelerar. Så det är nog lugnt.kanske :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top