Ktm 1290 s 2017-

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Vad har 100 mil resp 1 årsservice kostat för er och var?
Blir ett köp av en till våren. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
När jag startar tändningen på min 1290 S hörs ett vinande ljud, ungefär som när bränslepumpen startar. Skillnaden med det här ljudet är att det aldrig slutar, oavsett hur länge jag väntar. Jag misstänker att det skulle kunna vara någon cirkulationspump för kylningen eller liknande.

Är det normalt och likadant på era hojar, eller behöver jag kolla upp det?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Du kan släppa det. Är inte hundra på vad det är men vet att det skall vara så:fakta
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Om det är luftfjädring kan det vara luftpumpen
Min låter likadant
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Någon som har koll på hur man får av antispinn och antiwheelie på 1290 super adventure R? Den låter mig inte riktigt hantera den så som jag vill :hihi
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Någon som har koll på hur man får av antispinn och antiwheelie på 1290 super adventure R? Den låter mig inte riktigt hantera den så som jag vill :hihi

Stäng av MTC i menyn till att börja med:D. Sen har KTM från 2017 ändrat i programvaran så att TC och antiwheelie inte stängs av helt och hållet. Tydligen så löser man det genom att installera MSR. Med MSR installerad så stänger du av MTC och MSR. ABS kan du låta vara på. Wheela loss:cdevil
 
Last edited:

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Stäng av MTC i menyn till att börja med:D. Sen har KTM från 2017 ändrat i programvaran så att TC och antiwheelie inte stängs av helt och hållet. Tydligen så löser man det genom att installera MSR. Med MSR installerad så stänger du av MTC och MSR. ABS kan du låta vara på. Wheela loss:cdevil
Det är där det kniper, i menyn så står det redan MTC+MSR och när man har den i off-läget så vill den ändå inte släppa loss helt. Det ligger ändå där i bakgrunden och stryper på nåt vänster, känns ju lite lustigt om det inte går att få av det helt på en renodlad offroad-hoj tycker man ju. :va
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det är där det kniper, i menyn så står det redan MTC+MSR och när man har den i off-läget så vill den ändå inte släppa loss helt. Det ligger ändå där i bakgrunden och stryper på nåt vänster, känns ju lite lustigt om det inte går att få av det helt på en renodlad offroad-hoj tycker man ju. :va

Hmm, vet att många har klagat på detta. Kör inte så avancerat själv så jag stör mig på det. Enligt flera på adventure rider.com så löste de problemet med att installera MSR. KTM har enligt de som kontaktat dem om detta sagt att det inte går att stänga av TC till 100%. Endast på Superduken R med racepack.

Har du senaste software uppdateringen? Ska tydligen också ha en viss inverkan.
 
Last edited:

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Hmm, vet att många har klagat på detta. Kör inte så avancerat själv så jag stör mig på det. Enligt flera på adventure rider.com så löste de problemet med att installera MSR. KTM har enligt de som kontaktat dem om detta sagt att det inte går att stänga av TC till 100%. Endast på Superduken R med racepack.

Har du senaste software uppdateringen? Ska tydligen också ha en viss inverkan.
Har inte hunnit kolla upp vilken version som den har ännu. Har bara hunnit köra med den två gånger sen jag bytte. Men det känns ju lite trist ifall man inte kan utveckla sin körförmåga utan att alla säkerhetssystem ska gripa in så fort det släpper lite eller att framhjulet åker upp mer än 30cm. Får helt enkelt åka med den till närmaste ktm säljare och be dom kolla ifall det går att uppdatera/ändra nånting i systemet.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har inte hunnit kolla upp vilken version som den har ännu. Har bara hunnit köra med den två gånger sen jag bytte. Men det känns ju lite trist ifall man inte kan utveckla sin körförmåga utan att alla säkerhetssystem ska gripa in så fort det släpper lite eller att framhjulet åker upp mer än 30cm. Får helt enkelt åka med den till närmaste ktm säljare och be dom kolla ifall det går att uppdatera/ändra nånting i systemet.

Gör det, för så ska det inte behöva vara. Ska gå att köra på balanspunkten enda upp till sexans växel.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Var in med den till Ktm åf idag, som vanligt med alla verkstäder står dom där som ett frågetecken och säger "Nä det där har vi då inte varit med om innan" när jag förklarade hur skärmen kan flippa ur ibland. Imorse var språket inställt på Franska, den trodde även att jag hade elektrisk fjädring fast det är en SAR. Vissa gånger startar den inte alls. Upplever även en väldig massa obalans, "guppande" i framhjulet. Bytte däcket fram och det balanserades om, samma symptom ännu, skev fälg?

Känns inte som att en hoj för 160.000:- ska krångla såhär, det blir ju inte bättre av att en tid på verkstan är i princip omöjlig att få när det är högsäsong :huvet
 

JhonnyBone

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Tomelilla
Hoj
Raptor 700R
Någon som har haft problem med att styrlåset inte vill gå i på en 1290sas? Eller kan det vara så att jag bara gör fel?
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Någon som har koll på hur bred cykeln är (som bredast)?
Googlat runt bra länge nu utan att hitta en siffra :va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Någon som har koll på hur bred cykeln är (som bredast)?
Googlat runt bra länge nu utan att hitta en siffra :va

Styret är den bredaste punkten och jag har för mig att det är 800 mm. Jag kan göra en mätning och återkomma i morgon om det är av intresse?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Missat å följa upp den här tråden.... Aktiviteten har heller inte varit så stor så missen kan bero på de oxå...
Hur som så vart jag me en R modell i höstas.. Har inte hunnit me så många mil än å kommer säkert inte köra tusentals mil per år heller... Har bara den till att nöjes åka när passar..
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Styret är den bredaste punkten och jag har för mig att det är 800 mm. Jag kan göra en mätning och återkomma i morgon om det är av intresse?

Jättegärna! Hittade en siffra som säger 899mm, men du får gärna dubbelkolla!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jättegärna! Hittade en siffra som säger 899mm, men du får gärna dubbelkolla!
899 stämmer över styret... Mätte över tanken å de är strax under 700 på R modellen..
Frågan är hur mycke de skiljer på R, S, T modellerna, för volymen på bensintanken skiljer...
Va är det för mått som är viktigast? Är de någon dörr öppning du tänker på?
Sen vet inte jag hur bredd måttet påverkas me koffertar...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top