Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör du 316 mil och bara stannar 10 minuter skall jag köpa dig en glass.

Jag har sträckkört Bern-Åre (238 mil) och det var banne mig ingen lek. Med en Toyota LC 90 V6. Det tog mer än 7 minuter att tanka och kostade ca 4200 kr.

Med Teslan hade jag fått ladda i totalt 3 timmar och 21 minuter. Kostnad ca en femhundring.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kör du 316 mil och bara stannar 10 minuter skall jag köpa dig en glass.

Jag har sträckkört Bern-Åre (238 mil) och det var banne mig ingen lek. Med en Toyota LC 90 V6. Det tog mer än 7 minuter att tanka och kostade ca 4200 kr.

Med Teslan hade jag fått ladda i totalt 3 timmar och 21 minuter. Kostnad ca en femhundring.


Buy quality, cry once
Glöm inte kostnaden för att operera in kateter bara för att fysiskt lyckas med denna bedrift.. :fyllisar
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Kör du 316 mil och bara stannar 10 minuter skall jag köpa dig en glass.
Mer än 10 minuters rast kanske man vilja ha ja, såvida man inte är fler som kan dela på körningen, vilket inte är ovanligt om man vill komma fram snabbt.

Jag vet att jag i alla fall inte skulle vilja lägga en fjärdedel av körtiden på att ladda/tanka. :)
Jag har sträckkört Bern-Åre (238 mil) och det var banne mig ingen lek. Med en Toyota LC 90 V6. Det tog mer än 7 minuter att tanka och kostade ca 4200 kr.

Med Teslan hade jag fått ladda i totalt 3 timmar och 21 minuter. Kostnad ca en femhundring.


Buy quality, cry once

Kul att du jämför med en Toyta Landcruiser, en stor och tung skogsmaskin som drar 1,5 liter/milen. :tummenupp

Sedan är ju värdeminskningen en rejäl summa per mil på bilar en bra bit över halvmillen, om man ska börja blanda in ekonomi.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt är utrett i tråden... :) Och jämfört med en dieselbil för halvmiljonen skulle jag säga att en elbil har betydligt bättre prognos både på värdeminskning och på driftskostnader.

Kör man långt vill man ändå stanna och kissa/fika/äta/sova. Under tiden laddas bilen så det är ingen "extra tid" som går åt.

Landcruisern drog förresten i genomsnitt 1,15 l/mil på den trippen...
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Allt är utrett i tråden... :) Och jämfört med en dieselbil för halvmiljonen skulle jag säga att en elbil har betydligt bättre prognos både på värdeminskning och på driftskostnader.
Men man behöver inte lägga en halv mille för att få en bra dieselbil. Så värdeminskningen i kronor blir mycket mindre. Om det nu ens är så att värdeminskningen är mindre i procent för elbilar, jag skulle säga att det är högst osäkert. :)

Kör man långt vill man ändå stanna och kissa/fika/äta/sova. Under tiden laddas bilen så det är ingen "extra tid" som går åt.
Håller inte med. Om man som mig inte behöver kissa/sova en fjärdedel av restiden så förlorar man jättemycket tid med en elbil. :)
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Ras för elbilar i Norge:

Christina Bu, generalsekreterare för Norsk elbilsförening;

"Mättad marknad och inte längre lika kraftigt subventionerade, det tros vara två anledningar till att elbilsförsäljningen i Norge nu backar kraftigt."

Men generalsekretaren för Norsk elbilsförening kanske kommer med fake news? :tummenupp

https://teknikensvarld.se/ras-for-elbilar-i-norge/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är så sjukt jobbigt när någon kommer in mitt i en diskussion utan att orka ens läsa de tjugo sista inläggen... :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
...och fel parkering.
Lite som att jag skulle bli sur för att jag skaffar en <sätt in valfri bil här>, flyttar till Östermalm och blir sur för att jag tvingas betala svindyrt för plats i parkeringshus.
Det finns definitivt företag som passar på att utöva ocker, så lite koll måste man tyvärr skaffa sig i dagsläget.

Vad han gjort är att välja fel boende form. Bor du i en hyresfastighet eller bostadsrätt (som exemplet) så finns det boendeparkering. Men vill han ladda på boendeparkeringen så tar bostadsrättsföreningen betalt. Man har bara dragit ut ström för motorvärmare och investera i ökad elkapacitet så det räcker till elbilar kostar.
Och det vill inte majoriteten av medlemmarna BRF.
De behöver ju inte mer el än det redan finns.

Så ska man ladda elbilen hemma, ja då måste man vara egnahemsägare......
Fundera du på elbil, tänk på att 1a steget är eget hem.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Ändå missade du att länken diskuterats för några inlägg sedan?
Nej, det gjorde jag inte.

Det kanske låter jättekonstigt, men jag lägger större vikt vid vad generalsekretaren för Norsk elbilsförening har att säga om norsk elbilsförsäljning än några elbilsägare på ett svenskt hojforum. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det gjorde jag inte.

Det kanske låter jättekonstigt, men jag lägger större vikt vid vad generalsekretaren för Norsk elbilsförening har att säga om norsk elbilsförsäljning än några elbilsägare på ett svenskt hojforum. :)

Vad är det du tror att generalsekreteraren säger då?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som vet något om ladd-infrastrukturen i vårt vackra västra grannland?
Gissar att det sålts ganska många bilar om marknaden nu är mättad?
Har de haft problem med el-leveranser till stolpar och/eller låååånga köer vid stolparna.
Dvs har de i Norge haft, eller har, de problem med själva infrastrukturen som vi diskuterat i denna tråd?
Om "Ja" har de isf gjort något med distributions-nätet för att tillmötesgå elbehovet?
Om "Nej" så kanske vi diskuterar icke-problem i denna tråd?
Eller hade de redan från början bättre kraft i stam-nätet?

Många frågor blir det...:)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så ska man ladda elbilen hemma, ja då måste man vara egnahemsägare......
Fundera du på elbil, tänk på att 1a steget är eget hem.
Man kan bosätta sig i ett nybyggt område också. Det finns EU-direktiv om att man måste ha förberett för laddplatser när man anlägger nya parkeringar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad han gjort är att välja fel boende form. Bor du i en hyresfastighet eller bostadsrätt (som exemplet) så finns det boendeparkering. Men vill han ladda på boendeparkeringen så tar bostadsrättsföreningen betalt. Man har bara dragit ut ström för motorvärmare och investera i ökad elkapacitet så det räcker till elbilar kostar.
Och det vill inte majoriteten av medlemmarna BRF.
De behöver ju inte mer el än det redan finns.

Så ska man ladda elbilen hemma, ja då måste man vara egnahemsägare......
Fundera du på elbil, tänk på att 1a steget är eget hem.
Jag uttryckte mig nog slarvigt i skrift. Min tanke bakom det hela är att om man vill skaffa sig och använda sig av ny teknik, ligger det enligt min mening på individens ansvar att se till att detta är görbart.
Om jag flyttar från en lägenhet mitt i stan som har höghastighetsinternet via fiber till ett hus på landet som inte ens har möjlighet till ADSL så kan jag inte gråta ut i skvallerpressen om att jag inte kan surfa på internet.. Det är högst upp till mig och endast mig att kolla av att mitt boende uppfyller mina krav.
En helt annan fråga är hur man på bästa sätt ser till att infrastrukturen faktiskt kommer till om den inte redan finns.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att huvudanledningarna till den kraftiga nedgången på elbilsförsäljningen i Norge beror på mättad marknad och att de inte längre är lika kraftigt subventionerade.

Så kraftig nedgång är det ju inte direkt utan en enda månads försäljning som Teknikens Värld blåser upp till en stor nyhet... man måste se hela bilden.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Så kraftig nedgång är det ju inte direkt utan en enda månads försäljning som Teknikens Värld blåser upp till en stor nyhet... man måste se hela bilden.
Ja, det är nog rena tillfälligheter att elbilsförsäljningen rasar jämfört samma period förra året, samt rasar ännu mer jämfört med förra månaden, samtidigt som tex hybriderna ökar 20% i försäljning...

Och oron som generalsekreteraren för Norsk elbilsförening uttrycker är såklart helt obefogad...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oron rör att omställningen går för långsamt... rubriken har inte med uttalandet att göra.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Någon som vet något om ladd-infrastrukturen i vårt vackra västra grannland?
Gissar att det sålts ganska många bilar om marknaden nu är mättad?
Har de haft problem med el-leveranser till stolpar och/eller låååånga köer vid stolparna.
Dvs har de i Norge haft, eller har, de problem med själva infrastrukturen som vi diskuterat i denna tråd?
Om "Ja" har de isf gjort något med distributions-nätet för att tillmötesgå elbehovet?
Om "Nej" så kanske vi diskuterar icke-problem i denna tråd?
Eller hade de redan från början bättre kraft i stam-nätet?

Många frågor blir det...:)

Ladd-infrastrukturen för elbilar är väldigt bra så länge du håller dig nedanför nordnorge. Det går att ta sig runt i Norge med en Leaf 24kwh om man har god tid. Vad jag vet så är det några få platser där det är vanligt med kö vid laddstationerna. Känner flera som kör långt och ofta med elbil och de har nästan aldrig stått i kö. Ofta har de med picknick och laddar på naturnära stolpar medans de har lunchpaus med familjen.

En elektriker nämnde för mig att stora delar av de Norska hushållen har 230v enfas istället för 400v trefas. 400v skulle vara en vanligare standard i andra "euroländer". Osäker om det innebär att själva el-infrastrukturen är dåligt dimensionerad. Mängder med laddstationer verkar inte ha orsakat några problem med elnätet. Så troligtvis är det inte ett problem i Sverige heller.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top