Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trängsel på (Tesla) laddstationer upplevs mycket riktigt i Norge. Det bidragande i den ”pull-faktorn” kan mycket väl bero på en enkel anledning: Fri Supercharger.(snåla jäklar)

Givetvis måste folk fortsätta tanka även med elbil, skillnaden är nu att en betydligt större del inte behöver uppsöka macken vid vardagskörning utan bara på långa turer/semester etc. Att tanka bensin/diesel hemma har annars varit en ytterst begränsad skara med farmartank.. Kan jag tanka hemma slipper jag gärna det där tankstoppet på macken, att behöva kliva ur och vänta i snålblåsten på att kortläsaren ska acceptera chipet och att pumphandtaget såklart saknar låsfunktion..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trängsel på (Tesla) laddstationer upplevs mycket riktigt i Norge. Det bidragande i den ”pull-faktorn” kan mycket väl bero på en enkel anledning: Fri Supercharger.(snåla jäklar)

Givetvis måste folk fortsätta tanka även med elbil, skillnaden är nu att en betydligt större del inte behöver uppsöka macken vid vardagskörning utan bara på långa turer/semester etc. Att tanka bensin/diesel hemma har annars varit en ytterst begränsad skara med farmartank.. Kan jag tanka hemma slipper jag gärna det där tankstoppet på macken, att behöva kliva ur och vänta i snålblåsten på att kortläsaren ska acceptera chipet och att pumphandtaget såklart saknar låsfunktion..

Kan bara säga att det är en grym känsla att ha full tank varje morgon.:Bugar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Precis. Jag "tankar" inte längre. I stort sett varje gång jag behöver stanna på resa utanför räckvidden för att fylla på elektroner så sammanfaller det med ett tillfälle då jag ändå vill stanna och utföra någonting.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har aldrig kommit fram till en full Supercharger station.
Däremot när jag körde Leaf kom jag vid ett tillfälle fram till ett ställe med bara två 50kW-stationer som båda var upptagna. Jag behövde bara 5-10 minuter på sladden för att komma fram dit jag skulle, men var blockerad ändock.
Det visar styrkan i ett bra laddnätverk med många stolpar per plats och bilar som kan ta emot hög effekt: Med en tesla står du mellan 10-30min på en plats med 8-24 laddstolpar. Med de flesta andra märken är du i de flesta fall begränsad till en eller två stolpar med 50kW max, så bilarna behöver stå 45-60min per stopp på långresor.
Nu börjar det så smått poppa upp ett nytt nätverk (Ionity) som förstått poängen och sätter många laddare (6+ per ställe) med hög maxeffekt (150kW). Får hoppas att det går bra för dem, för utan bra infrastruktur är långresor ett meck.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur har bostadsbolagen/bostadsrättsföreningar löst laddningsstationer för de som har elbilar?

Har de varit behjälpliga med att installera dem på parkeringar, i centralgarage eller har de satt sig på tvären? Har de installerat elmätare så att de kan ta betalat för förbrukningen av el för de enskilda brukarna eller har de bjudit på elen?

När det gäller centralgarage och enskilda garage. Hur har de ställt sig till brandrisk om en elbil börjar brinna? De brinner ju annorlunda än en fossilbil och branden kräver andra metoder att släcka. Några restriktioner?

Ni som bor i städer utan tillgång till laddning över natten hur löser ni så att bilen har den laddning ni behöver?

Jag vet att enskilda hushåll installerar el för sina elbilar i sina villor. Att man kan få bidrag för det. Jag vet att bostadsbolag/bostadsrättsföreningar inte alltid är så pigga att installera eluttag till sina hyresgäster/bostadsrättsinnehavare med elbilar.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan bara tala för egen räkning med säkerhet. Installerade laddbox till leafen för 3 år sen. Företaget betalade boxen och jag betalade elektrikern. Bytte ut den mot en med sladd i somras (som jag fick från Tesla), jag betalade elektrikern som ändå gjorde lite annat jobb här hemma. Tog inget ladda-hemma-bidrag på det utan körde allt på rot. Vad ja fått erfara så verkar det numera riktigt smidigt att ansöka, och få tillbaka bidraget för att få en box uppsatt. Här kan jag däremot varna för oseriösa aktörer, finns många därute som tar hutlöst betalt för en trivial installation. Vill någon sätta upp en box så kan jag inte nog rekommendera att leta upp en bekant som har koll på vad som är rimligt.. Jag hjälper gärna till om ni inte känner någon med elbil, bara att skicka ett PM eller lägg en fråga här.

För samfälligheter har jag ingen personlig erfarenhet, men läst en del på teslaforumet där erfarenheterna skiljer sig vitt från "jamen det fixar vi till självkostnadspris" till"aldrig i livet!". Kunskap och bra information till de som är oinsatta verkar hjälpa, men mot en styrelsemassa som bara läst på Facebook att elbilar är belsebub reinkarnerad så biter inte någon typ av fakta :huvet

Vad gäller publika parkeringshus så verkar det enligt samma forum vara spridda skurar där med. Vissa har frågat och fått en laddstolpe installerat på sin p-plats innan man hunnit säga "fan va najs" och fått en hundralapp eller två i ökad månadskostnad, till andra hållet där folk direkt fått kalla handen alá "sånt där flum håller inte vi på med".
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Brandrisk är en fråga som är ytterst relevant. Sanningen är att det statistiskt sett är mycket större sannolikhet att en bensin/dieselbil börjar brinna.

Om det blir en brand är det dessutom mångdubbelt värre om en bensin/dieselbil börjar brinna eftersom dessa enkelt förklarat innehåller mångdubbelt mer energi i form av brännbart drivmedel medans elbilar per design innehåller en bråkdel av energin och består av brandbekämpande delar per cell. Typ.

Detta har vridits till elbilens nackdel i media med "Höhö, den däringa elbilen började ju brinna igen efter de släckt den. Måste vara riktigt skit! :fakta"
Sanningen är att cellerna har inbyggt brandskydd som fördröjer brand i typ 24h. Det är medvetet designat så. Dvs om en cell börjar brinna så kommer närliggande cell göra allt den kan för att fördröja branden. Således blir det ingen explosionsartad jättebrasa ala bensintank som exploderar utan ger brandkåren (i jämförelse) massor med tid att hantera situationen..

För ett tag sen brann det, vid två separata tillfällen inom kort tid, två olika bilar i två olika p-hus i samma stad i Kina. Det ena bilen var en bensinbil och brände ut hela parkeringshuset och allt annat som fanns i närheten, det var bara förkolnade rester kvar. Eftersom den brann så intensivt så tände den eld på bilarna bredvid som i sin tur brann så intensivt så de tände eld på..
Elbilen däremot brann med så låg intensitet så bensinbilarna som stod bredvid bara fick missfärgad lack, men de antändes inte. Alltså klarade sig parkeringsgaraget i stort sett oskadat.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En springande PunGt i parkeringsgarage/bostadsrätter men även villaområden är hur serviceledningen är beskaffad.

I områden med eluppvärmning är generellt möjligheterna goda för att ha mer än grundsäkring på 10-16A. I äldre områden där olja/ved/gas var standard eller i nyare områden där elförbrukning inte är så hög pga frånluftspannor/fjärrvärme etc kan det bli en trång sektor om man frågar elöverföringsföretagen. Det bli snabbt rejält med KVA för en transformatorstation samt service. Givetvis går det att bygga ut, men vem vill betala? Även vid nyproduktion av nya bostadsområden är det inte alls säkert att man vill ta den kostnaden vad jag erfar, trots att man är väl medveten. Fördelen är att man åtminstone laddar nattetid så man behöver inte bråka med vare sig varmvattenberedare eller induktionshäll samtidigt med enkel schemaläggning. Nattsänkning på värmesystemet är också fullt görligt. Själv kommer jag säkra upp till 20A för att kunna ladda med 16A ”i princip” när jag vill, någon var förtänksam i mitt område då de flesta hus som byggdes då var direktverkande..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En springande PunGt i parkeringsgarage/bostadsrätter men även villaområden är hur serviceledningen är beskaffad.

I områden med eluppvärmning är generellt möjligheterna goda för att ha mer än grundsäkring på 10-16A. I äldre områden där olja/ved/gas var standard eller i nyare områden där elförbrukning inte är så hög pga frånluftspannor/fjärrvärme etc kan det bli en trång sektor om man frågar elöverföringsföretagen. Det bli snabbt rejält med KVA för en transformatorstation samt service. Givetvis går det att bygga ut, men vem vill betala? Även vid nyproduktion av nya bostadsområden är det inte alls säkert att man vill ta den kostnaden vad jag erfar, trots att man är väl medveten. Fördelen är att man åtminstone laddar nattetid så man behöver inte bråka med vare sig varmvattenberedare eller induktionshäll samtidigt med enkel schemaläggning. Nattsänkning på värmesystemet är också fullt görligt. Själv kommer jag säkra upp till 20A för att kunna ladda med 16A ”i princip” när jag vill, någon var förtänksam i mitt område då de flesta hus som byggdes då var direktverkande..

Bra funderingar.

Ja att säkra upp om/när det går är ju ett alternativ, alt med typ tidur eller ngt se till att ladda främst när du ligger under effektuttaget som nuvarande säkring klarar, typ nattetid. Man behöver ju egentligen inte en sammanlagring på 1 tänker jag.

Man pratar om smart styrning och liknande också men här gissar jag på att tillverkarna av laddlösningar endast pratar med sina egna stolpar så att säga. Vet inte hur det ser ut med tex protokoll för dataöverföring, kanske är det bra att dra ett nätverksuttag till boxen man installerar?

Exempelvis https://cacharge.com/ har någon form av kommunikation emellan respektive laddpunkt.
För BRF och större fastighetsägare som skall smaska ut flera stolpar över en yta så är det kanske lättare att få till "smart styrning" än i villaområden där varje villaägare själv bestämmer vilken lösning denne vill ha installerad och monterad vid villan?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Körde en snabbgoogling ang detta.

https://www.unt.se/ekonomi/gas-kan-ersatta-el-i-nya-omraden-5155199.aspx
Jo, men numera informerar vi elbilsköpare om att de under vinterhalvåret bör ladda sina bilar på natten istället för när alla kommer hem från jobbet. Det finns också fler bra alternativ, exempelvis fordon som drivs med gas.

https://www.energiforsk.se/media/26...na-tstationer-energiforskrapport-2018-552.pdf
För att lösa upp den eventuella effektbristen bör i första hand laddstolpar med uppkoppling och inbyggdstyrning förordas mot kund och branschgärna genom någon incitamentsmodell som även förordar styrd utrustning. Det börjar komma affärsmodeller med aggregatorer men det är otydligt hur dessa skall regleras av Energimarknadsinspektionen och vad nätägarefår eller inte får göra för att lösa effektutmaningar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
www.tibber.com

Många smarta lösningar finns och fler lär komma. Här handlar det om att elbilen laddas precis då elpriset är som lägst (=lägst belastning) och då kommer man runt mycket av problematiken.

Sedan finns det lastbalanserare för hushåll och för tex BRF osv osv.

De tekniska lösningarna finns redan och är inte dyra. Men självklart finns det områden tex inne i stadskärnor där själva kapaciteten inte räcker till och då måste man nog hitta andra lösningar. Exempelvis solcellsanläggningar med lokala elnät...


Buy quality, cry once
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sedan är det väl bara en tidsfråga när det blir skattepliktigt att ladda gratis på jobbet.
Det är det för parkering så är det gratis borde det beskattas...
https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html

Jag tror det redan nu är förbjudet för arbetsgivare att subventionera resor till och från arbetet?
Att "samma" el används för motorvärmare är en annan sak i paragrafernas Sverige.
Jag har en speciell "uttagslåda" på kontoret med ett uttag för motorvärmare och ett för laddning.
El för värme ingår i hyran, el för laddning får jag betala själv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hittade en rätt omfattande rapport:

https://ri.diva-portal.org/smash/get/diva2:1120218/FULLTEXT01.pdf

På sida 96 och framåt och sida 244 och framåt stod en del intressant. Skrev ett inlägg men det blev blank sida när jag skulle posta så texten försvann.

På sida 244 och framåt tar man bl a upp bränder i underjordiska garage och att man inte har tillräckligt underlag hur t ex sprinklersystemet kan hålla nere temperaturen vid en brand.

Rapporten är väldigt omfattande och täcker väldigt mycket mer om nu någon vill gräva ner sig i höstrusket.

Man kan förstå att det finns en osäkerhet hur man ska hantera vissa saker bland t ex styrelser i bostadsrättsföreningar och bostadsbolag. Det är kapacitet på elnätet till fastigheterna och i dem, rättvisefråga för de boende att gynna några få, osäkerhet vid brand när det här är i sin linda än så länge.

Mycket kommer säkert att lösa sig. Man kanske får brandsäkra upp garage utrymmen och anpassa dem efter nya förutsättningarna när man har mer kött på benen.

Effektivare sätt att använda elen kommer ju hela tiden.

Ändå kan man ju undra om elnätet kan klara av en framtid där elen är den huvudsakliga energikällan samtidigt som man i Sverige lägger ner kärnkraftverk och förlitar sig på att en utbyggnad av förnyelsebara källor kommer att täcka bortfallet. Andra länder ställs ju inför samma problematik så man kan nog räkna med att kan bli en bristvara och dyrare i framtiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ett alternativ till att öka på huvudsäkring i huset är att skaffa laddbox med effektvakt. Den mäter mot inkommande ledning, så om värmepumpen/pannan drar igång så sänks laddningen automatiskt.
Samma lösning kan användas i t.ex bostadsföreningar där man har en dedikerad inkommande ledning, där boxarna pratar med varandra och tillsammans aldrig överskrider max-inställning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ett alternativ till att öka på huvudsäkring i huset är att skaffa laddbox med effektvakt. Den mäter mot inkommande ledning, så om värmepumpen/pannan drar igång så sänks laddningen automatiskt.
Samma lösning kan användas i t.ex bostadsföreningar där man har en dedikerad inkommande ledning, där boxarna pratar med varandra och tillsammans aldrig överskrider max-inställning.

Jo, men just i bostadsrätter är det ju betydligt fler användare. Får 10-12bilar 2-3A så är det kanske inte så mycket laddat till morgonen?:glömdet
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo, men just i bostadsrätter är det ju betydligt fler användare. Får 10-12bilar 2-3A så är det kanske inte så mycket laddat till morgonen?:glömdet
Samtidigt så är det för det mesta så att alla inte laddar från tomt till fullt varje dag. Det kommer naturligt att delas upp på veckans dagar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Samtidigt så är det för det mesta så att alla inte laddar från tomt till fullt varje dag. Det kommer naturligt att delas upp på veckans dagar.

En typisk användare, skulle nog koppla in sig när denne parkerade om man har en laddplats? Eller?
Vad behöver en bilpendlare? Säg 1,8kWh/km och kör 18km/dag? Eller mer?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En typisk användare, skulle nog koppla in sig när denne parkerade om man har en laddplats? Eller?
Vad behöver en bilpendlare? Säg 1,8kWh/km och kör 18km/dag? Eller mer?
En av de första sakerna man normalt lär sig som nybliven elbilist (eller bör lära sig..) är att ställa in timern i bilen att per standard starta laddning på natten. Bäst är om den laddar färdigt precis när du ska köra iväg på morgonen, då är batteriet uppe i arbetstemperatur och du får minimalt med "laddförluster". Vill man så går det såklart alltid att starta laddning direkt istället.

Ett riktvärde är ca 2kWh per _mil_ med elbil. Så kör du två mil om dagen behövs således 4kWh. För att ställa det i relation så drar en omgång tvätt ca 4-6kWh. Så om du kör 2-3 mil om dagen blir den extra belastningen på din elinstallation likvärdigt med att köra en extra omgång tvätt per dag (eller natt om du ställer timern).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top