Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jag vet att det finns karttjänster där man kan se var man kan ladda, tänkte mer på
Måste man tanka, oavsett bränsle, så måste man ta sig till ett tankställe. Hur ofta man behöver tanka och hur många tankställen det finns samt var de är placerade blir alltid en faktor?

När tillfället kommer att man behöver tanka så behöver man inom tidsramen innan bränslet är slut hitta en plats att tanka på.

Så är det ju oavsett bränsle... Poängen är väl att en elbil laddar sig själv medan man gör annat. Eller sover.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så är det ju oavsett bränsle... Poängen är väl att en elbil laddar sig själv medan man gör annat. Eller sover.

Ja det var ju det jag skrev...

Det är väl jättebra att man kan göra annat medan man laddar, men det kommer ju sig av att det tar sån "tid" att ladda så att man faktiskt upplever att man kan göra något annat under denna tid.
Att stoppa i munstycken på dieselbilen och tanka fullt tar ett par minuter max typ(?) Där är laddtiden så kort att man inte hinner med att göra något annat under tiden.

Vill man ha tid att göra något annat medan man tankar bilen oavsett bränsle så vill man rimligtvis att tankningen ska ta så lång tid som möjligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte om jag tycker att 45 minuter på Luleå-Uppsala är något att hänga upp sig på. Det går inte fortare med dieselbil...


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ja det var ju det jag skrev...

Det är väl jättebra att man kan göra annat medan man laddar, men det kommer ju sig av att det tar sån "tid" att ladda så att man faktiskt upplever att man kan göra något annat under denna tid.
Att stoppa i munstycken på dieselbilen och tanka fullt tar ett par minuter max typ(?) Där är laddtiden så kort att man inte hinner med att göra något annat under tiden.

Vill man ha tid att göra något annat medan man tankar bilen oavsett bränsle så vill man rimligtvis att tankningen ska ta så lång tid som möjligt.

Om man kör långt bör man stanna lite då och då för en kopp kaffe, sträcka på benen eller käka något. Tre timmar kanske känns kort för första stoppet, men det är ganska vettigt att bryta ungefär då.
Avgasbilar står man bredvid när man tankar och det tar några minuter. Elbilen kopplar man in och går iväg. Ingen kan rycka sladden och sno energi till ett annat fordon.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De där laddstationerna ligger knappast alltid där man vill ta rast så det där är lite av en utopisk beskrivning av verkligheten.

Läste nyligen en test av en el-bil, teknikens värld eller om det var auto motor & sport och där ställde man bilen på laddning och tog en promenad från laddstället till en restaurang. Man var inte så intresserad av skräpmaten som serverades vid laddstationen. Sedan ville man så klart då det i positiv dager att man fick en promenad och frisk luft.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Laddstationer dyker upp på alltfler ställen. McD var tidiga att montera stolpar och Max följde efter och tog steget till högre effekt. Några golfbanor har helt ok mat och folk med pengar vill kunna ladda när de sabbar promenaden med en bunt klubbor osv
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De där laddstationerna ligger knappast alltid där man vill ta rast så det där är lite av en utopisk beskrivning av verkligheten.

Läste nyligen en test av en el-bil, teknikens värld eller om det var auto motor & sport och där ställde man bilen på laddning och tog en promenad från laddstället till en restaurang. Man var inte så intresserad av skräpmaten som serverades vid laddstationen. Sedan ville man så klart då det i positiv dager att man fick en promenad och frisk luft.

Om man säger såhär: De ligger nästan ALLTID i anslutning till befintliga mackar/vägkrogar. Med den skillnaden att de skippar de sunkigare ställena.

Får man välja själv var man tar rast (tex när man är ute med hojen och har 30-liters tank) så väljer man naturskön plats långt från trafik och buller.
Men hellre laddstation än bensinmack...


Buy quality, cry once
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Laddstationer dyker upp på alltfler ställen. McD var tidiga att montera stolpar och Max följde efter och tog steget till högre effekt. Några golfbanor har helt ok mat och folk med pengar vill kunna ladda när de sabbar promenaden med en bunt klubbor osv

Om man säger såhär: De ligger nästan ALLTID i anslutning till befintliga mackar/vägkrogar. Med den skillnaden att de skippar de sunkigare ställena.

Får man välja själv var man tar rast (tex när man är ute med hojen och har 30-liters tank) så väljer man naturskön plats långt från trafik och buller.
Men hellre laddstation än bensinmack...


Buy quality, cry once

Kontentan är att man inte äter på McD, dåliga vägkrogar och bensinmackar utan väljer att stanna och äta på annat håll. Oavsett om man kör en fossilbil eller elbil. Desto mindre tid man kan spendera på dessa platser desto bättre.

Är det dåliga vägkrogar, McD och bensinmackar och kanske något opportunistiskt köpcentrum som vill få en att konsumera under tiden man väntar på att få köra vidade så är det där med elbil inget som lockar det minsta. Även om det skulle vara helt gratis tankning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kontentan är att man inte äter på McD, dåliga vägkrogar och bensinmackar utan väljer att stanna och äta på annat håll. Oavsett om man kör en fossilbil eller elbil. Desto mindre tid man kan spendera på dessa platser desto bättre.

Är det dåliga vägkrogar, McD och bensinmackar och kanske något opportunistiskt köpcentrum som vill få en att konsumera under tiden man väntar på att få köra vidade så är det där med elbil inget som lockar det minsta. Även om det skulle vara helt gratis tankning.


Sådan tur att det finns destinationsladdare vid många fashionabla lokus då. :)


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kontentan är att man inte äter på McD, dåliga vägkrogar och bensinmackar utan väljer att stanna och äta på annat håll. Oavsett om man kör en fossilbil eller elbil. Desto mindre tid man kan spendera på dessa platser desto bättre.

Är det dåliga vägkrogar, McD och bensinmackar och kanske något opportunistiskt köpcentrum som vill få en att konsumera under tiden man väntar på att få köra vidade så är det där med elbil inget som lockar det minsta. Även om det skulle vara helt gratis tankning.

Varför diskuterar du elbilar om du bara ser dem som något negativt? Jag tycker att det är praktiskt om laddmöjlighet finns i närheten av vägen jag kör. Oftast kan jag förstås ladda när jag sover eftersom långresor inte är min absoluta vardag. Jag kör sällan mer än 5000 mil per år.

Undrar hur folk lever som tycker att det är trevligt att stå vid bensinpumpar i kyla och blåst och vänta på att oljekladd ska rinna ur en slang.

Lustigt nog har jag många bekanta som gärna kör på olja och inte gillar att vi tar in flyktingar. De flesta sentida konflikterna i världen har kommit ur olja.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför diskuterar du elbilar om du bara ser dem som något negativt? Jag tycker att det är praktiskt om laddmöjlighet finns i närheten av vägen jag kör. Oftast kan jag förstås ladda när jag sover eftersom långresor inte är min absoluta vardag. Jag kör sällan mer än 5000 mil per år.

Undrar hur folk lever som tycker att det är trevligt att stå vid bensinpumpar i kyla och blåst och vänta på att oljekladd ska rinna ur en slang.

Lustigt nog har jag många bekanta som gärna kör på olja och inte gillar att vi tar in flyktingar. De flesta sentida konflikterna i världen har kommit ur olja.

Elbilar kommer inte att lösa några kriser i mellanöstern. Världen är beroende av olja på många fler sätt än bara att framställa fossilbränslen. Däremot kommer nog världen att stöta på andra regionala konflikter när vi ställer om.

Ärligt talat så hade man önskat att fler tillverkare tog fram elbilar som människor faktiskt efterfrågar till en kostnad som de kan betala utan statliga subventioner. Om man nu ska ha statliga subventioner så borde de endast gälla bilar i ett visst prissegment för att tvinga tillverkarna att ta fram en "folkbil". Som det har varit har man subventionerat en exklusiv skara personer som ärligt talat inte behöver det. Framförallt borde man ha visat vägen genom att satsa på utbyggnad av elnät och laddningsställen.

De enda som har kunnat köpa en Tesla som vi får anse vara en bil bortom räckhåll för majoriteten av bilköpare är de som har förmånliga incitament att göra så via förmånsvärden i kombination med subvention från staten. Man har gett bidrag till något som dessa företag/individer hade kunnat köpa helt utan dessa incitament. Alla i min omgivning som har köpt en Tesla har gjort det för att de vill profilera sin image samtidigt som de har fått dessa förmånliga incitamenten från staten. Dessa individer är inte beroende av Tesla som enda bil utan har en bilpark beroende av fossilbilar som de använder när det passar dem. Det är en dubbelmoral utan dess like. En statusmarkering inget annat.
Nu när Porsche har släppt sin elbil som har lite mer status än en Tesla kommer de att köra runt med en sådan inom inte allt för lång tid också med subventioner från staten.

Än så länge har de flesta enklare elbilarna inte varit tillräckligt bra och för dyra och infrastrukturen för dåligt utbyggd. Ute i Europa så ser man vilka länder där det kör runt elbilar. Det är högskatteländer som har subventioner till användarna. Övriga länder ligger långt efter så den här omställningen lär ta tid. Så för egen del har jag inte bråttom att gå över till elbil. De måste bli lättare och ha mer körglädje. Acceleration 0-100 tricket tröttnar man på efter några repor. Det är endimensionellt. Önskade att Porsche skulle visa lite framfötter på den fronten, men den där testen som jag länkade gav mig ingen förhoppning i närtid om att någon tillverkare kommer att lösa det.

Det finns gott om körglada fossilbilar som tur är och de är redan tillverkade. Bara bra för miljön om de används livslängden ut och att om man tar hand som dem håller de väldigt länge. När tiden är mogen så kanske man köper en elbil eller något ännu bättre.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan inte tala för resten av Tesla-förarna ute i vildmarken, men hade inte reglerna sett ut som de gör hade jag definitivt inte skaffat en sån dyr bil. Jag bytte ut en SAAB Aero -04.. Liksom BrooklynS så är det enda jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare.
Priset kommer naturligt att falla när produktionskapaciteten och konkurrensen ökar.
Efter USA så är ett litet skitland som Norge Tesla's största marknad, och troligen en starkt bidragande orsak att märket lever och frodas (på gott och ont). Vi hade inte varit där vi är idag om inte folk med mer pengar än genomsnittet hade köpt de första dyra bilarna. De traditionella biltillverkarna hade inte ens haft planer på pränt att ens börja bygga såna bilar med syfte att ställa om produktionen.
När platt-TV introducerades så kostade de uppåt 100.000 styck. Nu kan du köpa en bättre platt-TV för mindre pengar än vad en billig tjock-TV kostade innan teknikskiftet. Det hade aldrig blivit ett teknikskifte till det billigare och bättre om inte de första 100.000:- apparaterna köpts av någon.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är trådämnet bara Elbil? :va

Har eller inte försvunnit så det bara är det positiva som får diskuteras? :va

Lite felformulerat av mig. Jag undrar varför man lägger sin tid på att leta efter argument mot något som man uppenbarligen inte är intresserad av. Jag diskuterar för att få ett intellektuellt utbyte av tankar och idéer och kanske få mina fördomar belysta. Att fråga saker och bara strunta i svaren eller argumenten framstår som en smula konservativt och bakåtsträvande.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite felformulerat av mig. Jag undrar varför man lägger sin tid på att leta efter argument mot något som man uppenbarligen inte är intresserad av. Jag diskuterar för att få ett intellektuellt utbyte av tankar och idéer och kanske få mina fördomar belysta. Att fråga saker och bara strunta i svaren eller argumenten framstår som en smula konservativt och bakåtsträvande.

Om vi inte skulle tillåta konservativa eller bakåtsträvare på SportHoj skulle nog detta forum bli ganska dött... :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Haha jag kan tänka mig hur snacket gick i depåer och omklädningsrum när de japanska hojarna kom... :)


Buy quality, cry once

Har kanske skrivit detta tidigare, kan mycket väl tänka mig att elbilar och hojar för den delen med kan vara framtiden om dom får utvecklas. Om den ultimata sporthojen skulle vara en 500 cc stånka eller 650 cc parallell twin skulle det väl vara marknadsledande även idag att sen folk gillar dessa gamla hojar kan jag dock förstå. Har ju några gamla bilar och åka 59 år gammal Cadillac är ju helt underbart och jag kör ganska många mil om året med kin 60:a Cadillac och några mil med 62:a PV:n men att köra året om vet jag inte då föredrar jag nog nåt lite modernare, kan säkert vara samma med elbilen då man fått vänja sig är den säkert en helt okej bruksbil.

Tyvärr då är ju elbilarna dyra speciellt för en sån som jag som tycker att bruksbilar bara är ett nödvändigt ont, det finns ju mycket roligare saker att lägga pengarna på som gamla bilar. För mig skulle valet vara enkelt mellan en Tesla och tex en 58:a Buick Limetid,
En 57:a Chrysler 300C, en 60 Cadillac Eldorado. Skulle mycket hellre lägga en mille på en gammal jänkare än en Tesla elbil som lär vara värdelös på 15 år just för att en elbil bara är en tråkig brukssak och då vill jag komma undan billigt för att få lägga mina pengar på roliga saker. Om jänkarna sjunker i pris har jag i alla fall fått ha kul och druckit några pilsner och lyssnat på rock n roll bland likasinnade;) Dricka öl och lyssna på rockabilly i en Tesla går säkert med men då tror jag det får vara:va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top