Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
I mitt fall har jag ingen möjlighet till nån gratis laddning. Det skulle bli ett jävulens tandagnisslan i media om min arbetsgivare bistod med sådant. Fick för fan förmånsbeskatta motorvärmaruttag!

Det finns en hel drös snabbladdare som är gratis, står de bredvid/närheten av någonstans man ändå ska till så kan man ju lika gärna parkera bilen där och tanka upp medans man uträttar ärende/käkar. Har ingen aning om var annat folk tankar, men jag har bara betalat för elen (som jag inte tankar hemma) en gång.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det hade varit av yttersta intresse att få reda på den verkliga förbrukningen, dvs den man betalar för med elräkningen.

Om exemplet 1.5kwh är från bilens färddator ger jag lika mycket för den infon som från en ice-bils "lie-o-meter"

I mitt fall har jag ingen möjlighet till nån gratis laddning. Det skulle bli ett jävulens tandagnisslan i media om min arbetsgivare bistod med sådant. Fick för fan förmånsbeskatta motorvärmaruttag!
Visst är färddatorn likvärdig med en bränslebils mätare, men precis som i en sån märker man ju hur långt man kommer på ett fyllt batteri. I mitt fall är batteriet på 18,7 kWh och kommer man 12-13 mil så stämmer det hyfsat. Kostnadsmässigt så är 1,5 eller 2,0 ungefär 50 öre/mil. I min elbil har jag en indikering synlig hela tiden på hur långt jag kommer på det som är kvar och jag vet att det som står där stämmer så länge inte vädret ändras markant. För nån vecka sen kom jag hem för fjärde gången med 1 km räckvidd kvar. Då vet jag att jag hade kunnat köra lite hårdare en del av vägen, men när jag var 17 km hemifrån hade jag 15 km räckvidd och bytte till 70-väg.

Gratis el kommer inte enbart på arbetsplatser. IKEA har uttag och en del parkeringshus tar inget extra för strömmen när man står där.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En bit norr om Stockholm finns ett par bensinstationer där de har gratis snabbladdning. De hoppas väl att man ska komma in och köpa en korv när man ändå laddar. Tyvärr brukar den ena vara belamrad av en snål Taxikurir-Tesla.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hittar du någonstans siffrorna för verkningsgraden på laddningen så är jag intresserad, man skulle ju kunna mäta med en wattmeter i vägguttaget hur många kilowatt det går åt från uttaget för att få i 20KW i batteriet, för elnätet har ju sina transmissionsförluster oavsett vad strömmen används till.

Här verkar någon ha gjort jävligt seriös mätning på min typ av bil, med riktig kvalitetsutrustning: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=8583

Om jag tolkar det rätt så drar kringsystemen runt 300w när man laddar. Detta är dock med mormorskabeln(så kallad EVSE), de flesta andra jag känner använder laddboxar, men där har jag inte hittat några lika seriöst utförda mätningar.

Med 220V laddning har schnubben ovan mätt ut 10% förlust under laddning. Med 120V så var det strax över 20% förluster under laddning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Att det säger mycket om miljömupp-hipsterveganer i Californien som skiter i vad som är miljövänligare utan får spontanorgasm av att köra omkring i en svindyr Tesla trots att den är skitigare än en billigare miljödiesel är också sant, det är viktigare med rätt "brands" än med rätt inställning...

Det är ganska självklart att USA har väldigt smutsig energi överlag. Just nu håller de iaf på att bättra sig radikalt, större delen av de nybyggda energitillverkarna är just förnybara energikällor. Detta vet man dock inte hur länge det ska fortgå för Trump har ju gått ut med att han ska tillsätta någon som har väldigt stora egenintressen i typ oljebranschen som någon sorts miljöminister: https://www.google.se/amp/s/www.was...-suing-epa-on-climate-change-to-head-the-epa/

Sen har Californien enorma problem med smog, elbilar flyttar ut problemen till mindre befolkade ställen. Det hjälper ju inte speciellt mycket för planeten som sådan, men de som bor i tätbefolkade områden får överlag bättre hälsa. Det är ju inte bara koldioxid som kommer ut baktill.

En annan sak att tänka på är att en elbil har en ganska lång livstid, spekulationer (och ja, detta är spekulationer eftersom vi inte har tillräckligt lång tid av statistik) pekar på att elbilar kan hålla längre än konventionella bilar enligt vad man köra prognos på de som redan finns ute. Elen man förbrukar är bara så ren som tillverkningen just vid tillfällen när man fyller på den. Om världens regeringar får ändalykten ur ordentligt (se till.ex Kina) så blir ju elbilen mer och mer miljövänlig för varje år som går. Miljöbelastningen från en ICE ändras inte över dess livslängd.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Det här med körstilar och effektivitet intresserar mig, nu när diskussionen ändå lämnat originalfrågan en del :yoparty

Borde det inte rimligtvis vara så att en elmotor har ganska linjär effektivitet och att man därför inte förlorar något på att accelerera snabbt i en sådan? Förutom så klart det ökade luftmotståndet och eller eventuella friktionsförluster om man står på ordentligt mycket.

Har kört en BMW 330 laddhybrid rätt mycket och brukar sätta den i hel-elektriskt läge när den är fulladdad. Tycker själv att körstil vid rödljusen påverkar körsträckan minimalt. Men genomsnittshastighet på stora vägarna desto mer (luftmotståndet).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här är ett intressant klipp om kolkraft och elbilar: https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

Det är producerat av elbils-sekterister så jag rekommenderar sedvanlig faktakontroll.

Jaha, det där är från det där helt obiaserade programet som aldrig försöker vrida någonting för att driva sin egen agenda? :D

Hur mycket el går åt till att producera bensin som producerar en kilowatt?

Aluminiumsmältverken i Norge konsumerar en hel del el dom med så därför så motsvarar varje producerad coca-cola burk flera ton kol det med då?

Eller kan det vara så att oljeraffinaderierna förbrukar massor med el, men utslaget per liter (eller kubikmeter) färdigt bränsle så är det försvinnande lite.

För inte kan det väl vara så att dom går back när dom säljer bensin för ~3.30 Litern för att dom har förbrukat en massa el i tillverkningen?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mycket intressant fråga det där. Tyvärr inte helt enkelt att besvara, då det beror på raffinaderiet. Vissa bränner råolja för processen, i England verkar de bränna kol. Jag gissar att de helt enkelt använder det billigaste sättet. Äger du dessutom kolkraftverken kan du ju förutom mängdrabatt säkert trixa dig till lite bättre priser. Jag skulle bli storligen förvånad om det är i närheten av de priser som vi vanliga dödliga betalar som slutkunder.
I vilket fall som helst så tror jag det postats tidigare att det åtgår ca 6kWh energi per tillverkad gallon. Det motsvarar ca 1,5kWh per liter. Detta är ju såklart bara för själva raffineringen, sen tillkommer resten av processen (pumpa upp,transportera råolja, transportera ut till stationer osv). Men det är ju även så att det kommer ut fler saker ur råoljan som används till annat, det ska vi inte sticka under stol med.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det här med körstilar och effektivitet intresserar mig, nu när diskussionen ändå lämnat originalfrågan en del :yoparty

Borde det inte rimligtvis vara så att en elmotor har ganska linjär effektivitet och att man därför inte förlorar något på att accelerera snabbt i en sådan? Förutom så klart det ökade luftmotståndet och eller eventuella friktionsförluster om man står på ordentligt mycket.

Har kört en BMW 330 laddhybrid rätt mycket och brukar sätta den i hel-elektriskt läge när den är fulladdad. Tycker själv att körstil vid rödljusen påverkar körsträckan minimalt. Men genomsnittshastighet på stora vägarna desto mer (luftmotståndet).
Jag märker definitivt mest skillnad på vilken hastighet jag kör med. Leaf och BMW i3 är notoriskt dåliga i motorvägar p.g.a just deras utformning. Luftmotståndet straffar de bilarna hårt. Tesla och Hyundai ionic är mer aerodynamiska och drabbas inte lika hårt i högre hastigheter.
Kör varken som en blådåre eller en stoppkloss utan följer trafikrytmen i ytterfilen på motorvägen. När jag inte har någon framför mig är jag uppe i skyltad hastighet från rödljusena när de manuellt växlade bilarna börjar köra i tvåan. Än sålänge har jag inte kommit över mer än 2,1kWh/mil i genomsnittlig förbrukning per resa. Vid det tillfället stod jag på lite extra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag märker definitivt mest skillnad på vilken hastighet jag kör med. Leaf och BMW i3 är notoriskt dåliga i motorvägar p.g.a just deras utformning. Luftmotståndet straffar de bilarna hårt. Tesla och Hyundai ionic är mer aerodynamiska och drabbas inte lika hårt i högre hastigheter.
Kör varken som en blådåre eller en stoppkloss utan följer trafikrytmen i ytterfilen på motorvägen. När jag inte har någon framför mig är jag uppe i skyltad hastighet från rödljusena när de manuellt växlade bilarna börjar köra i tvåan. Än sålänge har jag inte kommit över mer än 2,1kWh/mil i genomsnittlig förbrukning per resa. Vid det tillfället stod jag på lite extra.

Kia Soul är ju aerodynamisk som en container ungefär :D men det kan inte hjälpas, det står mellan den och Leaf för min del, och jag föredrar att inte behöva kliva ner i bilar.

Jag satt och tittade på Nissan Juke, den borde fungera utmärkt med leaf-drivlinan och är väl hysat aerodynamisk, och nu ryktas ju om ett ännu större batteri till nästa Leaf (och alla bilar som kommer att dela drivlina med den, renault till exempel), så bygger dom en Juke med Leaf's eldrift är dom ganska nära en användbar bil tycker jag.

(ENV 200 har väl bara lilla Leafbatteriet, så den går bort)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kia Soul är ju aerodynamisk som en container ungefär :D men det kan inte hjälpas, det står mellan den och Leaf för min del, och jag föredrar att inte behöva kliva ner i bilar.

Jag satt och tittade på Nissan Juke, den borde fungera utmärkt med leaf-drivlinan och är väl hysat aerodynamisk, och nu ryktas ju om ett ännu större batteri till nästa Leaf (och alla bilar som kommer att dela drivlina med den, renault till exempel), så bygger dom en Juke med Leaf's eldrift är dom ganska nära en användbar bil tycker jag.

(ENV 200 har väl bara lilla Leafbatteriet, så den går bort)

Jag personligen valde bort Kia soul för att den är ännu fulare än en Leaf i mitt tycke (hur är det ens möjligt?)

Jag fick en juke bensinare som lånebil när min Leaf blev försenad i leveransen. Fy fan vilken kass drivlina! Kändes som om motorn skulle sprängas när man körde på lite och växelspaken trilla sönder vid varje växling. (Jag är eventuellt lite förstörd från att ha kört Saab Turbo större delen av mitt liv, med den flyttar det på sig lite iaf, och växelspaken känns solid om än sladdrig vid 20k+ mil på mätaren)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag personligen valde bort Kia soul för att den är ännu fulare än en Leaf i mitt tycke (hur är det ens möjligt?)

Jag fick en juke bensinare som lånebil när min Leaf blev försenad i leveransen. Fy fan vilken kass drivlina! Kändes som om motorn skulle sprängas när man körde på lite och växelspaken trilla sönder vid varje växling. (Jag är eventuellt lite förstörd från att ha kört Saab Turbo större delen av mitt liv, med den flyttar det på sig lite iaf, och växelspaken känns solid om än sladdrig vid 20k+ mil på mätaren)

Du fick förmodligen den med minsta motorn och manuella lådan, men se det som att det vore en ännu större anledning att stoppa i Leafs drivlina i den då.

Hur var bilen i övrigt? Stabil konstruktion eller gnirkig kina-plast?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provkörde Kia Soul EV för något år sen och som bil funkar den bra, men instrumenteringen var nog gjord av någon som vanligen designar spel för barn. Jag vill minnas att det inte gick att enpedalsköra den heller, men det har jag inte lyckats göra med Zoe eller Leaf heller då de har för klen regenerering för min smak. Gäller det utseende på elbilar håller jag Zoe först med Soul som tvåa.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du fick förmodligen den med minsta motorn och manuella lådan, men se det som att det vore en ännu större anledning att stoppa i Leafs drivlina i den då.

Hur var bilen i övrigt? Stabil konstruktion eller gnirkig kina-plast?
Var ju ett år sen, men jag vill minnas att jag varken störde mig eller var imponerad. Så lagom är nog svaret :D
Gillar också den lite högre sittpositionen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns en hel drös snabbladdare som är gratis, står de bredvid/närheten av någonstans man ändå ska till så kan man ju lika gärna parkera bilen där och tanka upp medans man uträttar ärende/käkar. Har ingen aning om var annat folk tankar, men jag har bara betalat för elen (som jag inte tankar hemma) en gång.

Nu var ju mitt användningsområde pendling. Jag vare sig stannar eller "har nån annanstans" att vara än på jobbet eller hemmet vardagar. På helgen får det ändå bli ICE mtp räckvidd. Så nej. Det finns knas förutsättningar för att ladda på annan plats än hemnet för mig.

Ionic är det som är på tapeten att ersätta Hondan
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag provkörde Kia Soul EV för något år sen och som bil funkar den bra, men instrumenteringen var nog gjord av någon som vanligen designar spel för barn. Jag vill minnas att det inte gick att enpedalsköra den heller, men det har jag inte lyckats göra med Zoe eller Leaf heller då de har för klen regenerering för min smak. Gäller det utseende på elbilar håller jag Zoe först med Soul som tvåa.
Instrumenteringen i Leaf är för det mesta ok, när man stängt av alla jävla pling och dångande ljud som är aktiverat som standard. Nissan'ianerna verkar ha dille på att allt ska plinga överallt hela tiden.
Det enda jag stör mig lite smått på är att man samlar ihop fiktiva träd under körning. Vad jag förstått så har det ingen verklighetsförankring alls, så tämligen onödigt..
Lyckas för det mesta enpedalsköra leafen (du har väl slått över till läge B, annars har du noll regen). Det är bara vid full-stopp och parkeringsplatser som jag använder bromsen i stort sett.
Zoe liknar ju en vanlig bil, så den får stort pluspoäng där. Problemet jag har med den är att det är franskt. Jag vägrar köra franskt.. Och så verkar man inte kunna köpa loss hela bilen utan tvingas på månatlig batterihyra. Där går den bort av principskäl.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Zoe liknar ju en vanlig bil, så den får stort pluspoäng där. Problemet jag har med den är att det är franskt. Jag vägrar köra franskt.. Och så verkar man inte kunna köpa loss hela bilen utan tvingas på månatlig batterihyra. Där går den bort av principskäl.

Jag stör mig också på att det är dyrare att hyra batteriet än vad jag köper diesel för i dag, det blir svårt att räkna hem den ekvationen.

Dessutom vägrar jag också att åka franskt, jag har hittils aldrig åkt i en fransk bil som inte har haft något elfel, och det talar ju inte direkt för en fransk elbil :tummenupp

Sen tycker inte jag att den är snygg heller, men den liknar åtminstonde en vanlig bil
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Aluminiumsmältverken i Norge konsumerar en hel del el dom med så därför så motsvarar varje producerad coca-cola burk flera ton kol det med då?

Njae kanske inte. Med tanke på att nästan all el i Norge kommer från vattenkraften.
Men det tål ju att funderas på varför man sätter ett oljeraffinaderi precis bredvid ett kolkraftverken, drar rejäla högspänningsledningar in på området, och sen har ett eget ställverk modell större. Det kan ju knappast krävas för att hålla igång belysningen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag stör mig också på att det är dyrare att hyra batteriet än vad jag köper diesel för i dag, det blir svårt att räkna hem den ekvationen.

Dessutom vägrar jag också att åka franskt, jag har hittils aldrig åkt i en fransk bil som inte har haft något elfel, och det talar ju inte direkt för en fransk elbil :tummenupp

Spot on! :yoparty
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top