Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Var,jag otydlig? Så model nånting kryss är vi klara med. Det enda den duger till är att klippa itu diverse matvaror med hjälp av de ultratöntiga dörrarna (Norgemodellen så att säga)

Så. Åter till ordningen.
Medhåll!
Alla myspys-SUV är töntigt.
Antingen ska det vara en brutalstor amerikansk truck (de med flak för er som inte vet vad en truck är), eller LR Defender.
Suburban kan gå an om man prompt propsar på att köpa en familjebil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Medhåll!
Alla myspys-SUV är töntigt.
Antingen ska det vara en brutalstor amerikansk truck (de med flak för er som inte vet vad en truck är), eller LR Defender.
Suburban kan gå an om man prompt propsar på att köpa en familjebil.

Alldeles riktig. En SUV är en arbetsbil med mer komfort. Oöm och storkäftad.

Inte nåt fjoller från Tyskland
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror att gentlemännen ovan missar den stora bilden. Vi har en förorts-mamme-skolskjuts-suv som fullständigt steker skiten ur den mest kraftfulla muskelbilen som serieproduceras idag. Fundera på det en skvätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Steker skiten på vad sätt? 0-100? *gäsp*

Häromdagen bogserade jag en bil upp för en backe med 20 graders lutning. I 35 cm djup snö. Gör om det med en fjoll-SUV... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Steker skiten på vad sätt? 0-100? *gäsp*

Häromdagen bogserade jag en bil upp för en backe med 20 graders lutning. I 35 cm djup snö. Gör om det med en fjoll-SUV... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske inte 20 graders lutning och 35 cm snö, men den här strandsatta våvvlon fick utan ens en svettpärla hjälp av en fjoll-suv:
https://youtu.be/2Y7D2Qqr78Y

Finns massvis med verklighetsberättelser om hur en Model X bara promenerar upp för snö/isfyllda backar där en vanlig ice inte ens törs titta upp. Många saker kan man klanka ner på en Tesla, men att ta sig fram i oländig terräng är inte en av dem.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Finns massvis med verklighetsberättelser om hur en Model X bara promenerar upp för snö/isfyllda backar där en vanlig ice inte ens törs titta upp. Många saker kan man klanka ner på en Tesla, men att ta sig fram i oländig terräng är inte en av dem.
Fast nu handlade det om fjolliga bilar :)
Det är bilen oavsett terrängduglighet...

Där jag bor är det omåttligt populärt med SUV.
Det snöar några ggr/år o då vågar de sig ändå inte ut trots 4wd.
Manligt jojo...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Häromdagen drog jag mitt 3.5ton släp uppför Hallandsåsen med farthållaren på 100 och laddtrycket gick från 0.3 till 0.7. Riktig UV :tungan
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet inte om jag tycker prylar är speciellt manliga bara för att de är grovt tillyxade utan finess. Det är lite som att påstå att fotboll är en sport.

För egen del föredrar jag att de dagliga transporterna sker så bekvämt som möjligt och det gör de inte i ett klumpverk med flak och stel bakaxel med väghållning så man måste korrigera gungningarna mellan hjulspåren.

Nu tycker jag inte att Tesla gör speciellt snygga bilar och för att frakta mig mellan punkt A och B är det vansinne att ha ett fordon som väger flera ton. Det är säkert bra att mosa "motståndarna" i en krock, men det är 28 år sen jag nyttjade krockzonerna i en bil (Amazon...) och förhoppningsvis dröjer det några dagar till innan det händer igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast nu handlade det om fjolliga bilar :)
Det är bilen oavsett terrängduglighet...

Där jag bor är det omåttligt populärt med SUV.
Det snöar några ggr/år o då vågar de sig ändå inte ut trots 4wd.
Manligt jojo...

Det är ju lite fjolligt att istället för att se till funktionella egenskaper döma ett verktyg efter dess rundade hörn. :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Formgivning av amerikanska grejor brukar ske enligt principen "kunden är en idiot, men kommer att köpa den om vi gör som den vill". (Se tex HD)

Europeiska och särskilt italienska grejor formgivs efter principen "det här är väl designat, förstår du inte det kan vi bara beklaga". I efterhand brukar även amerikanare inse detta, men 30 år försent. (Tex Alfa, Fiat)

Fransk formgivning sker efter principen "det här är sista skriket - om 25 år". (Tex Citroën DS, CX etc)

Tysk formgivning: "Det här ser dyrt ut och kunderna ÄR idioter, ge dem vad de vill ha". (Audi, BMW från 1987-)

Engelsk: "Så här har det ALLTID sett ut. Köper man det inte så ändrar ju inte vi på saken bara för en sådan struntorsak." (Tex allt, från BSA till Bristol)

Svensk formgivning: "Vi har anställt 200 kvinnor som designar inredningen, allt anpassat för amerikanska hemmafruar (dvs idioter)". (Därför är dagens Volvo oöverskådligt plottriga, Sjuttio- och åttiotalets Saab föredömligt tydliga, enkla och logiska).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag passade på att gå in i en av Teslas butiker i LosAngeles i onsdags, och jag är inte imponeradd av X

Anledningen till att jag hamnade där var att vi skulle besöka en Apple-store för att en i sällskapet behövde få sin telefon reparerad, och kundklientelet var likartat i båda butikerna.

Trendkänsliga veganer/hipsters med mera pengar än förstånd, som inte vågar ha något annat, men som inte heller begriper sig på teknik för fem öre.

Att köra elbil i USA är mindre miljövänligt än att köra dieselbil.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag passade på att gå in i en av Teslas butiker i LosAngeles i onsdags, och jag är inte imponeradd av X

Anledningen till att jag hamnade där var att vi skulle besöka en Apple-store för att en i sällskapet behövde få sin telefon reparerad, och kundklientelet var likartat i båda butikerna.

Trendkänsliga veganer/hipsters med mera pengar än förstånd, som inte vågar ha något annat, men som inte heller begriper sig på teknik för fem öre.

Att köra elbil i USA är mindre miljövänligt än att köra dieselbil.

Haha, du är medveten om att ditt inlägg sa mest om dig, Los Angeles och USA än något om Tesla Motors eller Model X?

Kan du inte dra några anekdoter om Tesla-ägande norrmän också?
En enda stor nation utav rika veganer som bajsrunkar till den statliga "rabatten" på eldrivna fordon!? :hihi

P.S pluspoäng för din avslutande mening. Låter så självsäkert att det nästan inte skulle behövas någon hänvisning till fakta eller källa... tyvärr bara nästan. Dessutom säger även den mer om USA och deras energikällor/energibransch än Tesla Motors, Model S eller elbilar.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha, du är medveten om att ditt inlägg sa mest om dig, Los Angeles och USA än något om Tesla Motors eller Model X?

Kan du inte dra några anekdoter om Tesla-ägande norrmän också?
En enda stor nation utav rika veganer som bajsrunkar till den statliga "rabatten" på eldrivna fordon!? :hihi

P.S pluspoäng för din avslutande mening. Låter så självsäkert att det nästan inte skulle behövas någon hänvisning till fakta eller källa... tyvärr bara nästan. Dessutom säger även den mer om USA och deras energikällor/energibransch än Tesla Motors, Model S eller elbilar.

Självklart säger det mycket om USA's elproduktion, det var just det jag ville få fram!

Jag ids inte sitta och leta fram siffrorna åt dig, det var någon biltidning som skrev att det var bättre att köra diesel än elbil i Lettland (och fick rätt när någon miljömupp krävde att dom skulle redovisa siffrorna), men som alla vet är USA kraftigt beroende av fossilkraft, dom har långt skitigare el i snitt än vad vi har i europa, även om det varierar kraftigt mellan staterna, men jag räknar hela USA som en elmarknad och räknar därför på snittet.

"This varies substantially by form of generation and by the mix of forms of generation on a grid. The US average was about 0.62 kilograms (1.4 pounds) of CO2 per KWH"

En bra miljödiesel ligger under 80g per km

Hur långt en Tesla Model X kommer på en kilowatt vet du nog bättre än jag, men det är väl knappast för att den är snålast i klassen den har lång räckvidd?
Sist jag körde elbil drog den 2,7 kw milen. (Körde både Nissan Leaf och Kia Ceed och dom drog ungefär lika)

Sen har jag aldrig sett någon räkna ut hur många kilowatt kraftverket måste producera för att man ska få en kilowatt i bilbatteriet, rimligtvis borde det finnas en del transmissionsförluster och laddförluster också.

Att det säger mycket om miljömupp-hipsterveganer i Californien som skiter i vad som är miljövänligare utan får spontanorgasm av att köra omkring i en svindyr Tesla trots att den är skitigare än en billigare miljödiesel är också sant, det är viktigare med rätt "brands" än med rätt inställning...
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Skulle vara intressant att se hur man kör för att få en Leaf att dra 2,7 kWh per mil. Det borde ligga på lite över hälften av det.
Beräkningar på hela kedjan för att driva elbilar har presenterats hur många gånger som helst, men det är uppenbarligen inget som fastnar hos fossilkramare. Lite roligt är det förstås att frågan om det sällan kommer med information om hur mycket energi som går åt innan en fossilbil kommer samma sträcka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle vara intressant att se hur man kör för att få en Leaf att dra 2,7 kWh per mil. Det borde ligga på lite över hälften av det.
Beräkningar på hela kedjan för att driva elbilar har presenterats hur många gånger som helst, men det är uppenbarligen inget som fastnar hos fossilkramare. Lite roligt är det förstås att frågan om det sällan kommer med information om hur mycket energi som går åt innan en fossilbil kommer samma sträcka.

Det är inte alls svårt att få den att dra det, jag ansträngde mig väldigt väldigt hårt för att köra precis som vanligt, blandade vägar med blandade hastigheter, i ganska tät trafik.

Jag har ÅAS aldrig åkt med en elbilsägare som inte kör som en kärring, dom skiter fullständigt i att det är tjugo bilar bakom som också vill hinna förbi rödljuset, utan rullar iväg som om det vore ett luciatåg.
Sen ligger dom och fiskör i 80 för att öka till 110+ drar så mycket mera ström.
(eller så har alla elbilar grymma glädjemätare så att dom tror att dom har kommit upp i hastighet, vilket även ger optimistiska räckvidds siffror)

Så tänker aldrig jag köra bil.

Hittar du någonstans siffrorna för verkningsgraden på laddningen så är jag intresserad, man skulle ju kunna mäta med en wattmeter i vägguttaget hur många kilowatt det går åt från uttaget för att få i 20KW i batteriet, för elnätet har ju sina transmissionsförluster oavsett vad strömmen används till.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det låter konstigt att du ser elbilsägare som accar långsamt. Det är inte hybrider som Toyota Prius där folk verkar göra allt för att slippa höra motorn yla?
De jag träffat som kör elbil brukar tycka att just accelerationen är en av de bästa egenskaperna med bilen.
Nissan Leafs hastighetsmätare verkar visa cirka 10-12 km/h för mycket. I min e-up! är det ungefär 3-4 km/h med sommarhjulen så jag kör alltid efter GPS-fart.

Jag ska försöka hitta totalsiffror igen. Tanken har funnits att installera en energimätare till ladduttaget, men jag har inte hittat en smidig lösning. Eftersom jag bara kör 3000 mil om året och har en förbrukning (i bilen) på runt 1,5 kWh/mil så blir det lite fånigt att bränna lika mycket pengar som ett halvårs förbrukning på att mäta exakt hur mycket det går åt.
Dessutom laddar jag bilen "gratis" ganska ofta så marginalen är egentligen redan borta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter konstigt att du ser elbilsägare som accar långsamt. Det är inte hybrider som Toyota Prius där folk verkar göra allt för att slippa höra motorn yla?
De jag träffat som kör elbil brukar tycka att just accelerationen är en av de bästa egenskaperna med bilen.
Nissan Leafs hastighetsmätare verkar visa cirka 10-12 km/h för mycket. I min e-up! är det ungefär 3-4 km/h med sommarhjulen så jag kör alltid efter GPS-fart.

Jag ska försöka hitta totalsiffror igen. Tanken har funnits att installera en energimätare till ladduttaget, men jag har inte hittat en smidig lösning. Eftersom jag bara kör 3000 mil om året och har en förbrukning (i bilen) på runt 1,5 kWh/mil så blir det lite fånigt att bränna lika mycket pengar som ett halvårs förbrukning på att mäta exakt hur mycket det går åt.
Dessutom laddar jag bilen "gratis" ganska ofta så marginalen är egentligen redan borta.

Det är väl lite samma med folk som kör 300+ hästars SUVar som kryper iväg från rödljus och liknande. Det drar en massa att gasa mycket. I SUVEn är det mest dyrt (Även om det egentligen inte gör någon jätteskillnad) och i elbilen påverkar det räckvidden (även om det egentligen inte är jättemycket).
Har iofs aldrig åkt med i en elbil, så ingen aning hur de kör. Och har inte direkt lagt märke till något vida annorlunda körmönster hos dem här i mälardalen. Det är oftare jag ser vanliga bensinbilar ligga och fisa i 80-90 på motorvägen istället för att hålla skyltade 120. :gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det hade varit av yttersta intresse att få reda på den verkliga förbrukningen, dvs den man betalar för med elräkningen.

Om exemplet 1.5kwh är från bilens färddator ger jag lika mycket för den infon som från en ice-bils "lie-o-meter"

I mitt fall har jag ingen möjlighet till nån gratis laddning. Det skulle bli ett jävulens tandagnisslan i media om min arbetsgivare bistod med sådant. Fick för fan förmånsbeskatta motorvärmaruttag!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tips från coachen är att få tag på gamla elmätare som bytts ut för få fjärravläsning i dem och sätta en sån specifikt innan laddboxen. Ligger högvis med sådana ute bland elektrikerna, man får dem för en spottstyver. Tyvärr fick jag reda på det för sent så min laddbox sattes in utan en sån, ångrar det bittert.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu kan jag definitivt inte tala för alla elbilister, men det är definitivt ingen ice som väntat i rödljuset p.g.a mig. Jag är oftast uppe i skyltad hastighet vid andra sidan rödljuset om jag inte har någon ice framför mig som agerar stoppkloss..
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top