Elbil eller inte?

Snowman89

Guest
O andra sidan, vilka som kan köpa en så pass dyr bil bryr sig om kostnaden - ingen! :tungan
Och det oavsett biltyp.
Så är det bland alla jag känner, grannar o kollegor.
Ofta kostar bilen mer än bostaden idag...
Nu tänkte jag dock inte på teslorna, de är garanterat låångt utanför budgeten.
Men jo visst är det väl så..
Handlar väl mest om prioriteringar..
Jag lever förhållandevis billigt och lägger i princip alla pengar på bilar/motorcyklar, så jag är tyvärr långt ifrån en höginkomsttagare :)


Dök upp en intressant artikel idag i lokala tidningen.
http://www.corren.se/nyheter/ingen-vag-tillbaka-for-elbilister-om4435647.aspx


Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är med på matematiken kring värdet, men dels påverkar det totalkostnaden med någon halv krona per mil och dels är det värt åtminstone tiotusen att inte ha en bil till salu på Blocket.

Jag passerade 8400 mil idag. Det borde innebära att jag sluppit tanka 5000 liter bensin. Lågt räknat...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Drivmedelskostnaden är naturligtvis extremt låg för elbilar. Det är dock inte hela kostnaden vilket jag försöker påpeka. Det finns ju en anledning till att inte alla kör elbil ännu, eftersom drivmedelskostnaden ofta är kanske 1/5 av totalkostnaden för en ny bil. De som själv har skaffat elbil behöver inte känna sig kränGta av det så det behövs inga försvarspositioner i diskussionen. När de säljs utan enorma subventioneringar är elbilssystemet självgående, än så länge är det inte det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är här jag hävdar att det spelar roll på sikt, och hur mycket du kör. Jag känner mig definitivt inte kränkt utan vill ge de som funderar på en elbil så rättvis bild av verkligheten som möjligt. Myten om att det är dyrt att köra elbil är en av de sakerna jag ogillar. Av den enkla anledningen att det inte alltid är sant, det beror faktiskt till hyfsat stor del på hur mycket man kör.

Vi tar de bilarna jag drog som exempel i tidigare inlägg:

* Qashqai 2012. Nybilspris var ca 197.500 enligt skatteverket. Billigast på blocket är 97.500 med ca 8k mil på mätaren.
Har tappat 100.000 på fyra år i kapitalkostnad.

* Leaf 2012. Nybilspris ca 370.000 enligt skatteverket, minus miljöbilspremie på 40k blir det 330.000. Billigast på blocket med ca 8k mil på mätaren är 150.000. Har tappat 180.000. Man gör vid 2000 mil per år en besparing på ca (14*0,6 - 0,8*1,6)*2000=14,240 om året. På 4 år är det 57.000.
Så egentligen har man tappat 180.000-57.000=123.000 i kapitalkostnad, om man räknar med bränslebesparingarna, på fyra år.

Besparingarna på drivmedel spelar roll om man kör hyfsat mycket, och ser på det med ett par års perspektiv. Här är det ganska exakt 1/3 av värdeminskningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja och utan subventionen hade det varit 163.000 i kapitalkostnad på 4 år. Nu är inte Qashqai jämförbar, ta en Golf istället - den vanligaste bilen i klassen.
Du kommer att finna att oavsett hur man räknar så blir elbilen dyr och det är ju anledningen till att den ännu inte slagit igenom på bred front.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja och utan subventionen hade det varit 163.000 i kapitalkostnad på 4 år. Nu är inte Qashqai jämförbar, ta en Golf istället - den vanligaste bilen i klassen.
Du kommer att finna att oavsett hur man räknar så blir elbilen dyr och det är ju anledningen till att den ännu inte slagit igenom på bred front.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför ska man räkna utan subvention? Jag räknar på vad det faktiskt kostar. Riktiga värden i riktiga livet, inte teoretiskt och spekulativt. Anledningen till att jag räknade på en qashqai är att den är rakt jämförbar motsvarande bensinbil, man ska jämföra äpplen med äpplen. Nu inser jag att jag räknat lite snett, förbrukningen på en qashqai är 0,67 i riktiga världen enligt http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar-bilen-i-verkligheten-180315/ så då blir kapitalkostnad med bränslebesparingar helt plötsligt 115.000.

Eftersom du vill veta hur det ligger till med golfen så tar vi det också.
Nybilspris för en e-golf: 387.000 - 40.000 = 347.000. Motsvarande bensingolf kostar enligt skatteverket 220.000. Skillnaden är 127.000 kronor. Efter 4 år håller den som leafen 50.000 kronor högre andrahandsvärde. Då ska vi betala av totalt 77.000 på 4 år i bränslebesparingar. Hur långt behöver jag köra per år för att gå break-even mot bensinaren? 77.000/(14*0,6-1,6*0,8)/4=2700. Dvs kör jag ca 2700 mil per år så kommer jag att gå +-0 efter 4 år. Kör jag bara 2000 mil per år tar det lite mer än 5 år innan jag är ikapp. Allt efter det är till elbilens fördel då kapitalkostnaden, som är den stora posten för elbilen, kommer att minska. Men bensinbilen kommer att fortsätta kosta lika mycket, om inte mer då det börjar komma dyrare service och reparationer på ägandet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, nu har vi lite mer realistiska värden. :)

På längre sikt borde en elbil bli betydligt billigare - MEN: Batterierna håller inte i oändlighet och räknar man in batteribyte var 15.000 mil blir kostnaden plötsligt betydligt högre. Någon gång kommer kostnaden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Japp, nu har vi lite mer realistiska värden. :)

På längre sikt borde en elbil bli betydligt billigare - MEN: Batterierna håller inte i oändlighet och räknar man in batteribyte var 15.000 mil blir kostnaden plötsligt betydligt högre. Någon gång kommer kostnaden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo för att en vanlig bensin/dieseldriven bil har ju inga kostnader relaterade till drivlinan :glömdet
Jag hämtade min Skoda Octavia -10 i torsdags från verkstaden.
De hade haft ur motorn och bytt kolvar, vevstakar, kamkedja och massa annat + att de renoverat toppen.
Då är bilen 6år gammal och hade gått ca 9500mil.
Hade jag inte haft försäkringen så hade väl operationen gått på runt 60000..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Japp, nu har vi lite mer realistiska värden. :)

På längre sikt borde en elbil bli betydligt billigare - MEN: Batterierna håller inte i oändlighet och räknar man in batteribyte var 15.000 mil blir kostnaden plötsligt betydligt högre. Någon gång kommer kostnaden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nissan har garanti på batterierna i 8 år. Hyundai ionic som kom nu har 8år/20.000mil. Verkligheten har visat att de håller bättre än man trott. Nu när leafen har varit i bruk i 5 års tid så man fått lite statistik från verkliga livet som gör att tillverkarna känner sig tryggare med långa garanti-tider.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
5 år är kort tid i sammanhanget. :)

Men elbilar kommer, inget snack om det. Men det är ett tag kvar innan de kan ersätta förbränningsmotordrivna bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Självklart kommer det att ta tid, det finns i dagsläget inte i närheten av produktionskapacitet för att ändra hela världens bilflotta. O andra sidan är det helt orimligt just för att det inte passar för alla (den där omtalade räckvidden som är för dålig för de flesta i dagsläget). Men ekonomiskt sett behöver det inte betyda en jätteförlust, man får bara räkna på det med lite verkliga värden.
Som av en händelse så ligger det en hel drös med vad jag gissar är demo/f.d tjänstebilar ute av just e-golf för runt 250.000.

Kan man leva med räckvidden och pendlar en del så hade jag iaf tittat på en begagnad bil, om man inte har möjlighet att ta en tjänstebil. Men kolla för allt i världen upp räckvidden ordentligt. Bilhandlarnas siffror för räckvidd är precis som specade bränsleförbrukningen oftast väldigt saltad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Självklart kommer det att ta tid, det finns i dagsläget inte i närheten av produktionskapacitet för att ändra hela världens bilflotta. O andra sidan är det helt orimligt just för att det inte passar för alla (den där omtalade räckvidden som är för dålig för de flesta i dagsläget). Men ekonomiskt sett behöver det inte betyda en jätteförlust, man får bara räkna på det med lite verkliga värden.
Som av en händelse så ligger det en hel drös med vad jag gissar är demo/f.d tjänstebilar ute av just e-golf för runt 250.000.

Kan man leva med räckvidden och pendlar en del så hade jag iaf tittat på en begagnad bil, om man inte har möjlighet att ta en tjänstebil. Men kolla för allt i världen upp räckvidden ordentligt. Bilhandlarnas siffror för räckvidd är precis som specade bränsleförbrukningen oftast väldigt saltad.

Räckvidden, liksom bränsleförbrukningen, är väl enligt en väldigt specificerad körcykel för att man ska få ett värde som går att jämföra mellan olika tillverkare och fordon. Egentligen borde det heta något annat än räckvidd, och beräknas som en poäng snarare än presenteras som ett riktigt avstånd så att det blir mer uppenbart att det inte är en riktig räckvidd (på samma sätt borde bränsleförbrukningen presenteras)
Så kan man själv översätta poängen till förbrukning med det egna körsättet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Räckvidden, liksom bränsleförbrukningen, är väl enligt en väldigt specificerad körcykel för att man ska få ett värde som går att jämföra mellan olika tillverkare och fordon. Egentligen borde det heta något annat än räckvidd, och beräknas som en poäng snarare än presenteras som ett riktigt avstånd så att det blir mer uppenbart att det inte är en riktig räckvidd (på samma sätt borde bränsleförbrukningen presenteras)
Så kan man själv översätta poängen till förbrukning med det egna körsättet.
+1 på den! Även med olika hastighetsindex, så man kan jämföra mer mot ens eget användningsområde. Min Leaf är specad till 25mil enligt NEDC. Den har snitthastighet på 37km/h om jag inte minns fel. Som stadsbil jovisst, men i riktiga världen :glömdet

Den amerikanska EPA-mätningen ligger lite närmare verkligheten, men är anpassad för amerikanskt klimat. Stämmer hyfsat på sommaren men definitivt inte under en svensk vinter.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tänker byta ut den ena bilen (Peugeot 5008 diesel) mot en annan dieselbil som inte är lika kass på att ta sig fram.
Vi har haft den strax över ett år.
Bilhandlare har bjudit mig mer än jag gav för den, trots att vi kört 3200 mil.
Om jag köper en ny bil.
Visst var det väl så ni räknade värdeminskningen?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tänker byta ut den ena bilen (Peugeot 5008 diesel) mot en annan dieselbil som inte är lika kass på att ta sig fram.
Vi har haft den strax över ett år.
Bilhandlare har bjudit mig mer än jag gav för den, trots att vi kört 3200 mil.
Om jag köper en ny bil.
Visst var det väl så ni räknade värdeminskningen?

Du är ju självklart inte korkad som du låtsas vara egentligen, men men...

Nej, det är inte så vi har räknat.
(Det blir ju svårt att hålla en vettig diskussion när du inte förstår, vägrar inse eller kan ta till dig information hehe...)

Men ja, du vore korkad att inte ta bilhandlarens erbjudande om det faktiskt är så att du vill sälja bilen och kan tänka dig köpa en ny bil och av det märke (och modell) han säljer...

Eller kanske mer korrekt tvärtom, det är ju osmart att inte ta ett sådant erbjudande för att istället sälja den billigare någon annanstans och sedan ändå köpa en ny bil av det märke och modell som bilhandlaren säljer, speciellt om du inte kan hitta en sådan billigare någon annanstans (inkl. garantier osv).



Du låter missnöjd med din Peugeot, så jag misstänker att du inte är intresserad att lämna in den där för att köpa en ny Peugeot av samma bilhandlare.


Min ena kompis (med en Tesla Model S) lämnade i höstas in sin andrabil, en Citroen Kangoo (skåpbil, företagsbil) till just Citroen för hos dem fick de 35 000 kr mer än om de lämnat in till t.ex. Nissan eller Volvo/Ford... Varför inte liksom?...
Så deras andrabil (frugans bil) är numera en Citroen C4, inte en Nissan Juke som deras tanke var först.
(jag själv hade nog aldrig tänkt på vare sig Nissan eller Citroen, men efter att ha kört C4'an så var den ju faktiskt lite rolig, som en liten go-cart)
(Och innan/om någon tänkt gnälla på att de har en andrabil, hur många familjer har inte två bilar? Vi snackar övre medelklass alt. överklass - luddiga gränser i socialistiska lilla Sverige hehe)

Det är osmart att vara korkad :) Eller är ditt tips till polaren att han borde ignorerat de 35 000 kr? Något mer han borde ha ignorerat? hehe :tungan





5 år är kort tid i sammanhanget. :)

Men elbilar kommer, inget snack om det. Men det är ett tag kvar innan de kan ersätta förbränningsmotordrivna bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jajemän, precis som att vi gick inte från häst och vagn till bilar på en helg, inte ens tio år...







-------------------------

Så här simpelt tänker jag; Utvecklingen går framåt.
Kollar man dessutom nöjda bilägare, så toppar Tesla Motors, och min egna erfarenheter av Tesla är helt underbara.

Men från massvis med folk som inte äger en Tesla eller elbil, ofta inte ens provkört en - så finns det BARA problem, räckviddsångest och omöjligheter.

Och skulle man orka lägga tid och energi på att hoppa tillbaka 4-5 år så skulle man hitta minst lika mycket klagomål och gnäll. "Vad Tesla gör kommer aldrig funka" "De försöker bara stjäla investerares pengar" "laddningstider på femtioelva dygn är alldeles för lång" "Bilen väger för mycket" "touchskärmen kan bli kladdig och det är hemskt" yada yada yada.

Spola fram till idag, så har Tesla tusentals nöjda kunder, de har en kö på Model 3 på över 400.000 människor som alla pyntat in några tiotusen kronor (om jag inte minns fel på summan och valutakurser)...
Enligt så många på nätet under 2013 så borde ju Tesla vara i konkurs nu, eller förra året, eller året innan dess, och Elon Musk vara en fattiglapp som sitter i en wellpapp-kartong och skäms...

Och hur kommer det antagligen vara om fem år?
Gnäll och klagomål? Antagligen, men då har Tesla Motors några hundratusen nöjda bilägare till - men Internet, denna ganska högteknologiska plats ändå, kommer ändå vara full utav bakåtsträvande "det här kommer aldrig att funka"-folk :hihi

Det känns helt enkelt som "Haters gonna hate"...



http://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-satisfaction/

Consumer report, Owner satisfaction:
1) Tesla Motors 91%
2) Porsche 84%
3) Audi 77%
...
14) BMW 72%
...
19) Mercedes-Benz 69%
20) Volvo 69%



I ett kortare perspektiv och där vi kommer längre; hur många hade en iPhone första året den fanns? Det var inte allt för många. Gnällde folk på den? Jajemän.
Hur många i västvärlden har INTE en smartphone?...
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du är ju självklart inte korkad som du låtsas vara egentligen, men men...

Nej, det är inte så vi har räknat.
(Det blir ju svårt att hålla en vettig diskussion när du inte förstår, vägrar inse eller kan ta till dig information hehe...)

Men ja, du vore korkad att inte ta bilhandlarens erbjudande om det faktiskt är så att du vill sälja bilen och kan tänka dig köpa en ny bil och av det märke (och modell) han säljer...

Eller kanske mer korrekt tvärtom, det är ju osmart att inte ta ett sådant erbjudande för att istället sälja den billigare någon annanstans och sedan ändå köpa en ny bil av det märke och modell som bilhandlaren säljer, speciellt om du inte kan hitta en sådan billigare någon annanstans (inkl. garantier osv).



Du låter missnöjd med din Peugeot, så jag misstänker att du inte är intresserad att lämna in den där för att köpa en ny Peugeot av samma bilhandlare.


Min ena kompis (med en Tesla Model S) lämnade i höstas in sin andrabil, en Citroen Kangoo (skåpbil, företagsbil) till just Citroen för hos dem fick de 35 000 kr mer än om de lämnat in till t.ex. Nissan eller Volvo/Ford... Varför inte liksom?...
Så deras andrabil (frugans bil) är numera en Citroen C4, inte en Nissan Juke som deras tanke var först.
(jag själv hade nog aldrig tänkt på vare sig Nissan eller Citroen, men efter att ha kört C4'an så var den ju faktiskt lite rolig, som en liten go-cart)
(Och innan/om någon tänkt gnälla på att de har en andrabil, hur många familjer har inte två bilar? Vi snackar övre medelklass alt. överklass - luddiga gränser i socialistiska lilla Sverige hehe)

Det är osmart att vara korkad :) Eller är ditt tips till polaren att han borde ignorerat de 35 000 kr? Något mer han borde ha ignorerat? hehe :tungan







Jajemän, precis som att vi gick inte från häst och vagn till bilar på en helg, inte ens tio år...







-------------------------

Så här simpelt tänker jag; Utvecklingen går framåt.
Kollar man dessutom nöjda bilägare, så toppar Tesla Motors, och min egna erfarenheter av Tesla är helt underbara.

Men från massvis med folk som inte äger en Tesla eller elbil, ofta inte ens provkört en - så finns det BARA problem, räckviddsångest och omöjligheter.

Och skulle man orka lägga tid och energi på att hoppa tillbaka 4-5 år så skulle man hitta minst lika mycket klagomål och gnäll. "Vad Tesla gör kommer aldrig funka" "De försöker bara stjäla investerares pengar" "laddningstider på femtioelva dygn är alldeles för lång" "Bilen väger för mycket" "touchskärmen kan bli kladdig och det är hemskt" yada yada yada.

Spola fram till idag, så har Tesla tusentals nöjda kunder, de har en kö på Model 3 på över 400.000 människor som alla pyntat in några tiotusen kronor (om jag inte minns fel på summan och valutakurser)...
Enligt så många på nätet under 2013 så borde ju Tesla vara i konkurs nu, eller förra året, eller året innan dess, och Elon Musk vara en fattiglapp som sitter i en wellpapp-kartong och skäms...

Och hur kommer det antagligen vara om fem år?
Gnäll och klagomål? Antagligen, men då har Tesla Motors några hundratusen nöjda bilägare till - men Internet, denna ganska högteknologiska plats ändå, kommer ändå vara full utav bakåtsträvande "det här kommer aldrig att funka"-folk :hihi

Det känns helt enkelt som "Haters gonna hate"...



http://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-ranked-by-satisfaction/

Consumer report, Owner satisfaction:
1) Tesla Motors 91%
2) Porsche 84%
3) Audi 77%
...
14) BMW 72%
...
19) Mercedes-Benz 69%
20) Volvo 69%



I ett kortare perspektiv och där vi kommer längre; hur många hade en iPhone första året den fanns? Det var inte allt för många. Gnällde folk på den? Jajemän.
Hur många i västvärlden har INTE en smartphone?...

Det är ju exakt så föregående skribenter har kommit fram till milkostnaden.
Jag tycker att du skall byta bil ofta, alltid till betydligt dyrare modeller.
Det jänar man massor på.
När jag tänker efter: Särskilt du - Eftersom du uppgett att du betalar med procent...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det är ju exakt så föregående skribenter har kommit fram till milkostnaden.
Jag tycker att du skall byta bil ofta, alltid till betydligt dyrare modeller.
Det jänar man massor på.
När jag tänker efter: Särskilt du - Eftersom du uppgett att du betalar med procent...

Trollkonto!?...

Har jag uppgett att jag betalar med procent?...
Då får du ju gärna passa på att lägga fram bevis på det i sådana fall, jag har inte med procent i något av mina inlägg de senaste tre sidorna tillbaka när det handlar om vare sig försäljning eller inköp av bil.

Vad jiddrar du om?...

Tröttsam idioti....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag räknar kostnaden för en bil tittar jag på hur många kronor jag har lagt på den under tiden jag haft den. Sen drar jag ifrån det jag får för den och delar summan med antalet mil.
Att peta in teoretiska prutmåner som man inte kunnat tillgodogöra sig är i mina ögon ganska tramsigt.
Om man råkar köpa en bil som stiger i värde, typ 964 RS, så inte sjutton har det kostat pengar att äga bilen oavsett om man byter den mot en Polo eller en McLaren. Hade man köpt en annan bil, typ MB S500, så hade man fått lägga en större hög med pengar för nästa bil trots att den från början kostade mer pengar.

Vår andrabil har körts 5057 mil och har förbrukat bensin för 36057,32 (0,545 l/mil). Dessutom har den kostat 94250 kr i reparationer, service, försäkring och avbetalning. Nu skulle jag behöva ha ut 63000 kr för den för att få detta till en milkostnad på 25,80 som det indikerar så här långt. Får jag ut mer sjunker kostnaden, får jag mindre så stiger den.

Motsvarande beräkning på min e-up! kan jag inte göra eftersom jag inte har mätt exakt hur mycket jag har betalat för strömmen till bilen. Minst en tredjedel av energin har kommit gratis. Storleksordningen 12000 kr för el, 3300 kr för service, 1500 kr för framdäck och så en hög pengar för inköp, avbetalning och försäkring.
 

Snowman89

Guest
Att inte se till hur verkligheten är, utan att leva i sin bubbla och tacka så mycket när man får listräntan av banken och betalar listpris på bilar är i mitt tycke tämligen idiotiskt.
Men det är väl sånna personer som bilförsäljare, banker mfl älskar, vilket är fullt förståeligt.

Förvisso har man så mycket pengar så man kan strö dem runtomkring sig, så några 10-tusentalskronor inte är något att bry sig om, då är det bara att gratulera!

Tyvärr har jag inte sånna resurser att röra mig med, så det är väl därför jag håller på med sånna tramsigheter.

Men din poäng, att mina åsikter inte var välkomna, gick fram.
Så jag håller mig härifrån framöver.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad har du för dieselknack egentligen?
Min senaste nyare diesel kostade mig ca 25kr/milen i enbart värdeminskning och då köpte jag den inte ny..

Ska du jämföra med en ny/nästan ny elbil så lär du ju jämföra den med en likvärdig bensin/dieselbil..

Honda civic tourer. Den var ny vid köpet.
Ca 1kr/mil i servicekostnad. Ca 7kr/mil i bränsle och försäkring. Däck tar jag inte med för de bedömer jag är lika mellan de två typerna.
12kr/mil värdeminskning utifrån värderingar/försäljningar. Den har gått ner med 36' eller ca 17 % vilket följer snittet för en ice-bil med ålder/mil osv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men din poäng, att mina åsikter inte var välkomna, gick fram.
Så jag håller mig härifrån framöver.
Jag har inget mandat att hålla dig borta från diskussionen, men tror att jag har rätt att argumentera mot det du säger. De senaste bilarna jag har köpt har jag faktiskt betalat listpris på eftersom alternativet hade varit att vänta på leverans flera månader. Jag ville ha min e-up! direkt och inte om ett halvår och då fanns det två st till salu i hela landet varvid prutmånen var begränsad.

De där tiotusen kronorna är inte garanterade att få när man säljer eller att man kan få pruta. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top