Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Exactemundo. Majoriteten av alla laddhybrider laddas aldrig eller sällan utan körs mestadels på bensindrift.
Även om jag håller med att det är kontraproduktivt att ta en hybrid som tjänstebil, och helt sonika skita i att ladda den, så kan det ändå finnas värde i det kan jag tycka: Efter tre år går den iväg till någon annan, som kanske vill/har möjlighet att ladda den inför varje tur. Detta hade personen i fråga inte haft möjlighet att göra med en ren bensin/diesel.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan man inte förvärma bilar med värmepump när dom står på laddaren?
Som jag har förstått det är värmepump en förutsättning för att inte tappa massor med räckvidd på att värma bilen med el-element
Min bil har en funktion att ställa in en ivägkörningstid och då är den laddad och varm när man tar den.
tyvärr så lämnar VW´s mjukvara och app mycket att önska gällande pålitlighet och funktion, men ibland går det :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Största problemet med värmepumparna är att de bara funkar om det är lagom kallt. Så fort det går under en viss nivå slutar pumpen att fungera.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Största problemet med värmepumparna är att de bara funkar om det är lagom kallt. Så fort det går under en viss nivå slutar pumpen att fungera.

Jag tror, utan att veta säkert (Nalle Puh) att det sitter någon brödrost i bilen som ska värma lite.
Jag har faktiskt inte superkoll på den här bilens funktioner.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min bil har en funktion att ställa in en ivägkörningstid och då är den laddad och varm när man tar den.
tyvärr så lämnar VW´s mjukvara och app mycket att önska gällande pålitlighet och funktion, men ibland går det :)

Värmer den bilen via ladd-kabeln alltså?
Isf önskar jag att min Optima hade det också.
Jag har en kabel för M&K och en för laddning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nja. Menar du att Örsundsbro är representativt för hela Sverige då eller?
Tittar man på Storstockholm så bor majoriteten i lägenheter och den absoluta majoriteten av alla som bor i lägenhet saknar möjlighet att ladda en elbil. I lägenheten jag bodde i i Solna för något år sedan så fanns det inte ett enda uttag i hela parkeringsgaraget. Inte ens ett vanligt schuko fanns att tillgå. Och på gatuparkeringarna finns som bekant inga eluttag. Och det var ett hus byggt 2009 så inte jättegammalt. Läget var detsamma i alla hus i hela det området och är det i stor utsträckning fortfarande. Det är ett område med ca 10 000 boende där ingen har möjlighet att ladda någon bil.

Och det finns en hel del undersökningar som visar att det faktiskt är så att en väldigt stor andel av laddhybriderna aldrig laddas. Får man ut en tjänstebil så får man lägre förmånsvärde om den är laddhybrid oavsett om man har tillgång till laddställe hemma. Och du får ju lägre skatt också utan att krångla med laddning.

Dvs en stor andel av laddhybriderna går uteslutande på bensin och är därmed sämre än motsvarande bensinbil pga att det blir extra vikt att släpa på. Det finns statistik på det och det är något som man anser är ett problem sett till att dom åtnjuter en hel del ekonomiska fördelar trots att dom i praktiken inte uppfyller avsikten med kraven för att få dessa fördelar.

Nu jobbar jag inte i Örsundsbro utan i en större ort drygt fem mil därifrån. Jag bor för övrigt utanför en by utanför Örsundsbro. I det område jag arbetar finns det mängder av stolpar uppställda så att folk åtminstone kan ladda när de arbetar även om de tvingas bo i folksilo. I undersökningen från KVD (antar att det är den du refererar till) hade de frågat en mängd människor om de kunde ladda en bil hemma. Det var alltså inte enbart folk som kör laddhybrid som hade svarat utan även folk som inte har laddbar bil.

Här är en text från en som har testat laddhybrid. https://www.bytbil.com/nyheter/testet-avslojar-laddhybrider-ar-inte-symbolpolitik-24767 Han har säkert betalt för att vara positiv...

För övrigt är det inte "krångligt" att ladda. Jag ska ändå ur bilen både på jobbet och hemma. Därför tycker jag det är skönt att slippa åka till macken mer än i undantag. Dit ska jag aldrig av egen vilja.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu jobbar jag inte i Örsundsbro utan i en större ort drygt fem mil därifrån. Jag bor för övrigt utanför en by utanför Örsundsbro. I det område jag arbetar finns det mängder av stolpar uppställda så att folk åtminstone kan ladda när de arbetar även om de tvingas bo i folksilo. I undersökningen från KVD (antar att det är den du refererar till) hade de frågat en mängd människor om de kunde ladda en bil hemma. Det var alltså inte enbart folk som kör laddhybrid som hade svarat utan även folk som inte har laddbar bil.

Här är en text från en som har testat laddhybrid. https://www.bytbil.com/nyheter/testet-avslojar-laddhybrider-ar-inte-symbolpolitik-24767 Han har säkert betalt för att vara positiv...

För övrigt är det inte "krångligt" att ladda. Jag ska ändå ur bilen både på jobbet och hemma. Därför tycker jag det är skönt att slippa åka till macken mer än i undantag. Dit ska jag aldrig av egen vilja.

Nej. Det är ju absolut inte krångligt att ladda en elbil så länge som man bara har tillgång till ett uttag att ladda ifrån.

Exakt hur man utfört dom undersökningar man gjort på hur många laddhybrider som faktiskt laddas har jag inte koll på. Det jag vet i den frågan är att det finns flera undersökningar gjorda som tyder på att en stor del av laddhybriderna som körs på bensin. Om man sedan i några av dom fallen utfört undersökningen på fel sätt kan jag inte uttala mig om. Jag har inte läst dom på den detaljnivån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Största problemet med värmepumparna är att de bara funkar om det är lagom kallt. Så fort det går under en viss nivå slutar pumpen att fungera.

Jo. Värmepumpar jag ju nackdelen att COP värdet sjunker när temperaturskillnaden blir större. Det gäller ju även för dom luft-luft och luft-vatten värmepumpar som man har i villor.
Sen beror det ju såklart på hur den är konstruerad.
En luft luft värmepump som inte är avsedd för nordiskt klimat kommer att prestera lika bra som ett element med direktverkande el när det är -20 eller kallare alternativt stänger den av för att skydda sig.
En som är avsedd för nordiskt klimat grejar att fungera även om det är hyfsat kallt men även den får sämre COP då.

Sätter man in en värmepump som inte är avsedd att fungera under -20 i bilen så kommer det ju naturligtvis bli lite problem att få varmt i bilen när det är riktigt kallt. Har man dessutom satt in en termostat som slår av värmepumpen när det är riktigt kallt för att förhindra skador på pumpen så funkar den ju inte alls när det är kallt. Men då skulle jag hävda att man har satt in utrustning i bilen som inte är avsedd för det aktuella klimatet.
Och eftersom en billigare värmepump är just billigare och samtidigt kräver att man skyddar den med en termostat så finns det ju en risk att man sätter in en sådan i bilen om man vill göra lite mer vinst.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl solklart att de flesta med tjänstebil och pröjsad soppa inte ids ladda hemma, särskilt inte om man bor i storstad. Lågt förmånsvärde betyder allt. Tids nog kommer bilen till andrahandsmarknaden och barnfamiljen som kanske kör enbart på el i vardagen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo. Värmepumpar jag ju nackdelen att COP värdet sjunker när temperaturskillnaden blir större. Det gäller ju även för dom luft-luft och luft-vatten värmepumpar som man har i villor.
Sen beror det ju såklart på hur den är konstruerad.
En luft luft värmepump som inte är avsedd för nordiskt klimat kommer att prestera lika bra som ett element med direktverkande el när det är -20 eller kallare alternativt stänger den av för att skydda sig.
En som är avsedd för nordiskt klimat grejar att fungera även om det är hyfsat kallt men även den får sämre COP då.

Sätter man in en värmepump som inte är avsedd att fungera under -20 i bilen så kommer det ju naturligtvis bli lite problem att få varmt i bilen när det är riktigt kallt. Har man dessutom satt in en termostat som slår av värmepumpen när det är riktigt kallt för att förhindra skador på pumpen så funkar den ju inte alls när det är kallt. Men då skulle jag hävda att man har satt in utrustning i bilen som inte är avsedd för det aktuella klimatet.
Och eftersom en billigare värmepump är just billigare och samtidigt kräver att man skyddar den med en termostat så finns det ju en risk att man sätter in en sådan i bilen om man vill göra lite mer vinst.

Eller så skiter man i värmepump och kör hårtorksprincipen. Billigare, enklare och med stort batteri spelar det ju ingen större roll ändå.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Värmer den bilen via ladd-kabeln alltså?
Isf önskar jag att min Optima hade det också.
Jag har en kabel för M&K och en för laddning.

Jag har två alternativ.
1: ställ in en tid då bilen ska vara uppvärmd och om jag står med strömkabel i så används den elen.
2: Ingen elkabel i men kräm i batteriet, då värms bilen ändå.
Faktiskt ett tredje alternativ, starta bensinvärmaren.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Han är exakt på pricken likadan som alla Teslaförare (utom en) jag någonssin har träffat.

Alla är som nyfrälsta Livets-ordare.

Frågan är ju bara vad dom måste säga först när man träffar dom, att dom kör Tesla, sysslar med Crossfit eller att dom är veganer.

Inom en minut vet du alla tre sakerna om dom.

En Tesla ägare säger aldrig att dom har parkerat bilen utanför, dom säger att dom har parkerat Teslan utanför...
Ha! Kom direkt att tänka på dig GuW när jag såg denna :krama
cb2011cb292b4d653633497f65012972.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ha! Kom direkt att tänka på dig GuW när jag såg denna :krama[

Jamen precis såna är dom ju...

När jag var 18 hade vi en förfest hemma hos mig, en bekant bjöd in sin kompis, som sålde Linn stereokomponenter.

Han ägnade hela förfesten åt att klaga på hur dålig stereo jag hade, och hur mycket bättre en Linn LP12 skulle ha låtit kopplat till ett Linn försteg kopplat till ett Linn slutsteg kopplade till Linn högtalare...

Hela förfesten tills han åkte ut med huvudet före och fick knacka på hos grannen och be honom ringa en taxi.

Jag ifrågasatte först om han trodde att "Staten och kapitalet" med Ebba Grön skulle låta mycket bättre på hans stereo, ty den var aldrig tänkt att låta "bra"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så ser det nog ut för dom flesta, ett alternativ är ju att köpa en glorifierad golfbil med räckvidd för den dagliga pendlingen, och sedan hyra/låna bensinbil för långresorna.

Ju fler långresor man gör per år, desto ohållbarare och dyrare/krångligare blir det.

Ett annat alternativ jag skulle kunna tänka mig (och det är ju ett under att ingen driven elbilsförsäljare har tänkt på det) är att man åker dit man har köpt sin svindyra golfbil, parkerar den där och får låna (hyra skitbilligt) en bensinbil/minibuss för dom där resorna man inte klarar på batteri, det behöver ju inte vara en ny lyxig bil, tänk lite som "Rent a Wreck" lite äldre men fullt dugliga transportbilar.
(jag vet en som gör så enbart genom goda kontakter på bilfirman, lånar en inbytt bil när han behöver för "provkörning" en helg)

Sen kommer man tillbaka hem och får hämta sin elbil varm från laddaren hos försäljaren.

Ett sista alternativ, om man köper en elbil får man behålla sin gamla fossibil, betalar ingen skatt på den, har samma försäkring på båda, och får ställa på fossilbilen när man behöver, så ställs elbilen automatiskt av samma tid.
Man kan ju ha en max-påställd tid på 1½ månad/år så klarar man både husvagns semestern och någon vinterresa, men uppmuntrar i övrigt inte användandet.

Kunde man på något sätt lösa dom där 10% som inte funkar med elbil (annat än dom dyraste), så skulle folk kunna köpa billiga små elbilar med taskig räckvidd och omställningen till elbilar skulle gå fortare.
Just nu (och så har det varit länge) väntar folk hela tiden på nästa generation, med bättre och billigare batterier, fick man upp försäljningen på dom halvkassa elbilarna som finns i dag så skulle utvecklingen gå fortare.

Dom sakerna skulle säkert kunna minska tröskeln för ganska många.

I mitt fall så är alla tre alternativen inte direkt optimala. Det som talar mot det är att vid dom tillfällen som jag faktiskt behöver köra lite längre så är det frågan om att åka och hälsa på någon i familjen. Syster, Bror, Mamma. Eller åka till sommarstugan. I samtliga fall utom till en av systrarna så är det resor på ca 20 mil enkel väg. En av systrarna bor i trysil och det är drygt 45 mil enkel väg så det kommer ju inte att hålla med någon elbil alls.

När jag hälsar på hos någon så är det typiskt sett över en helg och då skulle ju en billig hyrbil kunna funka bortsett från att den kommer att kosta pengar medan den står still på destinationen.
När jag åker till Sommarstugan så är jag typiskt sett där i 1-2 veckor i stöten under sommaren. Och då står bilen mestadels eftersom det är ca 2 mil in till närmaste affär så vi storhandlar så vi klarar oss några dagar. Det innebär att en hyrbil skulle kosta pengar medans den står still på en parkeringplats ute på landet. Det är ju lite opraktiskt.

Men det stora problemet är nog under perioderna när många vill ut och resa samtidigt. Som sportlov, påsklov eller under sommarsemestern då det blir många som vill ha en bil med räckvidd samtidigt. Det skulle innebära att om alla skaffar en glorifierad golfbil och förlitar sig på att det går att hyra en bil med längre räckvidd dom perioderna så skulle dom som tillhandahåller dom bilarna behöva ha en djävla massa bilar stående en stor del av året för att det sedan ska finnas tillgängligt några veckor om året. Det gör ju den ekonomiska kalkylen lite svår att få att gå ihop om man inte tar väldigt bra betalt för att hyra ut bilar. Alternativt har djävligt risiga hyrbilar som inte kostar något att ha stående.

Att få ha kvar sin gamla fossilbil avställd och att man lätt växlar över så att den blir påställd och elbilen avställd när man ska ut och åka faller lite för min del på att jag har bara en parkeringsplats där jag bor nu. BRF:en har ca 175 parkeringar till 166 bostäder. En plats hör till bostaden och sedan kan man hyra en extra plats i mån av tillgång. Skulle många haka på ett sådant koncept så skulle det inte gå att lösa parkeringsfrågan med platser. Då är det istället gatuparkeringen med datumparkering som gäller. Och då skulle jag behöva gå ut och parkera om bensinaren varenda dag. Alternativt låta elbilen som jag ska använda dagligen stå efter gatan men då har jag å andra sidan inte tillgång till att ladda den.

Dvs just i mitt fall är ekvationen svår att få ihop oavsett alternativ. Nu kommer jag ju iofs troligen inom en relativt snar framtid att flytta till något större (villa) och kommer då att ha tillgång till mer parkering och laddmöjlighet och då kanske läget blir ett annat. Men i nuläget är det en svårlöst ekvation.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller så skiter man i värmepump och kör hårtorksprincipen. Billigare, enklare och med stort batteri spelar det ju ingen större roll ändå.

Jo. Det finns ju i praktiken 3 sätt att lösa det. (eller 4 om man räknar med alternativet att sätta in en billig värmepump som packar ihop vid -20. Men det ser jag inte som ett bra alternativ)

Alt 1. Antingen sätter man in en bra värmepump som klarar att värma bilen även om det är djävligt kallt. Konstruerar man pumpen för att klara det så kommer det att funka även om COP värdet sjunker till närmare 1 när det är riktigt kallt.
Ger mindre sänkning av räckvidden eftersom det i majoriteten av fallen kommer att vara en väldigt effektiv uppvärmning.

Alt 2. Sätt in ett rent elelement som värmer kupéluften. (dvs glorifierad hårfön). Det kommer ju att förkorta räckvidden betydligt mer än en värmepump eftersom den kommer att förbruka i storleksordningen 2-4 ggr så mycket energi för att värma kupén som en värmepump beroende på utetemperaturen. (Extremfall med väldigt kallt, typ -30 grader, borträknat)

Alt 3. Sätt in en liten bensinvärmare som får värma kupén när det är väldigt kallt. Kommer då inte att belasta räckvidden alls eftersom det kommer att förbruka högst begränsat med el. (endast el till ett glödstift och fläkten åtgår)

Eller om det är frågan om en laddhybrid så kan man ju göra om många tillverkare gör att låta bensinmotorn gå igång så att den ger värme till kupén vilket inte heller det förkortar räckvidden. Speciellt inte som generatorn då kan förse fläkten med ström.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och då har man en +100 hk bränsledriven motor som agerar värmare. Jävligt smart...


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är inte särskilt svårt att räkna på;

P = Q x 1,296 x ?t
Där P är effekten i W som behövs för att värma mängden luft i l/s (Q) och ?t är hur många grader du vill höja inkommande temperatur.

Nota bene; det behövs högre temperatur på tillflödet än vad önskad genomsnittstemperstur i kupén är.

Vintertid, säg från +5 och ner behöver en betydande mängd av luftflöden tillföras rutor för att hålla dessa im och isfria. Där sker också den största avkylningen innan luften sen når fläsket i kupén.

Jag vill påstå att skalan således blir logaritmisk sett till ovan.

Men åter till konstruktion; det är väl lite smått hål i huvudet att installera både en värmepump och en brödrost där brödrosten ska stå för hela uppvärmingen och värmepumpen bara är till för att kyla? Det är inte särskilt dyrt att ha en växelventil på AC-aggregatet! Det är i storleksordningen skitbilligt.

En mer klok lösning vore såklart att ha brödrosten i serie med kondensor/förångare. Där den förstnämnda agerar backup i händelse av sträng kyla och booster vid defrost/avkondensering (då man vill köra AC plus värme samtidigt, samt vid avfrostning av ”utedelen” då värmepumpen ger negativ uppvärmning under detta korta förlopp.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En mer klok lösning vore såklart att ha brödrosten i serie med kondensor/förångare. Där den förstnämnda agerar backup i händelse av sträng kyla och booster vid defrost/avkondensering (då man vill köra AC plus värme samtidigt, samt vid avfrostning av ”utedelen” då värmepumpen ger negativ uppvärmning under detta korta förlopp.

Jag förutsatte att det var så värmepumparna var konstruerade?
(med reservation för att jag inte kan någonting om värmepumpar)
Att man tillför värme med ett elektriskt element när det är som kallast och behövs.

Att ha en bensin/dieselvärmare under huven på en elbil skulle ju funka skitbra, förutom att den släpper ut mer skit för att värma kupen än en 100hk bensin/dieselmotor skulle göra för att både driva bilen och generera värme till kupen.

I elbilarnas barndom vet jag att det fanns fordon med gasolvärmare, vilket ju också är en miljöbov, men vad som är värre har jag inte satt mig in i, jag vet också att gasol funkar skitdåligt i sträng kyla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag förutsatte att det var så värmepumparna var konstruerade?
(med reservation för att jag inte kan någonting om värmepumpar)
Att man tillför värme med ett elektriskt element när det är som kallast och behövs.

Att ha en bensin/dieselvärmare under huven på en elbil skulle ju funka skitbra, förutom att den släpper ut mer skit för att värma kupen än en 100hk bensin/dieselmotor skulle göra för att både driva bilen och generera värme till kupen.

I elbilarnas barndom vet jag att det fanns fordon med gasolvärmare, vilket ju också är en miljöbov, men vad som är värre har jag inte satt mig in i, jag vet också att gasol funkar skitdåligt i sträng kyla

Beror på om de har en brödrost eller inte. Det är väl där de skiljer sig. Kikar du i innerdelen på en villa luft/luft så är jag rätt säker på att de inte har.

Men det är rejält snålt att spara in på funktionen att växla varm/kall sida på AC systemet i en bil. Framförallt elbil. Men jag är ju blott en hobbymek så varför ska jag ha en åsikt..
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Volvo C30 electric hade väl en etanoldriven värmare till kupén. Jag funderade på att kopiera den lösningen till min e-up!, men bytte jobb istället.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top