Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Han är exakt på pricken likadan som alla Teslaförare (utom en) jag någonssin har träffat.

Alla är som nyfrälsta Livets-ordare.

Frågan är ju bara vad dom måste säga först när man träffar dom, att dom kör Tesla, sysslar med Crossfit eller att dom är veganer.

Inom en minut vet du alla tre sakerna om dom.

En Tesla ägare säger aldrig att dom har parkerat bilen utanför, dom säger att dom har parkerat Teslan utanför...
Kör den (enda) även hoj? Isåfall kanske vi har en gemensam nämnare.
Själv tycker jag Crossfit är närmast fjantigt och är en militant carnivore.
Men två år in i ägandet av en Tesla är det fortfarande smajl bortom öronen varenda gång jag sätter mig i bilen (obs bilen) :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en annan sak som talar emot en elbil, jag ogillar verkligen automatväxlade bilar, jag gillar att växla. Jag ogillar nog dessutom rent generellt saker som sköter sig själv, jag vill pilla och justera. Jag skulle lätt kunna tänka mig en cockpit som påminde om en Viggen, som en pilot beskrev som "jag slutade räkna knappar när jag kom över 200" :hihi

Sen behöver det inte vara italiensk charm, där grejerna faller i bitar stup i kvarten, det är inte riktigt samma sak :fakta

Hur prediktiv är autopiloten/farthållaren? I min bensinare så kör jag snålare än farthållaren, men om jag hjälper den med att vara prediktiv så gasar den effektivare och då går bilen snålare.

En bensinare kan du ju köra något mer snålt när du gasar själv än vad farthållaren gör genom att du håller jämnare gas på bekostnad av något mer varierande hastighet. Man ökar gasen något inför en uppförsbacke och "hämtar" lite fart sedan låter man farten sjunka under uppförsbacken och vid utförsbackar så kan man släppa av något lite före utförsbacken så att farten sjunker något och sedan hämtar man upp den igen i utförsbacken.

Det fungerar ju för att en bensinmotor har lite olika verkningsgrad vid olika gaspådrag. Vid väldigt liten spjällöppning ökar strömningsförlusterna genom motorn (vilket ju då sker i utförsbackarna) och det gör att man inte tjänar lika mycket bränsle i utförsbackarna som det kostar extra i uppförsbackarna. Därför kan man tjäna lite genom att inte variera gaspådraget lika mycket.
Farthållaren satsar ju benhårt på att hålla exakt samma fart hela tiden vilket då leder till större variationer i gaspådrag.

En elbil har inte problematiken med strömningsförluster i någon motor utan all energi som går åt extra när du åker uppför får du igen när du åker utför. (Minus såklart förluster för rullmotstånd och luftmåtstånd men det är ju lika både för bensin och elbilar)
Av den anledningen har man i en elbil inget att tjäna på att försöka vara prediktiv vad gäller förbrukningen. Dvs du kan inte köra mer ekonomiskt än farthållaren gör i en elbil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det där är en annan sak som talar emot en elbil, jag ogillar verkligen automatväxlade bilar, jag gillar att växla. Jag ogillar nog dessutom rent generellt saker som sköter sig själv, jag vill pilla och justera. Jag skulle lätt kunna tänka mig en cockpit som påminde om en Viggen, som en pilot beskrev som "jag slutade räkna knappar när jag kom över 200" :hihi

Sen behöver det inte vara italiensk charm, där grejerna faller i bitar stup i kvarten, det är inte riktigt samma sak :fakta

Hur prediktiv är autopiloten/farthållaren? I min bensinare så kör jag snålare än farthållaren, men om jag hjälper den med att vara prediktiv så gasar den effektivare och då går bilen snålare.
Själv vägrade jag automatare när jag körde bensinbil. Det var helt onaturligt, och ett påfund för att låta döva pensionärer köra en bil utan att konstant behöva titta på varvräknare för att veta om man låg på risk att spränga motorn eller bedöva området man körde i.
Visserligen har man med elbil inte möjligheten att pilla på växlarna, men fördelen överväger nackdelen enligt mig: Du har alltid full kraft tillgänglig. Man behöver inte vänta på den (med automatare) eller förbereda (med manuell). Den bara finns där..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nej det gjorde jag inte, men jag hävdar att personen på KBAB har fel: Det funkar inte med fel elbil på vintern i Kiruna. Det är väldigt stor skillnad på det uttalandet och att det inte funkar öht. Att KBAB köpt in två elbilar gjorda för stadsbruk vid Medelhavet visar ju bara på okunskapen i ämnet. Vilket är den största blockern enligt min mening i dagsläget. Kunskapsnivån måste upp.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dagens weird stuff i en Tesla: Står och väntar på en utfart till huvudled, Havremoppe-ekipage närmar sig från vänster och ska svänga vänster (så jag måste vänta). I passagerarsätet sitter tånårs hestchey, och precis innan ekipaget svänger drar hon upp mobilen och tar ett kort med mobilen.. Är Teslor den nya spårthåjen som kexet flockas runt!? :va
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om det bara hade varit så enkelt. :fakta
Enda anledningen att jag uppmärksammar det öht var för att jag vände på huvudet för att titta om det var fritt åt andra hållet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag ska köpa en dragbil som ska dra ett 2-ton släp och köper in en Nissan Micra som inte ens har krok på sig hade jag nog blivit hudflängd snabbare än fort?
Men så fort man köper in en olämplig elbil, ja då är det bilens, och drivlinans, fel..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag ska köpa en dragbil som ska dra ett 2-ton släp och köper in en Nissan Micra som inte ens har krok på sig hade jag nog blivit hudflängd snabbare än fort?
Men så fort man köper in en olämplig elbil, ja då är det bilens, och drivlinans, fel..

Vad vore då en lämplig bil för Kiruna kommuns fastighetsbolag KBAB?

Visa nu din enorma kompetens på området, du som inte alls är Tesla fanatiker (enligt dig själv, och endast dig själv)

Jag är fullständigt övertygad om att dom har gjort en kravspecifikation som vid alla andra upphandlingar, och sedan valt bland bilar som påståtts fylla den.

Sen att elbilsbranchen ljuger som en häst travar kan ju inte inköparna rå för
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om jag ska köpa en dragbil som ska dra ett 2-ton släp och köper in en Nissan Micra som inte ens har krok på sig hade jag nog blivit hudflängd snabbare än fort?
Men så fort man köper in en olämplig elbil, ja då är det bilens, och drivlinans, fel..

Nu hyser jag inte någon jättestor tilltro till kommunala upphandlare så det finns säkert anledning att fundera i dom banor som du tänker också.
Men det är ju också så att elbilar tappar räckvidd när det är väldigt kallt. Snö ökar också rullmotståndet vilket ytterligare sänker räckvidden.
Lägger man där till att det är fråga om en glesbyggdskommun där avstånden kan vara ganska stora och tillgången till laddställen kan vara dålig så ger det ju ganska dåliga förutsättningar för en elbil.
Det inser säkert även du.
Oavsett vad man tycker om saken så finns det ju faktiskt en hel del användningsfall där en elbil fortfarande är betydligt sämre än en bensin eller diesel eller kanske rent av inte fungerar.

I fallet med Kiruna är det kanske så att det hade funkat med en elbil med väldigt lång räckvidd. Men för något år sedan var det ju bara Tesla som hade bilar med ordentlig räckvidd. Och jag misstänker att en Tesla inte är något alternativ för någon i norra Sverige eftersom det inte finns något servicecenter norr om Stockholm ännu. Umeå kommer snart att få ett servicecenter men även det är ju på tok för långt bort om man pratar om en bil som skall köras i Kiruna. Det är ju trots allt frågan om 60 mil enkel väg om du behöver service eller reparation.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad vore då en lämplig bil för Kiruna kommuns fastighetsbolag KBAB?

Visa nu din enorma kompetens på området, du som inte alls är Tesla fanatiker (enligt dig själv, och endast dig själv)

Jag är fullständigt övertygad om att dom har gjort en kravspecifikation som vid alla andra upphandlingar, och sedan valt bland bilar som påståtts fylla den.

Sen att elbilsbranchen ljuger som en häst travar kan ju inte inköparna rå för
Nya Nissan Leaf t.ex. Service finns i Gällivare 12 mil bort. Frågor på det?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du är diskvalificerad direkt, det är ju en jävla småbil för barnfamiljer, det dom skulle ha är servicebilar
Var står det i texten eller syns i klippet? Det enda man ser är en standard bil som kör iväg? Men visst, en E-NV200 istället då, så har de skåp också.
Sen ägna en minut att sätta inställning i bilen som gör att den värmer bilen via ladduttaget innan avfärd, så den initiala uppvärmning inte dras från batteriet.
Fler frågor på det?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men service behövs ju inte på elbilar enligt tidigare inlägg. Gäller det inte längre?
Motorservice behövs inte. Däremot bromsbelägg, däckbyte och allt annat som man fixar, som inte har med drivlinan att göra, behövs ju fortfarande bytas/skiftas/inspekteras.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top