Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det liksom en naturlag att små”lågpris”bilar behöver kladdas ner med extra allt och ost uppepå? How about KISS?
Säkert 4 kameror, 12 doppler-radars, 42 elmotorer/ställdon och OLED-skärmar i två exemplar. Minst. Det är lane-assist, brake assist.. Kan nån istället låta bli att assistera mig så blir jag nöjd.

En pendlarbil, vad behövs? En basic automatisk klima, hyggliga stolar med bajskokre. En blåtandsmottaglig högtalare.


Intressant när man räknar på elbilar så som Feber gjorde i sin artikel om ID.3. Om det nu är, vilket får hållas för rimligt, att batteriet är det dyra på en elbil då kan tesla gott sänka sina priser ytterligare 40%.



Det är fritt fram att flytta :hihi

Håller med, men säkerhetsprylar är fanimig bra. Exempel från igår: Landsväg, höga snövallar och fart på farthållare kring 90-100 nånstans. När jag kommer över ett krön är det solen rakt i ögonen och sikten försvinner momentant. Plötsligt bromsar bilen till och går ut lite mot mitten av vägen - en traktor som skottar en utfart och sticker ut en halvmeter från vägkanten. Jag hade förmodligen inte klippt den, men kanske snuddat och jag såg den definitivt inte. Bilen upptäckte den och höll ut lite. Hade det samtidigt varit mötande trafik hade den troligen bromsat istället.

Sedan finns det självklart en massa skit också bara för att det går, men det finns ju folk som går igång på allt. Bara att kolla tillbehörsvalen när man konfigurerar en ny bil...

Men jag betalar hellre +600.000 för en fyrhjulsdriven Tesla än +800.000 för en dito Audi etron med usel räckvidd och obefintligt laddnätverk...

Eller +600.000 för en slö fossilBMW med lite utrustning. Då är det plötsligt billigt. :va


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är just alla hjälpmedel jag motsätter mig. Och fyrhjulsdrift i många avseenden. Detta för att gemene förare inte är kapabel att hantera fordonet när systemet inte verkar som det ska. Fyrhjulsdrift är ett sånt klassiskt exempel, för när det ska bromsas är bilen med allkrafs precis lika oduglig som en bakhjulsdriven Volvo. Men fyrhjulsdrift drar upp folks inbillade grepp i två nivåer över vad de begriper av situationen. Är det något som är slående är det alla allhjulare som kör in i arslet på framförvarande eller drattar av i kurvan. Folk blir sämre förare för varje ny gimmick som introduceras. ESP och ABS. Därefter behöver man fortfarande anpassa sin hastighet..

Det absolut bästa som kommit de senaste tio åren är dock matrix/ILS/adaptiv ljusbild. Lägg pengarna på ljus som ute bländar men ger föraren förbättrad sikt vid väder och mörker.

Hade det inte varit bättre att lägga 400000 på en tesla och få vad du betalar för? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att Teslan är extremt prisvärd med tanke på vad man får. Fem personer plus packning, skitbra räckvidd och dessutom obegränsad räckvidd vid långresor pga Superchargernätverket, extrema prestanda (ca 3 sek till 100 efter sista uppdateringen, toppfart långt över vettigt), ljudanläggning i toppklass, fantastisk fyrhjulsdrift, autopilot, världsledande säkerhetssystem, driftskostnad på 2 spänn milen, ingen årlig service och dessutom dragkrok.

Detta för i sammanhanget reapris.

Det finns absolut billigare elbilar men få som är lika prisvärda.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
10kkr/kWh var det som jag syftade på. Det var väl batterierna som kostade, sa alla?

På tal om drag, när jag ”bygger” en för den region jag köper ifrån, finns inte drag att välja. Men 530’ för en M3performance är ju rimligare än svenska priser.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
10kkr/kWh var det som jag syftade på. Det var väl batterierna som kostade, sa alla?

På tal om drag, när jag ”bygger” en för den region jag köper ifrån, finns inte drag att välja. Men 530’ för en M3performance är ju rimligare än svenska priser.
Har för mig att man i Sverige väljer drag i "nästa steg". Kan ha fel dock.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
10kkr/kWh var det som jag syftade på. Det var väl batterierna som kostade, sa alla?

På tal om drag, när jag ”bygger” en för den region jag köper ifrån, finns inte drag att välja. Men 530’ för en M3performance är ju rimligare än svenska priser.

Tillkommer väl moms då?

När man bygger bilen själv finns inte Performance ”Stealth” som alternativ men de dyker upp ibland som ”lagerbil”, det var en sådan jag köpte.

Svenska priser är vad de är men vad kostar andra lika snabba bilar?


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tillkommer väl moms då?

När man bygger bilen själv finns inte Performance ”Stealth” som alternativ men de dyker upp ibland som ”lagerbil”, det var en sådan jag köpte.

Svenska priser är vad de är men vad kostar andra lika snabba bilar?


Buy quality, cry once

Tillkommer bara reg-kostnad. Ca 2500kr omräknat. Tja en BMW M2C kostar mig i jämförelse 400’. Sjukt bättre att svänga med dock, men avkall på sånt onödigt som bakdörrar. Vem behöver ens det?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jula har Vinter REA
ser
Elbil 499:- Spara 500kr.
En läcker bil för förare från 3år och uppåt.......
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så du betalade alltså 20 000kr för att kapa 0-100 med en halv sekund?

Buy Tesla, cry every uppdate

Om jag inte minns fel (BrooklynS får gärna bekräfta) så kom prestanda-ökningen som en gratis OTA-uppdatering.

Performance vs. Long range har ju dessutom biffigare bromsar, Track mode och lite annat smått och gott. Så 20.000 är inte helt fy skam för vad man får kan jag tycka. En hoj som t.ex får Öhlins och Brembo brukar ju sticka upp minst lika mycket från grundpriset.

Buy Tesla, smile on every OTA update
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det har svurits en del också när folk fått nerskruvad prestanda OTA.
Ja Det är inte alltid av godo (beroende på hur man ser på det).
Själv har jag inte drabbats av något negativt. Bara häromdagen fick jag "Camp mode". Den använder jag numera nästan dagligen vid dagis/skol-rundan. Guld värt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så du betalade alltså 20 000kr för att kapa 0-100 med en halv sekund?

Buy Tesla, cry every uppdate

Nä jag köpte en lagerbil som var en Performance istället för att vänta tre månader på en likadan LR. Merkostnaden var just den veckan noll kronor och ränta på 0,95%. Tradeoff var lägre dragvikt men det funkar ändå för mig som har BE.

Skillnaden var då en sekund till 100 och det är det fortfarande men de extra 25 hk som kom i höstas var gratis.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top