6600kr för 1200mil -service..

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Men serva själv för i helvete 6600:- för vad:näsblod jag har gjort min 100 mila service 3400:- helt stört för ett oljebyte.
4L olja max 700 sek , oljefilter 130 sek och om man ska byta stift kostar dom runt 150 sek styck. Nu är dessa priser ut till kund så att säljande tjänar på materialet , jävligt dyr tim penning må jag säga vid en service och 6600:- skulle jag aldrig pröjsa. Exempel jag skulle byta packboxar på framgafeln på min hoj då jag var tvungen att slå ner hojen när jag weelade , ett mindre läckage på ena gaffeln. Jag har inte de verktyg som krävs så jag beslöt mig för att lämna in den, Din mc 4500:- för att byta, hoj center 4800:- Hammarströms 2000:- för byte av båda och då med SKF packningar:tummenupp här ser ni tydligt att man saltar satan och man försöker hålla varandra om ryggen. Jag vet att Hammarströms inte är populär för att han tar kunderna på grund av normala priser så då baktalar man killen istället, jag är super nöjd och kommer fortsätta att lämna in min hoj där:)
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Men serva själv för i helvete 6600:- för vad:näsblod


Att serva själv är uteslutet. Jag river inte av tank och står och fipplar i ett cykelförråd för att sen behöva plocka ihop allt bara för att jag måste upp och käka... Tar det dessutom 4h för en verkstad så tar det nog 4 DYGN för mig att göra det första gången.:död
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Kan förstå att man inte vill på rembyte och kolla ventiler, mwn oljebyte, filter, kedja och stift gör man hemma!
En jävla stämpel i en bok är aldrig värd 2.5k

Har man ingen erfarenhet så hör med en kompis istället. Ta med lite bärs och lär sig lite.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En jävla stämpel i en bok är aldrig värd 2.5k

Nä, precis - inte en chans!

Det dubbla, minst! ...när man står med mössan i handen och vill byta in hojen hos den auktoriserade handlaren, och det tiodubbla - när den saknade stämpeln är allt som skiljer dig från ett garantiåtagande eller rent av en good-will gest.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Att serva själv är uteslutet. Jag river inte av tank och står och fipplar i ett cykelförråd för att sen behöva plocka ihop allt bara för att jag måste upp och käka... Tar det dessutom 4h för en verkstad så tar det nog 4 DYGN för mig att göra det första gången.:död

4 Tim för att byta olja filter och stift :rofl tar 30 min max att byta olja och då stressar jag inte, på din hoj får man lossa några skruvar för att få bort tanken och sen koppla bort bensin slangen. Snabbkoppling så byter du stiften, 1 Tim gör grabbarna detta lätt på, 4 timmar :D två hojar om dagen , undrar när detta ställe stänger:va Det här med service är ingen raketforskning. Visst det blir lite svårare med ventil inställningar och så men det är en helt annan grej.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr

Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Helt klart är det ju att det lönar sig att ta in prisuppgifter från fler verkstäder.
6600:- låter saftigt. 3500:- låter rimligt.

Att säga att stämpeln i boken inte är värd ett par tusen är ju en sanning med modifikation.
Visst! kan man en massa om hojar, har ett just garage, bra verktyg och dessutom tänker behålla hojen vääääldigt länge så är det kanske så.

Kör man sin hoj en eller ett par säsonger för att sen sälja eller byta in den så är stämpeln värd en hel del skulle jag vilja påstå.

Med tanke på hur begagnatmarknaden ser ut så skulle jag inte välja en hoj som inte har full servicehistorik iaf.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ibland är jag glad att jag bor "på landet" och har en egen verkstad. 6 600 kr för en 1200mila :D - Stor humor om ni frågar mig !

Sedan kan man ju börja fråga sig vad mina banvurpor i år hade kostat mig om jag skulle lämnat in hojen ? - Jag menar....tar de 6 600 kr för olja, olja, luftfilter och tändstift samt okulärbesiktning och att efterdra eventuella förband. Ja vad hade då inte inte en vurpa kostat ? - Själv gör jag det för att det är kul (servar alltså, inte vurpar) - Köper billiga kåpdelar på e-bukten och vissa saker original (exempelvis bromshandtag....förresten ALLT som har med ordet "broms" att göra köps original).

Men som sagt...alla har inte den möjligheten att ha ett eget utrymme samt verktyg att meka i, 99% av alla mc-åkare har däremot egentligen både viljan och engagemanget att vilja ta hand om sin hoj....det är jag övertygad om.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
tidigare tajmade jag in servicen med vinterförvaring , firman jag anlitade hade 50% på arbetskostnaden om man samtidigt vinterförvarade .

Backade faktiskt från Diaveln pga just service , 12k för "stor" kändes lite väl saftigt , kör man endel så blir det vartannat år :zpy
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Ring Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget i Järfälla. Auktoriserad på kawasaki och inte dyr. Betalade 2000 för min 100-mila där. Din mc skulle ha 3500...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En nyfiken fråga i största allmänhet, är det någon som tar reda på vad underhållet kostar när man köper ny hoj?
Man ska väl inte köpa en Panigale 1299 för sina sista slantar och sen böla för att servicen inte är gratis?

Kan bara svara för mig själv. Tillhör dem som informerar mig innan jag köper något. Vad som förvånar mig är att det är många som inte verkar undersöka något alls. De köper på ren impuls. Sedan några år senare så hade de ingen aning om vad som skulle göra och när. Inte sällan nästa köpare som vill försäkra sig om att hojen har varit väl omhändertagen. Sedan finns det köpare som i sin tur inte ställer några frågor. Har en i bekantskapskretsen som köpte en ca 6 år gammal hoj. Inte en fråga ställdes om servicehistorik.

Det är sannolikt också förklaringen till att många fordon inte har sköts enligt tillverkarens föreskrifter. Säger inte att ägaren måste åka till märkesverkstaden, men kanske ändå anstränga sig lite att få tag i folk med rätt kompetens till en lägre kostnad om man inte kan göra jobbet själv. Att efter eget huvud serva hojen. Det märker man först efter många år resultatet av. Det drabbar inte dem själva, men framtida ägare vilket inte är deras bekymmer längre.
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Ring Tobbe på Svenska Motorcykelaktiebolaget i Järfälla. Auktoriserad på kawasaki och inte dyr. Betalade 2000 för min 100-mila där. Din mc skulle ha 3500...

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Blir svårt att räkna hem den resan till Stockholm från GBG. Går nog någonstans mer lokalt.
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Haha. Å fan.. Ber om ursäkt. Trodde det var el Stockholmo det diskuterades. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alla kan inte/vill inte meka själva. Om du inte har ett garage och bor mitt i en stad, hur byter du olja på 30 minuter tex? Först ska du köpa den, vilket tar tid. Sen ska du tömma ur den gamla oljan, i något lämpligt kärl /sen ska du göra dig av med oljan, sen ska du fylla på med ny olja. Har du då ingen bil, hur ska du transportera iväg den gamla skiten? Så att göra detta på 30 minuter förutsätter att du har allt hemma och att den gamla oljan hälls ut i dagbrunnen typ.

Alla vill väl spara pengar, men alla kan inte inom rimlig tid byta delar på sina hojar. Och då kommer verkstäderna in. För mig är det värt pengar att lämna på en verkstad, så länge priserna är "rimliga", och rimliga är ju helt individuellt. Hade jag ett garage och plats för verktyg och utrustning skulle jag göra allt som var möjligt på min hoj, för det är kul, men för mig är det idag inte praktiskt möjligt.

Du kan alltid åka till en okq8 gör,det,själv,hall, så slipper man frakta gammal olja på hojen ....De är ett altenativ om man inte har garage men kan/vill meka själv..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr
Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.

Tack för infon.
Efter misslyckats få Kenneths MC ta 4000mil servicen på min Triumph Sprint RS (Kenneths MC servar inte Triumph).
Så blev det på Kenneths rekommendation Johans MC.
Och Johans MC var tydligen inte helt fel.

Jag har förståelse för att Kenneths MC ligger högt i pris.
På nått sätt måste dom ju få den service dom ger när det skitit sig att gå ihop.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-%E5t-h%F6ger

Jag har en vän som har en BMW R90S som nu passerat 50000mil.
När han inte grejar det själv, gissa vart han vänder sig.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Orkar inte läsa hela tråden, har inte ätit, druckit eller satt på kärringen än!
Mitt råd till dig är att be firman som ville ta 6600:- för 1200-milaservicen dra åt helvete!
Hälsa från mig!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top