Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det ser dyrt ut :gnissla

En motorcykel kommer alltid att vara ett ekonomiskt svart hål hur man än vrider och vänder på det:hihi

Alltid gött att lämna ifrån sig arbete till de som kan. Personligen har jag mekförbud för tjejen då jag har ena tummen mitt i handen och andra upp i XXXXX..;)

Blir det någon mer träning med crossen eller blev det för meckigt?

Uppdatera tråden oftare, räcker inte med var och varannan dag:D;););)

Så duktigt av dig att lyssna på din bättre halva! De har ju alltid rätt, även när de har fel :banana

Jag missade kanske att uppdatera lite om senaste helgens körning. Under lördagen lyckades jag få till en jäkla highsider på isen där jag landade på min trasiga, eller halvt rehabiliterade, axel. Så nu har jag dels nackspärr, dels värkande ryggmuskulatur samt väldigt ont i axeln. Men det hindrade mig dock inte från att köra under söndagen. Då med ännu mindre marginaler och snabbare varv :D

Jag tänkte säga att film finns ju på mitt instagramkonto men varför länka lite subtilt till det när jag skulle kunna skärpa mig och hålla den här tråden lite bättre uppdaterad. Exempelvis med den här videon (som jag ska ladda upp efter att den här meningen är avslutad).

<4 min efteråt>


Målet är att köra cross varje helg under ett par timmars tid per dag. På vardagarna så försöker jag pusha migsjälv till gymmet varje dag för antingen styrketräning eller konditionsträning. Redan nu har jag fått upp flåset riktigt bra och kan ligga på hög puls under lång tid. Eller ja, 20 minuter är inga större problem och det är ju ungefär 20-25 minuter som ett race tar :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tror att jag har hittat en ny favorit när det kommer till konditionsträning. Idag satte jag mig på cykeln och öste på under 20 minuter. vid inbromsningar och kurvor så trampade jag på som bara den och på bakrakan samt start/mål-rakan så slog jag av lite på tempot. Fy fan va jobbigt det var men fy fan va mycket roligare det blev att träna! Behöver jag nämna att det blev personbästa på den där stationära cykeln? Samma tempo som jag precis har orkat köra i 10 minuter tidigare, orkade jag köra i 20 minuter nu :kär

Det är förvisso från Speedster Cup, men här är finalracet och det är alltså den här föraren som tänker kliva upp i Rookie 1000 med er andra :banana Mattias Ödlund har klippt ihop en ruskigt bra rulle med speakern som pratar under hela racet. Helt klart sevärd! (Tycker jag som syns i bild mest hela tiden :lol)

 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag sitter här och laddar för fullt inför morgondagens långpass ute på isen med ungefär -15 grader.
Förutsättningarna är kanske inte riktigt lika bra som förra helgen men nu har jag åtminstone såna där fodrade påsar att trä på handtaget.

IMG_8385.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hade missat några av klippen ovan, kikade på flera av tävlingarna i speedster. Sviestad var riktigt underhållande:tummenupp:)

Förresten, kan du inte lista banorna du kört på med ditt nuvarande PB och årets målsättning? Placering i all ära men för personlig utveckling är det ju roligare med varvtider. Hade vart kul att läsa!
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Ska bli jäkligt kul att följa dig under 2016, hoppas vi ses på KCS bandag :)
Har följt dig på din youtube kanal, hoppas på nya filmer varje race! :)

Stort lycka till! Sätt dom där rad4 åkarna på plats med lite vtwin vrål :).
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
View attachment 426436View attachment 426437
View attachment 426438
View attachment 426439
View attachment 426440


Ragnar på Funbike sliter för fullt med min motor nu, tillomed sent på kvällen långt efter arbetsdagens slut :tummenupp Det skall han ha hatten av för!
View attachment 426441View attachment 426442
Bland annat så kommer utgående axel (med mera) att bytas ut och då kommer problemen med växlar som hoppar ur, och falska frilägen, vara borta :rock

Nu har jag, Teamchefen, varit på Funbike. Ragnar lät mig vara alldeles ensam på verkstaden så jag har "fixat" lite med din hoj:crash

"Fixat växlarna"
image1.JPG
"lättat" vevstakarna
image2.JPG
"jackat" - eller var det "hackat" kolven?
image3.JPG

Hämtade förresten ut ett ett sprojtans nytt 6x3m tält av Teamägaren Ragnar på Funbike.

I år kommer Team Funbike vara ännu snabbare och ännu snyggare! Tack Funbike!

Rachid, du frågade om personbästa tider, och för att hetsa Rickard och hans starka superduke, så är mina tider med min tjockis - KTM 990SMR - (118hk på bakhjulet):
Sviestad 59,577
Gelleråsen 1.10,486
Falkenberg 48,553 (race debut där 2015).
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu har jag, Teamchefen, varit på Funbike. Ragnar lät mig vara alldeles ensam på verkstaden så jag har "fixat" lite med din hoj:crash

"Fixat växlarna"
View attachment 426513
"lättat" vevstakarna
View attachment 426514
"jackat" - eller var det "hackat" kolven?
View attachment 426515

Hämtade förresten ut ett ett sprojtans nytt 6x3m tält av Teamägaren Ragnar på Funbike.

I år kommer Team Funbike vara ännu snabbare och ännu snyggare! Tack Funbike!

Rachid, du frågade om personbästa tider, och för att hetsa Rickard och hans starka superduke, så är mina tider med min tjockis - KTM 990SMR - (118hk på bakhjulet):
Sviestad 59,577
Gelleråsen 1.10,486
Falkenberg 48,553 (race debut där 2015).

Ser avancerat ut.
Vart köper man specialverktygen du ser ut att använda?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hade missat några av klippen ovan, kikade på flera av tävlingarna i speedster. Sviestad var riktigt underhållande:tummenupp:)

Förresten, kan du inte lista banorna du kört på med ditt nuvarande PB och årets målsättning? Placering i all ära men för personlig utveckling är det ju roligare med varvtider. Hade vart kul att läsa!


Roligt att höra! Givetvis kan jag lista mina bästa varvtider :) De tider som jag har satt som mål tror jag är nåbara, om än väldigt svåruppnåeliga! Alla banorna var nya för mig förutom Gelleråsen, så jag har förhoppningsvis mycket att hämta. Speciellt nu med en vettig bakdämpare.

Anderstorp:
1,47,062 - mål 1,42,x

Det borde gå att kräma ur 4 sekunder per varv känner jag. Det var en ny bana och min allra första racehelg. Jag hade ju typ noll koll på vad jag gjorde och jag saknade definitivt den erfarenhet som jag har skrapat ihop under säsongen. Det här blir nog det minst svåra målet att nå.

Sviestad: 1,00,637 - mål 58,x

Det här blir ett tufft mål! över 1,5 sekunder måste jag hitta och det är nog många bäckar små som gäller. Jag är medioker i typ alla svängar. Det är å andra sidan positivt eftersom jag har en hel del ställen att kapa tid på. Årets målsättning förutsätter dock att jag ställer upp på första SEC-loppet och får den typen av mängdkörning. Skulle det inte bli av så får jag nog ställa in mig på att hamna under minuten. För dit ska jag no matter what.

Gelleråsen: 1,11,9 - mål 1,09,x

Det var först i slutet av säsongen, på den sista steg 6-träningen som det släppte för mig. Med nya dämparen så vill jag hoppas på att jag kommer kunna pusha lite hårdare. Målet är att bli första 1290-föraren i Sverige som hamnar under 1,10. Det är inte långt kvar och jag har ett par platser runtom på banan där jag kan pusha mig själv och kapa tiondelar.

Falkenberg - 49,753 - mål 47,x

Även här så är jag långsam som bara den i kurvorna. Och ändå hamnade jag under 50 sekunder! med rätt draghjälp i Rookie 1000 och lite jävlar anamma så tror jag nog att jag ska kunna få till åtminstone ett bra varv på en 47-tid!


Ska bli jäkligt kul att följa dig under 2016, hoppas vi ses på KCS bandag :)
Har följt dig på din youtube kanal, hoppas på nya filmer varje race! :)

Stort lycka till! Sätt dom där rad4 åkarna på plats med lite vtwin vrål :).

Givetvis kommer vi göra det! KCS bandag vill jag inte missa för allt i världen! De sista filmerna har jag lämnat till Mattias Ödlund och han klippte ihop riktigt bra filmer från Gelleråsen, Falkenberg och Sviestad. Får se om jag själv lägger upp från säsongen som kommer, eller om någon hjälte tar sig an att göra något liknande det som Mattias gjorde i år. Oavsett så kommer det dyka upp film från racen i den här tråden! :tummenupp

Nu har jag, Teamchefen, varit på Funbike. Ragnar lät mig vara alldeles ensam på verkstaden så jag har "fixat" lite med din hoj:crash

"Fixat växlarna"
View attachment 426513
"lättat" vevstakarna
View attachment 426514
"jackat" - eller var det "hackat" kolven?
View attachment 426515

Hämtade förresten ut ett ett sprojtans nytt 6x3m tält av Teamägaren Ragnar på Funbike.

I år kommer Team Funbike vara ännu snabbare och ännu snyggare! Tack Funbike!

Rachid, du frågade om personbästa tider, och för att hetsa Rickard och hans starka superduke, så är mina tider med min tjockis - KTM 990SMR - (118hk på bakhjulet):
Sviestad 59,577
Gelleråsen 1.10,486
Falkenberg 48,553 (race debut där 2015).

Haha din jäkla marodör :rofl Stay away!!!
För övrigt så räknas inte din hoj som en tjock klumpig skogsmotard hur mycket du än vill det. Inte sedan du bytte ut din fjädring. Om något så är det jag som borde klaga på att jag bara har en oborstad strypt originalhoj på 156,9hk på bakjhulet medans du sitter på en GP-motard ;) Men det tar sig sakta men säkert! Så fort jag har fått till bakdämparen så är det bara ett Cartridge-kit till gafflarna som behövs. Sen har du en bra ursäkt att komma med.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Även den här underbara helgen har för de mesta handlat om dygnets ljusare timmar på Väsjön! Iskallt med ned emot -16 minus under körningen. Något väldigt störande och smärtsamt som sätter käppar i hjulet för träningen är att det small till vid revbenen i lördags (hemma) och enligt mitt egna professionella läkarutlåtande så är det troligtvis en liten spricka. Med smärtstillande kommer man långt dock och även om styrketräningen ställdes in så gav jag mig fan på att dra ut med crossen under söndagen. Det gick väl typ bra. Det var värt det i alla fall!

AQKAAAACzWRodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvMzA5Mjg2OC84LTMvaW1hZ2VfNTY5YzllMzVkZGYyYjM2NDJkMDUyMmRlLmpwZw
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Jag skulle gärna vilja höra lite om hur du gjorde med däck förra året i Speedster. Hur många set på en helg och om du krängde av/på olika däck för träning / kval / race osv.

Ska själv köra Speedster i år och funderar lite på hur många set jag kommer behöva.

/Per
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skulle gärna vilja höra lite om hur du gjorde med däck förra året i Speedster. Hur många set på en helg och om du krängde av/på olika däck för träning / kval / race osv.

Ska själv köra Speedster i år och funderar lite på hur många set jag kommer behöva.

/Per

Inför varje racehelg krängde jag på en ny uppsättning däck och jag klarade mig på det. Dock var bakdäcket inte så fräscht i slutet så till i år funderar jag på om jag inte ska använda mig av ett nytt bakdäck inför söndagens tidskval och race. Alternativt så kanske jag kör fredagsträningen med begagnade däck och kränger på nya uppsättningen till lördagen. Jag använde mig av Bridgestone V02 och ett bakdäck höll hyfsat under ca 30 mil och var väl helt sopslut vid 40-45 mil. Jag brukar använda trippmätaren för att hålla koll på hur långt bakdäcket har rullat :) Det är för övrigt ett däck som jag är otroligt nöjd med!
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Inför varje racehelg krängde jag på en ny uppsättning däck och jag klarade mig på det. Dock var bakdäcket inte så fräscht i slutet så till i år funderar jag på om jag inte ska använda mig av ett nytt bakdäck inför söndagens tidskval och race. Alternativt så kanske jag kör fredagsträningen med begagnade däck och kränger på nya uppsättningen till lördagen. Jag använde mig av Bridgestone V02 och ett bakdäck höll hyfsat under ca 30 mil och var väl helt sopslut vid 40-45 mil. Jag brukar använda trippmätaren för att hålla koll på hur långt bakdäcket har rullat :) Det är för övrigt ett däck som jag är otroligt nöjd med!

Tack för svar, det är väl ungefär så jag har tänkt mig att göra med. Jag har ju betydligt mindre effekt så jag klarar mig säkert på ett bakdäck med ganska god marginal.

Som du säger är det nog smart att köra ett gammalt däck under fredagen och det är min plan att göra så.

Kommer köra på Pirelli Superbike SC2 till att börja med men kommer även testa SC1. Har någon uppsättning nya Metzeler racetec med som kommer funka fint till träningar.

Lycka till så ses vi i depån den 6 Maj :banana
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för svar, det är väl ungefär så jag har tänkt mig att göra med. Jag har ju betydligt mindre effekt så jag klarar mig säkert på ett bakdäck med ganska god marginal.

Som du säger är det nog smart att köra ett gammalt däck under fredagen och det är min plan att göra så.

Kommer köra på Pirelli Superbike SC2 till att börja med men kommer även testa SC1. Har någon uppsättning nya Metzeler racetec med som kommer funka fint till träningar.

Lycka till så ses vi i depån den 6 Maj :banana
SC2 och SC1 är samma däck, de är bara gjorda för olika omständigheter. Så det är alltså inget du behöver "prova", utan du ska ha det ena eller andra beroende på temperatur (och beläggning). :)
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
SC2 och SC1 är samma däck, de är bara gjorda för olika omständigheter. Så det är alltså inget du behöver "prova", utan du ska ha det ena eller andra beroende på temperatur (och beläggning). :)

Såg någon bild på det för ett tag sedan, men uppfattade det som att det är svårt att säga exakt hur det funkar på olika hojar beroende på effekt. Det eldar ju på lite bättre med 150-200hk. Och det verkar som bak och fram fungerar på olika sätt. Men det är ju en hel del som kör SC2 både fram och bak som standard och det verkar ju funka helt ok.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
SC2 och SC1 är samma däck, de är bara gjorda för olika omständigheter. Så det är alltså inget du behöver "prova", utan du ska ha det ena eller andra beroende på temperatur (och beläggning). :)

Nej,

Ett sc1 erbjuder alltid mer fäste än ett sc2 dock eldar du upp det ganska omgående om det är för kallt i asfalten.

Ett sc2 håller sig bättre än ett sc1 oavsett temp.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
För mig så höll ett par Pirelli SC2 ungefär 15mil eller hälften så länge som V02. Det säger ju dock inte allt eftersom det gäller för mig på en KTM 1290..:glömdet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
För mig så höll ett par Pirelli SC2 ungefär 15mil eller hälften så länge som V02. Det säger ju dock inte allt eftersom det gäller för mig på en KTM 1290..:glömdet

Låter som min plånbok vill att jag testar V02 då med andra ord :lol
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top