Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu har jag även fått tummen ur och beställt en styrdämpare som är värd namnet, till skillnad från originaldämparen som knappt fungerar.

61312905033.jpg


Det kommer lösa en del problem med det fladdrande styret hoppas jag på. I sista racet på sviestad så ser man hur styrvobblet eskalerar ganska ordentligt under ett av varvet å bakrakan. Dessvärre ser man inte hur jag lyfter från sadeln och landar med knävecket i sadeln igen. Att det ska till ren tur för att hålla mig uppe på hojen på en raksträcka är inte hållbart i längden.
i regn får jag alltid en ålande hoj med styrvobbel vid 210-220km/h. Det är väl främst en geometrifråga TROR jag. Men jag hoppas att en en styrdämpare kan maskera lite av problemet. Samtidigt så ska jag byta däck från Pirelli rain till Bridgestones motsvarande hade jag tänkt och skjuta ner gafflarna längre ned i gaffelkronan under regnrace för att få en mer stabil cykel.

Nån som riktigt grym på fjädring får mer än gärna ställa upp och hjälp mig under en bandag, mot ersättning och evig tacksamhet såklart. Vet ni någon som sitter med sådan kunskap och skulle kunna tänka sig att sälja den tjänsten under en helg så får ni gärna be den personen att ta kontakt med mig, eller pma namn och mail så jag kan ta kontakt med denne :tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
För övrigt så räknas inte din hoj som en tjock klumpig skogsmotard hur mycket du än vill det. Inte sedan du bytte ut din fjädring. Om något så är det jag som borde klaga på att jag bara har en oborstad strypt originalhoj på 156,9hk på bakjhulet medans du sitter på en GP-motard ;) Men det tar sig sakta men säkert! Så fort jag har fått till bakdämparen så är det bara ett Cartridge-kit till gafflarna som behövs. Sen har du en bra ursäkt att komma med.

GP motard.... Hahaha - det var något nytt:) Hur man än vrider och vänder så är det en super/hypermotard.

Förresten, vobbel i 200km/h med regndäck känner jag igen... Det var minst sagt spännande varje gång ut ur depåkurvan på gåsen, men det spelade väldigt stor roll hur pass mjukt man rullade på gasen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
GP motard.... Hahaha - det var något nytt:) Hur man än vrider och vänder så är det en super/hypermotard.

Förresten, vobbel i 200km/h med regndäck känner jag igen... Det var minst sagt spännande varje gång ut ur depåkurvan på gåsen, men det spelade väldigt stor roll hur pass mjukt man rullade på gasen.

Hmm, det kanske är en GP-förare på en tung motard då :crash
Ja! Det är sjukt störande. På Gelleråsen har jag exempelvis fått vobbel och sedan slagit av vilket resulterade u att hojen blev lugn, såklart. Därefter så matade jag försiktigt på gas igen och då börjar styret att vobbla sakta men säkert igen. Visst, det minskar om man är extremt försiktig, men det går inte bort :/
Och tänk dig rakan på Anderstorp.. Det blir ju en enda långsam motorväg :brinnerup
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
nån som riktigt grym på fjädring får mer än gärna ställa upp och hjälp mig under en bandag, mot ersättning och evig tacksamhet såklart. Vet ni någon som sitter med sådan kunskap och skulle kunna tänka sig att sälja den tjänsten under en helg så får ni gärna be den personen att ta kontakt med mig, eller pma namn och mail så jag kan ta kontakt med denne :tummenupp



:rofl
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
I know I know!! Tyyyyyyyyyyyyyyst!



Men det här hade jag räknat med, det kom inte som en chock :banana Jag hade ju behövt göra likadant med Öhlins, men där hade det varit tusen gånger lättare att hitta hjälpen :)


Hade inte du en liten trevlig lapp som skulle hjälpa dig säsongen igenom. KAN SJÄLV tyckte jag någon skrev :yoparty:yoparty:yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hade inte du en liten trevlig lapp som skulle hjälpa dig säsongen igenom. KAN SJÄLV tyckte jag någon skrev :yoparty:yoparty:yoparty

:rofl:rofl:rofl

Nära nog. Jag får lova att lära mig själv sa jag om jag minns rätt ;) Kan andra lära sig så ska det inte vara någon omöjlighet för mig att lära mig.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har fått en jäkligt rimlig förklaring till varför jag har varit missnöjd med min dämpare under säsongen. Den har inte suttit på plats som det är tänkt och således har den inte fungerat som det är tänkt :crash
Som tur är så är det numera ett icke-problem. Mitt störta bekymmer är nog hur jag ska få ihop mina 13 planerade bandagar innan första tävlingen på Anderstorp :fakta
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag har fått en jäkligt rimlig förklaring till varför jag har varit missnöjd med min dämpare under säsongen. Den har inte suttit på plats som det är tänkt och således har den inte fungerat som det är tänkt :crash
Som tur är så är det numera ett icke-problem. Mitt störta bekymmer är nog hur jag ska få ihop mina 13 planerade bandagar innan första tävlingen på Anderstorp :fakta
Ang banträning senvinter tidig vår är väl allt relativt, vettetusan om det skulle kosta en förmögenhet o hyra in sig x antal pass på tex lokala gokartbanan, om den ändå bara står tom såklart. Sofuoğlu har såklart andra möjligheter, men kan kanske va värt att kika på .. Lycka till med rookie körningen :)

https://m.youtube.com/watch?v=nUPi8-EiwK8&feature=youtu.be
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ang banträning senvinter tidig vår är väl allt relativt, vettetusan om det skulle kosta en förmögenhet o hyra in sig x antal pass på tex lokala gokartbanan, om den ändå bara står tom såklart. Sofuoğlu har såklart andra möjligheter, men kan kanske va värt att kika på .. Lycka till med rookie körningen :)

https://m.youtube.com/watch?v=nUPi8-EiwK8&feature=youtu.be

Tack så mycket för tipset, det kan bli användbart! :) Även lyckönskningen kan komma att behövas! ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Helgen har passerat och jag fick in cirka 100 varv till på kontot. Körningen lossnade lite för mig under söndagen och att styra med gasen är lite mindre svårt nu :) jag övade en del på att köra med fötterna på fotpinnarna och det är lite klurigt!

AQKAAAACY1BodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvMzA5Mjg2OC84LTMvaW1hZ2VfNTZhNWQwYWIyYTZiMjI2YTlhODFiMzdhLmpwZw
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det känns som jag spammar när jag lägger ut det här klippet både här, i racingdelen samt på Facebook :hihi Men sen tänkte jag att det är väl bara att ignorera klippet om man inte vill se :) Kanske kan jag inspirera någon till att fokusera mer på startträningen inför årets säsong! Om inte annat så har jag ännu ett klipp till mig själv att kolla på ju närmare säsongen startar :)

Startträning lönar sig!

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det känns som jag spammar när jag lägger ut det här klippet både här, i racingdelen samt på Facebook :hihi Men sen tänkte jag att det är väl bara att ignorera klippet om man inte vill se :) Kanske kan jag inspirera någon till att fokusera mer på startträningen inför årets säsong! Om inte annat så har jag ännu ett klipp till mig själv att kolla på ju närmare säsongen startar :)

Startträning lönar sig!


Ja, startträning är nog det jag behövde mest av egentligen. :D
Var ju nästan konstant sist iväg från gridden. Den enda gången jag fick till en bra start så bröts racet pga krascher i kurva 2. Men jag skyller på hojen! :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja, startträning är nog det jag behövde mest av egentligen. :D
Var ju nästan konstant sist iväg från gridden. Den enda gången jag fick till en bra start så bröts racet pga krascher i kurva 2. Men jag skyller på hojen! :fakta

Men dåså :D Då kan väl du också dyka upp på Barkarby flygfält under vårkanten och träna starter med mig :banana I värsta fall får man ta med sig ett fikabord och gofika så kan man sätta sig och ljuga ihop saker från sina race istället:fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men dåså :D Då kan väl du också dyka upp på Barkarby flygfält under vårkanten och träna starter med mig :banana I värsta fall får man ta med sig ett fikabord och gofika så kan man sätta sig och ljuga ihop saker från sina race istället:fakta

Haha, javisst.. Får jag bara tag på pengar till en racehoj så kan jag nog göra det. :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top