Fordons debut i Rookie-serierna

Men dåså :D Då kan väl du också dyka upp på Barkarby flygfält under vårkanten och träna starter med mig :banana I värsta fall får man ta med sig ett fikabord och gofika så kan man sätta sig och ljuga ihop saker från sina race istället:fakta

Inte för att tränga mig på men då kanske man kan glida ner o få lite start tips så man blir ännu vassare ifrån rödljusen?

Rätt bra på att fika också:)
 
Haha, javisst.. Får jag bara tag på pengar till en racehoj så kan jag nog göra det. :D

Du har sagt att du ska rejsa under 2016 så I hold you to it!

Inte för att tränga mig på men då kanske man kan glida ner o få lite start tips så man blir ännu vassare ifrån rödljusen?

Rätt bra på att fika också:)

Du är så varmt välkommen :tummenupp
 
Du har sagt att du ska rejsa under 2016 så I hold you to it!



Du är så varmt välkommen :tummenupp

Det är min plan med, men alla andra som blivit indragna i RR-träsket har ju dammsugit blocket på de billiga rishögarna. :D Och ett avlopp sög i sig mina sparpengar, tillsammas med lite bänknötning ett halvår. :hihi
Men nu jävlar ska jag satsa på att få loss pengar från lite försäkringar, ta julbonusen och försöka få ihop till en hoj iaf.
Resten har jag ju kvar sen förra vändan. :hihi
 
Det är min plan med, men alla andra som blivit indragna i RR-träsket har ju dammsugit blocket på de billiga rishögarna. :D Och ett avlopp sög i sig mina sparpengar, tillsammas med lite bänknötning ett halvår. :hihi
Men nu jävlar ska jag satsa på att få loss pengar från lite försäkringar, ta julbonusen och försöka få ihop till en hoj iaf.
Resten har jag ju kvar sen förra vändan. :hihi

SKIT I AVLOPPET :P

Jag har ett vite ligger i papperskorgen... eller iaf hot om vite... men det går nog ett år till:va
 
Jag skulle också kunna optimera mina starter en del men det har visat sig att det inte spelar så stor roll hur många meter efter näst sista man jag är när kön når första böj: Det är lika många att köra om oavsett och jag måste ändå bromsa tidigt för att inte plöja in i klungan.:gnissla

Jag kan stå för fikat, vatten och vitkål någon?
 
SKIT I AVLOPPET :P

Jag har ett vite ligger i papperskorgen... eller iaf hot om vite... men det går nog ett år till:va

Avloppet är redan byggt. Vi hade dragit fötterna efter oss i ett par år redan. Eller ja, rättare sagt var det kommunen som dragit fötterna efter sig i ett par år, så de pengarna är redan borta. Men vi skiter i avloppet ja. :hihi
 
Jag skulle också kunna optimera mina starter en del men det har visat sig att det inte spelar så stor roll hur många meter efter näst sista man jag är när kön når första böj: Det är lika många att köra om oavsett och jag måste ändå bromsa tidigt för att inte plöja in i klungan.:gnissla

Jag kan stå för fikat, vatten och vitkål någon?


Det låter ju alldeles strålande med vatten och vitkål! Du vet minsann hur man får alla andra att uppskatta allt det andra i livet :tummenupp

Då är du inskriven i vår också på flygfältet!
 
Jag skulle också kunna optimera mina starter en del men det har visat sig att det inte spelar så stor roll hur många meter efter näst sista man jag är när kön når första böj: Det är lika många att köra om oavsett och jag måste ändå bromsa tidigt för att inte plöja in i klungan.:gnissla

Jag kan stå för fikat, vatten och vitkål någon?


Jo, det där märkte jag med av... In i första böj så trots att jag låg typ 100 meter efter näst sist så körde jag ändå om 3-4 andra in i böjen. :crash
 
12605302_10153216234117105_3908292665097302576_o.jpg


Säsongen närmar sig! Almeria-resan är slutbetald och jag kollade faktiskt upp mitt pass! Och nu i skrivande stund så kom jag även på att det inte behövs pass inom schengenländerna.

Men det behöver verkligen inte bli sommar nu, det räcker med att en bana står öppen! Det är nästan sommarvärme ute med regn och +5 grader. Det kommer funka skitbra med regndäcken!!!
 
12605302_10153216234117105_3908292665097302576_o.jpg


Säsongen närmar sig! Almeria-resan är slutbetald och jag kollade faktiskt upp mitt pass! Och nu i skrivande stund så kom jag även på att det inte behövs pass inom schengenländerna.

Men det behöver verkligen inte bli sommar nu, det räcker med att en bana står öppen! Det är nästan sommarvärme ute med regn och +5 grader. Det kommer funka skitbra med regndäcken!!!

Du har väll för 17 inte missat att det är ID kontroll för att komma in i Svedala, samt Schengen säger väll att om du ska färdas till tredje land ska man egentligen ha pass... Så var det för några år sedan iaf då jag bodde i lastbil.

Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra i dessa tider.

Ägarbevis eller kopia på alla fordon kan rekommenderas oxå...
 
Tänkte fel på nog på en annan sak angående passage till tredjeland, det behövs ju inte men när det är som det är I EU skulle jag nog iaf ha pass med.
Snabbt fixat idag ju..
 
Du har väll för 17 inte missat att det är ID kontroll för att komma in i Svedala, samt Schengen säger väll att om du ska färdas till tredje land ska man egentligen ha pass... Så var det för några år sedan iaf då jag bodde i lastbil.

Jag hade nog tagit det säkra före det osäkra i dessa tider.

Ägarbevis eller kopia på alla fordon kan rekommenderas oxå...

Svenskt körkort räcker för att komma tillbaka till Sverige :) Men resa till tredje land? Direktflyg till Spanien och direktflyg hem. Hur blir det ett tredje land? Jag tar dock med mig passet ändå! Det är inte jag som kör ner hojen, bör man ändå ha kopia på ägarbevis? Det är arrangören som kommer ha hand om all transport tur/retur.

*edit* Jag var nog otydlig. Mitt pass kommer gälla till 2017 så det är fortfarande godkänt.
 
Ursäkta rookiefråga, men hur funkar det på Barkarby, är det vissa tider man kan köra eller är det "öppet" jämt?
 
Ursäkta rookiefråga, men hur funkar det på Barkarby, är det vissa tider man kan köra eller är det "öppet" jämt?

När jag åker dit så krypkör jag och vinkar åt de som rider med häst där utanför stallet (om jag kör med hojen) för att samla pluspoäng. Grinden är stängd och låst ibland men det går att köra mellan några stora stenar och i på området.

När jag kraschade där och ambulansen fick hämta mig så var även polis på plats. De fick vänta en knappt halvtimme på att grinden skulle låsas upp av någon med nyckel för att de skulle kunna ta sig in, men de brydde sig inte alls om att fråga hur jag kom dit eller något. Så i mina ögon är det öppet jämnt. Men mitt på dagen eller innan hästarna ska sova för kvällen borde väl vara en rimlig tid att köra på. Så har jag gjort. Man får dela plats med en modellflygklubb också (samt motard stockholm och stuntpojkarna ibland). Men bara man visar hänsyn så är det ingen som har blivit irriterad alls :)

Med andra ord så är det lite av en gråzon :fyllisar
 
Svenskt körkort räcker för att komma tillbaka till Sverige :) Men resa till tredje land? Direktflyg till Spanien och direktflyg hem. Hur blir det ett tredje land? Jag tar dock med mig passet ändå! Det är inte jag som kör ner hojen, bör man ändå ha kopia på ägarbevis? Det är arrangören som kommer ha hand om all transport tur/retur.

*edit* Jag var nog otydlig. Mitt pass kommer gälla till 2017 så det är fortfarande godkänt.


Med den varianten så slipper du allt strul :P

Jag tänker ju alltid i banor att man köra själv ;)

Idag duger körkort, inte säkert det duger imorgon... Ett pass brukar funka bättre än ett KK om det hettar till.
Tredje land är om du tex åker till Tyskland för att hämta öl och passerar Danmark på vägen, men det gäller inte pass. Bara transport av varor...

*edit*
Ägarbevis är bra för utifall man blir stoppad i en tullkontroll och har en tex. oregistrerad maskin, då är det svårt att bevis att man fört ut den ur landet, då blir man ju skyldig att tulla o skatta in den igen.
Enklaste sättet att lösa det som privatperson om man tex drar till Slovakien Ring med en oreggad race hoj är att vid utfarten få en blankett av tullen som man fyller i / deklarerar varorna man för ut och ska ha med hem igen.
Men är det en gatureggad hoj kan man ha regbvis.
Samma regler gäller ju om man åker till Norge utanför EU.
Testat detta några ggr till Norge med racebilar... stått i Morokulien alldeles för länge och tjafsat för att få komma hem med racebil i racetrailer.
Men vid lyxresor slipper man tänka på allt detta :D
 
Last edited:
Det regnar och snöar, dom som inte är i Spanien hänger på gymmet allernativt Sporhojs Forum :va
 
Det är februari... Vad händer?:7peta;);)

Ja vad har hänt? Länge sedan en uppdatering nu.

Det händer inte mycket tydligen :D
Förra veckan så var det MC-mässan. På lördagen åkte jag till Göteborg. Söndagen så jobbade jag där i krokarna för att sedan åka hem mot Stockholm. på måndagen jobbade jag i Sundsvall och Umeå. Skelleteå på tisdagen följt av lite jobb i Arvidsjaur och Arjeplog. På torsdagen körde jag hem till Stockholm igen. 337 mil på 7 dagar gav inte mycket tid för annat än att arbeta ;)

Igår spenderade jag dock hela halva dagen ute i skogen med crossen, och avslutade med körning på väldigt mjuk is på Väsjön. Att ligga på låååånga ställ med fullt styrutslag var sjukt roligt, även om jag drog på mig en highsider och fick styrändan rakt i revbenet :crash

Det har varit lite lågt på cardiofronten den senaste tiden men än så länge har jag tillräckligt bra kondition för att körningen inte ska bli lidande. Det känns bra! Att känna hur hjärtat slår både hårt och tokfort utan att tycka att det känns speciellt jobbigt känns lovande.

image1 (4).JPG

Under veckan har jag dessutom fått info från Je68 angåede bakdämparen och hur grundinställningen skall vara. Det visade sig att den inte riktigt har varit ätt inställd från fabrik. Så fort jag får tillbaka hojen från Funbike så skall den ställas in ordentligt med förarhäng och allt. Jag väntar fortfarande på svar om vilken vikt som bör vara de optimala för den fjädern som sitter på.
 
Jag tror att jag kommer behöva lära om mig på nytt när de kommer till starter, och troligtvis så kommer jag inte kunna bjuda publiken på lika bra och snabba starter som tidigare. Jag ska nog köra med traction control påslagen i år vilket betyder att den kommer strypa motorn väldigt hårt och grovt vid starterna så fort framhjulet lättar.
Men jag hoppas att jag med detta kan pusha hårdare i kurvorna och utnyttja TC för att få snabbare varvtider.

Övar jag tillräckligt mycket på starterna så behöver jag nog inte vata långsam iväg åtminstone.

Det känns som jag spammar när jag lägger ut det här klippet både här, i racingdelen samt på Facebook :hihi Men sen tänkte jag att det är väl bara att ignorera klippet om man inte vill se :) Kanske kan jag inspirera någon till att fokusera mer på startträningen inför årets säsong! Om inte annat så har jag ännu ett klipp till mig själv att kolla på ju närmare säsongen startar :)

Startträning lönar sig!

 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top