VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja. Det är ju just där som problemet ligger. Dom kan snabbt och billigt åtgärda avgasvärdena genom ny programvara. Men det kommer att påverka prestanda och bränsleekonomi. Och det lär inte bli populärt. Jag misstänker att det i ett sådant fall skulle bli aktuellt med ersätting till alla som påverkas även Europa då det sänker värdet på bilen eftersom den inte har dom egenskaper som fabrikanten uppgav vid säljtillfället.


SKa dom fixa avgaserna utan att påverka prestanda och bränsleekonomi så måste det till AdBlue och det kostar ju en del pengar.

Så jag skulle misstänka att det i slutändan blir så att vad dom gör beror lite på hur dom väger kostnad för modifiering, eventuell kostnad för ersättning till bilägare och märkesrykte.

JAg tror nog att Volkswagen är så skakat just nu att dom kommer att försöka klämma in AdBlue i Bilarna för att i så hög grad som möjligt ska upprätthålla sitt varumärke.

Försöka klämma in grispiss i 3 miljoner bilar, ja kanske? Det skall designas AdBlue påhängskit till varje berörd modell. Sen kostar inte delar jätte mycket men det kommer att kosta att få på det. 15000kr eller nåt? X 3 miljoner. Det blir ett visset bonusår för Bosskostymerna på folkvagn i ett par år. Sen definieras målen för bonus om till ökning av aktiekurs och om tre år blir det rekordår.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har för mig att jag lite här och var läst att det förutspås en börskrasch nu i oktober. Skulle VW kunna vara den som sätter bollen rullning?

Verkar som att det ska återkallas en massa bilar nu för att få mjukvaran uppdaterad. Frågan är vad det innebär? Det går säkert att få motorerna att gå i konstant "labbläge" men på bekostnad av sämre prestanda och sämre bränsleekonomi. Det blir säkert uppskattat av kunderna :banana
Jag har hört november.
Ska bli intressant att se resultaten.
Kan bli riktigt riktigt illa.
Ett eu med kraschad ekonomi översvämmat av flyktingar, kan bli början på undergången.
Dags att börja samla vapen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har hört november.
Ska bli intressant att se resultaten.
Kan bli riktigt riktigt illa.
Ett eu med kraschad ekonomi översvämmat av flyktingar, kan bli början på undergången.
Dags att börja samla vapen.

Och dessutom ett ryssland som bombar syrien. Det börjar fan lukta ww3
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har för mig att jag lite här och var läst att det förutspås en börskrasch nu i oktober. Skulle VW kunna vara den som sätter bollen rullning?

Verkar som att det ska återkallas en massa bilar nu för att få mjukvaran uppdaterad. Frågan är vad det innebär? Det går säkert att få motorerna att gå i konstant "labbläge" men på bekostnad av sämre prestanda och sämre bränsleekonomi. Det blir säkert uppskattat av kunderna :banana

Armstrong saknar har begränsad utbildning inom både ekonomi och matematik men skulle trots det ha lyckats sätta upp en matematisk modell som bättre förutsäger konjunkturen än vad tio tusentals kompetentare personer misslyckats med?

Jag misstänker att han inte ens har en modell utan han har bara en väldigt god fingertoppskänsla vilket inte går att marknadsföra så istället har han lurat i folk att han har en modell.

Börserna har gått ner ett bra tag redan nu och han har alla förutsättningar att få rätt men ändå fel för det han säger är att obligationsmarknaden ska krascha och räntorna ska skena uppåt samtidigt som kapitalet kommer att fly till aktier, och då främst amerikanska aktier. Att aktier ska gå upp när räntorna går upp är helt emot skolboken vilket iofs inte utesluter nåt.

Sen verkar ju journalisterna missförstå Amstrong och tro att det ska krascha just idag vilket han aldrig sagt.

Vidare är ju hans film mest bara en reklamfilm för honom själv, för det handlar inte om att staten vill åt hans modell som filmen påstår.

Som alltid när ekonomin dragit iväg uppåt som den nu gjort så behövs det en trigger för att stjälpa lasset och här kom ju VW väldigt lägligt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Och dessutom ett ryssland som bombar syrien. Det börjar fan lukta ww3

Typ. Kollar man klippen (som Ryssland själva släpper ut) så får man vara nöjd om de träffar inom landets gränser... Helt otroligt vilken dålig precision de har. Syrien har väldigt öppen terräng, och de lasrar stillastående stora byggnader och skiten träffar 80 meter bort ute på en åker, målet får lite splitter på sig och står kvar...

Ska man skratta eller gråta?

Det är så man undrar om Ryssland verkligen ens hade tänkt på in i Ukrania, det kanske vara Gotland som var målet egentligen!? :rolleyes:


Hipp hurra för deras GLONASS (motsvarande amerikanska GPS). :näsblod
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Armstrong saknar har begränsad utbildning inom både ekonomi och matematik men skulle trots det ha lyckats sätta upp en matematisk modell som bättre förutsäger konjunkturen än vad tio tusentals kompetentare personer misslyckats med?

Jag misstänker att han inte ens har en modell utan han har bara en väldigt god fingertoppskänsla vilket inte går att marknadsföra så istället har han lurat i folk att han har en modell.

Börserna har gått ner ett bra tag redan nu och han har alla förutsättningar att få rätt men ändå fel för det han säger är att obligationsmarknaden ska krascha och räntorna ska skena uppåt samtidigt som kapitalet kommer att fly till aktier, och då främst amerikanska aktier. Att aktier ska gå upp när räntorna går upp är helt emot skolboken vilket iofs inte utesluter nåt.

Sen verkar ju journalisterna missförstå Amstrong och tro att det ska krascha just idag vilket han aldrig sagt.

Vidare är ju hans film mest bara en reklamfilm för honom själv, för det handlar inte om att staten vill åt hans modell som filmen påstår.

Som alltid när ekonomin dragit iväg uppåt som den nu gjort så behövs det en trigger för att stjälpa lasset och här kom ju VW väldigt lägligt.
Det är ekonomi.
Lita på den med minst utbildning inom området.
Erfarenhetsmässigt brukar de vara närmast sanningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ekonomi.
Lita på den med minst utbildning inom området.
Erfarenhetsmässigt brukar de vara närmast sanningen.

Visste att någon skulle tycka så. Och som jag sa så kan han mycket väl ha pålitliga prognoser men att han skulle ha kompetensen att bygga matematiska modeller som ingen annan klarar av är bullshit.

Att han dessutom skulle ha gjort det konststycket med de undermåliga datorer som fanns på 80-talet är väl ännu mindre troligt.

Jag har drygt 50 gamla högskolepoäng i ren matte men står mig ändå slätt mot väl utbildade matematiker.

Nu har Armstrong dessutom ändrat sig och hävdar att raset ska komma nästa år istället. Låter nästan korkat skulle jag vilja säga då allt ser ut som att han faktiskt kommer få ganska rätt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu börjar det bli intressant uppifrån läktaren, har ni sålt era fordonsrelaterade aktier nu?
http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/alla-biltillverkare-maste-kontrolleras/
Hela bilsektorn i Europa måste undersökas om utsläppfusk liknande Volkswagen har förekommit någon annanstans. Dock finns ännu inga bevis i EU att Volkswagen har fuskat på samma sätt som i USA.

Det sade EU:s kommissionär för inre marknaden Elzbieta Bienkowska vid en presskonferens efter ministermötet för konkurrenskraft i Luxemburg.

Vid mötet redovisade kommissionen den sammantagna bilden för Volkswagenfallet för ministrarna.

Slutsatsen var att bilden fortfarande är ofullständig och att varje EU-land måste undersöka situationen hos sig.

"Mitt mål är att ha en full undersökning av hela sektorn. Vi måste vara säkra på att allt är ok med bilavgaser i Europa", sade Elzbieta Bienkowska.

"Men vi måste komma ihåg att vi ännu inte har några bevis för att något liknande USA har hänt i Europa", förklarade hon.

Hon hoppades kunna fortsätta samla in fakta från EU-länderna och redovisa en fullständig bild vid nästa ministermöte för konkurrenskraft, den 30 november.

Andra åtgärder på väg är att kommissionens forskningscenter hoppas kunna färdigställa realistiska vägtester för utsläpp snart - kanske redan nästa månad, sade hon.

Vidare behöver systemet för typgodkännande ses över, sade kommissionären.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu börjar det bli intressant uppifrån läktaren, har ni sålt era fordonsrelaterade aktier nu?
http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/alla-biltillverkare-maste-kontrolleras/

Vad i hela friden? VW-koncernen har ju erkänt att mjukvaran förekommer i bilar i Europa, hur i hela friden är det då oklart om det fuskats på samma sätt här?
Sedan ser jag personligen inte riktigt skillnaden på att fuska med mjukvara, och fuska med däck med låg friktion och skithögt tryck, lågtryckstesthallar, nedförsbackar och allt annat de håller på med för att fila siffrorna för EU-värdena...
Medvetet fusk är medvetet fusk.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visste att någon skulle tycka så. Och som jag sa så kan han mycket väl ha pålitliga prognoser men att han skulle ha kompetensen att bygga matematiska modeller som ingen annan klarar av är bullshit.

Att han dessutom skulle ha gjort det konststycket med de undermåliga datorer som fanns på 80-talet är väl ännu mindre troligt.

Jag har drygt 50 gamla högskolepoäng i ren matte men står mig ändå slätt mot väl utbildade matematiker.

Nu har Armstrong dessutom ändrat sig och hävdar att raset ska komma nästa år istället. Låter nästan korkat skulle jag vilja säga då allt ser ut som att han faktiskt kommer få ganska rätt.
Matematik är vetenskap.
Ekonomi är dålig födelsedagskalasmagi.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bilindustrin sysselsätter väldigt många i Europa. Hur troligt är det att man vill sänka VW eller de europeiska konkurrenterna? Det ligger mycket politik bakom det vi nu ser. Både EU och motsvarigheten i USA har lämnat öppet mål för fusk. Det är lite som inom motorsport och idrott. Renhårig konkurrens är bara en utopi. Det är bara ett fåtal som kör rent spel på den höga nivån. Man borde istället vara förvånad om det inte fuskades. Nu togs VW med handen i syltburken och det ska bli intressant var det här slutar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bilindustrin sysselsätter väldigt många i Europa. Hur troligt är det att man vill sänka VW eller de europeiska konkurrenterna? Det ligger mycket politik bakom det vi nu ser. Både EU och motsvarigheten i USA har lämnat öppet mål för fusk. Det är lite som inom motorsport och idrott. Renhårig konkurrens är bara en utopi. Det är bara ett fåtal som kör rent spel på den höga nivån. Man borde istället vara förvånad om det inte fuskades. Nu togs VW med handen i syltburken och det ska bli intressant var det här slutar.

Tror det blir som jag sagt tidigare, VW och tyska politiker ser till att övriga fordonsindustrin granskas och när det sedan visar sig att det finns hela kennlar med lik i alla garderober så kommer det bli någon form av amnesti eller så hittar de på någon ny lag eller nåt annat ruttet.

För det här är så stort att det skulle kunna överträffa alla ekonomiska kriser vi haft i världshistorien om alla fuskare ska stämmas och åtgärda sina synder.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv skulle jag tycka att det vore skönt om slutresultatet av detta blir att utsläppskraven bedöms vara orealistiska och slopas när det visar sig att ingen tillverkare klarar dom utan fusk.
Så kan man koncentrera sig på dom verkliga miljöbovarna - fruntimmer.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top