Motul eller Motorex, KTM?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Tjena!

Enligt manual rekommenderas motorex för KTM .
Vad säger ni? Kan man använda motul istället?

Tänker mest på motoroljan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Motul är generellt ett bättre val. Motorex var sponsor ett tag och därför kom det med i manualer mm att den oljan skulle användas. Trots det lär vissa fabriksteam ändå kört med just Motul. 300V fungerar tex ypperligt om det är en fyrtaktare och brukar lira bra med kopplingen.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag kör med SBK Racing 10w-50. Känner inget knas med koppling (slir eller hugg). Pröjsar 60 kr/liter. Har svårt att tro att den oljan skulle vara sämre/bättre än de övriga.
Vet inte om det är gedigna tester och maskinella undersökningar som ligger till grund för vilket oljefabrikat som KTM rekommenderar. Eller om det handlar om vilken oljefabrikant som betalar bäst för att bli rekommenderade.

TomK, var i grundar du att Motul är ett bättre val än Motorex?
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
anledningen till att jag egentligen frågade var för att MCWEB sålde 4 L Motul 10W60 för samma pris som 1 L = 185 kr.
(såg nu att dom ändrat priset för 4 Liter till 695 kr ).

Måste ha varit fel på sidan. vi får se vad som kommer med posten. Beställde 4 liter och 2 oljefiltren för 430 kr inkl frakt.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan meddela att den nya LC4-motorn är väldigt känslig när det gäller viskositeten. Jag testade OKQ8 SBK 15w-50 och den funkade inte.
Fick snällt byta till Motorex igen..
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har alltid kört med Motul i 660/625 och 525/530. Nu kör jag OKQ8 SBK i Superduken.
Jag tänker inte chansa mer om jag köper en 690 igen.. Motorex it is...
 

Snowman89

Guest
Jag har alltid kört med Motul i 660/625 och 525/530. Nu kör jag OKQ8 SBK i Superduken.
Jag tänker inte chansa mer om jag köper en 690 igen.. Motorex it is...

Jag skyller mitt förra inlägg på att jag är väldigt trött..

Det jag försökte få fram var att jag undrar över var vilka oljor KTM rekomenderar specifikt till 690n, mer än 10w-60.
Om din slirande koppling var relaterat till viskositeten eller märket av olja.
 

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Gävle
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Jag kör Motul 7100 10w60 utan några som helst problem i min 690 iaf! :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag skyller mitt förra inlägg på att jag är väldigt trött..

Det jag försökte få fram var att jag undrar över var vilka oljor KTM rekomenderar specifikt till 690n, mer än 10w-60.
Om din slirande koppling var relaterat till viskositeten eller märket av olja.

Viskositeten är det avgörande så bara du hittar rätt viskositet så spelar det nog ingen roll vilket märke....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kör med SBK Racing 10w-50. Känner inget knas med koppling (slir eller hugg). Pröjsar 60 kr/liter. Har svårt att tro att den oljan skulle vara sämre/bättre än de övriga.
Vet inte om det är gedigna tester och maskinella undersökningar som ligger till grund för vilket oljefabrikat som KTM rekommenderar. Eller om det handlar om vilken oljefabrikant som betalar bäst för att bli rekommenderade.

TomK, var i grundar du att Motul är ett bättre val än Motorex?

Det var info jag fick ungefär då KTM gick från Shell till Motorex som officiell oljesponsor. Minns inte från vem, men någon som hade insyn i KTMs raceteam. De ska ha kört på Motul "i smyg" då den bättre passade kopplingarna och hade rätt blandning av additiver. Även med rätt viskositet hade jag problem innan med andra oljor pga bra knuff i motorn. Hårdare koppling var bara en del av lösningen.

Deras tvåtaktsoljor är inte heller fy skam, utan smörjer och kyler bättre än annat jag provat.

Inte för att Motorex är dålig, bara det att Motul är vassare. Men med ett pris också.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag tävlar i motard med en KTM 450 SMR-10 med slirkoppling och cross med en KTM 250 SXF-09, samt haft en KTM 450 SMR-06 utan slirkoppling. Har i dessa tre hojar kört OK/Q8 SBK 15-w50, Biltema, Mc olja från CargoOil och Castrol 10-w40. Nu byter jag ofta men har aldrig haft några problem med koppling eller slitage.

Enda anmärkningen är på biltema oljan som känns väldigt tunn (som vatten) när man byter den varm.

OK/Q8 SBK racing rekomenderar jag eftersom den är billigast och verkar vara en bra olja. Annars är det nog bara att köra på det ni vill så länge inte kopplingen slirar :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top