Ducati Hypermotard 1198

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Har varit väldigt inaktiv på detta forumet senaste åren så därför tänkte jag bryta tystnaden med en trevlig byggtråd.

Har ända sen jag köpt Hypermotarden tänkt att det skulle vara kul att stoppa i en motor från sporthojarna, tidigare har det bara varit drömmar men i höstas snubblade jag över en 1198 motor på ebay som jag inte kunde motstå. Slog till på en motor med komplett elsystem, insprut och avgassystem för att ha något att bygga med.


En bild på hojen innan nedmontering

image.jpg
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Du är galen!

Jävligt hög drevning får du ha iaf :) annars kommer den volta i varje växel, men det vill du kanske? Hur mycket måste byggas om?
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Lite bakgrundsfakta:

Grundhojen är alltså en Hypermotard med en luftkyld 1100 cc motor som ska bytas mot en 1198 motor från en Ducati 1198. Den är vattenkyld vilket innebär en del jobb med placering av kylare osv. och sedan skiljer sig både insprut och luftburk markant.

Enligt efterforskningar ska motorfästen vara lika mellan motorerna vilket skulle innebära att största jobben blir kylare, luftburk, avgassystem och elsystem med insprut.

Hoppas ni kan finna detta intressant! :)
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Du är galen!

Jävligt hög drevning får du ha iaf :) annars kommer den volta i varje växel, men det vill du kanske? Hur mycket måste byggas om?


Hoppas slippa slå över på varje växel...
Se inlägget ovan angående ombyggnad.
 

sportbike

Guest
Ska bli kul att följa, dock skulle jag rekommendera att byta från Hypermotardens vekare sving/hub till 1098/1198:s biffigare om det är möjligt.
Originalet på din hoj kommer att få svårt att hantera effekten.
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Allt som är lite utanför "boxen" är kul att följa så denna är nu sparad och skall följas.
 

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Svingen från 1198/1098 borde passa men om du använder svingen från en 848 kan du använda bakhjulet från hypern. Kör du på 1198/1098 sving måste du skaffa annat bakhjul. Det är större bakaxel.
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Ska bli kul att följa, dock skulle jag rekommendera att byta från Hypermotardens vekare sving/hub till 1098/1198:s biffigare om det är möjligt.
Originalet på din hoj kommer att få svårt att hantera effekten.


Svingen från 1198/1098 borde passa men om du använder svingen från en 848 kan du använda bakhjulet från hypern. Kör du på 1198/1098 sving måste du skaffa annat bakhjul. Det är större bakaxel.

Har funderat på svingen en hel del, just nu tror jag riktlinjen ligger mot att prova med original och se om de fungerar. Går det åt skogen får jag ta det då.

Har tittat på sving från 848/1098 och det borde passa bra, det jag funderar på är stötdämparen. Har inte riktigt blivit klok på om min original dämpare passar i dessa svingar.

En sak som skiljer mellan dem är att avgasröret från bakre cylindern går helt olika. På sporthojarna går det ut till höger om stötdämparen men på Hypermotarden går det ut till vänster och ner genom svingen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lysande bygge, ska följas! :tummenupp
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ska bli spännande att följa detta! Lycka till.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hoppas ni kan finna detta intressant! :)

You had me at "Ducati"!

Ska helt klart följas, hoppas du lyckas hela vägen. Att ens tänka tanken att skruva isär en Hypermotard tyder ju på en viss uns av sinnesförvirring, vilket bådar gott.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top