Stora cykeltråden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Du kommer nog vara nöjd den hojen bara du inte provcyklar en 40 tkr carboncykel! Som så mycket annat är det ens egna referenser som sätter nivån. Den duger alldeles utmärkt till lättare stigcykling utan att det är materialet som sätter gränserna initialt. Tycker priset verkar vara bra!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Frågar så man får bra svar, istället utav killen i butiken. För han lurar alltid på mej saker.
Cyklar bara landsväg, cykeln är bekväm, lätt och säkert snabb om man orkar trampa fort.
Jag vill ha SPD pedaler och skor, men vad väljer jag? För att bli av med korgarna och kunna köra fortare på vägen.

Har någon barnslig dröm om cykel lopp.
Sen kör jag drag med hunden på samma cykel, men till det kommer det bli andra fälgar och däck. Däcken idag är för smala och för lite mönster för grusväg.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Åsikter om Biltemas SPD-kombi-pedaler? Har läst att de skall vara väldigt snarlika Shimanos billigare varianter.
Var hittar man prisvärda skor (SPD) för jobbpendling som funkar när vädret blir svalare och blötare? Någon som sett några bra kampanjer på skor som har några tips? Har själv nollkoll.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Åsikter om Biltemas SPD-kombi-pedaler? Har läst att de skall vara väldigt snarlika Shimanos billigare varianter.
Men de kostar väl ungefär som Biltemas billigare varianter? Så varför skulle man då lägga pengarna på något från Biltema?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Var hittar man prisvärda skor (SPD) för jobbpendling som funkar när vädret blir svalare och blötare? Någon som sett några bra kampanjer på skor som har några tips? Har själv nollkoll.

Eller skaffa de skönaste skorna du får tag i (och vill betala för) och komplettera med feltemas neoprenöverdrag för 149 välskattade riksdaler. Alternativt överdrag av bättre/dyrare märke som är lättare att kränga på än biltemas, de är lite bökiga. Körde själv med biltemas förra vinterhalvåret och det funkade bra hela vägen ner till nollgradigt med ett par skor som jag annars frös tårna av mig i när det sjönk under +10.

Ang. SPD hade jag sådana pedaler och ett par enklare crosskor under förra året (300 mil). Funkade bra, men efter att ha bytt till SPD-SL och lite bättre landsvägsskor inför vätternrundan i somras har jag inga tankar på att gå tillbaka.

/Anders
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men de kostar väl ungefär som Biltemas billigare varianter? Så varför skulle man då lägga pengarna på något från Biltema?

Nån hundralapp skiljer det fortfarande och Biltema kan man ju klämma och känna vid köp.
Skor är dock ett större problem. Är väldigt olockad att lägga en tusing på ett par skor som man knappt kommer att gå i.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Eller skaffa de skönaste skorna du får tag i (och vill betala för) och komplettera med feltemas neoprenöverdrag för 149 välskattade riksdaler.

Ang. SPD hade jag sådana pedaler och ett par enklare crosskor under förra året (300 mil). Funkade bra, men efter att ha bytt till SPD-SL och lite bättre landsvägsskor inför vätternrundan i somras har jag inga tankar på att gå tillbaka.

/Anders

Överdagsidén var väldigt bra! Kommer dock inte köra när det blir för ruskigt då det handlar om jobbpendling och jag är för bekväm för att plåga mig de två milen i allt för ruskigt väder.

På samma sätt rör det sig om jobbpendling några turer i veckan och inte vätternrundan så det mesta i Sko&SPD-väg kommer slå de clips jag kör med idag, alltså såna däringa plastbågar som man stoppar in hela den vanliga gympaskon i...
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Överdagsidén var väldigt bra! Kommer dock inte köra när det blir för ruskigt då det handlar om jobbpendling och jag är för bekväm för att plåga mig de två milen i allt för ruskigt väder.

På samma sätt rör det sig om jobbpendling några turer i veckan och inte vätternrundan så det mesta i Sko&SPD-väg kommer slå de clips jag kör med idag, alltså såna däringa plastbågar som man stoppar in hela den vanliga gympaskon i...

29km enkel resa till jobbet :arsele
Fast jag cyklar inte varje dag, två-tre i veckan.

Pedalerna och klossar verkar kosta i princip detsamma oavsett SPD eller SPD-SL, 300-500 spänn
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/pedaler-3/index.html
Då handlar det mer om vilka skor du hittar och vad de har för hålmönster i sulan. Landsvägsskor har typiskt SPD-SL (eller de andra pedalmärkena) medan cross- och MTB-skor föredrar SPD. En del har flera, ex. både SPD och SPD-SL.

En kanske inte oväsentlig skillnad är att du kan gå, iaf kortare sträckor, i skor med SPD-klossar. Det vill du inte med riktiga landsvägsklossar under. Mer än kortaste vägen från kontoret/hemmet till cykeln dvs.

/Anders
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
29km enkel resa till jobbet :arsele
Fast jag cyklar inte varje dag, två-tre i veckan.
/Anders

Har 20km enkel.. Men så är jag otränad så mycket längre och cykel hade varit uteslutet.
Överväger dock att vara snål och lat och köpa både sko och pedal på BT så är man igång för 800kr..
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Cykelskor-27137/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-270019/
Skorna har ju rejäl sula och ser ut som valfri enklare friluftssko så det borde funka för mina enstaka turer till jobbet nu under hösten. Märker jag att jag lyckas hålla i cyklingen kan jag uppgradera skorna nästa år..

Bäst vore ju iofs om man kunde hitta några utgående rea-skor på någon riktig firma.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
http://www.tourofjamtland.se/

Var med som funktionär på den här tävlingen förra helgen och kan bara bocka och buga för cyklisterna som ställde upp. 85km/h mätte jag upp som mest men jag tror nog dom var över det dessutom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad tror ni om Merida TFS 300-D ?
Var ner till lokala cykelaffärn och provcyklade då de har den ute på rea 20% . Känns riktigt fin och verkar vara bra komponenter men jag har inte så mycket att jämnföra med i den prisklassen kostar 5500:-, nersatt från 6900:-
Jag köpte en TFS 500 för 4,5 år sen och den har levt ett hårt liv, ToR jobbet och vardagstransporter året runt, träning vintertid och lite långturer sommartid, och jag är grymt nöjd! :tummenupp Jag böt sadel pga ergonomi till en raceigare och satte på kombitrampor, annars är det bara drivpaket, bromsbelägg och hjul jag har bytt, i våras sprack bakfälgen i ett ekerhål, men med tanke på att den har rullat runt 1000 mil, tvärs igenom världen, så tyckte jag det räknas som normalt slitage.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag köpte en TFS 500 för 4,5 år sen och den har levt ett hårt liv, ToR jobbet och vardagstransporter året runt, träning vintertid och lite långturer sommartid, och jag är grymt nöjd! :tummenupp Jag böt sadel pga ergonomi till en raceigare och satte på kombitrampor, annars är det bara drivpaket, bromsbelägg och hjul jag har bytt, i våras sprack bakfälgen i ett ekerhål, men med tanke på att den har rullat runt 1000 mil, tvärs igenom världen, så tyckte jag det räknas som normalt slitage.

Den lokale handlaren som skulle plockat undan en 300 åt mig hade kollat fel, så när jag skulle hämta den idag så fanns den tyvär inte. Skulle fått en 500 för 7000:- (ord 9900) men jag var inge köpesugen då, mest besviken att cykeln vi kommit överens om att jag skulle komma och hämta inte fanns. Åkte till sportson istället och handlade en scott, något dyrare men verkade vara bra komponenter.

Blev en
3b72e16e-fac9-4af3-b2db-fdf95047c7c5.jpg
VIKT 13.20 KG / 29.07 LBS
RAM ASPECT ALLOY 6061 D.B., PERFORMANCE GEOMETRY, INTEGRATED HEADTUBE
GAFFEL SUNTOUR XCR WITH LOCKOUT, 100MM TRAVEL
STYRLAGER RITCHEY LOGIC OE INTEGRATED
VÄXELFÖRARE BAK SHIMANO DEORE RD-M592, 27 SPEED
VÄXELFÖRARE FRAM SHIMANO ALIVIO FD-M430, 34.9MM
VÄXELREGLAGE SHIMANO ALIVIO SL-M430, R-FIRE PLUS 2
BROMSREGLAGE SHIMANO BL-M445 DISC
BROMSAR SHIMANO BR-M446 DISC, HYDR. DISC
VEVPARTI SHIMANO FC-M430-8, SILVER, 44AX32X22 T
VEVLAGER SHIMANO BB-ES-25
STYRE SCOTT ASPECT OS, 640MM, BLACK, 31.8MM, 15MM RISE, 8° BACKSWEEP
STYRSTAM SCOTT COMP JD-ST57 A
PEDALER WELLGO C 128
SADELSTOLPE SCOTT COMP, 31.6MM
SADEL SCOTT ASPECT
NAV FRAM SCOTT DISC TEAM CL
NAV BAK SHIMANO FH-RM 35-CL
KEDJA KMC X9
DREV BAK SHIMANO CS-HG50-9, 11-32 T
EKRAR 15 G, STAINLESS, BLACK
HJUL ALEX XC-44 DISC 32H, BLACK
DÄCK SCHWALBE BLACK JACK, 26 X 2.1, 50TPI

Ordinarie pris var 7495:- men nu under rean kostade den 5995:- . Hoppas det var ett bra köp, blir premiärcykling imrogon så får vi se om det här är nått för mig :tummenupp
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Grattis till ett bra köp! En Scott är aldrig fel. Då är det bara att ge sig ut i Hellasgården eller Fornstigen i Bromma, barnsligt roligt att cykla bökig stig.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Har 20km enkel.. Men så är jag otränad så mycket längre och cykel hade varit uteslutet.
Överväger dock att vara snål och lat och köpa både sko och pedal på BT så är man igång för 800kr..
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Cykelskor-27137/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-270019/
Skorna har ju rejäl sula och ser ut som valfri enklare friluftssko så det borde funka för mina enstaka turer till jobbet nu under hösten. Märker jag att jag lyckas hålla i cyklingen kan jag uppgradera skorna nästa år..

Bäst vore ju iofs om man kunde hitta några utgående rea-skor på någon riktig firma.

Köper resonemanget, är själv snå^H^H^H ekonomiskt sinnad och gjorde ung. motsvarande förra sommaren.

Verkar som det är rea-tider just nu:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...2&funk=steg_tva&extra=kampanj&Kampanj_ID=2601 http://www.rosebikes.se/produkter/huipputarjous/klaeder/skor/
bara för att ta två större internetbutiker. Åk till nån lokal cykelnasare och prova lite skor, jämför sedan med BT och kolla om de finns på rea för bra pris. Jag har inte klämt på BT-skor, men en risk med sådana billiga skor som ser ut som fritidsskor är att de är lite väl lika såna, dvs har för mjuk sula. Känns i fötterna efter ett par mil då. En landsvägssko är stenhård i sulan.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Köper resonemanget, är själv snå^H^H^H ekonomiskt sinnad och gjorde ung. motsvarande förra sommaren.

Verkar som det är rea-tider just nu:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...2&funk=steg_tva&extra=kampanj&Kampanj_ID=2601 http://www.rosebikes.se/produkter/huipputarjous/klaeder/skor/
bara för att ta två större internetbutiker. Åk till nån lokal cykelnasare och prova lite skor, jämför sedan med BT och kolla om de finns på rea för bra pris. Jag har inte klämt på BT-skor, men en risk med sådana billiga skor som ser ut som fritidsskor är att de är lite väl lika såna, dvs har för mjuk sula. Känns i fötterna efter ett par mil då. En landsvägssko är stenhård i sulan.

Färre och färre cykelnasare har SPD skor i lager..

Anledning.. Se ovan :mad::huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Grattis till ett bra köp! En Scott är aldrig fel.
Precis :fakta Det sägs dock att de är lite tunga och dyra i förhållande till vad man får för slantarna. Fast jag är fortfarande tokigt nöjd med min Scale 70.

Det enda som är med den är att nu när drivpaketet börjar ha gjort sitt så håller jag på och funderar på om man kanske skulle ha uppgraderat till Shimano SLX vevparti medan man ändå håller på. :va
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Prova xxl eller vad den hette. De var billigt när jag köpte mina skor. Shimano mo77. Brutalt sköna :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top