Stora cykeltråden

tkdrille

Guest
Självklart, tack för tipset! Borde jag ha tänkt på. :tummenupp

* Kombipedal, Shimano PD-M324 SPD - 329:-
* Cykelsko Shimano SH-MO77, 499:- :fakta

Taget!

Bra pris på skon :) mina var 100 dyrare för 3 månader sen. ;). Jag var nöjd med deras service med. Gick snabbt att få hem det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bra pris på skon :) mina var 100 dyrare för 3 månader sen. ;). Jag var nöjd med deras service med. Gick snabbt att få hem det.

Skiljer sig skon i storlek från dina vanliga skor? Såg någon blocketannons där någon sålde ett par cykelskor med storlek 45 och han skrev att de passade folk med 43...

Är storleken på de där skorna som de skall vara eller måste man gå upp/ner en storlek?
I 9 fall av 10 har jag samma storlek i alla mina skor.
 

tkdrille

Guest
Skiljer sig skon i storlek från dina vanliga skor? Såg någon blocketannons där någon sålde ett par cykelskor med storlek 45 och han skrev att de passade folk med 43...

Är storleken på de där skorna som de skall vara eller måste man gå upp/ner en storlek?
I 9 fall av 10 har jag samma storlek i alla mina skor.

Nja jag varierar mellan 45-46. Tog 46 för att vara helt säker. Och de är med marginal lite för stora nu när jag haft de någon månad, nästintill perfekt. De trycker ju lite innan du slitit in dom som alla skor. Deras måttguide funka perfekt :)
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag har 44-45 på vanliga skor. På shimano skorna hade jag 46 så lite mindre i strl är dom allt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skiljer sig skon i storlek från dina vanliga skor? Såg någon blocketannons där någon sålde ett par cykelskor med storlek 45 och han skrev att de passade folk med 43...

Är storleken på de där skorna som de skall vara eller måste man gå upp/ner en storlek?
I 9 fall av 10 har jag samma storlek i alla mina skor.
Jag köpte en storlek större än vad jag brukar ha, 47 istället för 46, och dom passar perfekt. Dom är framförallt smalare än vanliga skor. Jag köpte systermodellen, 087, ska väl tilläggas.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
O jag kör med 41or på mina M161:eek:r med 41-42 normal skostorlek bara för o röra till det lite ytterligare :D
Du får väl köra med tunna eller tjocka strumpor beroende på vilket håll de blir :D
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Överdagsidén var väldigt bra!

På samma sätt rör det sig om jobbpendling några turer i veckan och inte vätternrundan så det mesta i Sko&SPD-väg kommer slå de clips jag kör med idag..

Överdrag is the shit. Jag frös alltid om fötterna när temperaturen låg under 7-8 grader. Behöver inte regna för att dom ska vara funktionella. Köpte ett par överdrag från Craft. Supernöjd med dom. Och fryser inte längre. Lätta att dra på. Om man lixom drar dom överifrån.

Ang. SPD säger jag bara köp. Det blir ett lyft för hela cyklandet.

Är själv bara glad motionär. Köpte en hybridcykel Nishiki 501. Men det funkar för mitt ändamål. Att trampa för att få ro i själen. Någon vända till jobbet blir det oxå. Nöter alltid på landsväg. Men sista biten ut till mig är det lite halvgrusväg. Å då känns det skönt med lite grövre däck.

Kör 45 km 3 dagar i veckan. Tränar lite annat skit så jag hinner inte mer.

//M

Inte så kul att bli omkörd av en räser som susar förbi med hälften så tjocka däck. :rolleyes: Men det får jag leva med.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har såååå ont i röven. Måste köpa vaderade brallor!
Finns de nå schyssta tyska/engelska sidor med vettig webbshop?
1200spänn för ett par brallor i sverige betalar jag ikke!

Scott har schyssta loose fit shorts med innerbyxa av vadering. Har kollat ebay men var mest bara skit. tips någon?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag köpte en storlek större än vad jag brukar ha, 47 istället för 46, och dom passar perfekt. Dom är framförallt smalare än vanliga skor. Jag köpte systermodellen, 087, ska väl tilläggas.

Jag fick gå upp en storlek jag med, 43 istället för 42 men det som var påtagligast var att de var så korta. Även 43:eek:rna trycker fram på stortån och 42:eek:rna hade jag inte kunnat ha över huvud taget.

Oavsett känns det som hittat att få Shimanoskor och kombipedaler för 829:-
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Blev en tur till biltema, billiga cykelbrallor check!
Med vanliga shorts över så slipper man se ut som stålmannen när man cyklar :D
149:- istället 500-600 för ett par tights känns helt okey.

Nu har Scott'en gått 40km, vilken skillad med lite vadering på rumpan!


Någon som använder sig av "lock-out" ? Förstår inte riktigt vitsen med den, cyklar jag asfalt är de skönt med lite fjädring ändå, blir lite enklare att lyfta den över trottoarer och gropar i farten dessutom om fjädringen är öppen?
 

Bifogat

  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    240.9 KB · Visningar: 152
  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    249.3 KB · Visningar: 128
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Blev en tur till biltema, billiga cykelbrallor check!
Med vanliga shorts över så slipper man se ut som stålmannen när man cyklar :D
149:- istället 500-600 för ett par tights känns helt okey.

Nu har Scott'en gått 40km, vilken skillad med lite vadering på rumpan!


Någon som använder sig av "lock-out" ? Förstår inte riktigt vitsen med den, cyklar jag asfalt är de skönt med lite fjädring ändå, blir lite enklare att lyfta den över trottoarer och gropar i farten dessutom om fjädringen är öppen?

Använder nästan alltid lock-out vid transport, fjädringen tar ju bort en hel del av momentet när du trampar vilket gör att det krävs mer kraft för att komma nånvart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blev en tur till biltema, billiga cykelbrallor check!
Med vanliga shorts över så slipper man se ut som stålmannen när man cyklar :D
149:- istället 500-600 för ett par tights känns helt okey.

Nu har Scott'en gått 40km, vilken skillad med lite vadering på rumpan!


Någon som använder sig av "lock-out" ? Förstår inte riktigt vitsen med den, cyklar jag asfalt är de skönt med lite fjädring ändå, blir lite enklare att lyfta den över trottoarer och gropar i farten dessutom om fjädringen är öppen?

Testa att cykla upp för backen någon gång så förstår du vitsen med låst dämpare =0) Rakt fram är det väl inte jättestor vinning med låst så länge du sitter ner och trampar.
 

tkdrille

Guest
Blev en tur till biltema, billiga cykelbrallor check!
Med vanliga shorts över så slipper man se ut som stålmannen när man cyklar :D
149:- istället 500-600 för ett par tights känns helt okey.

Nu har Scott'en gått 40km, vilken skillad med lite vadering på rumpan!


Någon som använder sig av "lock-out" ? Förstår inte riktigt vitsen med den, cyklar jag asfalt är de skönt med lite fjädring ändå, blir lite enklare att lyfta den över trottoarer och gropar i farten dessutom om fjädringen är öppen?

De byxorna kommer ju slitas ut på nolltid om du nu cyklar mycket. Craft köpte jag och de är bra.
Lockout använder jag på asfalt uppför och lite olika, har luft/olja i min gaffel så kan justera lite =)

Ps den cykelhållaren får du böter på om polisen känner sig duktig för du täcker både lysen och reg ;) Har den själv men med min bil täcker jag ej reg eller lysen såpass.

Förresten är du kort ? Tycker sadeln sitter långt ner.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
De byxorna kommer ju slitas ut på nolltid om du nu cyklar mycket. Craft köpte jag och de är bra.
Lockout använder jag på asfalt uppför och lite olika, har luft/olja i min gaffel så kan justera lite =)

Ps den cykelhållaren får du böter på om polisen känner sig duktig för du täcker både lysen och reg ;) Har den själv men med min bil täcker jag ej reg eller lysen såpass.

Förresten är du kort ? Tycker sadeln sitter långt ner.

Får prova cykla lite mer uppför då! :rolleyes:
Jo jag vet att det inte är optimalt med cykelhållaren, men med liten bil utan dragkrok så är det bästa lösningen för att frakta cykeln, provade få in den i bilen, det var lagom skoj.
Jag är 181cm lång, och jag har nog sänkt sadeln lite sedan bilden togs dessutom. Trampar igenom med svag böjning på knät, är väl korrekt?
 

tkdrille

Guest
Får prova cykla lite mer uppför då! :rolleyes:
Jo jag vet att det inte är optimalt med cykelhållaren, men med liten bil utan dragkrok så är det bästa lösningen för att frakta cykeln, provade få in den i bilen, det var lagom skoj.
Jag är 181cm lång, och jag har nog sänkt sadeln lite sedan bilden togs dessutom. Trampar igenom med svag böjning på knät, är väl korrekt?

Man lär sig efterhand men de är lite efter eget tycke. Du lär märka efter mycket klättring att de kan vara lite småjobbigt när gaffeln "dyker" efter varje tramp =).
Jag tänkte samma som dig med min hållare fast jag har stor bil. Man får se lite mellan fingrarna bara du kör säkert så de bak ser dig bromsa och svänga...

Jo de är väl de korrekta säger de. Jag hade min inställd som cykelförsäljaren sa att man skulle men jag fick så grymt mycket mjölksyra i låren så jag höjde min. Har rätt långa ben och är 185. Har min så högt de går .

En bild från gårdagen.


Spång.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De byxorna kommer ju slitas ut på nolltid om du nu cyklar mycket...

Haft mina i 150 mil nu plus ett antal spinning-pass.
Syns knappt. Och skönt för :arsele är det också. :tummenupp
Kul att använda :arsele utan att förolämpa någon. :)
Synd att inte biltema har en variant med hängslen dock. :(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag och en kompis är lite inne på å komplettera räsern med en måntänbajk.
Skall man ha 26 eller 29 tum? :va
För och nackdelar med dessa?
Skall användas till lite höst-vår träning och kanske cykelvasan.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top