Stora cykeltråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1" eller 1 1/8 " ?

Jag har kanske en 1" blå Pinnarello stålgaffel

1" = 25mm är min och stål är ok för mig.

Jag beställde iofs en ny till slut kostade under 300kr, och den kom igår men jag är inte helt nöjd med den eftersom den är ungefär 30mm längre än min gamla gaffel. Så jag är fortfarande intresserad av en gaffel som passar, dessutom hade ju denna lite för modern design.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Får man se en bild när gaffeln är monterad ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Får man se en bild när gaffeln är monterad ?


Tackar för gaffeln! Brorsan kommer nog inte leverera gaffeln förrän i juli så jag får återkomma till den punkten.

Jag hade ju redan beställt en gaffel som visade sig vara 30-40mm för lång, det resulterade även i att originalbromsen fram inte funkade, men jag hade lite överblivna MTB-delar som löste det problemet. Gillar inte den otidsenliga designen men jäklar vad mycket bättre dom biter.

i samma veva som jag beställde gaffeln så såg jag att samma firma sålde hjul för drygt 1200 kr/paret och mina hjul är efter 25 års tjänst inte helt raka så jag la på ett par sådana på beställningen.
När jag väl skulle montera hjulen ser jag att min 7 kuggars krans inte passar, jag kunde ha lagt in en distans men valde istället att beställa en 8 kuggars krans varav jag inte nyttjar det största drevet men fick ändå bredare spread mellan växlarna, tidigare hade jag 13-21 och nu har jag 12-23 plus ett 25k som jag inte nyttjar.
Borde kanske ha köpt en ny kedja också kan jag höra på de mindre dreven.

Så i vår har jag lagt ut ungefär 2000kr på min cykel som kanske är värd en tusing. Men jag gillar den och nu kanske jag kan köra den ytterligare 25 år. Ett tag funderade jag på att köpa en Biltema-racer och slakta på delar men nu blev det så här istället.

Min racersäsong börjar ju inom någon dag/vecka när skoterspåren blir för mjuka för mtb, sen åker jag racer tills det blir någorlunda torrt i skogen.

Så här ser den ut nu, tills jag får gaffeln, det är en Miyata 712


EDIT: Såg inte hur dålig bilden var förrän efter jag laddat upp den. Så jag tog ny med annan bakgrund.
 

Bifogat

  • DSC_0505[1].JPG
    DSC_0505[1].JPG
    3.3 MB · Visningar: 32
  • DSC_0508[1].JPG
    DSC_0508[1].JPG
    6.1 MB · Visningar: 41
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Den " bästa" uppgraderingen du kan göra nu är att byta till växel och broms på styret, när du gör det kan du uppgradera till 10-delat bak med 12-25 kassett bak. Detta kan köpas ganska billigt på nätet.

Sen kan du justera sadeln så att den sitter i horisontellt, så blir det skönare och du avlastar armarna, rygg och nacke
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den " bästa" uppgraderingen du kan göra nu är att byta till växel och broms på styret, när du gör det kan du uppgradera till 10-delat bak med 12-25 kassett bak. Detta kan köpas ganska billigt på nätet.

Sen kan du justera sadeln så att den sitter i horisontellt, så blir det skönare och du avlastar armarna, rygg och nacke

:tummenupp Vill gärna behålla den vintage, men om bakväxeln går sönder så sätter jag dit ett 8-växlat reglage så jag nyttjar hela den nya kransen. Det är så nära 7 att jag kan fuska lite. Då har jag 12-25 men glesare mellan stegen.

Om jag hade köpt en Biltemaracer och slakta så hade jag ju fått de där delarna på köpet men samtidigt är det ju så¨att desto mer nya prylar jag sätter på den desto mindre vintage blir det och jag kan till sist lika gärna köpa en nyare cykel.

Funderade ett tag på att köpa en gaffel med skivbromsfäste men av ovanstående skäl backade jag tillbaka med de planerna.

Därav är jag ganska glad att du hade en gammal gaffel åt mig.

Kanske testar det där med sadeln men jag brukar tycka att det börjar gnugga för mycket på pungen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om växeln är steglös så kan du sätta på 10 delat, utan att det syns. Den kassetten passar på dina nya hjul.
När man byter byter kassett byter man även kedja för att det skall lira ordentligt.Du måste ha en smalare kedja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om växeln är steglös så kan du sätta på 10 delat, utan att det syns. Den kassetten passar på dina nya hjul.
När man byter byter kassett byter man även kedja för att det skall lira ordentligt.Du måste ha en smalare kedja.

Får bli en ny kedja nästa gång jag passerar Biltema då, sen tror jag det räcker med smink på grisen för den här säsongen åtminstone.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag brukar cykla mot till Rosersberg.
Idag bestämde jag mig för en annan rutt.
Cykla till Bro. Fint väder å mycket trevliga cyklister. Jobbig väg med långa höga backar /
Så kanske inte förstavalet på rutt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Några av er som cyklar vintertid? Hur smörjer ni? Mina växlar funkar inte så bra vid minusgrader, jag misstänker att det handlar om vatten/is.

Nu smorde jag med låsolja men den kostar ju typ 1000 kr litern. Och den verkar bestå av isopropanol och fotogen.

Hittar inte mycket alternativ som löser is och vatten. Vapenolja borde ju funka även vintertid? Hittar dock inte mycket information om det.

Så det börjar luta åt att blanda någon slags egen vintersmörja med isopropanol och olja. Eller har ni några ideer?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
I princip smörjer jag inte kedjan på vintern. Jag sprutar 5.56 eller WD 40 i länkaget på växlarna:.
JAg sprutar även detta i bland på kedjan, mest för att hålla kedjan ren.
smörjer man kedjan på vanligt sätt så binder man vatten, vattnet fryser ... tillslut har man en stor isklump på kassetten :huvet
Man får växla igenom växlarna ibland för att undvika problem...:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har kört Shimano Wet Lube på kedjan året runt vid pendling senaste 15 månaderna eller något. Inte den blekaste vad den innehåller. Men i allmänhet så brukar jag inte ha några problem med växlarna.

Det brukar inte behövas mycket smörjning på vintern. Några droppar när kedjan gnisslar allt för mycket en gång varannan vecka eller något brukar det handla om.

Andra faktorer:
* Cykeln står i rumstemperatur nattetid.
* Vajrarna är osmorda.
* Ingen smörjning av växelförarna heller.
* Inget salt på vägarna här.

Däremot brukar det hända att känslan förändras i de hydrauliska skivbromsarna när det är kallare än ungefär -10 °C. De fungerar fortfarande bra. Det är bara det att de tar väldigt långt ut och känns väldigt stumma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kört Shimano Wet Lube på kedjan året runt vid pendling senaste 15 månaderna eller något. Inte den blekaste vad den innehåller. Men i allmänhet så brukar jag inte ha några problem med växlarna.

Det brukar inte behövas mycket smörjning på vintern. Några droppar när kedjan gnisslar allt för mycket en gång varannan vecka eller något brukar det handla om.

Andra faktorer:
* Cykeln står i rumstemperatur nattetid.
* Vajrarna är osmorda.
* Ingen smörjning av växelförarna heller.
* Inget salt på vägarna här.

Däremot brukar det hända att känslan förändras i de hydrauliska skivbromsarna när det är kallare än ungefär -10 °C. De fungerar fortfarande bra. Det är bara det att de tar väldigt långt ut och känns väldigt stumma.

Här satt du fingret på ett av mina problem, cyklarna står alltid kallt. Fukt som hittar in på fel ställe får aldrig chans att torka bort.

Alla säger torrt, men alla tar in prylarna i värme så de kan torka.
Ju mer jag funderar på problemet i min situation så tror jag tvärtom att jag måste ha någon smörja som tar upp utrymmet så att fukt inte kan komma in. Och även löser upp den fukt som ändå hittar in. Och den får inte bli allt för seg och trög vid kyla. Alltså jag tänker mig någonting liknande låsspray.

Folk tror det hjälper att byta till nya vajrar varje höst, vad poängen med det nu skulle vara? Och då har jag fortfarande kvar problem med att reglagen inte fungerar. Fan t.o.m v-bromsarmarna på min gamla MTB fryser ju fast.

Fick tips om att använda ren glykol och det löser nog kanske is till vatten men sen rinner väl glykolen bort lik snabbt som man får dit den så jag är inte säker på att det är någon lösning, mer än som avisning när man väl står där med problem.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är positivt att låta cykeln stå kallt, då undviker man kondens tex. i vajerhöljerna .

Min erfarenhet av Shimano Wet Lube är att den drar till sig både skit och fukt ...
Det beror på var man bor . I Skåne och Göteborg funkar nog vanlig smörja, men har man riktig vinter får man problem med fett och oljor ..
( då är det 5.56 eller WD40 som gäller )
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag brukade trycka wirerarna fulla med konc glykol någon gång per månad eller så när jag körde vinter, det skyddar mot rost, frysning och smörjer en del iaf. Påfyllningsbar sprayflaska och wiresmörjare så går det lätt och snabbt att fylla upp höljena underifrån.

Drev/kedja är det tunnare smörja oftare som gäller när det blir kallt. Biltema X4 verkar vara samma produkt som CRC 5-56 för tillfället så det hade jag kört på.

Jag lät hojen stå kallt när det var minusgrader för att undvika kondens men när det pendlar runt nollan kan man behöva ta in och torka upp allt för att undvika att det fryser ihop helt när det som tinat fryser igen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag pendlar året runt, och har mest problem med att det kommer in fukt i vajerhöljet till bakbromsen, pga en idiotkonstruktion :huvet

Vajrarna smörjer jag aldrig, men jag byter höljena när det går tungt istället, smörjer kedjan var 10-30e mil, beroende på väglag, dvs 1-3 gånger i veckan, rengör den ordentligt en gång i månaden, tar av bakväxeln och rengör den rejält 1-2 gånger per år och smörjer vid behov. Växlarna har gått ca 38489km, still going strong :tummenupp

Och cykeln står utomhus, inte under tak, på jobbet, men i varmgarage hemma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
-12 grader idag och allt rörligt fastfruset på cykeln. Så jag tog fram den oljekanna jag förberett med min egen häxblandning, också lika kall. Skakade om den eftersom blandningen vill skikta sig. Smörjde upp allt rörligt, lirkade lite med dom och allt kom loss och rör sig nu lätt och smidigt trots att den stått ut i väta och varierande temperatur, och nu minusgrader. Blev sen 95 minuters tur i skogen utan bekymmer.

Får se vad som händer nu när den står ett tag orörd ute.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kan använda WD40 till rengöring, rostskydd och för att tränga undan vatten. Men jag använder det inte som smörjmedel.

Dock har jag inte testat någon av deras kedjeoljor än. Det får bli något för framtiden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top