Wohoo! Beställde just en RHB31 (finns bild i inlägget)

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
P3300080.jpg

Den stora är en Garrett GT17 som brukar kunna ge ca 250hk i Saab 9-5 med 3" avgas. Ganska stor skillnad.... :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Du köpte alltså av denna? Han är inte top rated så jag kände mig lite osäker på om man vågade beställa av honom. http://viewitem.eim.ebay.se/MOTORCY...HB31-GoKart-Go-Kart-Scooter/260980417589/item

Jag har precis hittat en perfekt moppe...

Den var det ja. Tyckte att 99,4% bra omdömen av 2242 var okej ändå, så jag tog den. La beställningen under helgen, och igår kom posten och plingade på hemma hos mig men då var inte jag hemma. Så jag hämtade den idag istället på centralen. Har dock ingen aning om hur bra turbon faktiskt är. Den kanske rasar första gången jag provar den för allt jag vet. Men då har jag i alla fall fått ha lite roligt i garaget! :)

Edit: Det kostade 2170 spänn för mig. Jag beställde den här "http://www.ebay.com/itm/MOTORCYCLE-...Parts_Accessories&hash=item35ba75fa7d&vxp=mtr" och den skickades från Riga vilket talar för att det är samma som du länkade till också. Jag blev lite osäker om det är samma, trots att det är samma bild, för jag blev inte autoinloggad när jag gick in via din länk och den jag beställde från står det ju Item Location: NY, United States på. Aja. Det var snabb service och den ser ju fin ut på utsidan i alla fall..... :rolleyes:
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var snabb service och den ser ju fin ut på utsidan i alla fall..... :rolleyes:

Najs, då vet jag. Ska vänta med beställning tills jag har moppen här.

Ska du ha förgasare eller sprut? Intercooler? Jag ska köra dubbelturbo och intercooler på varje steg :hihi Låter dumt men jag tror det kan lösa problemet med att få tillräckligt med massflöde från en liten motor.
Har inte hunnit kolla på sprut ännu men tror det blir enklast med sprut.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Drömmen är ju förstås att maxa saker och ting fullständigt med värsta sprutet, tändstyrning, intercooler och hela kitet. Det är dock inte något jag siktar på i första läget. Tänkte börja med att bara försöka få det att lira med förgasare först för minsta möjliga peng. Högen med räkningar den här månaden visade sig dessutom bli lite högre än jag tänkt mig så det kan bli svårt att få tag på nåt lämpligt objekt innan nästa lön. :näsblod

edit: Jag vet inte riktigt, men har fått känslan av att det enklaste sättet borde vara att köra förgasare och istället för att stänga av motorn under en fullgasrepa och krångla så kör man med bredbandslambda och display. Men jag vet inte hur svårt/krångligt det kommer vara att byta munstycken efter att man sysslat med tätning av förgasaren.

Sen har jag lite andra funderingar om hur man lämpligtvis trycksätter bränslesystemet. pitotrör säger ryktet. Har la några idéer här men har 4t alltid bränslepump? Själv har jag mestadels åkt 2t genom åren så jag har i princip inte skruvat 4t nåt. Minns inte säkert men brorsan har haft några och jag kan inte dra mig till minnes att jag sett soppapump på varken XR600, YZ426 eller WR250. Min gamla FZR som jag hade ett tag hade pump men den var ju en gatmaskin. De typiska gatmaskiner som jag haft med att göra (två stycken) har haft soppapump. Ingen av 2-taktscrossarna har haft det. Om man kör en cykel utan soppapump skulle man kanske kunna trycksätta tanken men det är nog knappast lämpligt om ambitionen är att ladda nåt som märks effektmässigt.. :p

edit2: Ska du köra sekvensiell dubbelturbo med separata intercoolers? Störtfrän lösning i så fall! :D Hur högt vågar man ladda? Borde kunna börja med en liten turbo först för att öka luftflödet genom motorn och få till räckligt med luft för att få snurr på en egentligen alldeles för stor turbo. Bara att motorn håller för bautaladd! Uppdelat grenrör med solenoider som styrning? Låter grymt spännande (dock platskrävande)! :)
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Prata med GIK turboteknik om samma men dom mena att det fanns ingen tillräckligt liten turbo för så liten motor som 150cc, Bilen smart hade väl en av dom minsta turbona och den är 3cyl på 600cc men borrar du och strokar fiddyn till 300-400cc så kanske du får snurr på den :)

Sett ett antal försökt fiddymotorer på nätet men ingen verkar ha fått snurr i motorerna, kanske är det mest amatörer som försökt sig på detta men tex ooracing.com har turbo på en och det bygget ser mer seriöst ut men det står inget om hur resultatet blivit, "coming soon" har det stått i typ ett år på hemsidan så jag gissar att det inte går så bra :rolleyes: då har dom ändå 175cc och 4ventilstopp på den motorn.

Lite bilder från bygget:
http://s222.photobucket.com/albums/dd70/OORacing/Turbo engine 170cc 4V/#!cpZZ1QQtppZZ20

Köp en kompressor istället så kan du vara 100% säker att det fungerar :tummenupp
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Köp en kompressor istället så kan du vara 100% säker att det fungerar :tummenupp

Att inte vara 100% är väl en del av charmen med projektet. Att bestiga toppen på lokala skidbacken efter år av förberedande Saltåkvarn-Müsli-Knaprande med höghöjdsträning i Anderna för att vara säker på framgång eller åka till Pamir och klippa nån obskyrt vansklig bergskam efter en månads hårdträning på Billys Panpizza framför Vem-Vet-Mest-Maraton..?
Allt handlar ju om Street Cred..
Eller har jag missat nåt?:3freak

Edit; Till TS - verkar som ett kul projekt men håll dig, som flera sagt, ifrån Kinamopparna. Du kommer förmodligen behöva ramlager, stakar och ventiler gjorda av lite kraftigare material än pressade corn flakes-rester och skummjölkspulver om du ska börja ladda med 1 bar i burken...:gnissla
 
Last edited:

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
...åka till Pamir och klippa nån obskyrt vansklig bergskam efter en månads hårdträning på Billys Panpizza framför Vem-Vet-Mest-Maraton... Allt handlar ju om Street Cred..
Eller har jag missat nåt?:3freak

Du har hajjat biffen mannen! :) Fast det har blivit lite grus plånboksmaskineriet. Vi får se när jag fått ihop lite pengar så jag kan få tag på nåt att skruva sönder.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Att inte vara 100% är väl en del av charmen med projektet. Att bestiga toppen på lokala skidbacken efter år av förberedande Saltåkvarn-Müsli-Knaprande med höghöjdsträning i Anderna för att vara säker på framgång eller åka till Pamir och klippa nån obskyrt vansklig bergskam efter en månads hårdträning på Billys Panpizza framför Vem-Vet-Mest-Maraton..?
Allt handlar ju om Street Cred..
Eller har jag missat nåt?:3freak

Edit; Till TS - verkar som ett kul projekt men håll dig, som flera sagt, ifrån Kinamopparna. Du kommer förmodligen behöva ramlager, stakar och ventiler gjorda av lite kraftigare material än pressade corn flakes-rester och skummjölkspulver om du ska börja ladda med 1 bar i burken...:gnissla

:rofl
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Låar tråden lite då den verkar relativt död... Tror ni att en sån här funkar bra på en Honda cm400 från -81? Har en stående i garaget som det skulle vara kul att bygga lite på. Problemet är dock att jag inte vet var jag ska börja eller vad som kommer behöva göras, jag är inte ute efter mycket effekt, men att öka från ca 40 orginal till 70-90 borde väl gå?
Är det väldigt mycket jobb för en som inte vet hur man gör? Vad är det som behöver göras?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låar tråden lite då den verkar relativt död... Tror ni att en sån här funkar bra på en Honda cm400 från -81? Har en stående i garaget som det skulle vara kul att bygga lite på. Problemet är dock att jag inte vet var jag ska börja eller vad som kommer behöva göras, jag är inte ute efter mycket effekt, men att öka från ca 40 orginal till 70-90 borde väl gå?
Är det väldigt mycket jobb för en som inte vet hur man gör? Vad är det som behöver göras?

Vet inte men har scannat nätet och läst på om just RHB31, är egentligen ute i andra änden efter hur liten motor den klarar men ett citat jag läste någonstans liknande ditt var att jo det går nog bra men kanske inte så länge. tror du vill ha en aningen större turbo för 90 hk.

Och andra sidan kan den ju vara en bra början att leka och lära på, för kanske 70hk och när du sedan börjar ladda mer och kanske kör sönder den så byter du till en större nästa gång.

RHF3 ska vara samma turbo
 

Bifogat

  • turbo-chart5_big.gif
    turbo-chart5_big.gif
    14.7 KB · Visningar: 121
  • turbo-chart6.gif
    turbo-chart6.gif
    20.9 KB · Visningar: 122
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enstånk turbomatning är lika lätt som andra motorer förutsatt man följer några viktiga regler.

1. överdrivet stooooor turbo. 250cc 4 ventilad motor = 80+ hk turbo.

2. stoort plenum. Minst 2Liter till 250cc. 4L till 500-700cc.

För att underlätta turbomatningen skulle jag välja en 250cc 4takt 4ventilstopp som klarar högre tryck innan spikar. Den turbon du köpt är tyvärr för liten och föråldrad för en typ crf 250 eller yamaha 250 cross och en tvåventilad chinamotor kommer "förmodligen" inte få den att ladda i rimlig tid/varvtal. Jag har själv jobbat med den turbon på min charad 3 cylindriga bilmotor och den suger skunk. Mycket svår att få fart/tryck på även i en stor bilmotor.

Till en 250cc krävs en modern turbo från sent 90tal åtminstonde, typ garret som sitter i vw dislarna från sent 90 tal funkar bra. Dessa dislar låg på runt 90 hk så turbon är perfekt för en 250cc fyrventilad cross för att få ut dubbla effekten. Hurvida en china 2 ventilad motor orkar ladda upp turbon är jag osäker på? Kan tänkas bli svårt att få över 0,5 bar oavsett turbo vilket skulle ge bara några få hk på en china 250.

Kör gärna med e85 och 10-1 i kompförhållande (på en 4ventilad) UTAN intercooler. Då laddar den upp fortare och klarar 1 bar lätt utan spikning på en modern 250 cross. En 2-ventilad china bör man ha lägre kompförhållande 8-1 med ic eller utan ic och e85.

Varför turbon måste vara gigantisk i förhållande till cc på stånkorna är avgasmottrycket måste hållas överdrivet lågt för att inte spika. Med för små avgashus spikar den inte bara, den bygger inte heller något övertryck i plenum pga högt avgastryck.

Bränslepump är ett måste och den måste klara lev minst samma tryck som du laddar (över 1 bar ) Bränsletryckregulator mod laddtryckstyrd är ett måste med returledningar till tanken. Mc express har en bra tryckstyrd btr för runt 600kr ,,melpasi heter den. Köp bränslepump strömsnål från insprut hoj eller bil som klara runt 2 bar eller mer om du har ström i överflöd.

Kör med vacumförgasare det är enklast och funkar bra. Alt flatslide förgasare. Prova inte ens vanlig rund trottelgasare!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen som bygger eller byggt några små turbomaskiner ännu? Jag är fortfarande nyfiken på vilken turbo som är mest lättdrivna för riktigt små motorer.

Och om någon byggt insprutning till små motorer? Kanske främst små spridare som är skillnaden för en liten motor.

Jag har i alla fall hittat den perfekta motorn för min kravspec nu, 4t, stötstänger och 50cc.
 

Bifogat

  • DSC_0084.JPG
    DSC_0084.JPG
    1.3 MB · Visningar: 92
Last edited:

moddlaren

Guest
Man kör kompressor på fiddys motorer. Det finns ett gäng färdiga satser att köpa. Sedan finns en dansk som tävlar i 50cc rr som kör kompressor med mer eller mindre lyckat resultat.. Vevaxel verkar vara den svaga länken o lågpris blocken spricker rakt av efter ett gäng över rpm/laddtryck..

Jo det finns massor av både trådar och videos med både turbo o kompressor även insprutning och nitrometan frustande historier.

Peugot har en liten skoter som är både överladdad och insprutad..

Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kör kompressor på fiddys motorer. Det finns ett gäng färdiga satser att köpa. Sedan finns en dansk som tävlar i 50cc rr som kör kompressor med mer eller mindre lyckat resultat.. Vevaxel verkar vara den svaga länken o lågpris blocken spricker rakt av efter ett gäng över rpm/laddtryck..

Jo det finns massor av både trådar och videos med både turbo o kompressor även insprutning och nitrometan frustande historier.

Peugot har en liten skoter som är både överladdad och insprutad..

Mvh

Kompressor är plan B
Vill ha helst klara av att få laddtryck med turbo eftersom en kompressor stjäl mer effekt för drivningen.

Ja, det finns massor av folk på nätet som med mer eller mindre lyckade resultat överladdat fiddysar med 125cc-180cc, dock hittar jag inga sådana som lyckats få bra resultat med turbo på 4t 50cc. Där ligger utmaningen, ännu mer utmaning blir det med stötstänger då dessa motorer bara går att hitta med två ventiler och mindre högvarviga än med överliggande kamaxel.

Har du nåt lyckat exempel på 4t 50cc och turbo?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Länka gärna till lyckade fiddy tubo konverteringar, jag har då aldrig sett någon som fått fart på maskin ens med dom större 150cc, jag gissar på att det blir skapligt svårt med 50cc

Du behöver nog bygga nån pulse-jet historia ihop med grenröret för att få lite fart på turbon :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top