Vill du jobba tills du blir 75?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fredrik Reinfeldt menar att pensionsåldern kan höjas till 75 i framtiden, och hänvisar till att pensionspremierna inte räcker för att upprätthålla nuvarande pensionsnivåer. För att råda bot på det ska man alltså förlänga det yrkesverksamma livet med 20%.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hojd-pensionsalder-ifragasatts_6828487.svd



Min åsikt: Visst ökar medellivslängden (6 år sedan 70-talet) mendå är ju lösningen enkel om man vill bibehålla en dräglig pensionsålder, höj premierna helt enkelt. För en borgerlig regering blir det givetvis svårt att bibehålla pensionsnivåerna när man har som ambition att ständigt sänka skatter och arbetsgivaravgifter. Nånstans måste ju de pengarna tas, och här blir det bl.a. ifrån framtida pensioner, i och med att man omöjliggör en höjning av pensionspremierna. Kristdemokraterna säger att man istället kommer behöva teckna privata pensionsförsäkringar, men man kan ju undra vad skillnaden är på det och på en höjd statlig pensionspremie. Dessutom har vi ett mycket större materiellt välstånd nu än för bara 40 år sedan, så att säga att vi inte har råd är ju inte ens sant.

Alldeles oavsett det har jag mycket svårt att tro att folk skulle orka att jobba så länge. Min gissning är att det skulle innebära en dramatisk sänkning av medellivslängden, då folk skulle slita ut sig. Dessutom skulle rimligen produktiviteten i svenskt näringsliv per arbetad timme sjunka, då äldre människor helt är mindre kapabla, både fysiskt och mentalt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror på, fortsätter jag att gilla mitt jobb skulle jag inte ha något emot att jobba livet ut. Däremot skulle jag antagligen de sista 20-30 åren sikta på att inte ha fast arbetsplats.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Oavlönat hushållsarbete sysslar väl redan de flesta med efter 65.Men det gäller kanske inte ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alliansen kommer aldrig lagstadga ett krav på högre pensionsålder. Däremot så är det ju ganska tydligt att dom försöker få folk att frivilligt jobba längre genom ekonomiska incitament. Se t.ex hur jobbskatteavdraget är upplagt.
Idag verkar folk tro att man måste sluta arbeta vid 65, samtidigt som faktum är att man kan gå vid 61 såväl som vid 67, det som skiljer är bara vad man får i manadspeng.

Mitt svar på rubriken är ja! Men knappast som löneslav utan snarare med det jag själv väljer att göra.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
När pensionerna först kom då var de satta till 67år, men då var medellivslängden 60år...

Motsatsen i detta är ju Grekland. Jobba kommunalt/inom den enormt stora statsapparaten, gå i pension när du är 50år, behåll mer än 80% av lönen livet ut. Mot bakgrund av det skall vi ju också veta att grekerna inte heller enligt undersökningar får så mycket gjort per timme...

Klart som fan att vi måste jobba längre om vi lever längre, det säger ju sig själv. Eller så jobbar du stenhårt nu, slantar in till diverse fonder och försäkringar och lägger av när du är 65år. Du väljer.

Det är precis som vanligt, vi som jobbar håller landet flytande och hjälper dessutom de som inte är lika arbetsföra som oss till ett drägligt liv. Mer folk som jobbar desto bättre för landet Sverige som är ett sjukt stort land (är väl bara Spanien och Frankrike som är större till ytan i Europa), med en utav världens bästa välfärd - men bara 9 miljoner invånare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, jag räknar med att kunna sluta jobba betydligt tidigare än 65 istället. Inte för att jag tjänar speciellt bra eller så, men med få utgifter så bör det kunna gå. Sälja huset vid 50 när ungarna är ute sen ett par år och sen köpa en segelbåt och segla på varmare breddgrader och bo i sommarstugan hemma i Sverige på sommaren. Det bör en vanlig enkel hantverkarpension räcka till, och sen med något arv instoppat här och där.

Å andra sidan tror jag inte att jag blir speciellt gammal, med foliehatten på så tror jag att vår generation kommer få lida av en hel del som gör att vi inte blir 75 år. Dock bara ren och skär spekulation, man kan ju alltid hoppas för då slipper man bekymra sig över att jobba till 75...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv hoppas jag att jag VILL jobba både till 75 och bortom!

Tycker det är helt rätt och riktigt att pensionsåldern höjs, men då måste de äldre bli friskare också och inte bara leva längre. Detta uppnås bäst genom förebyggande arbete från tidig ålder.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Nä det kommer inte att bli aktuellt, planerar att sluta med lönearbete vid 55-60. Efter det kan man ju jobba lite på timme om man känner för det, men prio kommer nog att ligga på mer olönsamt intresse då
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det e väl bara att arbetsgivaren skjuter mig när jag inte gör någon nytta lägre så är problemet löst?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Som vanligt så går Fredriks
reinfeldt.jpg
politik ut på att tvinga fattiga människor att arbeta och producera mer,
men inte för att det behövs utan för att det ska bli mer för de rika att stjäla.


Fredrik vet vem som kommer att dö om hundra år. Tro på det!
:rolleyes:

För hundra år sedan var medellivslängden 40 år.
det gångna seklet har medellivslängden ökat dubbelt så mycket som Fredrik
förutspår att den ska öka det kommande seklet. Förra seklet sänkte vi pensionsåldern
Nu måste vi höja den. Tro på det!
:rolleyes:

Vi måste försämra vår välfärd eftersom den globala världsekonomin förändras
(till skillnad mot förra seklet, då vi dramatiskt förbättrade välfärden). Tro på det!
:rolleyes:

Andra länder har sämre välfärd än vi.
Därför MÅSTE VI försämra VÅR välfärd (och inte DE förbättra SIN). Tro på det!
:rolleyes:

55-åringar tar inte jobb om de inte får extra tilläggsförsäkringar. Tro på det!
:rolleyes:

Arbetsgivare är väldigt intresserade av att anställa 55-åringar som blir kvar tills
de är 75. Tro på det!
:rolleyes:

Ingen kommer att tvingas jobba tills de är 75 år. Tro på det!
:rolleyes:

Resultatet av den ökade produktionen kommer att hamna i skolan och åldringsvården. Tro på det!
:rolleyes:


Det som skiljer vårt land från de som "konkurrerar" med oss (Dvs de som vill
bedriva handel med oss. :skrämd) är att deras politiker har fått dem att tro att de kan
förbättra sina liv.


Lycka till med att inkompetensförklara dig själv, och idiotförklara oss, Fredrik!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Frågan i dagsläget är väl snarare: Vill du ha ett jobb innan du fyllt 75?...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att kunna säga att man har 30 år kvar till pension gör ju att man känner sig ung och viril.

Heja Fredrik mer av sånna här tilltag.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Nej, politikerna borde lägga allt i knät på mig. Det är en rättighet!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag jobbade på Volvo här i Umeå på 90 talet så blev det plötsligt en rejäl nergång (inte på grund av mig :mad: ) och folk skulle sägas upp, men först erbjöd man dom som hade nära till pension att gå i förtid mot en kontant engångsersättning.

Det var äl ett dussin som var i rätt ålder för att få erbjudandet, ingen tog det.

En bekant till mig var dock någon månad ifrån att bli tillfrågad, han stegade resolut in på personalkontoret och sa "jag tar det, låt mig gå i pension" varpå dom förhandlade om så att han och ett dussin till fick erbjudandet.

Han var den enda som tog det.

Hans kommentar till det hela "Jag har så många intressanta hobbys som jag inte riktigt har haft tid med för att jag har arbetat, jag tar ut alla mina sparade semesterdagar och går hem efter lunch om jag får"

Han är fortfarande fullt upptagen hela dagarna, men bara med sånt han tycker är roligt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag vill påstå att pensionsålder och arbetstillfälle knappast är upp till någon annan än dig själv.

Inte med oändligt spelrum, men helt klart styrbart.

Och där tror jag du har i stort sett fel.

Givetvis kommer det finnas vissa som kommer att ges en möjlighet att kunna jobba till 75, men bulken av förvärvsarbetare kommer inte att ha den möjligheten antingen pga den personliga statusen eller pga arbetgivarens krav.

Ungefär som när man tog beslutet att man bara kan vara sjuk i ett år och sedan vara till arbetsmarknadens förfogande och rekryteras till ett arbete som ens egen situation medgav.
Det funkar ju skitbra.

Bättre att vara ärlig och säga som det är, vi har inte råd mad er gilla läget.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top