Aprilia Tuono V4

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Ingen i Stockholmsområdet som råkar sitta på en oljepluggspackning/tätningsring till en Aprilia Tuono 1100 -17? Har hojabstinens och vill gärna köra lite nu i helgen. Märkte inte att ÅF gett mig fel packning förrän det var för sent. :mad:
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Satan sicket sjukt monster... Provkörde en Factory 2019 med arrow rör på..
Börjar klia i köpfingrarna nu...
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Låter trevligt, vilken handlare var det hos?

Probike i Göteborg (Sisjön). Hört mixade åsikter om just Probike men här i GBG är dom störtsköna. Lånat deras Tuono 2 gånger nu 30 & 45min för att verkligen få känna på den.

Ljudet när man startar hojen påminner om äldre Mustang V8. Väldigt högljud med inte alls jobbigt att köra i stadstrafik eller landsväg iochmed den långa pipan.
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
Är det någon som vet något om hur race-ECU och Gabro mappning påverkar hojen. Har en 2016 och ska byta till ett slipon. Hörts att all mappning är utifrån medelhavsklimat och inte för vårt nordiska klimat. Detta ska göra att motorn går fetare men inte bättre. Tankar/åsikter om det?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det någon som vet något om hur race-ECU och Gabro mappning påverkar hojen. Har en 2016 och ska byta till ett slipon. Hörts att all mappning är utifrån medelhavsklimat och inte för vårt nordiska klimat. Detta ska göra att motorn går fetare men inte bättre. Tankar/åsikter om det?
Hojen har lambda (om än enkel). Byt pipa och kör på. Ny ECU är bara absolut nödvändig om du vill kräma ur den sista hästkraften eller plocka bort exvis avgasventilen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nån som vill köpa ett nytt supercorsa framdäck för en 500-ing?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Är det någon som vet något om hur race-ECU och Gabro mappning påverkar hojen. Har en 2016 och ska byta till ett slipon. Hörts att all mappning är utifrån medelhavsklimat och inte för vårt nordiska klimat. Detta ska göra att motorn går fetare men inte bättre. Tankar/åsikter om det?

Både jag och min polare hade Gabro ECU på våra 2015-2016 och de gjorde väldigt mycket på karaktären på hojen.
Effekten blir lite beroende på vilken pipa du kör med och hur kallt det är när du bänkar hojen. Ju kallare desto mer effekt. Har för mig att min kompis fick 174hk på slangen med SC-Project oval anpassat för Tuonon medan jag fick strax under med SC-Project för RSV4.
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
Ok. Tack för svar. Blev hojen trevigare att köra efter det att ni installerat Gabro-mappen?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

qcludde

qcludde
Gick med
4 Sep 2007
Ort
strängnäs
Hoj
Aprilia RSV4 rf 2016
Någon som har en bild på hur kylvätskebehållaren sitter, och även hur boxarna till lyset sitter bakom toppkåpan ????
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Spara bränsle på en Tuono:va
Vill man köra snålt är kanske inte en Tuono rätt hoj.
En hoj som däremot är helt sjukt bensin snål är Ktm Superduke 1290r Kom 28-30 mil lätt på en tank /18 liter (gasande friskt i Alperna) :tummenupp
Ska ner i Juni så då lär man få se hur långt man kommer med Tuonon :hihi

Låter som du provat både SD och Tuono en hel del.

Vad är största skillnaderna?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Låter som du provat både SD och Tuono en hel del.

Vad är största skillnaderna?

Har ägt en jädrans massa hojar snäll Fru:kär.

Har ägt en SD-16 med Extra allt´blev både bus här hemma samt Alpresa på många mil Samt Autobahn fram och tillbaka (funka kanon bra) jag tycker att SD är världens bästa hoj, Men man har inte råd att försäkra den:mad:

Min Aprilia Tuono Factory-18 kostar 4700:- om året så valet blir lätt (men hade Hayabusa emellan).
Som jag skrivit förut i S,Hoj så är SD,n en förvuxen motard som du både kan lufsa runt i laglig fart med och även tok gasa när man vill..

Aprilian har en helt annan karaktär den tycker inte om att glida runt och touring köra utan det är mer som, Va fan Gaaassa för helvete:D ..Och jag Älskar den:banana Skillnaden är motorerna SD lever på vridet, Det kan bli lite mer växlande ibland då den varvar ut mycket tidigare än Aprilian.

Aprilian är lite av två världar av motorer Både Twinnens vrid och en Rad fyras varvande Känns som den går mycket värre än SD,n men det beror Bara på deras olika motor karaktärer.
Vilken man ska välja är svårt då man måste prova båda,Och då blir det ännu jävligare att välja..
Men som sagt SD och försäkring=:zpy
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Var är den försäkrad?

Jag betalar ca 4800kr/år för min -18 tuono factory hos Svedea.
Jag är 42 år. Låst garage. Sen valde jag att ingen annan än jag själv får köra hojen. Det är med smc rabatten.
Fast svedea tillåter bara smc kurser. Vill du köra på bana och att hojen ska vara försäkrad under din track day får du välja bilsport. Kostar lite mer.

Edit: kan tillägga att jag bor i en mindre kommun i norrland som nog påverkar priset (Vännäs).
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top