Peterpains busaturbo

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Fast triggerhjulet ska du inte använda

1100R sensor monteras på vänster sida + Omfräst orginalsvänghjul Is tha kit

jag förklarar närmre när du ringer sen hahah

(Jag antar att Autronicen hamnar på denna knarr i stället)

hej
ja autronic hamnar på denna bajjken istället peter,jag fick triggerhjulet av christer men men det går ju att lämna tillbaka det.ja det blir lite motor jobb till dig sedan såsom m12 bultarna som behöver nya hål o gängor,och tändnings modd.

jag skulle gärna vilja komma ihåg mer saker men när jag krockade så borrade dom ju lite i huvet o släppte ut tryck på hjärnan o sen opererade tillbaka den biten efter ett tag ,sen fick jag ju en stroke så:va mkt information samtidigt gör att det kokar i huvet.
så jag får ta en sak i taget med allt men jag ringer gärna dig i veckan.

tackar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
inteför det spelar så stor roll men.. om det är Twin entry på snigeln vill den ha puls-splitt.. jag tror att det ska vara 1an och 2an till vänster och 3 och 4an till höger. om tändföljden är 1,3,2,4 då får den avgaser till turbon i jämt flöde då ska den spola bättre.. sen sträva effter så licka långa rör som möjligt.. kanske inte stämmer på denna.. mvh

hej
jag har plankat en text direkt från nätet ,så tänkte jag göra
På en 4:a har man 1:an och 4:an som går ihop i collectorn, och 2:an och 3:an i en del av collectorn.
Poängen är att dom två grupperna ska hållas isär fram till turbon för att tryckstötarna ska fördelas så jämt som möjligt då tändföljden hos en fyra vanligtvis är 1-3-4-2.

:va
 

Jojje62

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Blomstermåla
Hoj
KTM 129 SA -16, Suzuki M1800R -09, Hayabusa Turbo motor i bil
Fast triggerhjulet ska du inte använda

1100R sensor monteras på vänster sida + Omfräst orginalsvänghjul Is tha kit

jag förklarar närmre när du ringer sen hahah

(Jag antar att Autronicen hamnar på denna knarr i stället)

Funkar det inte att köra Autronicen med original givarna?
Hayabusans trigger finns ju med som ett allternativ i Autronicens programvara.

Är nyfiken för jag funderar på vilket styrsystem jag skall använda till ett Seven bygge med busamotor.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
peter du hadde helt rätt.. de va ja som tänkte på bmw 6a. då bygger man så.. fan då måste jatänka om med mitt rör också.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Funkar det inte att köra Autronicen med original givarna?
Hayabusans trigger finns ju med som ett allternativ i Autronicens programvara.

Är nyfiken för jag funderar på vilket styrsystem jag skall använda till ett Seven bygge med busamotor.



Nix , Busan är den enda suzukin seda slutet utav 70 talet som INTE har den klassiska vevaxelsensorn

Den som sitter på en plåtbit och med en permanentmagnet i bananform på baksidan

Denna sensor är helt fantastiskt bra, Men som sagt på busan sitter här en HELT VÄRDELÖS sensor

Autronicen vill gärna ha 2 signaler per varv detta löser man med att fräsa bort 21 st på 24-1 hjulet

Ca 90 grader före TDC och 90 efter (180 i mellan alltså)

Kamsynken bytes till en Hallgivare

Magnetgivare på veven är mycket bättre,Eftersom Hallgivaren har släp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
laddluftkyl

hej
igår kväll fick jag min kyl från krister,tänkte att den måste jag ju ha innan grenrörer kan byggas,jag blev överaskad av hur bra gjord den var riktigt fin tycker jag.

sen har jag flyttat ingången till kylslangen från vattenkylets framkant till baksidan.kan nån hjälpa mig med höjden på avgashuset kommer det för nära hjulet eller blir det bra så.

sen ska icn moddas för en bättre böj in genom ramen:D
 

Bifogat

  • 005.jpg
    005.jpg
    238.2 KB · Visningar: 370
  • 006.jpg
    006.jpg
    236.8 KB · Visningar: 345
  • 001.jpg
    001.jpg
    234.1 KB · Visningar: 359
  • 002.jpg
    002.jpg
    236.1 KB · Visningar: 376
  • 003.jpg
    003.jpg
    235.6 KB · Visningar: 405
  • 004.jpg
    004.jpg
    231.5 KB · Visningar: 369

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Äckligt!!!

Det ser äckligt bra ut.

Jag känner att jag kommer ljusår efter med mitt bygge.....
...men lika glad är jag för det.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
mmm.... jag vet.....

det får inte kosta lika mycket varje gång jag kommer och hälsar på.
jävligt dyr entré.....:glömdet
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
man måste öva lite o göra massa fel:tummenupptack för besöket idag

ha ha så tänker jag med.. börjar med min 600 som va relativit billig och de känns som att en 600 motor inte e så dyr när den väl går sönder.. gör man inget gör man inga fel häller.. men gör man fel lär man sig.. :)

ser sjukt utt med gavlarna på ic :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
grenrör puls splitt

hej

idag har det varit aktivt i garaget,polerat alla rf böjjar o rör på min polermaskin,fan polertrissan börjar ta slut o jag som tyckte att den var i största laget när jag köpte den.

det blir ett rör med twin entry iallafall:vamåste prova hur det är att bygga ett sånt rör,det gäller att hålla koll så att man kommer åt att svetsta alla skarvarna,jag har kört med rotgas denna gången med tejp o alla trix.och det blir ju en himla skillnad när man kollar inne i rören.

men ändå så måste man nog ta till slipstiftet lite sen när röret e klar:yoparty.

nä nu e det lördag skål pojkar
 

Bifogat

  • 006.jpg
    006.jpg
    234.2 KB · Visningar: 392
  • 008.jpg
    008.jpg
    244 KB · Visningar: 476
  • 007.jpg
    007.jpg
    242.4 KB · Visningar: 393
  • 005.jpg
    005.jpg
    244.6 KB · Visningar: 325
  • 004.jpg
    004.jpg
    237.5 KB · Visningar: 325
  • 003.jpg
    003.jpg
    240.7 KB · Visningar: 331

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Putsbög!!!

Det skulle ju inte putsas sas det har jag hört......:tuttar

Men å andra sidan blir det jävligt snyggt...:Bugar
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Du har tid att putsa, men hur går det med "min" topp?!?! HAHAHAHAHA!!!!!
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Dig kan man lita på!!

Gött, du är en pärla och man blir inte besviken heller.

Funderade på hur många timmar du har på ditt dygn..... =)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
mer grenrörs jobb

hej
grejjat lite med grenröret dom senaste dagarna,det börjar likna något tycker jag så vi får hoppas att det fungerar bra oxå:tummenupp

det är en del kvar att göra,jag väntar wg en tial 44 för den måste jag ha innan delarna svetsat ihop och denna gång tänkte jag inte ha den som krashpuk:tummenupp

någon som vet vilken gänga det är på oljekanalen som syns på sista kortet i framkant på motorn där jag tänket ta ut oljetrycket till turbon


ha det:banana
 

Bifogat

  • 007.jpg
    007.jpg
    231.5 KB · Visningar: 341
  • 009.jpg
    009.jpg
    242 KB · Visningar: 421
  • 010.jpg
    010.jpg
    238.4 KB · Visningar: 431
  • 012.jpg
    012.jpg
    238.8 KB · Visningar: 370
  • 014.jpg
    014.jpg
    231.7 KB · Visningar: 430
  • 015.jpg
    015.jpg
    236.2 KB · Visningar: 416

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej
grejjat lite med grenröret dom senaste dagarna,det börjar likna något tycker jag så vi får hoppas att det fungerar bra oxå:tummenupp

det är en del kvar att göra,jag väntar wg en tial 44 för den måste jag ha innan delarna svetsat ihop och denna gång tänkte jag inte ha den som krashpuk:tummenupp

någon som vet vilken gänga det är på oljekanalen som syns på sista kortet i framkant på motorn där jag tänket ta ut oljetrycket till turbon


ha det:banana

Du frågade idag över telefon om min input på röret. Känner att jag inte har tillräckligt på fötterna om designen. Men jag gör ett försök ändå. Det kan ju kanske skapa debatt:tummenupp

För det första tycker jag att pulssplitt är jäkligt ballt även om vissa anser det som helt onödigt. Pulver finns det nog ändå. Men ballhetsfaktorn blir högre i min värld:yoparty

Normalt sett så går två pipor ihop precis vid flänsen och bildar en kollektor. i kollektorn ökar arean vilket bromsar flödet och höjer trycket.
Oundvikligt men inte bra. bättre om gashastigheten hade varit så hög som möjligt hela vägen fram till turbinen.

Tryck i grenrör bör alltid hållas till ett minimum:mattias

Du har skarvat ihop rören en bit upp och sen går bådas gaser i ett rör sista biten.
Det tror jag bromsar -ökar-bromsar gashastighet/tryck. Nog inte bra:va

Gör 4:ans pipa en 90gradersanslutning in i 1:an?
inte bra. Så liten vinkel som möjligt är att föredra.

Du börjar ju bli så vass med tig:en att du snart inte bör polera på svetsarna:D
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I framkanten bör du inte ta ut oljan

Detta galleri försörjer toppen med olja och om jag inte missminner mig även oljesprut under kolvarna


Jag tar i stället min i från Banjon ( hålskruven) på vänster sida

M14 x 1,5 Jag ersätter den med en dubbel hålskruv och kör 14 banjo i änden på olja till turbo slangen

Det låter klumpigare än vad det är

Jag kör pressade stålnipplar på stålspunnen teflonslang ( 9,5mm utvändigt mått på slang)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
I framkanten bör du inte ta ut oljan

Detta galleri försörjer toppen med olja och om jag inte missminner mig även oljesprut under kolvarna


Jag tar i stället min i från Banjon ( hålskruven) på vänster sida

M14 x 1,5 Jag ersätter den med en dubbel hålskruv och kör 14 banjo i änden på olja till turboslangen

Det låter klumpigare än vad det är

Jag kör pressade stålnipplar på stålspunnen teflonslang ( 9,5mm

utvändigt mått på slang)

det var där jag menade:Dvar lite vek i förklaringen kanske.tänkte andvända an 4 men du har banjo bygger inte så mycket utåt

gött då vet jag det med:tummenupp

fint i vanlig ordning

tackar tackar.vi får se om det funkar bra sen hehe:tummenupp

Du frågade idag över telefon om min input på röret. Känner att jag inte har tillräckligt på fötterna om designen. Men jag gör ett försök ändå. Det kan ju kanske skapa debatt:tummenupp

För det första tycker jag att pulssplitt är jäkligt ballt även om vissa anser det som helt onödigt. Pulver finns det nog ändå. Men ballhetsfaktorn blir högre i min värld:yoparty

Normalt sett så går två pipor ihop precis vid flänsen och bildar en kollektor. i kollektorn ökar arean vilket bromsar flödet och höjer trycket.
Oundvikligt men inte bra. bättre om gashastigheten hade varit så hög som möjligt hela vägen fram till turbinen.

Tryck i grenrör bör alltid hållas till ett minimum:mattias

Du har skarvat ihop rören en bit upp och sen går bådas gaser i ett rör sista biten.
Det tror jag bromsar -ökar-bromsar gashastighet/tryck. Nog inte bra:va

Gör 4:ans pipa en 90gradersanslutning in i 1:an?
inte bra. Så liten vinkel som möjligt är att föredra.

Du börjar ju bli så vass med tig:en att du snart inte bör polera på svetsarna:D

fan jag tycker att kollektorn skulle vara mycket större då skulle det vara fan så mycket lättare att fån rörer utan att behöva skarva in dom.

tänkte på rören ut till wgn jag tänkte ju 30 mm rör ut från varje par.men det kanske blir för litet för att komma in bra i wgn:va
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top