Peterpains busaturbo

Kunde man väl ge sig på:gnissla

Nåja , Han tyckte nog min var lite slapp i registret så han måste till å ha värre turbo:yoparty

Nåja hehe:D

Önskar dig lycka å välgång på färden

Säg till om du blir sugen på plenum, Jag har några i en låda på vinden:banana


hehe slapp i registret ja eller hur :tummenupp ibland måste man lyssna på vad man får för råd förra bygget var jag dålig på det.christer rekomenderade denna turbon:yoparty
 
Vill minnas att Anders Brink har berättat om hur han fick en hoj reggad med fläkten på, hittar dock inte inlägget nu.

Såhär gjorde jag http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085

Från inlägg 21 och framåt står hur det gick :)

både min och fars hoj är besiktad och godkänd med snurra. och dom är helfordonsgodkänd hur går de ihop om de är omöjligt ?

ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt :tummenupp

Vad är det för årsmodeller? Är de registreringsbesiktade med turbo så det ser ut som på bilden (T31B Motorn ändrad osv.), dvs. att ni har motor med turbo i registreringsbeviset eller är de bara besiktade med turbo och besiktningsmannen/kvinnan såg mellan fingrarna? Vissa är snälla :)

Förresten, jag besiktade min hoj igår och den gick igenom :) Med snurra (snurran och annan fälgdimension står iofs i papperna) och långsving. Långsvingen är inte med i papperna och ska egentligen vara det, men de sa inget om den :) Gött.
 

Bifogat

  • Hojreg.JPG
    Hojreg.JPG
    85.6 KB · Visningar: 532
Såhär gjorde jag http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104085

Från inlägg 21 och framåt står hur det gick :)



Vad är det för årsmodeller? Är de registreringsbesiktade med turbo så det ser ut som på bilden (T31B Motorn ändrad osv.), dvs. att ni har motor med turbo i registreringsbeviset eller är de bara besiktade med turbo och besiktningsmannen/kvinnan såg mellan fingrarna? Vissa är snälla :)

Förresten, jag besiktade min hoj igår och den gick igenom :) Med snurra (snurran och annan fälgdimension står iofs i papperna) och långsving. Långsvingen är inte med i papperna och ska egentligen vara det, men de sa inget om den :) Gött.

hojarna är 99 och en 06, båda har blivit godkännd som ombyggtfordon hos sfro sedan är dom besiktad som vanligt, så de står i papperna, utrustad med turbo etc etc.
 
demontering

hallojsan

ikväll har jag demonterat resten av hojjen så nu är det bara ett rullande chassi,fan va sketet det vart bakom vattenkylet o grenröret men den ska tvättat som resten av hojjen imon.

sen började jag med grenröret gjorde rörbitar med en ytterdel o en innerdel som svetsades tillsammans o sen svarvade dom plana,sen lät jag det ena röret sluta 15 mm in där jag sedan ska fortsätta med rören ut.imon ska jag polera avgasflänsen och rörbitarna innan dom svetsas på plats.

forts följer imon:tummenupp
 

Bifogat

  • 012.jpg
    012.jpg
    244.2 KB · Visningar: 320
  • 011.jpg
    011.jpg
    244 KB · Visningar: 347
  • 004.jpg
    004.jpg
    238 KB · Visningar: 367
  • 005.jpg
    005.jpg
    235.6 KB · Visningar: 360
  • 008.jpg
    008.jpg
    235 KB · Visningar: 373
  • 009.jpg
    009.jpg
    235.7 KB · Visningar: 393
  • 006.jpg
    006.jpg
    237.1 KB · Visningar: 403
Bra jobbat duracellkaninen!:yoparty


OT!
hojarna är 99 och en 06, båda har blivit godkännd som ombyggtfordon hos sfro sedan är dom besiktad som vanligt, så de står i papperna, utrustad med turbo etc etc.

Drivern.? Vad har ni för mer mods än turbo monteringen för att få godkänt som ombyggt?
Jag går själv i tankarna men hadde för mig att man var tvungen att ändra chassie geometrin också eller byta fjädringssystem eller bromssystem.

Sorry för ot men detta var intressant.
 
Bra jobbat duracellkaninen!:yoparty


OT!


Drivern.? Vad har ni för mer mods än turbo monteringen för att få godkänt som ombyggt?
Jag går själv i tankarna men hadde för mig att man var tvungen att ändra chassie geometrin också eller byta fjädringssystem eller bromssystem.

Sorry för ot men detta var intressant.

ursäkta om jag förstör tråden för en stund.

den är sänkt,andra bromsar fram/bak. de räkte för oss för att dom skulle gå igenom.

sedan om de är rätt eller fel vet jag inte. dom gick igenom och dom är laglig för svenska vägar.

de lättaste sättet är att ringa till sfro och prata med dom.

over and out/johan
 
Lång sving bör räcka för SFRO, MEN det finns inget som säger att de måste godkänna nått bara för att nån annan redan har en. Och jag tror också det blir svårare och svårare, SFRO vill ju inte riskera att myndigheterna ser dem som en genväg till att få godkänt turbobygge. Ett halvt kryss på ett papper är nog allt som behövs för att SFRO ska bli utan befogenheter, för all framtid
 
grenröret

hej

nu har jag fått spridarna matchade o klara från usa,sen var jag o köpte material till grenröret 38 mm och 30 mm till wastegaten o lite rakrör:tummenupp
sen kom avgasflänsen med twin entry ja just det givetvis fel någon som vet vilken fläns det ska vara :va.och sen var jag iväg o hyrde en flaska med gas till tigen som jag ska andvända som rotgas fick oxå köpt lite svetstråd på samma ställe.

när jag kom hem började jag med en fästplatta där jag kan sätta fast avgashuset så att man kan få en bild framför sig vart turbon hamnar och vart man ska dra rören.vad tycker ni ser det bra ut med höjden eller vart hamnade era aggregat.
vill även tacka ellfors för avgasflänsen ut från turbon:krama

ha en trevlig kväll:tummenupp
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    235.1 KB · Visningar: 434
  • 008.jpg
    008.jpg
    245.1 KB · Visningar: 362
  • 007.jpg
    007.jpg
    236.3 KB · Visningar: 467
  • 006.jpg
    006.jpg
    233.3 KB · Visningar: 411
  • 004.jpg
    004.jpg
    250.1 KB · Visningar: 306
  • 003.jpg
    003.jpg
    238.1 KB · Visningar: 349
  • 002.jpg
    002.jpg
    244.5 KB · Visningar: 325
Oj här går det undan! Sitter också och klurar på turbo. Men är lite avskräckt av grenrörsbyggandet. Ska bli kul att se hur du får ihop det :tummenupp
 
Hälsa din kompis att mitt carrilloträd vissnade i det kyliga svenska företagsklimatet.
Hälsa honom att han bör se upp med gammal dålig fallfrukt, dvs de kinesiska E-bay frukterna.
Men på det svenska verditrädet kan man ympa på ytterligare en gren till, och få duccfrukt.


..Eller bara lägga ner hela skiten o köpa en R1:a.
 
Hälsa din kompis att mitt carrilloträd vissnade i det kyliga svenska företagsklimatet.
Hälsa honom att han bör se upp med gammal dålig fallfrukt, dvs de kinesiska E-bay frukterna.
Men på det svenska verditrädet kan man ympa på ytterligare en gren till, och få duccfrukt.


..Eller bara lägga ner hela skiten o köpa en R1:a.

r 1 det är en snabb motorcykel det,jag ska säga till duccepojken att det inte blir nåra vevstakar han får köra dom i hel alu utan lager för 15000 kr st.

ha det o tack för att du funderat över saken:tummenupp

Oj här går det undan! Sitter också och klurar på turbo. Men är lite avskräckt av grenrörsbyggandet. Ska bli kul att se hur du får ihop det :tummenupp

hej
ja detta grenröret blir ju nått extra för att få plats med den turbon när jag kommit så här långt så skulle det ju varit så mkt lättare med ett vanligt grenrör.

klart du ska åka turbobajjk:tummenupp
 
Last edited:
r 1 det är en snabb motorcykel det,jag ska säga till duccepojken att det inte blir nåra vevstakar han får köra dom i hel alu utan lager för 15000 kr st.

ha det o tack för att du funderat över saken:tummenupp

Är det, det däringa super alut man gör värstingcross stakar av. En svensk firma va?
Jag hade gärna tagit emot hans pengar men utan fräsmaskin blir det svårt att leverera några prylar....
 
Sorry för ot men detta var intressant.
Lite ot här med men jag har en släkting som jobbar på sfro, enligt honom så varierar de väldigt mycket från besiktningsman till besiktningsman vad som krävs för att få genom ett ombyggt fordon. Deras grundprincip är att man ska ha gjort 3 stora förändringar för att kunna regga om en hoj som ombyggt fordon tex ändra axelavståndet, bättre bromsar osv osv.
 
Är det, det däringa super alut man gör värstingcross stakar av. En svensk firma va?
Jag hade gärna tagit emot hans pengar men utan fräsmaskin blir det svårt att leverera några prylar....

just det apdyra grejjer som ändå inte håller:huvet
 
tandhjul

hej

lite gjort i garaget idag,kollat om min fina emtespump passar ja det gjorde den kunde inte låta bli att prova,tack mikael:tummenupp

sen klurat lite på grenröret en bra stund,det blir så här 2 och 3 an går ihop till det högra inloppet och 1 o 4 till det vänstra men 4 ans rör kommer att löpa bakom 2 o 3 ans rör för att där gå in i kollektorn.

ja så känns det nu iallafall men nu gäller:öl
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    241 KB · Visningar: 206
  • 002.jpg
    002.jpg
    241.8 KB · Visningar: 192
  • 003.jpg
    003.jpg
    228.3 KB · Visningar: 232
Fast triggerhjulet ska du inte använda

1100R sensor monteras på vänster sida + Omfräst orginalsvänghjul Is tha kit

jag förklarar närmre när du ringer sen hahah

(Jag antar att Autronicen hamnar på denna knarr i stället)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top