Övertalning R1+nybörjare

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
hej,
en polare ska tjöpa r1 till sommarn, kruxet är bara att han inte har kört hoj tidigare... :gnissla

skriv nå sjysst argument för att han ska tänka om så ska jag länka tråden till han :glömdet
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En R1 är inte svårare att köra än en långsammare hoj. Det händer mer när man vrider mycket på gasen bara, men det måste man ju inte göra. :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu ska jag till skillnad från de flesta andra som kommer orka kommentera försöka vara seriös.

Klart han ska ha en R1a om det är vad han vill ha,det är bara den personliga mognaden som bestämmer hojens farlighet och är man så omogen att man inte kan hantera en R-hoj ska man inte överhuvudtaget skaffa hoj men även det bestämmer just han själv.

Henrik
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Klart det går att börja med R1, det handlar inte om maskinen för hur det skall gå, enbart människan :fakta Jag förutsätter att han kört någon form av 2 hjuling med motor och "riktig" växellåda någon gång givetsvis, det går dock lika bra att börja med den som en cb 400..fattar inte varför folk tycker man skall börja med sån hoj:va, eller att man MÅSTE börja med en sämre, billigare "körkortshoj":confused:

Jag skulle hellre föredra att rekommendera en R1 med bra chassi och bromsar före en gammal skithoj, med vek ram och urusla bromsar UNDER förutsättning att personen i fråga har någon form av personlig mognad och har självbevarelse drift!

Filmen i tråden är ett dåligt exempel, det är någon som aldrig kört garanterat, taskiga polare..

Vet en som började med R1 som är inne på sin 2:a R1:a han kör cirklar kring många som härjar på sporthoj:)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Säg åt honom att köpa en hoj som man vågar använda. Det händer massor när man vrider på rullen på en R1'a, och vid fel tillfälle kan det gå ganska illa, eller så blir man rädd för hojen och kör stelt. På en effektsvagare hoj går det att köra minst lika fort på svenska krokvägar, men man kan slappna av på ett annat sätt. Framför allt slipper han skämmas för att alla som kan köra kör ifrån honom när han sitter på sin fina R1'a, och för att slippa det mosar han fullt och drar ut i skogen :rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Klart det går att börja med R1, det handlar inte om maskinen för hur det skall gå, enbart människan :fakta Jag förutsätter att han kört någon form av 2 hjuling med motor och "riktig" växellåda någon gång givetsvis, det går dock lika bra att börja med den som en cb 400..fattar inte varför folk tycker man skall börja med sån hoj:va, eller att man MÅSTE börja med en sämre, billigare "körkortshoj":confused:

Jag skulle hellre föredra att rekommendera en R1 med bra chassi och bromsar före en gammal skithoj, med vek ram och urusla bromsar UNDER förutsättning att personen i fråga har någon form av personlig mognad och har självbevarelse drift!

Filmen i tråden är ett dåligt exempel, det är någon som aldrig kört garanterat, taskiga polare..

Vet en som började med R1 som är inne på sin 2:a R1:a han kör cirklar kring många som härjar på sporthoj:)

Jag håller inte med alls faktiskt, bättre att börja med en hoj man känner sig trygg på, att vissa vi inte nämner vid namn saknar självinsikt och överlevnadsinstinkter är en helt annan sak. :hihi

Nä, jag skulle peka på någon hoj med vettigare sittställning på, det är natt och dag i hur pass säker man känner sig med brett crosstyre, eller smala clipons där man hänger på näsan.

Alla borde börja på en Kåtte 640, man får plåga den som fan, och vårda farten, men det är maskiner man kan förnedra många litermaskiner med på krokvägar...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Äh.. Klart han kan köra en R1:a. Dessutom, om det är vad han verkligen vill ha är det väl lika bra att köpa en?

Det man kanske bör ha i åtanke, förutom kraften naturligtvis, är att en sporthoj är ett precisionsvapen. Till skillnad från en snällare hoj som förlåter dig i viss mån om du gör fel, så gör sporthojen exakt vad du säger till den att göra, när du säger det. Säger du fel - och risken är större ju mer av en novis du är - så kommer du att klota, end of story. Det kommer troligtvis dessutom gå fortare när du väl gör det.
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Liknande situation:

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218449

notera detta inlägget:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4561415&postcount=12

Jag själv har kört massor av hoj sen jag var liten (8-9år gammal) och haft körkortet i 3 år utan att skaffa hoj. När man väl ska skaffa hojen så såg jag att alla tipsade om en 1000 direkt istället för 600 men det går bra och köra ihjäl sig oavsett hoj. Hade en kompis som körde ihjäl sig på 125. Nåja ska inte förpesta er nu med moralkakor men jag kan säga att jag själv blir idiot så fort jag sätter mig på hojen och ja, jag anser mig själv väldigt mogen, trots ålder och älskar livet. Motard till denna säsongen, good luck.

PS hur gammal är din vän?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är lätt att säga att en effektstark motorcykel inte är något problem, utan det är personen som hanterar den som utgör förutsättningarna. Men hur många skulle låna ut hojen till mamma, pappa, syster, broder, tjejen etc som inte har någon erfarenhet, att själva ge sig ut i trafiken?

Är man en nybörjare så är det säkrare samt mer ekonomiskt att börja på en lättkörd hoj för en mindre penning, som inte är lika känslig på reglagen samt kostar en förmögenhet om den får slagsida en eller två gånger.

Så under övningskörningsperioden är det värt att tumma lite på prestigen för att nå målet på ett lättare och säkrare sätt.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Frågan som ALLA borde ställa sig tycker jag är vad man skall använda sin mc till och sen välja en mc lämplig för det ändamålet.
Anledningen till att jag har en R1a är att jag kör mycket bana och vill ha en hoj anpassad för just bankörning.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jag förstår inte varför mer eller mindra alla som ska börja med sporthoj ska ha R1 eller 1000 cc som första hoj!
Har kört som instuktör mm vid bankörningar och har sett en hel del som inte ska ha dom hojarna dom har!
Nä det räcker mycket väl med att börja på en 600 eller 750 det handlar om en eller två s 0 till 100 om det är det man är ute efter, vet samtidigt att där är många som kör ifrån R1 och 1000 cc med sina 600 och 750 när det svänger !

Så mitt råd är till alla som ska börja med hoj är köp en hoj med mindra kubik och lär er köra och få ett flytt innan man hoppar på dom stora hojarna!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är lätt att säga att en effektstark motorcykel inte är något problem, utan det är personen som hanterar den som utgör förutsättningarna. Men hur många skulle låna ut hojen till mamma, pappa, syster, broder, tjejen etc som inte har någon erfarenhet, att själva ge sig ut i trafiken?QUOTE]

Gjorde just det med tjejen,köpte en R6a och skickade ut henne i trafiken med min farbror som fick kortet på köpet och köpte hoj året innan.

Anledningen till det var att jag känner henne väl och är fullkomligt säker på hennes mognad och därför inte såg något problem med det,försökte med RDn först men det funkade inte med kick för henne så elstart var en förutsättning.

Lånar gärna ut min hoj till vem som helst i släkten/vänner som jag känner och vet hur dom är till sättet oavsett erfarenhet sen innan och ser inga problem med det.

Henrik
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Låt kompisen köpa vad han vill ha. Om han har en hjärna så antar jag att den är kopplad till högerhanden. Om inte så är han farlig för sig själv på allt som inte har trampor.

Ändå är en R1 ingen hoj jag skulle rekommendera för en nybörjare. Det är bättre/roligare att växa in i körandet på hjälpsamma maskiner.

Det är klart, han kanske endast skall posera o vill ha den ökända R1 som är så himla fräck o mytomspunnen bland allt o alla.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Det går egentligen inte att argumentera mot att en effektstark och snabb hoj inbjuder till snabbare körning (läs i vissa fall vårdslös, farlig, okontrollerad). Däremot skulle jag inte helt avfärda argumentet att det är personen på hojen som bestämmer tempot. Så är det i slutändan, problemet ligger nog snarare i att maskiner som R1 är så finstämda att man vaggas in i en falsk trygghet, trots att hastighetsmätaren visar 200+ på allmän väg. Det är lätt att känna sig bättre än vad man är, och när det väl går på röven är en 1000cc sporthoj bra mycket mindre förlåtande än en lite snällare landsvägsanpassad 600 (t.ex. Honda Hornet 600, fz6 osv.).

Det är en svår fråga, och bra tips är svåra att komma med. Jag hade R1 som förstahoj och tyckte den var helt perfekt. Ångrar inte för en sekund att jag valde R1 framför mindre sportiga och effektsvagare cyklar. Kände aldrig att den var för stor eller för ondskefull för mig, men det säger ju i princip ingenting om hur din kompis kommer uppleva det hela. Jag hade kört en del R1:eek:r och R6:eek:r tidigare, och för mig fanns det bara ett alternativ, både karaktärs- och utseendemässigt. För mig var den det ultimata alternativet för all typ av körning jag var intresserad av. Allt från ren touring till rent bus.

//Morphine
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite lustigt det här med att kubiken, hästkrafter, vrid är så viktigt.
Speciellt på en första hoj. Körbarhet och hur man trivs på hojen verkar vara sekundärt i många såna här trådar.

Om man tänker på att en modern 600 cc har samma eller t om fler hk jämfört med en lite äldre hoj med större motor så blir det konstigt att allt annat än 1000 är "för svagt".

Ytterligare en lustighet är att i resten av Europa så råder nästan omvänt förhållande jämfört med här. Där är det mer naturligt att köra 600 än 1000...

Hursom.. Rekommendera att han köper en hoj som han vill ha, och framförallt känner att han kan hantera. Det är mkt möjligt att rätt hoj för din kompis är en R1:a, isåfall ska han ju såklart köpa en sån. Det är ju inte hojen i sig som är "farlig".

Alla behöver ju faktiskt inte spendera ett par månader på sjukhus eller begrava en kompis för att inse riskerna. :|
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Säg åt honom att köpa en hoj som man vågar använda. Det händer massor när man vrider på rullen på en R1'a, och vid fel tillfälle kan det gå ganska illa, eller så blir man rädd för hojen och kör stelt. På en effektsvagare hoj går det att köra minst lika fort på svenska krokvägar, men man kan slappna av på ett annat sätt. Framför allt slipper han skämmas för att alla som kan köra kör ifrån honom när han sitter på sin fina R1'a, och för att slippa det mosar han fullt och drar ut i skogen :rolleyes:

Bra sammanfattning!
Prestige är väl den absolut största faran om man börjar sin hojkarriär med tex en R1.
Hur färsk man än är så vill man aldrig bli frånkörd av någon
på tex en sketen SV 650 om man sitter på en värstinghoj :gnissla
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top