Only in Sweden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jobbade i början av mitt arbetsliv på Asea och där reagerade man ju faktiskt på
att solkorset(hakkorset)användes som symbol på Aseas äldre elmotorers maskinskyltar.

Har ju inte alltid varit negativt laddat men jag antar att dom tog bort det illa kvickt
på sent 30-tal:död

(Hållbara motorer måste jag tillägga för så jävla gammal är jag inte!)
Det finns tydligen en extremt icke politiskt korrekt BRF i Vasastan...
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1420453049069.jpg
    uploadfromtaptalk1420453049069.jpg
    718.2 KB · Visningar: 60

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=777880

Det är Folksam som tillsammans med Ikanobanken utreder möjligheterna med räntefria lån för att underlätta för de muslimer som följer koranens regler att aldrig låna pengar som ska betalas med ränta.

Ali Hamad, ordförande i den muslimska föreningen i Borlänge, tycker att det här är bra.


Artikeln är från 2006.

Men väldigt intressant idé ändå, på gott och ont.

Antagligen var tanken att det bara blir en engångsavgift istället för ränta, så banken fortfarande tjänar pengar (såklart) och kunden får betala extra (såklart). Banken tar ju alltid en risk vid lån och vill såklart ha valuta för den risken de tar.

Sen är det ju som för det mesta väldigt udda att (t.o.m.) banker ska särskilja människor baserat på tro (eller hudfärg eller härkomst). Tro eller hudfärg säger ju väldigt lite om ens personlighet och vilken risk banken tar vid ett lån, snarare bör det ju vara ett möte tar det diskuteras VAD som ska köpas och VARFÖR...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Artikeln är från 2006.

Men väldigt intressant idé ändå, på gott och ont.

Antagligen var tanken att det bara blir en engångsavgift istället för ränta, så banken fortfarande tjänar pengar (såklart) och kunden får betala extra (såklart). Banken tar ju alltid en risk vid lån och vill såklart ha valuta för den risken de tar.

Sen är det ju som för det mesta väldigt udda att (t.o.m.) banker ska särskilja människor baserat på tro (eller hudfärg eller härkomst). Tro eller hudfärg säger ju väldigt lite om ens personlighet och vilken risk banken tar vid ett lån, snarare bör det ju vara ett möte tar det diskuteras VAD som ska köpas och VARFÖR...

Jag visste faktiskt inte att den var 8-9 år gammal, någon delade den på facebook igår och jag tyckte den var intressant. Jag noterar att i grannkanalen blev det ett himla ståhej. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finns annars spisvakt för några tusenlappar om man skulle tycka det är svårt

Är det ett sådant där spännband (!) som man sätter i bakkant så att små människor inte skall tappa hela spisen i fejset? Behöver moskéerna sådana?

Jag tycker i och för sig staten kunde ge dem en brandvarnare.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är det ett sådant där spännband (!) som man sätter i bakkant så att små människor inte skall tappa hela spisen i fejset? Behöver moskéerna sådana?

Jag tycker i och för sig staten kunde ge dem en brandvarnare.
Nej man kopplar in den mellan uttaget o spisen så bryter den strömmen om det blir för varmt är även en timer i den.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Only in Sweden: drabbades av en hjärnskakning på Halloween och, det har mitt i natten . Två doktorer doktor och fyra sjukterskor, kollade min blodtryck varje timme under natten för att kollade att trycket var stabil. Vägrader konsekvent MRI.

Fick räkningen nyligen RP - utöver det, fick jag åkte in till sjukan (med poliseskort =) till akuten = Free of charge.
Tyvärr fick jag vänta i 13 långa timmar i på grund av nysnö, passande nog föll ymligt. (fick inget ingen plats tididre

Vaknade på UPPvaket nånstans runt 02 på natten. Kissen var glad glad när jag kom hem IAF..
 
Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Only in Sweden: drabbades av en hjärnskakning på Halloween och, det har mitt i natten . Två doktorer doktor och fyra sjukterskor, kollade min blodtryck varje timme under natten för att kollade att trycket var stabil. Vägrader konsekvent MRI.

Fick räkningen nyligen RP - utöver det, fick jag åkte in till sjukan (med poliseskort =) till akuten = Free of charge.
Tyvärr fick jag vänta i 13 långa timmar i på grund av nysnö, passande nog föll ymligt. (fick inget ingen plats tididre

Vaknade på UPPvaket nånstans runt 02 på natten. Kissen var glad glad när jag kom hem IAF..

Låter som du inte återhämtat dig från hjärnskakningen än... :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Only in Sweden: drabbades av en hjärnskakning på Halloween och, det har mitt i natten . Två doktorer doktor och fyra sjukterskor, kollade min blodtryck varje timme under natten för att kollade att trycket var stabil. Vägrader konsekvent MRI.

Fick räkningen nyligen RP - utöver det, fick jag åkte in till sjukan (med poliseskort =) till akuten = Free of charge.
Tyvärr fick jag vänta i 13 långa timmar i på grund av nysnö, passande nog föll ymligt. (fick inget ingen plats tididre

Vaknade på UPPvaket nånstans runt 02 på natten. Kissen var glad glad när jag kom hem IAF..

Har du legat inne sen halloween förstår jag om katten var glad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Only In Sweden DeLuxe

Myket tragisk olycka där barn dör, svensk media gottar sig och vill frammana kretinerna ur grottorna så de kan skandera: "Höhö, vad duma dem är i Amerikat!"

Femårig pojke sköt ihjäl lillebror

En 9 månader gammal pojke har dött i Elmo i nordvästra Missouri i USA sedan hans femåriga storebror skjutit honom i huvudet. Myndigheter utreder nu det inträffade, men allt tyder på att det var en olycka, skriver CNN.


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4266393.svd

Sedan när är det en riksnyhet i Sverige att ett barn i USA förolyckas? Jävla äckliga journalister, och efterblivna läsare, vi har i detta Konungarike.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Myket tragisk olycka där barn dör, svensk media gottar sig och vill frammana kretinerna ur grottorna så de kan skandera: "Höhö, vad duma dem är i Amerikat!"

Femårig pojke sköt ihjäl lillebror

En 9 månader gammal pojke har dött i Elmo i nordvästra Missouri i USA sedan hans femåriga storebror skjutit honom i huvudet. Myndigheter utreder nu det inträffade, men allt tyder på att det var en olycka, skriver CNN.


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4266393.svd

Sedan när är det en riksnyhet i Sverige att ett barn i USA förolyckas? Jävla äckliga journalister, och efterblivna läsare, vi har i detta Konungarike.
Kan inte annat än hålla med om den sista meningen.
Men att det når svenska nyheter kan väl ändå inte vara chockerande vid det här laget? Jag menar om en mus fiser i USA blir det riksnyheter här.
Världens mest amerikaniserade land.

Det är ingen tillfällighet att de diskuterar Miley Cyrus sexskandaler på TV-nyheterna istället för valfri världshändelse som faktiskt betyder nåt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan inte annat än hålla med om den sista meningen.
Men att det når svenska nyheter kan väl ändå inte vara chockerande vid det här laget? Jag menar om en mus fiser i USA blir det riksnyheter här.
Världens mest amerikaniserade land.

Det är ingen tillfällighet att de diskuterar Miley Cyrus sexskandaler på TV-nyheterna istället för valfri världshändelse som faktiskt betyder nåt.
Allt som flyttar blicken...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top