Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lite dumt svar ,när var hur och framför allt varför. I min motor sitter fabriks kit från världens mest kända trimfirma, det är innanmätet i motorn som är ombyggd samt hela luftkanal, ända ner i motor, större förändring än som får göras i prosuperbike. Nu ska vi inte mäta snorrar, men tänk efter hur i h-vete du skulle kunna hänga på. Varanda kille med lite hästar skulle ju vilja se om han kunde hänga på, nä det har vi vuxit ifrån. Om den nu är så snabb så lycka till på banan!!



I senaste intervjun med Ten KAte så sa de att de lyckas med att höja från 210 till 215 i år. Deras stora problem med hojarna är att de inte får ner kraften i backen. Troys ducce han blev champ med uppger ducati 198 på.

Det jag säger är inte att nedvärdera eller mäta snorre, utan ge dig en chans att se om uppgifterna i pro superbike stämmer eller om det ljugs hejvilt. Kan ju vara så att omfattande tester med mappar har gett mycket gott resultat.

Förresten, vad gör du med din hoj eftersom den är så trimmad? Blir allt lite nyfiken vart man kan se besten in action? För den är väl ingen posörgathoj antar jag?

/ Jens
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..


I senaste intervjun med Ten KAte så sa de att de lyckas med att höja från 210 till 215 i år. Deras stora problem med hojarna är att de inte får ner kraften i backen. Troys ducce han blev champ med uppger ducati 198 på.

Ett annat problem är att dom skjuter vevaxlar på löpande band på Hondorna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
I senaste intervjun med Ten KAte så sa de att de lyckas med att höja från 210 till 215 i år. Deras stora problem med hojarna är att de inte får ner kraften i backen. Troys ducce han blev champ med uppger ducati 198 på.

Låter otroligt... dessa siffrorna gavs redan 2004 eller 2005 har jag för mig...

Pratade med en ikke namngiven kille (nere på WSBK racet på Valencia) som körde en Suzuki i FIM Superstock 1000 förra säsongen . Han sa att det teamet han körde för lyckades hämta ut
204 hästar ur Suzukin... och då pratar vi Superstock. Vet inte, men jag är
gaska övertygad om att det stämmer faktiskt...
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Om man lägger enl, uppgift ett 6 siffrigt belopp på HRC kit trim och får ut 15 hästar mer än orginal då vore jag besviken

Det enda unika på hojen verkar ju vara HRC trimmningen eftersom resten av oss som har racehojar inte får lov att ha det om vi vill tävla i sverige allt annat är ju standard som man byter eller sätter dit och ja det kostar oss alla så mycket pengar, heller inget konstigt.
Att man däremot bara får ut 15 hästar mer med all den trimmning det verkar röra sig om det är märkligt dock. Det får jag ut av att skaffa en kitbox, mappa in den tillsammans med helsystem och lite småplock...eller har jag missuppfattat trimningsgraden?

Men i slutändan spelar det ju ingen roll, vad som har betydelse är hur man utnyttjar sin kraft och att få ner den i backen för snabba tider. Kom ner till Falken och lek lite på onsdag den 20 maj, gathojs körning då och ett bra tillfälle att testa hojen där det är tänkt för en sådan maskin att släppa lös.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att man är naiv om man tror att det ligger ngn form av "kit" bakom effekten i fabriksräcers. Det är till stor del vanlig hederlig, hantverksmässig motortrimning av varje individuell del som ligger bakom. Och de hemligheterna hålls det hårt på. De bästa kamaxelgurusarna får tillverka specialkamaxlar, de bästa portingsgubbarna får jobba med topparna osv. Allt under stort hysch.
Tom mycket stora bilmärkens egna stcc fabriksteam har låtit toppar och kamaxlar vända i små svenska enmansbolag. Ömsesidig tystnadsplikt ang designen.

Så det går inte att katalogtrimma en hoj/bil nämnvärt. Iaf inte sugmotorer. En vass sugmotor måste dessutom sättas upp manuellt/individuellt. Squishen ska ställas in på varje cylinder etc. Det är hantverk.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Man bör nog vara lite ödmjuk när man postar på forum där flera av sveriges bästa förare och de med de bästa racemaskinerna som får tävlas med i sverige sitter och läser och disskuterar.
De flesta här har offrat mer pengar än andra vågar drömma om och har lagt ner mer tid än man kan föreställa sig på sin hobby och är ofta mer kunniga på området än de flesta glada amatörer. Man kan inte utgå ifrån att alla bara ljuger hela tiden. Visst finns det överdrifter och underdrifter. Det är en sport där man inte ger bort info till motståndarna gratis men att man idag i morderna maskiner får ut 200 hästar....tja varför inte...och om dom nu överdriver so what? Varför hetsa så mycket över det om det inte är för att "Quote: Mäta snorrar"

Nej jag är rätt glad för deras skull och oavsett så kör dom fortare än min även om dom bara hade 100 bakhjulshästar så vad gör det mig att dom har mer eller mindre heh
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Jag tror att man är naiv om man tror att det ligger ngn form av "kit" bakom effekten i fabriksräcers. Det är till stor del vanlig hederlig, hantverksmässig motortrimning av varje individuell del som ligger bakom. Och de hemligheterna hålls det hårt på. De bästa kamaxelgurusarna får tillverka specialkamaxlar, de bästa portingsgubbarna får jobba med topparna osv. Allt under stort hysch.
Tom mycket stora bilmärkens egna stcc fabriksteam har låtit toppar och kamaxlar vända i små svenska enmansbolag. Ömsesidig tystnadsplikt ang designen.

Så det går inte att katalogtrimma en hoj/bil nämnvärt. Iaf inte sugmotorer. En vass sugmotor måste dessutom sättas upp manuellt/individuellt. Squishen ska ställas in på varje cylinder etc. Det är hantverk.

Word! TS-Jag förstår inte din irritation över andras hk om det inte e bitterhet över din egen prislapp på ditt tydligen klena resultat. HRC har ju fått pisk av Tenkate, Jansberg, Oral tex, varenda hoj i toppen av stk1000 fim cup har ju 200 på hjulet. men dom inkl Backis har ju gjort mer än att beställa grejer ur en katalog. är du inte nöjd med ditt resultat så reklamera skiten då.
I övrigt är det vartider som e relevant här på racingforumet.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
990cc i MotoGP hade runt 250hk i motorn, vissa mer och vissa mindre. De varvade alla en bit över 16000rpm. Ljudkrav 130dB!

Så 200hk på bakhjulet på en 1000cc gathoj, ja det är väl minst 220hk i motorn? Hyfsat imponerade med tanke på att man i Pro Superbike kör med standard topp (ventiler, styrningar, säten, fjädrar m.m.), insugs- och avgaskanaler, kamaxlar, kamdrev, vevaxel, kolvar och kolvringar, vevstakar, ingen ändring av oljetillförsel, luftbox, spjäll och spjällhus m.m m.m. Ingen balansering eller polering = sjukt bra jobbat!! :tummenupp

Fattar inte hur de lyckas men de tar säkert bra betalt, eller nåt.

Några referenser, t.ex. min ZX-10R 2004 i en riktig Dynojetbänk:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=271615&d=1240815481

R1 -06 mot R1 -09 (Yoshi system) i samma bänk:
http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=89830&header=1
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror att man är naiv om man tror att det ligger ngn form av "kit" bakom effekten i fabriksräcers. Det är till stor del vanlig hederlig, hantverksmässig motortrimning av varje individuell del som ligger bakom. Och de hemligheterna hålls det hårt på.

Och likaså hur mycket hästar de producerar. Säger de 210 - 215 så är det säkerligen 15 - 20 stycken till. Så är det ju i MotoGP iallafall.

EDIT: Fast är inte diskussionen ganska fånig? Vem bryr sig om hur mycket hästar de har, 200 eller 190 gör onekligen ingen större skillnad runt banan. Är det viktigt för TS så kan han väl kontakta Backlunds mekaniker själv och be om en jämförande bänkning mot sitt HRC-kit.
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ja jag tänkte just säga det, fast betydligt klenare vrid vart det.
Effektmässigt fick ju TS ut precis vad han förlöjligade här :va

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4117292&postcount=45

För det första jag är ren prylåkare,gillar att gödsla med tillbehör till hojen och även bilen som är hottad trimmad och hela köret. Men har ett gediget motorintresse sen evigheter, har 10 mc prenumerationer(motorrad sen utländska).Du kanske missat hela grejen med vad jag menade, jag älskar artiklar om motorbyggande ,dynokörningar osv.. Sen ser man i de utländska tidningarna de ligger rejält back med sina försök till trim, är vi så duktiga i sverige?. Det är att dessa prosuperbikes siffror inte stämmer de är rent bluff och båg. Har sett kurvorna hos ett flertal hojar under de timmar/dagar jag dynokört. Om man bara försöker tänka och sen läsa tekniskt reglemente, så behöver man inte vara Einstein för att fatta att de små moddar skall ge så stora effektökningar. De påstår att de ligger 10-15hkr bakom WSBK hojarna. Dröm vidare:va
Nu jobbar vi med min hoj för att höja varvtalet dit HRC säger det ska och det med hjälp av tändjusteringen ska ge 5-8hkr enl RG-enginering. Men vitsen med detta är ju att jag har trimmat för mycket pengar och fått mellan 185-190hkr. Bra eller dåligt ? Den går så tracktion controll hade varit bra. Men får jag så förlöjligande lite (hkr) med betydligt kraftfullare ingrepp än prosuperbike får göra, undrar vad min ger i deras dyno:yoparty Såg man Worldeuropensuperstock i helgen var ju en av våra svenska förare med Per björk(namn??) han hade toppfart 284, ducatin 313. Duccen är lättare att skrämma upp i lite mer hkr, men vår superkille satt knappast på några 200hkr. RG sa att min hoj var den starkaste som stått i hans dyno av "trimhojar", utan turbo. Han hade precis kört en fireblade 08 för prosuperbike som gjort hela kittet från blueprint och framåt, den gav knappt 178.
Krånglar inte min varvtaltalsspärr så hamnar jag på 190, då är skillnaden rimlig.trots vad jag gjort och hamnar 10hkr efter. Önskar inte en enda hkr till efter de som saknas, hojen går ju knappt att köra normalt, den är brutal. Over and out!
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
990cc i MotoGP hade runt 250hk i motorn, vissa mer och vissa mindre. De varvade alla en bit över 16000rpm. Ljudkrav 130dB!

Så 200hk på bakhjulet på en 1000cc gathoj, ja det är väl minst 220hk i motorn? Hyfsat imponerade med tanke på att man i Pro Superbike kör med standard topp (ventiler, styrningar, säten, fjädrar m.m.), insugs- och avgaskanaler, kamaxlar, kamdrev, vevaxel, kolvar och kolvringar, vevstakar, ingen ändring av oljetillförsel, luftbox, spjäll och spjällhus m.m m.m. Ingen balansering eller polering = sjukt bra jobbat!! :tummenupp

Fattar inte hur de lyckas men de tar säkert bra betalt, eller nåt.

Några referenser, t.ex. min ZX-10R 2004 i en riktig Dynojetbänk:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=271615&d=1240815481

R1 -06 mot R1 -09 (Yoshi system) i samma bänk:
http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=89830&header=1

Det är väl bara att ringa Papunen så kommer han med sin topplockspackningsuper de lux, sen har du 40hkr till, lätt som en plätt;)

Se där, någorlunda hyfsat bra prognos av Dr. bike på s. 3 i den här tråden då:)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202248&page=3

Skicklig man, inga fantasi siffror där:yoparty
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Gulleplutt här på forumet har väl ca 183 bromsade bakhjulshästar på sin K7:a. Och den är väl superstocktrimmad.
Du har väl med andra ord kastat mycket pengar i sjön.

Sen tycker jag att det låter mycket som skryt ifrån dig. :va
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Word! TS-Jag förstår inte din irritation över andras hk om det inte e bitterhet över din egen prislapp på ditt tydligen klena resultat. HRC har ju fått pisk av Tenkate, Jansberg, Oral tex, varenda hoj i toppen av stk1000 fim cup har ju 200 på hjulet. men dom inkl Backis har ju gjort mer än att beställa grejer ur en katalog. är du inte nöjd med ditt resultat så reklamera skiten då.
I övrigt är det vartider som e relevant här på racingforumet.

I senaste intervjun i (kommer inte ihåg vilken tidning) så var det en lång intervju med Ten Kate och hur de bygger sina motorer och vad de använder för delar och han sa att de mer och mer gått tillbaka till HRC. HRC kanske inte ger den sista hkr men deras service intervaller är nog längst i branchen. Ducati 30mil
suzuli 125mil honda 300mil. Läser man artiklar om Jamie Witham och Carl fogerty när de körde, de fick till och med byta motor mellan träningspassen många ggr.

Gulleplutt här på forumet har väl ca 183 bromsade bakhjulshästar på sin K7:a. Och den är väl superstocktrimmad.
Du har väl med andra ord kastat mycket pengar i sjön.

Sen tycker jag att det låter mycket som skryt ifrån dig. :va

Jag är inte ledsen, tycker bara synd om folk som går på en massa bullshit.
Det finns fortfarande folk som tror jorden är platt, låt de göra det lika väl som du kan ha dina åsikter. De är som de sa vid min ena bänkkörning "vill du ha höga siffror eller riktiga" Du kan få vad du vill på pappret om det känns bättre:hej
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så här va

skulle sanningen om effekt i en vm motor stå i en intervju? nepp
skiljer det sig markant mellan olika bromsbänkar? japp
kan det hända att svenska RR-förare skarvar lite i media? japp
kan det hända att svenska RR-förare faktiskt får till det väldigt bra? japp
kan det va så att tocar också fått till det riktigt bra? japp

appropå monza:
2001, superstock1000, Walter Tortoglio, gsxr1000, 302kmh
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är ju stor skillnad på "dynojethästar" och "riktiga hästar". Dessutom pysslar ju folk med att "räkna om" mellan bakhjul och motor. Jag tror det kan bli över 30% skillnad mellan siffrorna på två motorcyklar som har samma effekt egentligen.

Gammal länk igen:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag tror att man är naiv om man tror att det ligger ngn form av "kit" bakom effekten i fabriksräcers. Det är till stor del vanlig hederlig, hantverksmässig motortrimning av varje individuell del som ligger bakom. Och de hemligheterna hålls det hårt på. De bästa kamaxelgurusarna får tillverka specialkamaxlar, de bästa portingsgubbarna får jobba med topparna osv. Allt under stort hysch.
Tom mycket stora bilmärkens egna stcc fabriksteam har låtit toppar och kamaxlar vända i små svenska enmansbolag. Ömsesidig tystnadsplikt ang designen.

Så det går inte att katalogtrimma en hoj/bil nämnvärt. Iaf inte sugmotorer. En vass sugmotor måste dessutom sättas upp manuellt/individuellt. Squishen ska ställas in på varje cylinder etc. Det är hantverk.

Du kan ju läsa artikeln i Fast Bikes Maj om hur de bygger en R1 för BSB, hur trimningen går till och vad för delar de använder, kom sen tillbaka och prata om kit.:7peta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För det första jag är ren prylåkare,gillar att gödsla med tillbehör till hojen och även bilen som är hottad trimmad och hela köret. Men har ett gediget motorintresse sen evigheter, har 10 mc prenumerationer(motorrad sen utländska).Du kanske missat hela grejen med vad jag menade, jag älskar artiklar om motorbyggande ,dynokörningar osv.. Sen ser man i de utländska tidningarna de ligger rejält back med sina försök till trim, är vi så duktiga i sverige?. Det är att dessa prosuperbikes siffror inte stämmer de är rent bluff och båg. Har sett kurvorna hos ett flertal hojar under de timmar/dagar jag dynokört. Om man bara försöker tänka och sen läsa tekniskt reglemente, så behöver man inte vara Einstein för att fatta att de små moddar skall ge så stora effektökningar. De påstår att de ligger 10-15hkr bakom WSBK hojarna. Dröm vidare:va
Nu jobbar vi med min hoj för att höja varvtalet dit HRC säger det ska och det med hjälp av tändjusteringen ska ge 5-8hkr enl RG-enginering. Men vitsen med detta är ju att jag har trimmat för mycket pengar och fått mellan 185-190hkr. Bra eller dåligt ? Den går så tracktion controll hade varit bra. Men får jag så förlöjligande lite (hkr) med betydligt kraftfullare ingrepp än prosuperbike får göra, undrar vad min ger i deras dyno:yoparty Såg man Worldeuropensuperstock i helgen var ju en av våra svenska förare med Per björk(namn??) han hade toppfart 284, ducatin 313. Duccen är lättare att skrämma upp i lite mer hkr, men vår superkille satt knappast på några 200hkr. RG sa att min hoj var den starkaste som stått i hans dyno av "trimhojar", utan turbo. Han hade precis kört en fireblade 08 för prosuperbike som gjort hela kittet från blueprint och framåt, den gav knappt 178.
Krånglar inte min varvtaltalsspärr så hamnar jag på 190, då är skillnaden rimlig.trots vad jag gjort och hamnar 10hkr efter. Önskar inte en enda hkr till efter de som saknas, hojen går ju knappt att köra normalt, den är brutal. Over and out!

Ok.

Jag tror som sagt inte att en vass motor alltid handlar så mycket om vad man köpt till den. Det handlar tex om gasflöde, gashastighet, backpulser, ventilsätesvinklar, förbränningsrummens form, avgassystemets anpassnings mot motorn, squish, balansering, kamaxelns timing och profil, tänd- och bränslemapp, moddar på kolvringar och ringland, vevhusvent och oljekontroll osv osv. Jag tycker att alla dina inlägg haltar. De är som långa brandtal om ngt hemlighetsfull som heter HRC som du köpt flera kilo av och satt på din hoj.

Nu är det här rejsforumet ocjh jag brukar inte skriva här eftersom jag inte ens känner till reglementet för tillåtna motormoddar i resp klass. Men jag är övertygad om att det är samma typ av hantverk som erfodras för att bygga en motor med bra kurva och hög effekt här. Bara det att man måste hålla sig inom givna mått osv.

Tycker jag

/J

Du kan ju läsa artikeln i Fast Bikes Maj om hur de bygger en R1 för BSB, hur trimningen går till och vad för delar de använder, kom sen tillbaka och prata om kit.:7peta

Det är nog bättre att du redogör för vad du menar istället för att lägga ut rökridåer.

Skicklig man, inga fantasi siffror där:yoparty

Du har dock ett blysamt litervrid i förhållande till hans prognos och många andra hojar. Vridet avslöjar fyllnadsgraden, det är fyllnadsgraden som man vill bättra på vid motortrimning.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top