REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 9101112131415
Resultat 281 till 298 av 298
  1. #281
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 772
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Mer tips om gas här....
    Har sett att nere i Europa så säljs och byts flaskor lite här och var. Typ Hornbach med flera byter och säljer flaskor.

    Så kollar man på Hornbach.de så kostar de följande:

    Köpeflaska 20L, 200 bar
    Argon 4.6 - 210 € (2188 SEK)
    Sagox 18 - 210 € (2188 SEK) (82 % Ar / 18% CO2 samma som Mison18)


    Bytesflaska 20L, 200 bar
    Argon 4.6 - 45 € (468 SEK)
    Sagox 18 - 45 € (468 SEK) (82 % Ar / 18% CO2 samma som Mison18)

    Så är ni på semester söderut så är det kanske läge att inhandla några flaskor för att sen kunna byta dem mot nya nästa gång ni är där.
    Bra billigare än i Sverige.
    Hur är det i tullen om man har några gasflaskor ? Om det räknas som farligt gods eller nåt
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  2. #282
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Osäker om tullen har synpunkter på frakt av trycksatta gasbehållare med icke brandfarlig gas.
    Det är ju snarare en fråga för polisen eller rederiet om du använder båt.

    Gasen hamnar iofs under klass 2 när det gäller farligt gods ifall man transporterar dem.
    De kan hända att de hamnar under "värdeberäknad mängd" vid transport. Fast det gör ju 2 flaskor hårspray som du köper på ICA också och de är ju också farligt gods.
    Kommer inte ihåg exakt hur det där räknades längre.


    Lagen om farligt gods finns här:
    http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...s_sfs-2006-263

    AGA har lite råd om transport av gas:
    http://www.aga.se/sv/safety_health_r...ers/index.html

    Farligt gods, Argon (Det går att klicka på knapparna till vänster för mera info)
    https://rib.msb.se/portal/template/p...74&q=argon&p=1
    Senast redigerat av Wiseguy den 2017-11-12 klockan 13:28.

  3. #283
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 106
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag har en Evo 170, och kan inte klaga på nåt. Fast jag har inte använt den direkt jättemycket.

    Har liksom nyupptäckt pinnsvetsen sedan jag köpte ny sån. Hatade pinne förut när jag jag utbildade mig i svetsning för snart 30 år sedan, därefter har jag bara svetsat sporadiskt och det går så mycket bättre med dagens pinnsvetsar att jag börjat gilla dom.

    Har en Minarc Evo 180 och den är så mycket lättare att bära ut på gården dit jag ska svetsa så MIGen med tung gasflaska får helt enkelt stå oanvänd där jag tidigare skulle ha tagit den.
    Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  4. #284
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 008
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?
    Vet faktisk inte riktigt. Vet att någon av svetsarna visar nåt sånt du nämner med plåttjockleken på displayen men du vet det är svårt lära gamla hundar att sitta. Jag kör bara som jag alltid gjort provsvetsar på nåt oskadligt med liknande plåttjocklek, och justerar upp/ner strömmen och trådmatningen lite på känsla. Och sen kör jag och svetsar det jag ska.

    Ska kolla
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #285
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Finns det någon anledning att gå upp till 200-modellen? Vi kommer troligen svetsa mest stål, plåt och rör, och inte speciellt grova dimensioner (3-5 mm, gissar jag). Har 170n samma smidiga funktion som 200an med automatisk inställning baserat på metallsort och och godstjocklek?
    200 ampere kommer ni aldrig använda kan jag nästan garantera.. funktioner på en mig sprutare kan jag inte uttala mig om, jag ba rattar och kör, behövs sällan nåt finlir.

  6. #286
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
    Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
    Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
    Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.

  7. #287
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 772
    Min gamla svets hadde likadana vred som den jag har nu så man har vant sej .Men man blir ju sugen på Kempin smidig och bära runt om man skulle behöva det
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  8. #288
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
    Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
    Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
    Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.
    Jag lärde mig på en uråldrig Kempomat, man kunde bara ställa ström och trådmatning. Nånstans mellan knatter och fräs vill man ligga
    Jobbar sällan med mig/mag men älskar rörtrådsmaskiner, spraybåge och fullt mos är så manligt A-mått 12 går på ett nafs!

  9. #289
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 874
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Jag lärde mig på en uråldrig Kempomat, man kunde bara ställa ström och trådmatning. Nånstans mellan knatter och fräs vill man ligga
    Jobbar sällan med mig/mag men älskar rörtrådsmaskiner, spraybåge och fullt mos är så manligt A-mått 12 går på ett nafs!
    På utbildningen fanns en gammal ESAB, storlek köksbord, med bara 2 vred.

    Optimala inställningen på den var 2/4.
    3mm plåt i kälfog = 2/4
    10 mm plåt i stumfog = 2/4
    15 mm plåt kälfog = 2/4

    Försökte man något annat som t.ex. 2/3 så spottade den utan dess like.
    Man vill ju helst ha lite mera val än bara 2/4 har jag kommit fram till

  10. #290
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 106
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Som ny svetsare så gillar jag synergiska program.
    Mest därför att de ger en ett bra startvärde varifrån man kan utgå och justera in det man gillar själv.
    Speciellt när man hoppar runt på en massa olika material och tjocklekar.
    Som erfaren är det nog en helt annan sak, där kan man inställningarna utantill.
    Ja, exakt så jag tänker också. Jag lägger hellre tid på att få ett bra handlag med svetsen än att slita håret över felaktiga inställningar. Men, den kostar ju lite MinarcMig 200an.... 170an (som ev inte har synergiska program) är nästan 3000 billigare.

    Speaking of att lära sig svetsa, är det någon i Malmö/Lund-trakten som kan tänka sig att hålla en svetskurs (mot betalning)?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  11. #291
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 772
    Att ställa in strömstyrka och finjustera trådmatning tar ju bara några sekunder .Iofs har jag inte testat moderna svetsar .Kanske tur det kan ju bli dyrt ?
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  12. #292
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 772
    Plasmaskärare finns där nåt prisvärt mellan 5000-8000 kr ?
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  13. #293
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 787
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Har du rätt så betyder det bara ca 5,3 A
    belastning på säkringarna
    för att få ut lika mycket som på en 1-fas 16A.
    Nu blev det lite komplicerat....och intressant, Tål att tänka på.
    Nä, 400V x 10A så 4000W. Men i praktiken får du ut mer effekt när du svetsar då säkringarna är tröga.

    ESABs nya lilla 3-fas pinnsvets på 300A kör du på 16A 400V. 300A pinne är runt 32V*300A= 9600W. Samma svets kan kopplas om till enfas men är då begränsad till 200A (5600W uteffekt enligt ISO-linjen) och det går bra med 1-fas 16A. Det är säkert en av dom effektivare maskinerna men förlusteffekterna är marginella (enstaka %) mellan moderna små invertermaskiner.
    Senast redigerat av FSN den 2017-11-21 klockan 01:27.

  14. #294
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 787
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Fronius??
    Det är såna jävla sopor. Bränt hur många som helst. Ewm ligger i topp för mig åtminstone.
    Det är ingen slump att det bara står ewm och kemppi maskiner i 250k krs klassen på mina jobb.
    Nu är du grymt orättvis. Fronius är rätt grymma och seriösa på sin processkontroll, vet absolut vad dom håller på med. Sen finns det kanske andra områden dom inte är lika framträdande på.

    Hittade EWM under ett annat brand på mässan i Tyskland om nån vill köpa tysk finmaskin till garaget men inte vill betala fullt pris. Jag håller EWM betydligt högre än både Kemppi, Lincoln, Miller och Migatronic.

  15. #295
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Nu är du grymt orättvis. Fronius är rätt grymma och seriösa på sin processkontroll, vet absolut vad dom håller på med. Sen finns det kanske andra områden dom inte är lika framträdande på.

    Hittade EWM under ett annat brand på mässan i Tyskland om nån vill köpa tysk finmaskin till garaget men inte vill betala fullt pris. Jag håller EWM betydligt högre än både Kemppi, Lincoln, Miller och Migatronic.
    Det var som sagt tio år sen jag hade nöjet att elda upp fronius maskiner.. berätta gärna vad ewm maskinerna går under för alias, håller med dig där att dom gör dom stabilaste maskinerna. För närvarande iaf, har hört att kemppi gått ner i kvalitet på komponenter. Kanske du vet mer om som är i branschen?

  16. #296
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 787
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Det var som sagt tio år sen jag hade nöjet att elda upp fronius maskiner.. berätta gärna vad ewm maskinerna går under för alias, håller med dig där att dom gör dom stabilaste maskinerna. För närvarande iaf, har hört att kemppi gått ner i kvalitet på komponenter. Kanske du vet mer om som är i branschen?
    Skall kolla upp namnet och återkommer. Jag råkar faktiskt ha deras ordinarie prislista med.

    Vet inte riktigt med Kemppi mer än att jag är förundrad över deras förmåga att packa samma kraftpaket gång på gång i nya skal och ändå lyckas lansera det som nåt nytt. Och jag har extremt svårt att förlika mig med, och förstå vad dom vill uppnå med deras nya X8.

  17. #297
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 436
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Skall kolla upp namnet och återkommer. Jag råkar faktiskt ha deras ordinarie prislista med.

    Vet inte riktigt med Kemppi mer än att jag är förundrad över deras förmåga att packa samma kraftpaket gång på gång i nya skal och ändå lyckas lansera det som nåt nytt. Och jag har extremt svårt att förlika mig med, och förstå vad dom vill uppnå med deras nya X8.
    Ja säg det.. jag tycker k-tig verkar fränt, om än begränsat än så länge.
    Svetsar bara PA, men jävlar så snabbt den svettas ihop tjockväggigt rostfritt..
    Fattade det som nån laser/tig/plasma hybrid.

  18. #298
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 787
    Det var i första hand deras X8 Mig jag tänkte på

    https://www.kemppi.com/sv/upptack/x8-mig-welder/

    Provat ESAB Renegade ES300 (MMA) eller ET300 (TIG)? Absolut världsklass
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 9101112131415

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Fixat... säsongsmotiv också

wonderwizard

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här