KTM 1190 RC8-tråden.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Termi avgaset var tyvärr inte alls läckert. Är det ett hemmabygge?

Akra bygger ju bättre grejer än termi, oftast - och så behåller du originalutseendet som är skitsnyggt och får resonabla ljudmängder ur akrat - tillräckligt bra för våra banor.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Termi avgaset var tyvärr inte alls läckert. Är det ett hemmabygge?

Akra bygger ju bättre grejer än termi, oftast - och så behåller du originalutseendet som är skitsnyggt och får resonabla ljudmängder ur akrat - tillräckligt bra för våra banor.

Nej, det är inte ett hemmabygge.

Akra bygger definitivt bättre grejjer men då är priset också ett annat. Sen vågar jag nog med 99,9% säkerhet säga att ett Akra EVO4 inte klarar av bullerkraven på någon svensk bana, speciellt med tanke på att utblåset sitter typ en decimeter ovanför asfalten. Ljudmattan och dopplereffekten som blir är inte att underskatta vid ljudmätningar. Att då få upp blåset på sidan ger lite mer möjligheter i ljuddämparväg. Att Termi-ljuddämparen inte ser vackrast ut enligt många råder det ingen tvekan om men nu är det min hoj och jag som ska köra. Tycker jag att den börjar sticka för mycket i ögonen bygger / köper jag en annan ljuddämpare.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nej, det är inte ett hemmabygge.

Akra bygger definitivt bättre grejjer men då är priset också ett annat. Sen vågar jag nog med 99,9% säkerhet säga att ett Akra EVO4 inte klarar av bullerkraven på någon svensk bana, speciellt med tanke på att utblåset sitter typ en decimeter ovanför asfalten. Ljudmattan och dopplereffekten som blir är inte att underskatta vid ljudmätningar. Att då få upp blåset på sidan ger lite mer möjligheter i ljuddämparväg. Att Termi-ljuddämparen inte ser vackrast ut enligt många råder det ingen tvekan om men nu är det min hoj och jag som ska köra. Tycker jag att den börjar sticka för mycket i ögonen bygger / köper jag en annan ljuddämpare.

Okej! Förstår det, hoppas inte du tog illa upp eller något.

Har läst att akrat klarat 95-db kraven på RC8:an på några banor, i den här tråden tror jag :)
 

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Hej
Då jag inte har hunnit o läsa igenom hela tråden så undrar jag hur mycket problem med hojen det är och hur service kostnader det är på den....frågar för att jag är sjukt sugen på en rc8 då jag gillar v-twin.
Skiljer det det mycket motormässigt mellan rc8 o rc8r?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej
....frågar för att jag är sjukt sugen på en rc8 då jag gillar v-twin.
Skiljer det det mycket motormässigt mellan rc8 o rc8r?

Ja, det skiljer massor, både effekt, känsla och rolighet. RC8 har en väldigt platt effektkurva utan sting, som en tråkig elmotor. RC8R, soeciellt de senare modellerna med dubbla tändstift (-11 och nyare) har en riktigt bra skjuts med ett maffigt register men ändå extra tryck på topp, precis som en Ducce 1098...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hej
Då jag inte har hunnit o läsa igenom hela tråden så undrar jag hur mycket problem med hojen det är och hur service kostnader det är på den....frågar för att jag är sjukt sugen på en rc8 då jag gillar v-twin.
Skiljer det det mycket motormässigt mellan rc8 o rc8r?

Köp! :)

Jag skulle råda dig att provköra olika hojar. Det gjorde jag och efter att ha provkört rc8r efter att ha kört gixxer 750/1000, cbr 1000rr, zx10 och lite andra hojar som hornet, z750/1000 så var inte valet speciellt svårt. Blev helt såld när jag körde rc8:an.
Service och sånt runtomkring tänkte jag inte på ö.h. Jag kände att jag hade ångrat mig och fortfarande trånat efter en rc8 om jag köpt något annat.

Skillnaden mellan r och inte r har jag inte så bra koll på då jag bara kört rc8r av årsmodell 2011. Men om du läst hela tråden borde du väl fått svar på det...? :va
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hallå kära rc8-kamrater!

Satt och kollade blocket precis och såg en privat annons på en r-09 där det stod "billig försäkring". My ass att det är billig försäkring tänkte jag. Vet att det kan skilja grymt mycket i premie beroende på ålder/folkbokföring osv. men tänkte ändå fråga er andra vad ni betalar i försäkring för era rc8:eek:r.

Själv är jag 26, bor utanför gbg (Angered) och har haft kortet sen 05. Billigaste jag fått är TryggHansa där trafik skulle kosta drygt 16000/år.
Med tanke på att den är så dyr i försäkring så är bara trafik intressant för mig. Halv eller hel är på tok för dyrt. Billigaste helförsäkringen jag kollat är strax under 50000.
Bodde tidigare i Bromma utanför Sthlm men det var ingen nämnvärd skillnad i premie efter flytten.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
2400kr / mån under sommarn påställd, 300kr / mån avställd oavsett vinter eller sommar. Helförsäkrat genom Folksam.

Då står både jag och farsan skrivna på försäkringen för att hålla nere premien, annars var det svindyrt även fast jag bor i skogen. Ställer jag av och på räknar jag med att klara mig på runt 7-9000kr per år hel / hel.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Vadå dyr????
Ja pyntar 8284 hel/hel på folksam... Bor i skogen men e dock 45 bast ung. Fast de e ju en 08:a oxå om de gör nått i frågan.......:va

Men de e ju en kalas hojj så den kan vara värd varje krona i försäkring..:tummenupp

Snart är det VÅR......

När ja ändå är här.... Har någon en vänster backspegel till salu....
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick en intressant idé när jag skulle sälja en uppsättning Aprilia RSV Mille bromsskivor idag. En kille med en KTM Superduke R hörde av sig och ville köpa en uppsättning originalskivor jag hade, tyvärr hade redan en kille köpt dom. Började fundera vad fasen han skulle med dom till men så tänkte jag efter... om dom passar Superduke R:en så passar dom RC8R:en också eftersom båda har samma fälgar... gick ut i garaget och skruvade loss framhjulet och kollade...

Ta mig fasen det stämde. Precis samma mått på skivorna.

Så nu en stund senare så har jag monterat mina PFM Ductile Iron skivor på RC8R:en. Enda modden som behövde göras var att slipa av skruvskallarna på vänstersidan av fälgen en knapp millimeter så att dom gick fritt förbi hastighetsmätargivaren. :)

The more you know...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
2400kr / mån under sommarn påställd, 300kr / mån avställd oavsett vinter eller sommar. Helförsäkrat genom Folksam.

Då står både jag och farsan skrivna på försäkringen för att hålla nere premien, annars var det svindyrt även fast jag bor i skogen. Ställer jag av och på räknar jag med att klara mig på runt 7-9000kr per år hel / hel.

Kan man teckna samma försäkring på flera personer...? :va

Wasa: 8300 är inte illa. Med tanke på vad jag betalar är det ju jävligt billigt :tummenupp
Annat är det med 660:n 4400 hel/hel.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan man teckna samma försäkring på flera personer...? :va

Wasa: 8300 är inte illa. Med tanke på vad jag betalar är det ju jävligt billigt :tummenupp
Annat är det med 660:n 4400 hel/hel.

Nja, jag är medförsäkrad, farsgubben står på försäkringen. Var lite otydligt. Är principiellt emot skenförsäkring så då tar jag hellre en större ekonomisk smäll och har ryggen fri om det skulle uppstå en situation där jag behöver nyttja försäkringen. Better safe than sorry som dom säger...
 

RE

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Tanumshede
Hoj
Honda cbr1000rr
Hallå kära rc8-kamrater!

Satt och kollade blocket precis och såg en privat annons på en r-09 där det stod "billig försäkring". My ass att det är billig försäkring tänkte jag. Vet att det kan skilja grymt mycket i premie beroende på ålder/folkbokföring osv. men tänkte ändå fråga er andra vad ni betalar i försäkring för era rc8:eek:r.

Själv är jag 26, bor utanför gbg (Angered) och har haft kortet sen 05. Billigaste jag fått är TryggHansa där trafik skulle kosta drygt 16000/år.
Med tanke på att den är så dyr i försäkring så är bara trafik intressant för mig. Halv eller hel är på tok för dyrt. Billigaste helförsäkringen jag kollat är strax under 50000.
Bodde tidigare i Bromma utanför Sthlm men det var ingen nämnvärd skillnad i premie efter flytten.

Satte mig precis och skickade in offertförfrågan faktiskt för att se om det bättrat sig tills iår.
Själv har jag KTMs märkesförsäkring på hel och halv-delen och länsförsäkringar på trafik-delen.
Landar totalt på ca 18000kr/år hel/hel. Egentligen snuskigt dyrt. Men man har ju inte så stort val heller... 27år i glesbygdsort.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Satte mig precis och skickade in offertförfrågan faktiskt för att se om det bättrat sig tills iår.
Själv har jag KTMs märkesförsäkring på hel och halv-delen och länsförsäkringar på trafik-delen.
Landar totalt på ca 18000kr/år hel/hel. Egentligen snuskigt dyrt. Men man har ju inte så stort val heller... 27år i glesbygdsort.

Hade trafikdelen varit mer skälig så hade jag också utnyttjat märkesförsäkringen eftersom den är så mycket billigare än alla andra. Men med tanke på att trafik redan kostar så mycket känns det surt att punga ut med ännu mer. Det kanske kommer stå mig dyrt i framtiden men förhoppningsvis inte.
Jag skulle vilja ha en trafikförsäkring där stöld ingår, varför finns inte det...? :/
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Nån som vet av nån återförsäljare av eftermarknads bakramar samt kåpstag, letat men har inte hittat nån.
 

RE

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Tanumshede
Hoj
Honda cbr1000rr
Hittar du återförsäljare av eftermarknadsprylar får du gärna posta en länk här på forumet.. Har sökt med ljus och lykta utan att hitta...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Har börjat fundera på om man ska införskaffa sig ett nytt avgassystem men är fortfarande tveksam. Hjärtat säger: JA! Men hjärnan säger: Nja...
Jag kommer aldrig utnyttja hojen till max så det är inte för att få några få hästar extra utan det är isf enbart för ljudet. Slip-on är ju det naturliga valet isf men GPR har ett "billigt" helsystem. Frågan är om det är värt pengarna bara för ljudets skull.
Man får ganska mycket soppa, bandagar och däck för de pengarna som ett system eller slip-on kostar.

Sen ska det mappas och skruvas bort SAS. Ingen jättekostnad men det blir ju mer än att bara byta system.
Jag tror knappast att jag skulle ha roligare på hojen om jag skulle byta system, det är snarare att det är lite ballare med mer "ompf" ur hojen... Hur göra...? :gnissla
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Halloj....
Jag tänker sälja av lite godis till RC8.an....

Accra Helsystem, Pc3:a med hubb och lamda eliminatorer. Map till en 08 ligger i. 106nm och 148hk på hjulet. Hubben är till för om man vill ha flera mappar i pc:n. Pris 12.000:-
Fördelen med detta är att alla tråkigheter med ryck å konstighet på lågvarven försvinner.
Passar även de nya RC8:eek:rna

Säljer detta pga tappat intresse......

Ring vid intresse....är sällan på datorn....
070-6731867

Ove
 

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Hej,

Skall byta ut ljuddämpare på min Ktm rc8r -12. Hur funkar det? Sitter det en kat som försvinner när man byter? Måste man mappa om? Nytt filter?

Var brukar ni leta;)?

Intresserad av slipon variant, inte helsystem...

Tacksam för svar:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top