Angående omkörningar på landsbygden...

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad gaggar du om? Druckit?? =)
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Hahahaha nu börjas d igen,ska bara hämta popcornen å sätta på mig tänkarhatten ,shooooot man shooot :tummenupp :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Tack för att du som är helt grön i sadeln delar med oss alla här på SH av din djupa kunskap som du fått ur nån tummad bok du köpt på Ebay.
2. Var i Sverige finns det 80-vägar?
3. Omständigheterna avgör om jag kör om tre bilister på en smal "80-väg" med möte. Förmodligen låter jag bli och tar dom en och en istället. Fast du kanske plockar alla tre nu när du läst din heftiga bok att det är riskfritt om man håller sin linje?
4. Stick ut och kör hoj istället för att sitta här och raljera. Den enskilt största faktorn som gör dig till en bra hojförare är många timmar i sadeln. Hjärna, respekt mm är också bra saker.
5. Hejdå

Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Anledningen till att det blir "brist på respekt" är förmodligen pga av du själv är väldigt ny på forumet och försöker förklara för andra, som har mycket mer erfarenhet och kör sina Suzuki GSX-R 1000 k8 som det faktiskt är tänkt att man skall köra sina Suzuki GSX-R 1000 k8, hur dem ska göra vid en situation som förmodligen ALLA som har en Suzuki GSX-R 1000 k8 ställs inför ett par gånger varje gång dem kör.

Att du sedan gör det på ett sätt och med ord som ingen annan förstår, gör det ju inte bättre.
Jag menar, vad ÄR linjeförskjutning igentligen?:tomten
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Fy fan att man kan ha så här roligt med lite whisky och SH! Tror fan jag skiter i att gå ut med polarna. Va inte för taskiga mot SL dock han är ju en ny Hasse för fan! :D

//Dafe
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)




Man får lära sig väldigt snabbt att få saker diskuteras seriöst på SH. De flesta muppar vet inte bättre än att skriva " ligga? " eller göra en popcorn smile, som om deras tangentbord endast var utrustade med dessa funktioner.
Ta inte dessa personer seriöst, skit i vad som skrivs och öggna endast igenom detta forum för att få den bästa möjliga vistelsen. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Anledningen till att det blir "brist på respekt" är förmodligen pga av du själv är väldigt ny på forumet och försöker förklara för andra, som har mycket mer erfarenhet och kör sina Suzuki GSX-R 1000 k8 som det faktiskt är tänkt att man skall köra sina Suzuki GSX-R 1000 k8, hur dem ska göra vid en situation som förmodligen ALLA som har en Suzuki GSX-R 1000 k8 ställs inför ett par gånger varje gång dem kör.

Att du sedan gör det på ett sätt och med ord som ingen annan förstår, gör det ju inte bättre.
Jag menar, vad ÄR linjeförskjutning igentligen?:tomten

Shit. Jag imponeras av personer med ditt tålamod. Allvarligt alltså.

Linjeförskjutning misstänker jag är att du upplever att du vill ha ett större avstånd till bilen du kör om desto fortare du kör. Kör du jävligt snabbt hamnar du i diket på fel sida vägen. Eller nåt.

En annan sak som är viktig vid omkörning är att man efter att ha gått ut för omkörning måste RÄTA UPP CYKELN så att den följer vägens riktning under själva omkörningen. Annars hamnar man också i diket:huvet

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det där, men jag sitter här än.
Iofs så har jag ju inte en hoj där man mäter hastigheten i antal hästar på bakhjulet.....
 

RDX*

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Kävlinge
Hoj
F650 GS Dakar
Det fattar väl vem som helst vad linjeförskjutning är för något: Om man färdas längs med vägen (x-led). Så är linjeförskjutning den y-derivata som man måste hålla för att genomföra en omkörning. Problemet var nog att y'' blev för stort så y' & y tangerade rätt ner i diket.

(Det finns en anledning varför man ska hålla avstånden även vid en omkörning)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man får lära sig väldigt snabbt att få saker diskuteras seriöst på SH. De flesta muppar vet inte bättre än att skriva " ligga? " eller göra en popcorn smile, som om deras tangentbord endast var utrustade med dessa funktioner.
Ta inte dessa personer seriöst, skit i vad som skrivs och öggna endast igenom detta forum för att få den bästa möjliga vistelsen. :tummenupp

Jag är mycket intresserad av ett tangentbord med en popcornsmiley-knapp istället för Pause/Break-knappen. Var köper jag ett sånt?

Kanske nåt för Swedie att börja sälja? Sign me up.

Det fattar väl vem som helst vad linjeförskjutning är för något: Om man färdas längs med vägen (x-led). Så är linjeförskjutning den y-derivata som man måste hålla för att genomföra en omkörning. Problemet var nog att y'' blev för stort så y' & y tangerade rätt ner i diket.

(Det finns en anledning varför man ska hålla avstånden även vid en omkörning)

Ursäkta. Snackar du inte om normalen nu?
 
Last edited:

Invalido

Guest
Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)

kan du förklara lite mer ingående....fattar inte riktigt:va
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Förstår inte så mycket av tråd. Har själv inte så mycket kunskap eller kraft i hojen men det händer ju att man har för hög fart efter omkörningen in i nästa kurva. Om det är nåt sånt han menar annars skulle jag nog inte hamna i diket.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Kom igen nu SuzukiLover stanna kvar, du har ju trots allt skapat en tråd som handlar om linjer och avancerade uttryck som fått 2,354 klick på bara 5 timmar och det rör sig troligen uppåt, det är inte illa det :yoparty
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
De flesta muppar vet inte bättre än att skriva " ligga? " eller göra en popcorn smile, som om deras tangentbord endast var utrustade med dessa funktioner.

popcornkeyuj1.jpg


popcorntn5.gif
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag är mycket intresserad av ett tangentbord med en popcornsmiley-knapp istället för Pause/Break-knappen. Var köper jag ett sånt?

Kanske nåt för Swedie att börja sälja? Sign me up.



Det finns sjukt många här på SH som sitter på sådanna tangentbord, men det är rätt begränsat. hm låt säg.. [L I G G A ?] [Popcorn-smile] två knappar?
Vet inte riktigt vars man köper dessa men det är nog inte svårt att få tag på, du får väl fråga dig runt lite :tungan
 

stenne

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Shiver 750 -10
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0zrAlJUfORA&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0zrAlJUfORA&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top