Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Gaffelolja och bromsvätska har jag bytt. Jag satte i progressiva (hm...hette det så?) fjädrar i framgaffeln förra vintern och har även bytt bromsledningar och vätska. Det är mest det där med ventiljustering som spökar i mitt sinne. Jag tycker det är roligare att köra än att skruva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mm, ventilerna stör mig också. Får se hur jag gör när det närmar sig. Enligt BJN så var det väl inte så svårt att göra själv. Jag har inte kollat, men eventuellt så är Johans MC min närmaste Triumph-verkstad. Vilket i och för sig är bättre än vad brorsan har för sitt spaghetti-monster.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Mm, ventilerna stör mig också. Får se hur jag gör när det närmar sig. Enligt BJN så var det väl inte så svårt att göra själv. Jag har inte kollat, men eventuellt så är Johans MC min närmaste Triumph-verkstad. Vilket i och för sig är bättre än vad brorsan har för sitt spaghetti-monster.

Jag var till Kawasaki för nåt år sedan med min Versys och tänkte kolla om dom kunde kolla ventilerna. Han sa: ”Äh, skit, hur ofta är det nåt egentligen? Hur ofta kollar du ventilerna på bilen?” Så jag åkte därifrån med lika tjock plånbok som jag kom dit med. (Eller tunn, beroende på vilken samhällsklass man tillhör.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag var till Kawasaki för nåt år sedan med min Versys och tänkte kolla om dom kunde kolla ventilerna. Han sa: ”Äh, skit, hur ofta är det nåt egentligen? Hur ofta kollar du ventilerna på bilen?” Så jag åkte därifrån med lika tjock plånbok som jag kom dit med. (Eller tunn, beroende på vilken samhällsklass man tillhör.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den mekanikern skulle jag strunta i att anlita mer. Hur många bilar varvar 10000+ rpm? Hur många bilar har så mycket effekt på liten slagvolym och utvecklar den värmen som en hojmotor gör?

Visst, det är långt ifrån alltid man behöver shimsa om. Men till slut behövs det, och struntar man i det tillräckligt länge får man en svårstartad och trött hoj.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Den mekanikern skulle jag strunta i att anlita mer. Hur många bilar varvar 10000+ rpm? Hur många bilar har så mycket effekt på liten slagvolym och utvecklar den värmen som en hojmotor gör?

Visst, det är långt ifrån alltid man behöver shimsa om. Men till slut behövs det, och struntar man i det tillräckligt länge får man en svårstartad och trött hoj.
Och hur många bilar är shims-over-bucket? Är deras ventiler inte mer eller mindre självjusterande?
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Den mekanikern skulle jag strunta i att anlita mer. Hur många bilar varvar 10000+ rpm? Hur många bilar har så mycket effekt på liten slagvolym och utvecklar den värmen som en hojmotor gör?

Visst, det är långt ifrån alltid man behöver shimsa om. Men till slut behövs det, och struntar man i det tillräckligt länge får man en svårstartad och trött hoj.

Sant. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Vättern runt 10 år

Hej alla,

Finns det någon chans att dra ihop en variant av ”Vätternrundan” i år. Ett 10-årsjubileum där mottot är att hedra er som deltagit? I dessa Corona-tider kanske en variant får göras men det skulle vara en ära att få möjlighet att på något sätt delta.

/Tommy

Det är väl klart att det blir ett jubileumsvarv 2020. Måste kolla upp vilken helg vi brukar köra.En sak är i alla fall klart: Samling sker 12.00 i hörnan på torget i Askersund som vanligt. Avfärd sker ca: kl.13.00 efter att förs inmundigat en pizza på Dianas i hörnet. I Coronatider får vi dock begränsa oss till max 50 deltagare. :rolleyes:
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är väl klart att det blir ett jubileumsvarv 2020. Måste kolla upp vilken helg vi brukar köra.En sak är i alla fall klart: Samling sker 12.00 i hörnan på torget i Askersund som vanligt. Avfärd sker ca: kl.13.00 efter att förs inmundigat en pizza på Dianas i hörnet. I Coronatider får vi dock begränsa oss till max 50 deltagare. :rolleyes:
Vi skall nog klara att hålla 1-2 m mellan hojarna också. ;) Samma helg är dock inget krav för min del.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)

Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000. ;)
Min har gått 6200 ganska exakt, de två vänstra insugsventilerna låg på maxspel märkte jag i vintras, löste det med att spruta i en cocktail på t-sprit och vatten i insuget under lite lagom gas! Måste satt sig lite sot där. Tickandet är borta och alla ventiler är förmodligen i samma spel som när den lämmade fabriken. Imponerande ändå!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vätternrunda?

Jag har fått flera frågor om att köra Vätternrundan i år.

Först tänkte jag att "det kanske vi skall försöka oss på". Men sedan fick jag lite covid-tankar. Läser man idag (26 maj) på myndigheternas webbsidor så skriver man ungefär:

"Kortare resor på en till två timmar från bostaden är okej så länge du inte är sjuk. Men tänk på att begränsa dina sociala kontakter, hålla avstånd till andra och undvika platser där många människor samlas." (https://www.krisinformation.se/)

Det är just detta som vi inte vill eller kommer att göra.
* En till två timmar hemifrån? Nä. Förutom Trixon då, som numera bor mitt på rundan.
* Begränsa kontakter? Nä. Vi tycker ju det är kul att ses. Vi kommer dessutom från olika landsändar.
* Hålla avstånd? Jo, kanske på vägen. Men kanske inte lika enkelt och självklart när det skall fikas eller ätas middag på kvällen.
* Undvika platser där människor samlas? Hmmm... det är just det - samlas - som vi tänker göra.

Så jag känner mig tveksam. Vill inte läsa i media "Mc-åkare drog in smittan i Gränna. 8 döda". Eller "Så kom covid-19 till Askersund".

Så kanske skall vi avvakta till i augusti? Om reglerna eventuell har mjukats upp till dess. Debatten är fri - tyck till! :)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag bor ca 113 mil från startplatsen så att jag skulle delta i nån Vätternrunda är väl lite önsketänkande i vilket fall som helst men jag tycker att det känns klokt att avvakta i dessa coronatider, är inte själv speciellt rädd för coronan men tycker att man ska ha respekt.

Bor på ett litet ställe och vad hände då coronalarmen kom och folk skulle stanna hemma? Så mycket okänt folk som det varit i kommunen nu har man inte sett bortsett från möjligen semestertiden. Är bara att inse att väldigt många struntar i precis allt utan tänker bara på sig själva och tar chansen att fly städerna och jobba hemifrån på småorter där dom kanske redan har ett gammalt hus eller stuga med risken att sprida smittan ut till mindre ställen med små resurser som kan ge väldigt allvarliga konsekvenser på små samhällen.

Skulle folhälomyndigheten säga okej till liknande arrangemang så är det ju bara att köra, men som det är nu tycker jag att man ska avvakta. Sen har vi ju rent krasst hur utomstående skulle se på det hela och det är kanske inte så positivt heller vare sig nån smittspridning skulle ske eller ej.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Imorgon, lördag, så är planen att jag skall ut på en lite längre tur. Antagligen så blir det en lång tur, för jag har inte definierat rutter här än, så jag kommer inte veta när det är bra läge att vända hemåt. Det blir nog så att jag drar inåt landet och sedan upp mot Västra Götaland, kanske Lyngen. Om någon vill mötas längs med vägen så är det bara att höra av sig.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[....] Om någon vill mötas längs med vägen så är det bara att höra av sig.
Bra initiativ! Hade varit kul, vi hade kunnat snurra runt i flera timmar på småvägar i utmarkerna ... ;) Men jag är tyvärr inbokad på annat. Fråga gärna nästa gång också!

EDIT: Runt Lygnern, "Lügnernring", är klassisk tur (4-5 mil) för göteborgare och nordhalläningar. Men den har du väl kört förut? Och det finns mycket annat "godis" i de trakterna. Hyssna-Seglora är en fin sträcka. Kort men krokig.
Ähhh... du vet nog var man skall köra! :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Bra initiativ! Hade varit kul, vi hade kunnat snurra runt i flera timmar på småvägar i utmarkerna ... ;) Men jag är tyvärr inbokad på annat. Fråga gärna nästa gång också!

EDIT: Runt Lygnern, "Lügnernring", är klassisk tur (4-5 mil) för göteborgare och nordhalläningar. Men den har du väl kört förut? Och det finns mycket annat "godis" i de trakterna. Hyssna-Seglora är en fin sträcka. Kort men krokig.
Ähhh... du vet nog var man skall köra! :)

Absolut!

Jopp, med er på väg "hem" efter Vätternrundan för flera år sedan.

Jag kollade mina mc-kartor igår så jag har en viss uppfattning och så tar jag nog med mig navigatorn också. Men det finns ju en viss tjusning med att utforska helt aningslöst. De första åren med min Thruxton hade jag det så norr om Stockholm.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Rättelse: Det var ju förstås inte Lyngnern som vi körde vid då utan en annan trevlig sjö typ nordost om Göteborg där vägen slingrade sig längs med vattnet.

Däremot så har vi pratat om Lyngnern och på norra sidan har jag kört flera gånger när jag har kört hem till Stockholm.

Idag provade jag södra sidan och Seglora-Hyssna, men det var mycket trafik.

Lite drygt 26 mil på 5 h bidde det. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top