ZX10R-tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snyggt jag funderade på en ISR men någon på det engelska forumet sa att de passade dåligt så det får nog bli Brembo. Hur e NGC i jämförelse?

Jag har inte skruvat på den än men den ser väldigt fin ut, kvalitén och finishen är fantastisk, speciellt i förhållande till priset. Jag väntar bara på trycksensorn (för bromsljuskontakten) innan jag byter, sen får vi se hur den känns. Det jag vill få bort är det långa spelet innan bromsarna tar. När dom väl tar så är det ju bra kraft men jag vill ha en direktare känsla. Om pumpen inte hjälper så skall jag försöka hitta bromsok från en ZX14.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Styrdämpare 04-05?

Något tips? :confused:

Öhlins, Sprint, WP...dom duger allihop.
En styrdämpare skall bara lugna ner framänden, den löser bara ett symptom. Har du problem med styrfrossa beror det på dej själv och det avhjälps med schysst gaskontroll och avslappnad körställning...
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Öhlins, Sprint, WP...dom duger allihop.
En styrdämpare skall bara lugna ner framänden, den löser bara ett symptom. Har du problem med styrfrossa beror det på dej själv och det avhjälps med schysst gaskontroll och avslappnad körställning...

Styrfrossa aldrig.... inte kört min mer än lite transporter i höstas men hört från flera håll att den är fladdrig. Styrvobbel undviker jag helst :rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Styrfrossa aldrig.... inte kört min mer än lite transporter i höstas men hört från flera håll att den är fladdrig. Styrvobbel undviker jag helst :rolleyes:

Jo det kan ju vara lite otrevligt...:gnissla Speciellt att sätta ner framhjulet efter en 200+ hjulis...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
hittade dessa bilder via ett zx10r forum..
Säkert gamla bilder men är det ngn i sverige som råkat ut för detta ??

http://zx-10r.net/forum/showthread.php?t=39588&highlight=frame+cracks

-05 hade väl inga rambrott? Det var väl bara -04 som råkade ut för detta? Jag minns när dom första GSXR750 kom 1996, då sprack det en del framhjul (gick i bitar alltså...) Dessutom var det en hel serie med hojar dom dom hade monterat för tunna topplockspackningar så kolvarna slog i ventilerna...!

Alla moderna hojar (i princip) har haft problem med den första årsmodellen av en ny modell. Jag gissar att -08:an kommer att ha det också. Speciellt i den intensiva jakten på vikt så blir det ganska många ställen som kan vara försvagade om till exempel svetsningen inte blir rätt

Dom grejer jag känner till, historielektion:
ZX-10 -88-89 hade för mjuka ventilsäten, ventilerna bankades in i sätena och gick till slut inte att justera.
ZZR1100 tidigt -90 tal hade dåligt gjutna toppar som sprack och började läcka kompression. Dessutom gick treans vevstake av på ett flertal, mest troligt på grund av dålig smörjning.
ZX9 -94 hade också problem med toppen samt vattenpump som pajade, och glidskenan för kedjan ovanpå svingen.

ZX9-98 hade inget egentligt problem förutom att dom använde Keihinförgasare där emulsionsröret inte gick att byta, inte alls bra för dom som satte in Dynojetkit där nålarna filade sönder överkanten på rören, bara att byta hela förgasarbanken...

ZXR-750 -92 (kan det ha varit) hade en så hård bakfjädring att den gick riktigt dåligt på vanlig väg, dessutom hade dom 100hk strypning på den tiden som innefattade kammar, kolvar, avgassystem och delar av förgasarna...jag undrar om inte tändboxen fick bytas också?

ZX-10 -04 Byte av framhjul på garantin, generatorer pajade relativt ofta. Och några få fall av ramsprickor.

Övriga märken:

Suzuki hade sina GSXR750 som jag skrev om ovan samt att dom haft ganska många ramsprickor men även rena rambrott på senare år.

Yamaha hade ju problem med växellådan på första modellen av R1 -98. Returfjädern till växelföraren gick av, den kostade 5 spänn men orsakade i värsta fall lådhaverier på 15-20 papp. 99 var det kontakten till stödet, oljenivågivaren och bromsklossar som fick bytas på garanti.

Honda? Inga grejer jag kommer ihåg på rak arm men jag har för mej att det var nånting som fick bytas på Firebladen i slutet på -90 talet?
Annars så är den känd för att vara känslig för översträckt kedja. Tätningen på utgående drevaxeln började läka och det var bara att klyva motorn för att byta...inte skoj.

Aprilia har väl inte haft några grejer alls på Millen? Annat än att oljepumpsdrevet fick bytas på en kille i Gällivares Mille, drev av nylon och riktigt kall olja om jag inte missminner mer...:)
(Niklas M, läser du detta?:))

Fyll på om ni kommer på fler grejer...
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
-05 hade väl inga rambrott? Det var väl bara -04 som råkade ut för detta? Jag minns när dom första GSXR750 kom 1996, då sprack det en del framhjul (gick i bitar alltså...) Dessutom var det en hel serie med hojar dom dom hade monterat för tunna topplockspackningar så kolvarna slog i ventilerna...!

Alla moderna hojar (i princip) har haft problem med den första årsmodellen av en ny modell. Jag gissar att -08:an kommer att ha det också. Speciellt i den intensiva jakten på vikt så blir det ganska många ställen som kan vara försvagade om till exempel svetsningen inte blir rätt

Dom grejer jag känner till, historielektion:
ZX-10 -88-89 hade för mjuka ventilsäten, ventilerna bankades in i sätena och gick till slut inte att justera.
ZZR1100 tidigt -90 tal hade dåligt gjutna toppar som sprack och började läcka kompression. Dessutom gick treans vevstake av på ett flertal, mest troligt på grund av dålig smörjning.
ZX9 -94 hade också problem med toppen samt vattenpump som pajade, och glidskenan för kedjan ovanpå svingen.

ZX9-98 hade inget egentligt problem förutom att dom använde Keihinförgasare där emulsionsröret inte gick att byta, inte alls bra för dom som satte in Dynojetkit där nålarna filade sönder överkanten på rören, bara att byta hela förgasarbanken...

ZXR-750 -92 (kan det ha varit) hade en så hård bakfjädring att den gick riktigt dåligt på vanlig väg, dessutom hade dom 100hk strypning på den tiden som innefattade kammar, kolvar, avgassystem och delar av förgasarna...jag undrar om inte tändboxen fick bytas också?

ZX-10 -04 Byte av framhjul på garantin, generatorer pajade relativt ofta. Och några få fall av ramsprickor.

Övriga märken:

Suzuki hade sina GSXR750 som jag skrev om ovan samt att dom haft ganska många ramsprickor men även rena rambrott på senare år.

Yamaha hade ju problem med växellådan på första modellen av R1 -98. Returfjädern till växelföraren gick av, den kostade 5 spänn men orsakade i värsta fall lådhaverier på 15-20 papp. 99 var det kontakten till stödet, oljenivågivaren och bromsklossar som fick bytas på garanti.

Honda? Inga grejer jag kommer ihåg på rak arm men jag har för mej att det var nånting som fick bytas på Firebladen i slutet på -90 talet?
Annars så är den känd för att vara känslig för översträckt kedja. Tätningen på utgående drevaxeln började läka och det var bara att klyva motorn för att byta...inte skoj.

Aprilia har väl inte haft några grejer alls på Millen? Annat än att oljepumpsdrevet fick bytas på en kille i Gällivares Mille, drev av nylon och riktigt kall olja om jag inte missminner mer...:)
(Niklas M, läser du detta?:))

Fyll på om ni kommer på fler grejer...


Hehe jo jag har ju råkat ut för endel...

Gaffeltätningarna gick på MilleR 01:an efter 300mil å glapp i bränslepumpen gjorde att den stannade ideligen...sen gick drevet i plast till oljepumpen rakt av vid 600mil...allt fixades på garantin...sen att dekalerna började trilla av efter en sommar är ju oxo en annan grej...

Men det var ett måndagsex för jag hade en Mille 99a oxo(den första). Den höll för 3000mils missbruk...fullgasande ofta + bankörning...helt felfritt. :)

Sen hade man ju en ZX10 -04a som generatorn havererade på 2ggr vilket resulterade i motorbyte andra gången...för ägaren efter så sprack ramen...men det var den roligaste hojen som man haft hittils...sålänge den var hel :) Kör gixxer 1000 K6 nu

Hondorna är inte alls felfria...Fireblade 92-94 sprack framkåpfästena oftast å lyset trillade ner en bit. Pajjade lådan på en 94 oxo men det var kanske självförvållat ;-) den pajjade iaf.
00ans Fireblade återkallades väl för byte av kopplingskorg ,samma som på den första R1an.
 
Last edited:

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Tänkte väl att du var här och kollade...:tummenupp

Visst var det Öhlinsgaffel på din -01:a Mille R? Dom gaffeltätningarna brukar ju komma i familjepack...
Jepp Öhlinare. Jag böt till Yamma tdm850 tätningar som höll betydligt bättre.
Öhlinstätningarna var designade för minsta möjliga friktion så då höll dom sämre.
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Styrfrossa aldrig.... inte kört min mer än lite transporter i höstas men hört från flera håll att den är fladdrig. Styrvobbel undviker jag helst :rolleyes:

Har ingen styrdämpare på min -04:a, funkar hur bra som helst. Däremot skall jag in med den på verkstad för ett rambyte, sprucken vid övre motorfäste på höger sida. Kawasaki står för kalaset:tummenupp , men ändå surt med undermålig kvalla. Dock roligaste hojen jag ägt.
 

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Malmberget
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Har ingen styrdämpare på min -04:a, funkar hur bra som helst. Däremot skall jag in med den på verkstad för ett rambyte, sprucken vid övre motorfäste på höger sida. Kawasaki står för kalaset:tummenupp , men ändå surt med undermålig kvalla. Dock roligaste hojen jag ägt.

I mitt tycke så måste man ha styrdämpare på 04-05ans zx10a om man ska tokgasa på dåliga vägar. Fattar inte hur Kawa tordes släppa den utan styrdämpare.
Kommer ihåg TL1000S -97 dom hade ingen styrdämpare när dom släpptes men dom var så fladdriga så Suzuki återkallade dom & monterade styrdämpare.
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Satans heeeelvette man får ju klumpen i magen när ni skriver om sprickor i ramen. måste till garaget imorgon och syna ramen toknoga. :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I mitt tycke så måste man ha styrdämpare på 04-05ans zx10a om man ska tokgasa på dåliga vägar. Fattar inte hur Kawa tordes släppa den utan styrdämpare.
Kommer ihåg TL1000S -97 dom hade ingen styrdämpare när dom släpptes men dom var så fladdriga så Suzuki återkallade dom & monterade styrdämpare.

Cykelpump snarare:) En kompis till mej hade både TLS och TLR, och efter påskruvande av cykelpumpen så blev den skittrög i låg fart och bara lite mindre fladdrig i hög fart. TLR:en gick bättre helt utan men kunde få för sej att fladdra lite ibland, precis som alla sporthojar.
ZX10 -04 och -05 behöver definitivt en styrdämpare, åtminstone på gatan.
-06 fick det ju som standard men då hade dom "tråkat till" så mycket på chassit att den inte behöver det...åtminstone inte förrän man "återställer" chassiet till -04:ans rolighetsstandard...
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top