Triumph Street Triple-tråden

mumindeluxe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
stockholm
Hoj
street triple rx, honda cbx750
Är det nån som har en mall på tank padz för striplen? Köpte en universal platta men skulle hellre kopiera en befintlig skiss än klippa fritt. Jag har en -13.

+1 på den.

Vad har folket för slip-on? Jag vll byta orginal mot något snyggare och lättare. Kikat på two brothers och sc project lite granna. Men hur låter de i verkligheten? Youtube-videos ger inte riktigt ljudet rättvisa. Sen dök coffman exhaust upp som en joker, bra pris på det.


Gick ut och gjorde en mall av mina techspechs snakeskin

Ritat på vanlig A4 så där har du referens på måtten! (bilden visar höger sida.)

Kör för övrigt SC-project GPM2, enligt mig klart snyggaste slipon som jag lyckats hitta, och låter riktigt gött när man drar på, även med db-killern i!

2016-10-08 11.25.48.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tycker bromsen är svampig och har luftat på alla möjliga sätt, manuellt på gammalt hederligt vis, nipplar & banjos, tryckt vätska bakvägen, vakuumsug åt andra hållet, haft bromshandtaget på spänn över natten osv... Inget har hjälpt. Riktigt irriterande. Var säker på att det var luft men börjar bli osäker...

Bromsen tar riktigt bra, tappar inte trycket heller men den blir inte riktigt stum. Går att med lite vilja trycka handtag ända in till styret när man står still dock...

Hur upplever ni frambromsen, är den stum eller är svampig känsla normalt på street triplen? I mitt fall en 2010...

Kommentar, tips och råd mottages tacksamt! :tummenupp
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hur upplever ni frambromsen, är den stum eller är svampig känsla normalt på street triplen? I mitt fall en 2010...
Har själv en 09:a och när man står still och klämmer så visst känns inte bromshandtaget riktigt stumt. Dock har jag aldrig i en riktig bromssituation känt att det skulle vara ett problem. Framhjulet låser långt innan handtaget når styret (jag har inte ABS).
Senast jag köpte nya backar så köpte jag dessutom Brembobackar för originalskivan. Väldigt bra bett i dem.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har själv en 09:a och när man står still och klämmer så visst känns inte bromshandtaget riktigt stumt. Dock har jag aldrig i en riktig bromssituation känt att det skulle vara ett problem. Framhjulet låser långt innan handtaget når styret (jag har inte ABS).
Senast jag köpte nya backar så köpte jag dessutom Brembobackar för originalskivan. Väldigt bra bett i dem.

Tack för kommentaren!

Har kört aktivt med hojen såhär hela säsongen och bromsen tar bra när man kör så det är ingen fara. Men känslan kunde vara bättre! Känns olustigt att det går att dra handtaget i botten när man torrbromsar stillastående.

Har försökt att lufta ett varv till sen senaste inlägget men ingen skillnad. Ger snart upp. Får kanske prova med en annan bromspump. Brembo RCS 19 har nämnts när jag googlade... Känns dock lite surt att behöva gå den vägen, tycker att det ska gå att få bättre känsla med existerande bromsar på en street triple r...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du luftat uppe vid pumpen också? En liten bubbla där kan göra stor skillnad!
Är det väldigt lite belägg kvar?

Jepp! I alla fall på vanligt vis via nippeln, även med vacuum + att jag har handtaget löst för att kunna vinkla och försöka få eventuella bubblor att hitta ut.

Sen såg jag en instruktion från Nissin om hur man luftade ett ny bromspump. Får se om jag orkar prova det, då får man lossa bromsslangen helt och och vinkla på ett speciellt sätt. Har svårt att tro att det skulle hjälpa i det här fallet men visst finns chansen att lite luft är fast längst in i bromspumpen... Men om någon tror denna eller annan lösning för att minimera risk för luft i bromspumpen så är jag beredd att prova!

Nya belägg! :)

Tackar för tips & kommentarer! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Förresten, när jag ändå trakasserar tråden så kan jag bjuda på en annorlunda bild på cykeln, kanske roar det någon... :)20160914_224125.jpg
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Har försökt att lufta ett varv till sen senaste inlägget men ingen skillnad. Ger snart upp.

Tyckte min 2014 var svampig när jag hämtade ut den ny. Provklämde därför andra Triumph i utställningen på Hojcenter och de kändes likadana allihopa.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tyckte min 2014 var svampig när jag hämtade ut den ny. Provklämde därför andra Triumph i utställningen på Hojcenter och de kändes likadana allihopa.

Ahhh. Tack för ett lugnande svar! :tummenupp

Möjligen har bromsen blivit lite bättre men inte stum efter all luftning. Får vara som det är och så går jag vidare med andra saker som ska ordnas i vinter :)

Tack för alla kommentarer & svar :tummenupp
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Ahhh. Tack för ett lugnande svar! :tummenupp

Möjligen har bromsen blivit lite bättre men inte stum efter all luftning. Får vara som det är och så går jag vidare med andra saker som ska ordnas i vinter :)

Tack för alla kommentarer & svar :tummenupp

Blir det bättre om du pumpar några gånger?

Är oken och kolvarna schmuttsiga? Kan vara värt att motionera kolvarna lite så alla löper ungefär lika..
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir det bättre om du pumpar några gånger?

Är oken och kolvarna schmuttsiga? Kan vara värt att motionera kolvarna lite så alla löper ungefär lika..

Marginellt bättre men inte någon större skillnad.

Lite lortiga är kolvarna, har tryckt dom i botten några gånger och pumpat ut dom igen. Ingen skillnad. Dock inte aktivt rengjort eller smörjt... Kan jag göra vid tillfälle, kan ju vara bra hur som även om jag inte tror att det löser detta problem.

Thx! :tummenupp
 

AddeP

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2016
Ort
Sjöbo
Hoj
-08 Triumph Street Triple
Jag har en fråga.

Är det så att det är någon skillnad mellan en street triple -07 och en street triple -08?
I så fall vad?
 

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Hallå på er i vinterdvalan. Street triple är en kandidat till ny hoj i vår. Googlar, läser och youtubar. Tänkte bara höra med er som äger, eller har ägt en hur ni ser på effekten? Alla berömmer ju hur bra chassit är, men tröttnar man "lätt" på effekten?
Hur är den som Wheeliemaskin? :)

Blir ju såklart provkörningar i vår, men alltid kul att höra om andras åsikter såhär i vintermörkret.

God jul / T
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hallå på er i vinterdvalan. Street triple är en kandidat till ny hoj i vår. Googlar, läser och youtubar. Tänkte bara höra med er som äger, eller har ägt en hur ni ser på effekten? Alla berömmer ju hur bra chassit är, men tröttnar man "lätt" på effekten?
Hur är den som Wheeliemaskin? :)

Blir ju såklart provkörningar i vår, men alltid kul att höra om andras åsikter såhär i vintermörkret.

God jul / T

Effekten var inte anledningen till att jag sålde. För min del så tycker jag att den jag hade (en -12) drog fint och utan obehagliga överrraskningar genom hela registret.

Wheelie var inget jag ägnade mig åt på den. Jag är för gammal, feg och talanglös för det.

Varför bytte jag? Jo, efter tre säsonger med svängar både på gata och bana samt tre styrbyten (Ink ett clip-on) kändes det inte helt hundra. Konstaterade att jag saknade motard för mycket.
 

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Ort
Strawtown
Hoj
R R R [Triple R]
Hallå på er i vinterdvalan. Street triple är en kandidat till ny hoj i vår. Googlar, läser och youtubar. Tänkte bara höra med er som äger, eller har ägt en hur ni ser på effekten? Alla berömmer ju hur bra chassit är, men tröttnar man "lätt" på effekten?
Hur är den som Wheeliemaskin? :)

Blir ju såklart provkörningar i vår, men alltid kul att höra om andras åsikter såhär i vintermörkret.

God jul / T

jag gick ner en kugg på framdrevet, sen gick den att rycka upp utan koppling på tvåan.
Vid fullgasväxling från ettan till tvåan (med en snabb blipp på kopplingen) på 10 000 varv så klättrade framhjulet sakta och fint uppåt också.
Definitivt en wheelie-maskin
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top