Honda SP1-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Softish pärla är borta från blocket....hur har det gått?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Bandag igår med racedays. Regn men höll mig på hjulen
Fick problem med att oljetryckslampan började lysa i regnet.
Vart kan problemet sitta?
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Vad är de största svagheterna med en SP1 om jag ska leta begagnat?


Vad jag vet så finns det inget som man kan sätta fingret på och säg där finns felet, som det finns med andra hojar, barnsjukdomar och svagheter, spettan är genuint bra bygg över lag, har inte hört eller läst om nån som har haft några problem med sina spettor.. :tummenupp
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
Vad jag vet så finns det inget som man kan sätta fingret på och säg där finns felet, som det finns med andra hojar, barnsjukdomar och svagheter, spettan är genuint bra bygg över lag, har inte hört eller läst om nån som har haft några problem med sina spettor.. :tummenupp

Så bra. Är grymt svag för ljudet, och om X11:n blir såld så är jag sugen på att testa SP1.
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Tja tja!
Priset köpt mig en Spetta! Kärlek vid första ögonkastet :krama
Tänkte höra lite med er här på tråden angående försäkring. De bästa priset jag kan hitta är:
Helförsäkring: 12000kr/år (årsförsäkring)
Halvförsäkring: 4500kr/år (årsförsäkring)
Är lite osäker på hur jag ska göra, känns lite saftigt att betala 12k/år på en hoj som kostar typ 50k, eller?
Hur mycket ger ni för era?
Mvh! :tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Softish pärla är borta från blocket....hur har det gått?

Den är såld nu.... :gråta är iaf nöjd med affären.
Kommer att rulla i norrland hos en annan pedant kille!!!

Jag har lite saker liggandes hemma som jag vill bli av med, original burkar, mellan rör 2 uppsättningar NYA med olika dimensioner mm...
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Dagens SP-tips; oljepåfyllningen sitter ju helt idiotiskt på våra hojar. Jag hittade en bensindunksförlängare på clas ohlson för 19:- som passar perfekt i påfyllningshålet och som gör oljeslabbandet till en fröjd. Hittar inte produkten på deras hemsida men den fanns i min lokala butik iaf.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad är de största svagheterna med en SP1 om jag ska leta begagnat?

Precis som sagts innan så har SP1/SP2 inga modellspecifika svagheter, det är väldigt gedigna hojar. Däremot kan elsystemet (dessvärre inte HRC grejor...) spöka. Jag har aldrig haft några problem med mina hojar men jag vet folk här inne som haft lite strul. Det är väldigt tajt draget under skalet och många kontakter sitter väldigt utsatt för smuts och regn. Det skulle jag kolla lite extra, att allt sånt lirar.

I övrigt är det den normala begkollen som gäller när du shoppar sportmoppe med över 10 år på nacken. Många av de första årsmodellerna börjar nu logga ett antal tusen mil och då blir det såklart än viktigare som spekulant att säkra att servicen etc skötts och att kolla alla slitdelar noga.

Lycka till
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Den är såld nu.... :gråta är iaf nöjd med affären.
Kommer att rulla i norrland hos en annan pedant kille!!!

Jag har lite saker liggandes hemma som jag vill bli av med, original burkar, mellan rör 2 uppsättningar NYA med olika dimensioner mm...

Trist men grattis till en bra affär då till slut
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja tja!
Priset köpt mig en Spetta! Kärlek vid första ögonkastet :krama
Tänkte höra lite med er här på tråden angående försäkring. De bästa priset jag kan hitta är:
Helförsäkring: 12000kr/år (årsförsäkring)
Halvförsäkring: 4500kr/år (årsförsäkring)
Är lite osäker på hur jag ska göra, känns lite saftigt att betala 12k/år på en hoj som kostar typ 50k, eller?
Hur mycket ger ni för era?
Mvh! :tummenupp

Välkommen till hojåkningens finrum!

Det där med försäkringar blir alltid lite "hur långt är ett snöre" eftersom det är så många parametrar som styr och bolagen räknar olika

Jag tycker inte dina siffror låter orimliga, det kostar att ligga på topp! Betalar själv 8000 hel/hel via TH men så är jag i mogen ålder också.... ;-)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Man blir aldrig äldre än man gör sig, vilket bolagen förbisett. :tummenupp

För övrigt kan nämnas att den enda svaga punkten på en SP, förutom elen, är kamaxlarna, men bara om du tänker trimma rejält. Inga problem what so ever i originaltrim, men går man över 160Hp har den en tendens att gå av :näsblod. För det krävs dock "hyggligt" mycket modifiering.

Med andra ord: Köp en SP, världens charmigaste och ballaste hoj! Att försöka trimma en SP till moderna sporthojsprestanda är en dålig idé. :)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
PS: Ett snöre är exakt dubbelt så långt som från mitten till ena änden! :rolleyes:
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
PS: Ett snöre är exakt dubbelt så långt som från mitten till ena änden! :rolleyes:

Frågan är hur långt det är till andra änden?

En fråga: har sett en del hojar där man tagit bort passagerare sätet och satt dit ett "lock" istället, är det någon här som vet vart man kan hitta ett sånt "lock"? Vore bra om man kunde öppna och stänga med låset också :).
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Locket följde med när 1:a ägaren köpte hojen. Om du inte har det får du köpa ett nytt. Finns inlägg här i tråden när folk hjälpte mig förra sommaren. Dessvärre har jag inte skaffat grejorna än.

Kan ju nämna att jag beställde ett lock från cmsnl.com och fick bara hem plastlocket, dvs inte låsanordningen :huvet

Edit: Kollade cmsnl.com nu på kul och det verkar som de har även låsmekanismen nu. Bara att handla :)
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Med anledning av den senaste tidens stölder riktade mot SP1 i Stockholm vill jag passa på att varna er alla! Stölderna är professionellt utförda och i och med att minst två hojar stulits i närtid (båda SP1) kan det löna sig att hålla ett extra öga på sin ögonsten.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top