Honda SP1-tråden

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Städade garaget och hittade två kompletta toppar och en komplett insprutning till SP1.
Någon i forumet som har behov??, Säljes billigt.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Allt lungt o skönt i SP1/SP2-Sverige?
Har bara avverkat 14 mil hittills och slås av att vägarna bara blir sämre och sämre. :crash
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
ja du treo....det är jäääävligt lugnt på min front.....det händer inte ett SKIT i mitt garage, la upp en bild för några poster sedan, och spettan står precis lika dan idag- känns för jävligt- är för jävligt!!! och nån tunnel i slutet på ljuset ser jag inte heller på ungefär en månad framåt.

//jj
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Byte packboxar framgaffel

Halloj!

Jag måste byta packboxar framgaffel på spettan.:arsele Tanken är antingen att demontera själv och ta med benen till lämplig mek eller ge sig på det själv då jag blivit erbjuden hjälp av en statligt anställd, fast trots det vettig, mc-mek.:hihi

Ni som har gjort jobbet själva, kom med input!! Ni som lämnat bort jobbet får mer än gärna rekommendera bra och lämplig mek i Sthlm.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Service manual SP1

Är det ngn som har bra tips på var jag hittar servicemanual utan registreringar, jidder och annat j-vla elände?!? Eller finns det ännu bättre någon som kan maila den??
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Halloj!

Jag måste byta packboxar framgaffel på spettan.:arsele Tanken är antingen att demontera själv och ta med benen till lämplig mek eller ge sig på det själv då jag blivit erbjuden hjälp av en statligt anställd, fast trots det vettig, mc-mek.:hihi

Ni som har gjort jobbet själva, kom med input!! Ni som lämnat bort jobbet får mer än gärna rekommendera bra och lämplig mek i Sthlm.


Jag gjorde häromåret en liten snabbguide då jag bytte tätningarna. Den finns här http://sp1.racing.gs/

Jag la upp servicemanualen här också http://sp1.racing.gs/Honda_RC51_SP1_SP2.pdf. Säg till då du laddat ner den så plockar jag bort den sen.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Vilket depåstöd är bäst att nyttja för att lyfta fronten på hojen/i styrkronan??

Jag köpte det som är längst till vänster på denna bild på Biltema. Dock är även den största tappen för smal så man får hitta på något sätt att lösa detta (eller skydda frontkåpans undersida och vara försiktig så den inte spricker), eller försöka hitta ett ställe som säljer med grövre tapp.
Så det är inte det bästa (som du efterfrågade) men tänkte att du kanske vill veta om Biltemas fungerar eller inte.
depastod.jpg
 
Last edited:

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Okej. Har du svarvat ner den minsta tappen som följde med biltemas variant? Man blir ju orolig för att tappen i värsta fall blir för klen och går sönder.. Vore ju minst sagt tråkigt..! Visst skulle det kanske gå att tillverka någon sorts platta som någon av tapparna passar i som sedan går i ingrepp mot undersidan på nedre styrkronan och lyfta på så vis, men dylikt har jag svårt att få tid till.


Ni som lyft era SP1:eek:r i fram, hur har ni gjort?? Har inte hojen stående hemma, men ska slänga ett getöga på detta vid nästa passering.

Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen?? Jag har en Micronlyft med tillbehörsdel för att lyfta fram, men mitt problem är att alla tapparna är alldeles för grova för att passa i det väldigt lilla hålet undertill i nedre styrkronan..!
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Okej. Har du svarvat ner den minsta tappen som följde med biltemas variant? Man blir ju orolig för att tappen i värsta fall blir för klen och går sönder.. Vore ju minst sagt tråkigt..! Visst skulle det kanske gå att tillverka någon sorts platta som någon av tapparna passar i som sedan går i ingrepp mot undersidan på nedre styrkronan och lyfta på så vis, men dylikt har jag svårt att få tid till.


Ni som lyft era SP1:eek:r i fram, hur har ni gjort?? Har inte hojen stående hemma, men ska slänga ett getöga på detta vid nästa passering.

Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen?? Jag har en Micronlyft med tillbehörsdel för att lyfta fram, men mitt problem är att alla tapparna är alldeles för grova för att passa i det väldigt lilla hålet undertill i nedre styrkronan..!
Har svarvat en egen tapp och dessutom svetsat om vinkeln lite på lyftarmen.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Edit; menade du att Biltemas tappar är för smala verkligen??

Ja. Biltemas har ingen tapp som är grov nog. Men om man tar den största och ser till att den åker in ordentligt kan man bara skydda lacken under frontkåpan så fungerar det skapligt. Men egentligen skulle man haft en något lite grövre tapp.

vtr1000sp1_23.jpg
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Blev blåst på en SP-1 i riktigt fint skick i början på veckan, besparar er historien, men hur som så vill jag ha en, eller ännu hellre en SP-2, den vita varianten.

Är det någon här som har en pärla till salu, bra skick och historik är av högsta vikt då det är tänkt att bli en keeper:tummenupp.

Med vänlig hälsning,
Micke
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Jag köpte det som är längst till vänster på denna bild på Biltema. Dock är även den största tappen för smal så man får hitta på något sätt att lösa detta (eller skydda frontkåpans undersida och vara försiktig så den inte spricker), eller försöka hitta ett ställe som säljer med grövre tapp.
Så det är inte det bästa (som du efterfrågade) men tänkte att du kanske vill veta om Biltemas fungerar eller inte.
depastod.jpg


Jag hade ärende på förbi där hojen står idag och mätte innerdiameter undertill i nedre gaffelkronan. Med frontkåpan på gick det inte att få in skjutmåttets käftar som man ville, fick bara in de ca en halv cm. Men fyra mätningar gav lite, lite drygt 13 mm som innerdiameter på min hoj med mig veterligen allt framtill helt original. Att du beskriver alla Biltemas tappar som för smala (13, 15, 16,5, 17 och 18 mm) torde innebära att vi har väldigt olika förutsättningar/delar på våra hojar?!?
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Kommer få hjälp att svarva imorgon. Ingen som vet korrekt mått innerdiameter för att lyfta hojen i fram..?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top