Kompressor?

m3jonas

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Ekerö
Hoj
Massa olika
SSDD skrev:
Hrm ,,, En kompressor som Eaton 45 ( = Roots) drar ca 25-30 hk vid fullt varv
(14000 rpm) och 14 psi laddtryck . Denna effekt blir BLAND ANNAT till värme och med tanke på att den bara är på 45cu lr 750 cc

En 1,5 liter opcon skruv drar vid 14 psi och 16000 varv bara 20-22 hk = mindre värme = bättre densitet på lngasen.

Nu blev jag nyfiken var du fått dessa siffror ifrån?
Jag har en autorotor/opcon 2,0 liters kompressor,de siffor jag fått på den säger att den vid 20psi och 14000rpm tar 75kw att driva.

Säger inte att dina siffror är fel på något sätt, blev dock rätt chockad när jag såg vilken broms jag har monterat på veven...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
m3jonas skrev:
Nu blev jag nyfiken var du fått dessa siffror ifrån?
Jag har en autorotor/opcon 2,0 liters kompressor,de siffor jag fått på den säger att den vid 20psi och 14000rpm tar 75kw att driva.

Säger inte att dina siffror är fel på något sätt, blev dock rätt chockad när jag såg vilken broms jag har monterat på veven...

:va
Det verkar lite i överkant.. med 75 kw 2liter å 20 psi .....

35 -40 hk verkar mer riktigt ,men ring Jan Erik :)pannkyss var snäll emot honom ) på http://www.jmtech.se/sve/kontakt.shtml

Han kan det där ..Jobbade på SRM/Autorotor OPCON innan de startade eget och håller bara på med tryck.

Har själv 3 st 1,5 liters .. varav en är för + 30psi den drar ca 30hk vid 16000 rpm/ 28psi (vet det. för min tandrem går av vi ca 30-35)
:)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
SSDD skrev:
Hrm ,,, En kompressor som Eaton 45 ( = Roots) drar ca 25-30 hk vid fullt varv
(14000 rpm) och 14 psi laddtryck . Denna effekt blir BLAND ANNAT till värme och med tanke på att den bara är på 45cu lr 750 cc

En 1,5 liter opcon skruv drar vid 14 psi och 16000 varv bara 20-22 hk = mindre värme = bättre densitet på lngasen.
:va
Vad en turbo "drar" är ju lite svårare att beräkna då den kraften tas ut via avgaserna, men en turbo "bromsar" oxå en viss effekt på motorn.

Sälv har jag krympt på en hylsa på veven som jag sen punktat med tigen svetsat på motorkåpan lita mtrl för att sen svarva ur ett läge för en packbox som går emot den påkrympta hylsan... och nu kan man bulta på drev på hylsan...

Det är minst lika stora problem att fixa en drivning till en kompressor , som att svetsa ett snyggt grenrör till en turbo, så hur man väljer ,"normalt trim" med kammar o borr Lr turbo/kompressor ,ja det förblir en smaksak. men nog skulle jag vilja se nåra balla vevdrivna kompressor hojar , inte för att man ser turbo hojar så ofta.

:Bugar
OCh en Eloge till alla som vill och orkar att uppfinna/testa nya sätt att öka effekten. :Bugar


Kan det verkligen stämma 20 - 22 hk är ju ingenting sammanhanget, isf så skulle ju kompressorn ha mycket högre verkningsgrad än turbo.

Känns som vi/jag vill ha ett beräkningsexempel av Johannes.

Vet att en gammal Roots drog ca 800-900hk på en motor som lämnade ca 1600 - 1700 hk det var ju på 80 talet men teorin har väl inte förändrats så mycket.

Med samma teori borde din kompressor ta ca 110-130 hk, nu är jag ute på djupt vatten men jag gissar din motoreffekt till 220-260 hk! ??
 

m3jonas

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Ekerö
Hoj
Massa olika
SSDD skrev:
:va
Det verkar lite i överkant.. med 75 kw 2liter å 20 psi .....

35 -40 hk verkar mer riktigt ,men ring Jan Erik :)pannkyss var snäll emot honom ) på http://www.jmtech.se/sve/kontakt.shtml

Han kan det där ..Jobbade på SRM/Autorotor OPCON innan de startade eget och håller bara på med tryck.

Har själv 3 st 1,5 liters .. varav en är för + 30psi den drar ca 30hk vid 16000 rpm/ 28psi (vet det. för min tandrem går av vi ca 30-35)
:)


Det är från honom jag fått uppgifterna och fick även då ett diagram från Autorotor med dessa siffror på.

Kanske är 2,0 litersvarianten som är mycket mer trögdriven, skulle det vara så skulle jag nog tjäna effekt på att använda en 1,5 literskompressor och ladda mindre och fortfarande få ut samma effekt på kopplingen...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
m3jonas skrev:
Varför skulle man inte kunna använda sig av en elektronisk laddtrycksstyrning och någon form av dumpventil som funkar som wastegate? På det sättet borde man väl kunna styra laddtrycket på en kompressormotor med hjälp av varvet om man nu inte vill ha för mycket laddtryck i botten.

Peter: Förstog inte riktigt vad du menade hända när ni drevade ner kompressorn på den hojen ni byggde?




Styrninga av komresorerna är tydligen precis det som bilfabrikanterna jobbar med

Inget för lekmannen direkt
krävs nog en del för att få det att funka

Det man jobbar med är avlastningsventiler samt I och urkoppling
vid olika laster, detta med lamellkopplingar eftersom magnetkopplingar inte klarar den belastningen

en direktdriven kompressor utan avlastning på tomgång " stressar" en
stackars mc motor så pass att värme och kylproblem kan uppstå

Moderna hojar med "vattenkylning" har ju inte direkt nåt överdimensionerat kylsystem

Blir nog som att åka väldigt högkompat och med kokningsproblem som följd


Vad som hände när vi växlade ner kompressorn var att den lämnade mindre effekt rakt över, men ändå förmycke på exempelvis 4000rpm ( steg 2 kammar)
på en 1100R

Åkregistret blir inte gynnsamt

FRÄÄÄNT kan jag hålla med om , och otroligt ballt vid korvmojjen
men inget at jaga R1or med på bogesund
 

Pickles

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Karlstad/sthlm
Hoj
Suz
tror¨nog att ni hamna lite för mycke i turbo träsket ....;) stämer bra att skruv/rotor.. inte håller rakt igenom varvtalet ..men de ser jag inte som ett problem (håll ner varv talet..) de flesta som kör turbo ida åker moderna maskiner (90tal-00)
varv villiga getingar.... vi alla vet att de e varvtalet som i de flesta fall dödar motorn....... så där för anser jag att den moderna kompressorn e en fördel... om vi lyckas freda lådan... Se... här kommer de riktiga problemet för moderna cyklar för lite matrial runt påfrestande delar av motorn! ett sätt e att som turboåkarna och många andra gjort de senaste åren.. lock up/ slider Å me de jämna ut momentet... under 90 tale fanns de mycke hp -men ingen R vxlåda som höll, som oftast sköt de tvåan..... sen kom lockupen på allvar å slidern till gatcyklarna de va vid den här tiden som R cyklarna ordentligt klev förbi de gamla gsx... deras svaga punkt va ju veven...


mitt bonneville projekt e ner lagt för tillfället men sitter fortfarande å räknar å klurar på andra aspekter för hojen ... har en prototyp till ny låda för R:en så min hastighets hoj kommer att (iallafall motorn) synas på en framtida stripp.. Hoppas Jag ;) så tro inte att kompressor bare e nostalgi..... de e så mycke mycke mer... ........
 

Rallaren

Våga vägra turbo
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Märsta
Hoj
Busa med kompressor och en pro-stock chopper
radialkompressor fungerar bra på mc, vet inte riktigt hur skruv är, någon som har det?


:yoparty
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Färnbo skrev:
Kan det verkligen stämma 20 - 22 hk är ju ingenting sammanhanget, isf så skulle ju kompressorn ha mycket högre verkningsgrad än turbo.

Känns som vi/jag vill ha ett beräkningsexempel av Johannes.

Vet att en gammal Roots drog ca 800-900hk på en motor som lämnade ca 1600 - 1700 hk det var ju på 80 talet men teorin har väl inte förändrats så mycket.

Med samma teori borde din kompressor ta ca 110-130 hk, nu är jag ute på djupt vatten men jag gissar din motoreffekt till 220-260 hk! ??
Nu besitter jag inte alls så goda kunskaper som Johannes, men jag tror ändå att det här kan vara intressant.

http://hem.bredband.net/b132378/
Där finns en excelblad att ladda hem för div. enklare beräkningar. Bl.a. kan det räkna ut hur mycker effekt kompressorn behöver. (Från början skrivet för turbokompressorn, men det borde vara samma beräkningar angående direktdriven kompressor)

Jag har testat lite och kompressorn verkar kräva mellan 16% (vid 0,5 bar laddtryck 70% kompressorverkningsgrad) och 27%(vid 2 bar laddtryck 60% kompressorverkningsgrad) av effektökningen den ger i motorn. Till detta kommer förluster i drivningen av den. Remdrift tar väl ca 5% (?).

Motorns verkningsgrad kommer ändras när kompressorn monteras vilket jag inte tog med i den här enkla jämförelsen. Om verkningsgraden ökar (pga mindre pumpförluster tex) kommer drivningen ta mindre andel av effektökningen.

Slutligen en fråga till er som kan det här bättre. Kan verkningsgraden och VE öka så pass mycket med kompressor att kompressormotorn ger lika hög effekt som den skulle ge med turbo vid samma laddtryck?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Bearing skrev:
Nu besitter jag inte alls så goda kunskaper som Johannes, men jag tror ändå att det här kan vara intressant.

http://hem.bredband.net/b132378/
Där finns en excelblad att ladda hem för div. enklare beräkningar. Bl.a. kan det räkna ut hur mycker effekt kompressorn behöver. (Från början skrivet för turbokompressorn, men det borde vara samma beräkningar angående direktdriven kompressor)

Jag har testat lite och kompressorn verkar kräva mellan 16% (vid 0,5 bar laddtryck 70% kompressorverkningsgrad) och 27%(vid 2 bar laddtryck 60% kompressorverkningsgrad) av effektökningen den ger i motorn. Till detta kommer förluster i drivningen av den. Remdrift tar väl ca 5% (?).

Motorns verkningsgrad kommer ändras när kompressorn monteras vilket jag inte tog med i den här enkla jämförelsen. Om verkningsgraden ökar (pga mindre pumpförluster tex) kommer drivningen ta mindre andel av effektökningen.

Slutligen en fråga till er som kan det här bättre. Kan verkningsgraden och VE öka så pass mycket med kompressor att kompressormotorn ger lika hög effekt som den skulle ge med turbo vid samma laddtryck?

Om de moderna kompressorerna har lika bra verkningsgrad som en turbo?? så skulle det väl vara möjligt att nå samma maxeffekt fast med en helt annan karaktär på motorn eller?

Men en modern turbo ligger väl under det gynsammaste förhållandena på 80-85% verkningsgrad.

Vissa turboanläggningar har ju gett mer än 50% effektökning vid 0,5 bars laddtryck räknat på effekten i grundmotorn och då är ju ända kompen sänkt.
Hur är det möjligt?
Har man teoretiskt sett en verkningsgrad som överstiger 100% (ni förstår vad jag menar, man kan ju inte ha mer än 100% men...)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Färnbo skrev:
Vissa turboanläggningar har ju gett mer än 50% effektökning vid 0,5 bars laddtryck räknat på effekten i grundmotorn och då är ju ända kompen sänkt.
Hur är det möjligt?
Har man teoretiskt sett en verkningsgrad som överstiger 100% (ni förstår vad jag menar, man kan ju inte ha mer än 100% men...)

Om du ser, turbon i det här fallet, som en katalysator i stället. Alltså en "grej" som förbättar ett skede, utan att förbrukas.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Färnbo skrev:
Om de moderna kompressorerna har lika bra verkningsgrad som en turbo?? så skulle det väl vara möjligt att nå samma maxeffekt fast med en helt annan karaktär på motorn eller?

Men en modern turbo ligger väl under det gynsammaste förhållandena på 80-85% verkningsgrad.

Vissa turboanläggningar har ju gett mer än 50% effektökning vid 0,5 bars laddtryck räknat på effekten i grundmotorn och då är ju ända kompen sänkt.
Hur är det möjligt?
Har man teoretiskt sett en verkningsgrad som överstiger 100% (ni förstår vad jag menar, man kan ju inte ha mer än 100% men...)
Verkningsgraden på ett turbo-aggregat är väl bara ett mått på hur mycket extra den värmer upp luften
vid komprimeringen (om jag minns rätt). Man är väl inte spec. intresserad av hur mycket effekt turbon stjäl från avgaserna.
/u
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
ulf_lundin skrev:
Verkningsgraden på ett turbo-aggregat är väl bara ett mått på hur mycket extra den värmer upp luften
vid komprimeringen (om jag minns rätt). Man är väl inte spec. intresserad av hur mycket effekt turbon stjäl från avgaserna.
/u

adibiatisk (?) verkningsgrad Lr ? :va
Dessutom är det väl svårt att mäta ,att man får rörelse energi ifrån värmen i avgaserna = sant .
Men att det kommer att vara ett motstånd över avgasturbinen och hur mycket det bromsar ??? för det bör det göra,
Denna "broms" energi borde väl märkas som värme i motorn ,Lr :confused:
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
SSDD skrev:
adibiatisk (?) verkningsgrad Lr ? :va
Dessutom är det väl svårt att mäta ,att man får rörelse energi ifrån värmen i avgaserna = sant .
Men att det kommer att vara ett motstånd över avgasturbinen och hur mycket det bromsar ??? för det bör det göra,
Denna "broms" energi borde väl märkas som värme i motorn ,Lr :confused:


Bromsen som turbinen utger kan man ju mäta i avgasmottryck

Små turbosar genererar väldigt höga mottryck

Ett mitsubishi td 04 16t monterat på en 1100R som exempel klarar att gå med positiv tryckbalans
upp till 0.7 -0,8 bar ca , sen ökar mottrycket radikalt


Ett stort aggregat därimot kan faktiskt gå mot minskat mottryck gentimot
laddtrycket
Man kan alltså få en fyllnadsgrad som ökar procentuellt gentimot pålaggt laddtryck


En kompressor därimot går ju alltid med positiv tryckballans
och borde då rent logiskt ge mer effekt per hekto laddtryck
jämfört med en turbo

Men då har vi ju dess egendrivning som inte är försumbar
jag har inga siffror på det tyvär ,men att det går trögt att pumpa
luft för flera hundra hästar råder ingen tvivel om
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
Att det går trögt att pumpa
luft för flera hundra hästar råder ingen tvivel om


Ingenting är gratis som det heter...

Bullar under nästa vecka?
Tänkte packa ner Turbon i bilen och diskutera bu eller bä över lite gott... :tungan
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
SSDD skrev:
adibiatisk (?) verkningsgrad Lr ? :va
Dessutom är det väl svårt att mäta ,att man får rörelse energi ifrån värmen i avgaserna = sant .
Men att det kommer att vara ett motstånd över avgasturbinen och hur mycket det bromsar ??? för det bör det göra,
Denna "broms" energi borde väl märkas som värme i motorn ,Lr :confused:
Adiabatisk betyder 'utan värmeutbyte', betyder (i samband med gaser) att nånting (t.ex. en kompression)
sker så pass fort att i princip inget värmeutbyte med omgivningen hinner ske. Motsatsen är väl 'isoterm', dvs.
då det sker så långsamt (dvs. värmeutbytet m omgivningen är så bra) att temperaturen inte ändras alls.

Verkningsgraden är generellt (användbar effekt)/(tillförd effekt), dvs. för ett turboaggregat är det egentligen
pumpeffekt/avgaseffekt. Men (som jag skrev en bit upp) det är inte det man vanligen menar när man talar om
verkningsgrad på ett turboaggr.

Självklart stryper ett för litet aggr. motorn, även om aggets verkningsgrad är jättebra.

Eftersom en turbomotor är ett återkopplat system, dvs. det som händer på utgången påverkar ingången etc etc,
så är det lätt att lura sig med (för) enkla resonemang.
/u
 

Patte

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2005
Ort
Örebro
Hoj
zx-6r -99
Funkar inte en g-lader från wv G60-G40??

Den har en mindre skräckinjagande prisbild....

Patte
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
vart hitta du på head ur? trouble hette den väl bara?

att den var mest show är ju bull, en sån HD motor med båda cylindrarna gav 63 hk som max och hans med enbart en cylinder och kompressor gav 75, så bull eller inte kan ni ju avgöra själv men jag anser att det var ett rätt schyst effektuttag ur en skitmotor.


men man får väl jobba med va skit man får.

om det inte är så fattar jag inte varför folk kör skit på 1600 kubik med 70 hk. som drar helvete med soppa.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
TTS-Performance har ett Rotrex kit till Hayabusa som kanske kan ge lite tips. Det står förövrigt en kompressormatad busa på Claessons i Bromölla, såg den i lördags när jag var där. 300 någonting på slangen stod det på charten.

J
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
VR-8 skrev:
TTS-Performance har ett Rotrex kit till Hayabusa som kanske kan ge lite tips. Det står förövrigt en kompressormatad busa på Claessons i Bromölla, såg den i lördags när jag var där. 300 någonting på slangen stod det på charten.

J

Jag har hittat en kille i Märsta (som det visar sig jag litegrann känner) som har en Hayabusa med just det kitet.
Ska kika på det vid tillfälle.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top