GSX 1400-tråden

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Sugen på att montera en undertail och hugger till vintern. Har hittat en del på nätet men man vet ju inte hur passformen är osv....

Har du hittat nått som ersätter orginal ? Sätta tigersågen i orginaldelar är lite onödigt samt risk för vatten läckage in till batteriet vid körning i regn längre sträckor om skiten inte har bra passform. Tyvärr mister man väl plats för kätting och lås med en undertail.

Hitta en schyst video där det är gjort på ett proffsigt sätt.

Samt redbull burkar :p lite originellt

redbull.jpg


 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Funderar på om det bara är jag på hela forumet som tycker det ser bättre ut med bakskärmen intakt
dessutom dyrt att återställa om man vill sälja cykel i orginalskick, har för mig att skärmen kostar nästan 3000 kr
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Nja, jag tar nog gärna bort lappen där bak... Men jag har inte kollat alla alternativ än på hur man kan göra. Men som du säger, har man väl kapat så blir det svårt å få den till original igen.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nja, jag tar nog gärna bort lappen där bak... Men jag har inte kollat alla alternativ än på hur man kan göra. Men som du säger, har man väl kapat så blir det svårt å få den till original igen.

Jag behåller min intakt tillsvidare. Har alldeles för stor nytta av det stora utrymmet under sadeln.

Kommer istället lägga pengarna på att få GSX kursstabil i 110+. Den är "fladdrig". Nu har det blåst en massa motvind när jag pendlat till jobbet och det vart "vindbyar" samt att man ligger 110+ på motorvägen.

Vet inte riktigt men gissar att det är blandning mellan fjädrings inställningar och att fartvinden/motvinden som trycker på armarna vilket sen fortplantar sig i styrutslagen och gör att framdäcket känns fladdrigt högfarts kurvorna.

Lite larvigt kanske men jag har känslan kvar i huvudet när jag körde CBR1000RR med den elektroniska styrdämparen, och man blev fruktansvärt bortskämd av kursstabiliteten jämfört med GSX:n. Men som sagt det är två skilda världar.

Jag ska byta framdäck nästa säsong. Nu sitter orginal Bridgstone battlx 020 sporttouring däck på fram. och Nytt Michelin pilot 3 bak.

Så inköp av en styrdämpare samt fila på fjädringen eller har någon ett vettigt förslag förutom att sänka hastigheten :va
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
De ÄR instabila i hög fart. Borde bli bättre ifall du sätter på en helkåpa typ från GSF1250F (Banditen).
Men då tappar man ju en hel del av grejjen med en naken hoj.
En styrdämpare gör inte hojen mer högfartsstabil. Tänkte dock lägga dit en på min men det blev aldrig av.
Hade för övrigt som bäst 268km/h GPS hastighet på min... DÅ är det skakigt.
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Men så himla instabil är den inte tycker jag.... Ok det går inte och jämföra med min Gixxer1000 jag hade innan, det är ju 2 helt olika hojar. Igår var jag ute och körde både själv och med tanten på, både småväga och E22´an upp till 200 vid några tillfällen och det är inga problem förutom att det blåser lite ;-)

Fjädringen och avsaknad av kåpa är nog dom 2 faktorer som påverkar mest. Störst skillnad ändå märks nog i en högfartskurva som du säger, där fjädringen påverkar mycket på hur den beter sig. Innan jag hade justerat in bakfjädringen så "ålade" sig hela hojen även om jag inte pressade den men nu känns den riktigt stabil och skön. Nu kör man ju inte direkt med knäskrap med denna hojen och det är ju knappast den optimala hojen för och köra på bana....men det var ju inte dom faktorerna som fanns i baktanken när man köpte en 1400´a.

Så prova att justera lite på din bakdämpare...det gjorde susen på min... :yoparty

Måste säga att det var länge sedan som jag känt sån körglädje som jag gör nu, och det som får mig att känna så är hur lättkörd den är, sittställningen samt motorn.... Sen kan inte fatta varför man slängde i en 6-växlad låda?? Den drar ju från 50 på 6´an...4 el max 5 växlar hade räckt utan problem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Är den höjd bak? Ta i så fall bort höjningen så blir den stabilare.

Jag har bara testat Maggys gamla som var höjd i baken och jag tyckte ju den var stabil som ett järnspett även när man släppte ner framhjulet i 170... :D Men jag har nog inte testat fortare än 170-190 skulle jag gissa, ni kanske pratar högre farter än så.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
min är höjd 18mm bak o det funkar kanon :),hade 44mm tidigare dock blev den rätt svajig då .
som andra säger här lägg lite tid på att justera fjädringen o byt framdäcket var själv aldrig överens med mitt orginal däck (kör pr2 runt om nu :tummenupp ).

Dock är den lite skakig i 200+ hastigheter kan ju bero på att den inte har någon kåpa o kanske inte var tänkt för dylik körning :rofl -
Ang. bakstänkan min åkte delvis veckan efter jag köpt hojen sen kapades den i tre steg för att försvinna helt ;) .
Dock satte jag ingen undertail utan behöll lastutrymmet intakt satte blinkersen o nr.plåten på den delen för att dölja vilket jag tycker funka (tror det finns bilder tidigare i tråden)edit finns bilder i mitt garage på modden :) .
Visst du kan inte återställa utan o byta den delen men finns på ebay till humanare priser :tummenupp .
Finns en nackdel med kapad stänka o det är att när det regnar hamnar all skit upp på bakdelen :arsele.


/Maveric
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tack för input från er alla Maggy, 7an, Two stroke man, maveric .

Battlx 020 har suttit orginal på 3 tidigare hojar och har aldrig haft förtroende i blött väder. Alla gånger har det ju vart orginaldäcket så dom har vart gamla och hårda vilket är lite orättvist.

Min inställningar bak är "Keith`s setting" på MCN :
Rear preload 4
Rear compression 4
rear rebound 3

När ni pratar om 18 mm och dyligt att sänka och höja bak är det "Rear preload" ni menar ?

Så för att få ner den kör ni på typ 1-3 Ringar "Rear Preload" ?

När jag köpte den satt den på 5 ringar "orginal" sa ägaren. Alltså minimal Pre-load Position 5. Ändå är "factory setting" 1½ ringar vilket är väldigt hårt för "standard" men det är nog ett tryckfel ?

Själv känner jag att den blir mer stabil ju färre ringar jag använder på Pre-load men det är kanske pga av jag ändrade framdämparen samtidigt vilket gav bra resultat ?


pre-load.jpg
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tack för input från er alla Maggy, 7an, Two stroke man, maveric .

Battlx 020 har suttit orginal på 3 tidigare hojar och har aldrig haft förtroende i blött väder. Alla gånger har det ju vart orginaldäcket så dom har vart gamla och hårda vilket är lite orättvist.

Min inställningar bak är "Keith`s setting" på MCN :
Rear preload 4
Rear compression 4
rear rebound 3

När ni pratar om 18 mm och dyligt att sänka och höja bak är det "Rear preload" ni menar ?

Så för att få ner den kör ni på typ 1-3 Ringar "Rear Preload" ?

När jag köpte den satt den på 5 ringar "orginal" sa ägaren. Alltså minimal Pre-load Position 5. Ändå är "factory setting" 1½ ringar vilket är väldigt hårt för "standard" men det är nog ett tryckfel ?

Själv känner jag att den blir mer stabil ju färre ringar jag använder på Pre-load men det är kanske pga av jag ändrade framdämparen samtidigt vilket gav bra resultat ?


View attachment 390510

Ang. 18mm höjningen så är det liiiiiite mer avancerat så :rofl.
Eftersom jag har skurit väck :galen fästena på svingen till stötdämparna o gjort nya 18mm högre som jag sen har svetsat fast (se sida 85 i denna tråden).
Finns även "block" (jackup kit)som man monterar mellan stötdämparen o svingfästet som höjer 40-45 mm beroende på tillverkare.
Dock blir den oftast lite vingligare i höga farter o jag märkte även att kedjan äter på gummiskyddet på svingen .
dock blir den mer kvicksvängd iom. att gaffelvinklen blir brantare.
Mina 18mm är en mellanväg o sen blir den inte så låg när man har fullpackning o tant på långkörningarna :D.
ang preload min står på 4 ringar o det verkar funka för mig .


/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Är den höjd bak? Ta i så fall bort höjningen så blir den stabilare.

Jag har bara testat Maggys gamla som var höjd i baken och jag tyckte ju den var stabil som ett järnspett även när man släppte ner framhjulet i 170... :D Men jag har nog inte testat fortare än 170-190 skulle jag gissa, ni kanske pratar högre farter än så.

Min var inte höjd bak alls... helt original...

Kollade just hur fort en GSX går enligt regbevis:
Max hastighet, km/h: 225,0

Den hastigheten borde inte vara ett problem... men chassiet är nog inte tänkt att framföras mycket snabbare än så.
Vilken fart kommer du upp i Maveric? :lol :D :tuttar
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Min var inte höjd bak alls... helt original...

Kollade just hur fort en GSX går enligt regbevis:
Max hastighet, km/h: 225,0

Den hastigheten borde inte vara ett problem... men chassiet är nog inte tänkt att framföras mycket snabbare än så.
Vilken fart kommer du upp i Maveric? :lol :D :tuttar

vafalls kör ni för fort :7peta :rofl:D .

Tror nog jag bör tangera den hastigheten :yoparty gäller bara o hålla i o se till så han inte wheelar i den hastigheten som sist :rofl.


/Maveric
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Körde väg 274 idag och det var rullgrus i de flesta kurvorna. bakdäcket släppte 4 gånger vilket gav ett skönt adrenalinpåslag. På Väg 222 Djurö var jag nära att smälla med ett rådjur.

Lite väl mycket action för en dag. Ska nog softa lite innan jag klotar den.

Blir lite avundsjuk på hur lätt det ser ut :(

 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
22 grader 24 Augusti vilken mc sommar det varit (är)
får väl tillägga 22 grader 8 sep också
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top