GSX 1400-tråden

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Hej. Inhandlade en GSX 1400 i vintras och han inte köra långt innan det var dags för att meka.
Har visat sig nu att det är ECU/ECM/CDI - boxen som är felet.
Felbilden är kraftiga misständningar eller kanske avsaknad av bränsle vid fulgaspåslag mellan 3 och 4000 varv.
Beställt en begagnad box efter att ha testat med en kompis box vilket fungerade felfritt.
Frågan är då om det är någon mening att öppna boxen för att kolla om det är kall-lödningar eller liknande som orsakar detta?

Är nog svårt o kolla själv men kolla med dom här www.carmo.nl:tummenupp
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Blev väckt ur min gubblur för några dagar sedan av att
en mc sladdade in på gården, det var Maveric som var ute

på en brottar touring o med sig hade han (kallas hemkört) en liten dosa, sladdar o en
lysdiod som ska visa när 6ans växel är I

Har inte kopplat in den än men inom en snar framtid så hander det.
PICT0372.jpg
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Blev väckt ur min gubblur för några dagar sedan av att
en mc sladdade in på gården, det var Maveric som var ute

på en brottar touring o med sig hade han (kallas hemkört) en liten dosa, sladdar o en
lysdiod som ska visa när 6ans växel är I

Har inte kopplat in den än men inom en snar framtid så hander det.
View attachment 388383

Kul när man kan överraska :D.
Appropå brottar touring fick för mig i måndags att jag skulle köra till Orsa blev 81 mil den dan :dummer.
För o överaska trådskaparen här (Maggy) som var på campingen där med familj.
Dom hade varit o hälsat på här nere i Blekinge förra helgen o glömt en tältspik så jag var inte nödbedd o lämna tillbaks den :crash (behövde ett svepskäl o köra en runda :D ).
Så efter jag varit där så drog jag ner till Fillingen så att säga på vägen hem :rofl.
Vilket slutade med fika o provkörning av en nåååågggoott hetsigare hoj än min (fillingen den går som f*n :rock) så nu känns min som en vanlig orginal hoj :hihi.
Tack för fikat o provkörningen lever länge på den :kär.
sen drog jag ner i landet o campade en bit ovan Katrineholm med ösregn hela natten , så vid 7 på morgonen packade jag ihop ett rejält blött tält :(.
drog ner mot Norrköping o hade väll kört en mil när åskan slog ner 50m framför mig i ett träd JÄ*LAR vilken smäll trädet klövs o tryckvågen :brinnerup. kallingarna blev nog lite färgade där men mer skulle komma :gnissla .
När jag var en mil från Norrköping hade det regnat oavbrutet sen jag startade o efter en omkörning fick jag vattenplaning :näsblod i 110km vet ej idag hur jag redde ut det för jag gick med bredställ på det enfiliga körfältet mellan wireräcke o stålräcke :crash med 7-8 sladdar åt båda hållen då trodde jag att det var kört för både mig o hojen.
Men på något vis tog jag spjärn o rätade upp hojen så sladden hävdes :Bugar.
undrar vad bilen 20m bakom tänkte :4skrika ,körde nog en km innan jag märkte att bägge backspeglarna hade vikts in o gps'n satt på sne efter att styret gått från styrstopp till styrstopp :confused: .
Varför köra så fort kanske någon tänker :7peta men körde jag saktare så försvann inte vattnet från visiret med noll sikt som resultat o jag har kört åtskilliga mil innan i rejält regnväder utan problem så troligtvis var det en grop i asfalten där det släppte för jag körde likadant efter utan problem ,dock svänge jag in på mc donalds i Norrköing o köpte en rejäl kopp kaffe för o lugna nerverna :tummenupp säger inte hur kallingarna vart efter detta :rofl.
Synade även hojen men inga skador efter vår vals även synat den noga hemma men vi klarade oss med blotta förskräckelsen :krama.
Efter det gick allt bra hem körde längs E22 söderut o kom hem på onsdag kvällen totalt 210mil senare :rock .

Fillingen om du undrar något ang växel ind. bara slå en signal :tummenupp .

/Maveric
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Vart köpte du din PC3?
Jag är ute efter en med och den enda butiken jag hittar är motospeed.

Vart köpte ni andra era PC3?

Har kanske en till salu:hej , beror på vad jag får för den :tummenupp .

/Maveric
 

GSXRichard

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2013
Ort
Karlshamn
Hoj
GSX 1400
Får se hur det blir efter ny mappning för med ny box går den ganska bra men en liten justering kan ju dock behövas med helsystem och annat filter :) postar om jag hittar någon direkt anledning till det ursprungliga problemet :va
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har blivit grymt sugen på en GSX 1400 efter att jag fick reda på att den hade samma låga försäkringskostnad som Yamaha MT-01. Cirka 3500-4000 beroende på bolag.

Tyvärr suger MT-01 på alla nedre punkter så jag hoppas GSX är snäppet bättre.

Några korta frågor till er ägare:

-Har Gsx 1400 bränslemätare ?

- finns oljetemperaturmätare ? såg nån satt en mätare som fungerar som olje plugg vid ifyllningshålet.

- Finns det plats för en kätting och grovt hänglås under sadeln ?
Har inte hittat några bilder på utrymmet .....

- Har någon bytt ut till hårdare gaffelfjädrar och tjockare olja för att styva upp Framgaffeln. Var resultatet nämnvärt eller "meh" ?

-Det står att 2005 gjordes insprutningen om för att få bättre gasrespons. Är det något man kan leva utan eller ska jag leta -05 och uppåt ?

-Finns det något klassikt fel jag borde känna till på denna modell ? Typ kännsliga gaffelpackninger eller typisk Suzuki lack som är väldigt tunn ?

- MT-01 slutar vid 5000 Varv. GSX 1400 Gör väl uppåt 10000 ?

Det vart några stycken men hoppas ni har några korta svar.

Mvh Mathias
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jag har blivit grymt sugen på en GSX 1400 efter att jag fick reda på att den hade samma låga försäkringskostnad som Yamaha MT-01. Cirka 3500-4000 beroende på bolag.

Tyvärr suger MT-01 på alla nedre punkter så jag hoppas GSX är snäppet bättre.

Några korta frågor till er ägare:

-Har Gsx 1400 bränslemätare ?

- finns oljetemperaturmätare ? såg nån satt en mätare som fungerar som olje plugg vid ifyllningshålet.

- Finns det plats för en kätting och grovt hänglås under sadeln ?
Har inte hittat några bilder på utrymmet .....

- Har någon bytt ut till hårdare gaffelfjädrar och tjockare olja för att styva upp Framgaffeln. Var resultatet nämnvärt eller "meh" ?

-Det står att 2005 gjordes insprutningen om för att få bättre gasrespons. Är det något man kan leva utan eller ska jag leta -05 och uppåt ?

-Finns det något klassikt fel jag borde känna till på denna modell ? Typ kännsliga gaffelpackninger eller typisk Suzuki lack som är väldigt tunn ?

- MT-01 slutar vid 5000 Varv. GSX 1400 Gör väl uppåt 10000 ?

Det vart några stycken men hoppas ni har några korta svar.

Mvh Mathias

Hej Mathias !

Jo bränslemätare finns :)

Oljetemp finns inte orginal men som du sa man kan använda en oljepåfyllingslock variant .

Du får lätt o ledigt plats med kätting o lås under sadeln plus lite till ;).

Går o stoppa i progressiva fjädrar men rätt inställd o att byta oljan regelbundet är tillräckligt enl. mig.

Insprutet är inte så mycket ändrat efter -05 utöver imobilizer o en annan ecu dock inget som bör vara en orsak att undvika äldre modeller.

Kända fel är 2:ans växel kan ha en tendens att hoppa ur -01--04 om dom har körts hårt (dreven blev mer "undercuttade" efter -04) ,sen har vi fjäderförspänningen bak på samma årsmodeller kan börja läcka eftersom den är oljehydralisk dock har enstaka oxå gjort det på de senare men väldigt sällsynt.
annars en hoj som går långt om man sköter den :tummenupp.

GSX1400 varvar 9000 men orginal kammarna som prioterar vrid gör att den "dör ut" vid 6500rpm ,dock inget som stör om man kör vettigt dock så gör ett kambyte en hel del när man väl vant sig vid original :banana

I övrigt ta tiden o läs igenom hela denna tråden finns mycket matnytting på vägen :tummenupp.

Min personliga åsikt om än lite färgad :tungan, är att det är en bra allround hoj som går o ha till korvmojjen likväl som bergspass i Italien o riktig långtouring :tummenupp:tummenupp

/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Får se hur det blir efter ny mappning för med ny box går den ganska bra men en liten justering kan ju dock behövas med helsystem och annat filter :) postar om jag hittar någon direkt anledning till det ursprungliga problemet :va


Hej Richard :)

Ser att du bor i karlshamn med omnejd vilket jag oxå gör ,vi kanske syns på vägarna.

/Maveric
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ska åka och titta på en gsx 1400 -07 idag. 4 ägare , 2 mc firmor och 2 brukare. Jag hoppas det blir en affär för den ser väldigt fin ut.

Det är säker någon i tråden jag ska "Ärva av" :)

gsx 1400 bild 1.jpg
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ska åka och titta på en gsx 1400 -07 idag. 4 ägare , 2 mc firmor och 2 brukare. Jag hoppas det blir en affär för den ser väldigt fin ut.

Det är säker någon i tråden jag ska "Ärva av" :)

View attachment 388978

Ser fin ut o har troligtvis inte gått långt iom. Att det ser ut som det fortfarande är orginal däcket fram :) .
Så såg min hoj ut oxå när jag köpte min -07a två månader begagnad med 120mil på mätaren
För exakt 6år sen (f*n vad tiden går ;) ).

/Maveric
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ser fin ut o har troligtvis inte gått långt iom. Att det ser ut som det fortfarande är orginal däcket fram :) .
Så såg min hoj ut oxå när jag köpte min -07a två månader begagnad med 120mil på mätaren
För exakt 6år sen (f*n vad tiden går ;) ).

/Maveric

Japp den har gått 998 mil och andra servicen går av stapeln om 200. Jag slog slag i saken och köpte den :banana

Det sitter orginal däck fram som jag tänkte byta. Bakdäcket byttes nu i våras till Michelin Pilot road 3.

Ett TRI-OVAL Yoshimura system som suttit på sen start då orginal 4-1 systemet är GIGANTISKT, höll på och garva ihjäl mig när han tog fram "bazookan".

Har inte åkt en rad 4:a med så mycket bottenvrid i tidigare. Lättkörd och lugn hoj.


Skjutmåttet tog nästan slut. 15.5 cm brett ungefär
IMG_20130722_14354113.jpg
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Testade och köra stadstrafik under en timme för att vänja mig vid hojen :huvet

Helvete det är ju som att sitta på en stegrande häst på Ettans växel. Jag visste av tråden att det var lite ryckigt men detta var i stort sett okörbart på Ettans växel vid krypkörning. Jobbigare änn värsta V-Twin. Tror jag måste pilla lite på kopplingen då den tar längst ut på spetsen vilket gör doseringen svårare.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Testade och köra stadstrafik under en timme för att vänja mig vid hojen :huvet

Helvete det är ju som att sitta på en stegrande häst på Ettans växel. Jag visste av tråden att det var lite ryckigt men detta var i stort sett okörbart på Ettans växel vid krypkörning. Jobbigare änn värsta V-Twin. Tror jag måste pilla lite på kopplingen då den tar längst ut på spetsen vilket gör doseringen svårare.

Kan vara lite hoppig om inte gaswiren är injusterad ,även kinkig på för slak kedja o sist men inte minst tomgången bör inte vara under 1200-1300 varv.
Är dessa saker inställda "bör" den vara hyfsad att framföra i krypfart ,sen kan även en injusterad powercommander lindra lite den med .
orsaken att den är känslig ligger i hur lite du behöver öppna spjällen för att något ska hända iom bottenvridet.

/Maveric
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Snodde denna artikel från : http://gsx1400fe.co.uk/gsx1400_mcn_suspension_settings.htm

Nu vet jag dock inte vad ägaren har för kroppsvikt med utrustning på sig......Men det är en klar förbättring mot "Stock" setting som jag kört på några dagar nu och känns som en gunghäst i högre farter.

GSX1400 Motorcycle News (MCN) Suspension Settings.
mcn_settings_1.jpg

mcn_settings_2.jpg

Ursprungligen från MCN.


En annan lösning från Jimmy haha
http://www.gsx1400.org/gsx1400_board/index.php?/topic/34991-the-simplest-suspension-settings-ever/
För den som vill vara mer aggressiv:
Front compression damping - 2 clicks from hard.
Rear compression damping - 1 from hard (ie: setting 3)

EVERYTHING ELSE MUST BE WOUND TO MAXIMUM. ABSOLUTELY EVERYWHERE. VERY SIMPLE.
GOOD TYRES = 34 FRONT, 36 REAR FOR COOLER TEMPS. MUCH LOWER FOR BURNING HOT BITUMEN AND CLIMATES.

safe riding to all,
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Hej på er allihopa.

Ville bara säga hej i denna tråden då jag är en nybliven ägare till en GSX1400 -06´a med 2000mil på mätaren.
Det är ju några sidor att plöjja igenom men lite har jag snappat upp. Så orginalpipan ska bytas då den är sjukt stor och låter nada... :( Så om nån har nått roligt liggandes så hojta gärna till. Har kollat på det engelska forumet och det lutar åt Beowulf el liknande.

Kan säga att det första jag gjorde när jag köpt den var att ändra inställningarna bak, max förspänning och #4 på returen och det gjorde underverk :) Nu ålar den sig inte i kurvorna längre...

Måste säga att dettta måste vara en av dom skönaste hojarna jag kört och vilket jävla vrid i motorn. Hur nöjd som helst efter mina första mil då jag köpte den för en vecka sedan.

/7an
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej på er allihopa.

Ville bara säga hej i denna tråden då jag är en nybliven ägare till en GSX1400 -06´a med 2000mil på mätaren.
Det är ju några sidor att plöjja igenom men lite har jag snappat upp. Så orginalpipan ska bytas då den är sjukt stor och låter nada... :( Så om nån har nått roligt liggandes så hojta gärna till. Har kollat på det engelska forumet och det lutar åt Beowulf el liknande.

Kan säga att det första jag gjorde när jag köpt den var att ändra inställningarna bak, max förspänning och #4 på returen och det gjorde underverk :) Nu ålar den sig inte i kurvorna längre...

Måste säga att dettta måste vara en av dom skönaste hojarna jag kört och vilket jävla vrid i motorn. Hur nöjd som helst efter mina första mil då jag köpte den för en vecka sedan.

/7an


Grattis till inköpet :fyllisar och ja orginal Bazookan är brutalt stor för ett 4-1 system.
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Hej, en ny ljuddämpare är redan beställt å på väg från England. Just nu hörs det mer från motorn än från avgassystemet. Det blev en oval 350mm från Delkevic :)

/7an
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Fick tag på en PCIII från England också... Nån som vet om Oves Motor är bra ställe och bänka på så man får den bra inställd?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top