Bilrelaterade diskussioner

Inte värre än att jag rensar lite :) Sälja är kanske mitt värsta vad det än gäller, leasing och mäklare är bra uppfinningar i min värld.

Men men, har lite flow nu i ämnet så gäller att passa på.

Det går inte fort, men långsamt... Motivation saknas, men måste ju fixa skiten. Behöver åka och köpa XZN-bits och packningsmassa och hoppas det räcker så. Sedan är det bara att kötta på med demontering och hålla tummarna för att jag får ihop allt sedan.

Motorn måste lyftas lite för att komma åt skruv, det är tajt som fan med vissa skruvar på oljetråget och jag får kolla massor av Youtube för stöd i vilka steg jag måste göra. Oljepumpdrivning först, sedan kamaxelgivare och sist få dit vattenpump och kamrem (men låsning och markering behöver jag göra långt innan).IMG_20260903_160108067.jpgIMG_20260903_153131724_HDR.jpgIMG_20260901_173213088.jpg

Fjädringsfråga.

Har en sliten V60 med minst sagt oförlåtande fjädring, utom när man lastar eller drar, samt när man haft den på lyften. Då är den så mjuk och harmonisk ett tag, tills dämparna packar ihop sig igen. Jag kan känna hur den blir stummare dag för dag nu. Sen börjar man fara omkring i bilen när det är gropigt.
Det sitter troligen någon eftermarknadsstötdämpare ingen känt igen hittills.
Jag trodde den ev var sänkt och hade styvare fjädrar då de dragit mycket med den tidigare. Inte så säker längre.

Råd och förklaring, någon?

Jag blir tokig. Har en V50 som jag inte får upp ena bakdörren på. Jag har lyckats lista ut att det förmodligen är Blockerat Låsläge som är i, när man låst dörren så låser den steg 2 efter ca 30 sekunder och då kan man inte öppna dörren inifrån längre. Och nu när man låser upp så händer inget på den dörren även fast man hör att det rör sig något i dörren.

Har lyckats få loss dörrpanelen på insidan, sedan ska man tejpa fast rutan i uppeläge då man ska ha loss plåten på insidan. Problemet är att den plåten sitter fast i låset som man ska skruva loss från yttre låssidan vilket är omöjligt att göra eftersom dörren är stängd...

När jag bänder ut plåten lite så ser jag inget jag kan trycka eller dra i.

Någon som vet hur man gör?

Fjädringsfråga.

Har en sliten V60 med minst sagt oförlåtande fjädring, utom när man lastar eller drar, samt när man haft den på lyften. Då är den så mjuk och harmonisk ett tag, tills dämparna packar ihop sig igen. Jag kan känna hur den blir stummare dag för dag nu. Sen börjar man fara omkring i bilen när det är gropigt.
Det sitter troligen någon eftermarknadsstötdämpare ingen känt igen hittills.
Jag trodde den ev var sänkt och hade styvare fjädrar då de dragit mycket med den tidigare. Inte så säker längre.

Råd och förklaring, någon?
Pissiga dämpare... Bara att byta och kanske fjädringen på samma gång. Brukar kännas som en ny bil efter det

Fuck... När jag kom så långt att jag fick bort remskivan vid vevaxeln och täckplast, så såg det ut så här. Alla tänder på remmen borta och rör jag på vevaxeln, händer inget med rem eller kamdrev.

Så extremt sannolikt att jag har mist en stukad ventil. Felkoden för kamaxelgivaren var helt enkelt att det inte stämde med vevaxeln.

Jag ska rycka ur spridarna och kolla märken i kolvarna med kamera. För om det är så, är det knappt lönt att fixa det också. Mängden jobb, tid och pengar är inte värt det.

IMG_20260904_164458398.jpg

Fuck... När jag kom så långt att jag fick bort remskivan vid vevaxeln och täckplast, så såg det ut så här. Alla tänder på remmen borta och rör jag på vevaxeln, händer inget med rem eller kamdrev.

Så extremt sannolikt att jag har mist en stukad ventil. Felkoden för kamaxelgivaren var helt enkelt att det inte stämde med vevaxeln.

Jag ska rycka ur spridarna och kolla märken i kolvarna med kamera. För om det är så, är det knappt lönt att fixa det också. Mängden jobb, tid och pengar är inte värt det.

View attachment 532525
Näe, har kolvar och ventiler lekt tittut med varandra så blir det fort dyrt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!