Friluftstråden

Nu är den testad i fält under tre nätter.
Sover på ett exped versa 5r.
Första natten var kass, la mig halvfull och fick inte till remmarna under liggunderlaget, men jag frös inte.

Andra natten var jag inte full och tänkte till lite innan jag la mig.
Remmarna under ligger underlaget så att de låste ena sidan mot liggunderlaget(för att inte få kalldrag). Andra sidan stänger eller öppnar man efter behov, fotboxen stängd och huvudändan sluten runt halsen.
Blev helt enkelt klockrent! Varmt, nästan för varmt trots temperaturer ned mot 3 grader.
Oskönt att inte ha underställ på sig.

Defenitivt någonting jag kommer fortsätta använda då rörligheten för benen är otroligt viktigt för mig (RLS).

Kanske till och med att jag syr ihop ett litet tunnare för sommarbruk, men ska testa först med täcket helt öppet under sommaren.

Jag har aldrig känt någon oro eller rädsla för något djur när jag är i skogen. Förutom fästingar dom tycker jag är riktigt obehagliga och äckliga. Känner till flera häromkring som blivit riktigt sjuka i borrelia.

Men visst kan jag välja att mellan att möta en arg björnhona eller en ilsken fästing vid nästa skogspromenad så väljer jag nog iallafall fästingen......

39a56540d29991bde03cc46bd331aba4.jpg

Björn är inte ett hot mot dig så länge den vet var du är. TBE är däremot bra att vaccinera sig mot.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skulle vilja ha i aluminium, som den gamla. Vi har haft ett helt gäng såna i vår friluftsförening, men många verkar ha fått fötter.

Trangia har, men då bara 4,5 liter. Kan stå på 25-köket när man fäller ut ”fötterna”.

Aluminium är lätta, men där slutar nog fördelarna… :)

Trangia har, men då bara 4,5 liter. Kan stå på 25-köket när man fäller ut ”fötterna”.

Aluminium är lätta, men där slutar nog fördelarna… :)

Vi är väldigt nöjda med de vi har, men de som inte försvunnit har blivit väldigt slitna nu efter flera års användning.

Vi är väldigt nöjda med de vi har, men de som inte försvunnit har blivit väldigt slitna nu efter flera års användning.

En anordning för hängande i handtagen fixar ni enkelt.

Blev inköp av ett Hilleberg Taika idag. Skall bli kul att jämföra med mitt fg tält för 800 kr. Testas i Värmland om 1.5 vecka.

Är alltid kul att köpa grejer med lite kvalitet. Nope, borde man gjort det?
Nej, bara nyfikenhet. Staika är väl ett fyrsäsongstält, tänkte att det kan bli varmt mitt i högsommaren. Misstänker att Hillebergs tält har riktigt bra ventilation även på de för fyra säsonger.

Nej, bara nyfikenhet. Staika är väl ett fyrsäsongstält, tänkte att det kan bli varmt mitt i högsommaren. Misstänker att Hillebergs tält har riktigt bra ventilation även på de för fyra säsonger.
Aha, så långt har jag inte tänkt:) Återstår att se.

Kanske litet fel tråd, men frågan gäller iaf tält...

Pensionerade campingtältet efter årets semester. Behöver nytt inför kommande. Vi är två vuxna och två barn som kommer nyttja campingplatser med tillgång till el ca tre veckor per år. Har kollat runt lite i webshopar och landat i att Outwell Iowa skulle passa.

Är det någon här som har intryck eller erfarenhet av Outwells lufttält? Skulle vilja ha ett https://www.getcamping.se/talt/alla-talt/familjetalt/kampa-saunton-06-air/ men det blir för stort för många campingtomter.

Ps. Jag har ett Hilleberg Keron 4 också. Men det nyttjas till stora-läbbiga-skogen, inte campingplats.

Nu är jag långt ifrån någon campare men ändå lite nyfiken.

Har sett att det blivit populärt med taktält och ser det är allt fler bilar som åker runt med det.

Vad är fördelarna med det istället för ett vanligt tält?

Har sett att det blivit populärt med taktält och ser det är allt fler bilar som åker runt med det.

Har hjälp en kompis att montera ett på en folkabuss, fördelen är kanske att det inte tar plats i bagaget och att sovsäckar o dyligt kan ligga kvar.
Nackdelen är väl att det kan vara knepigt att ta sig ombord och när man kryper ut för att pissa mitt i natten och har glömt var man är.

Har kollat runt lite i bekantskapskretsen och också frågat när jag stött på dem.

Min bild är att det är en trend, driven av framförallt det täcka könet som (på riktigt) tycker att det känns tryggare att sova på biltaket än på den hemska marken där björnarna kan äta upp en och attackmyrorna kryper in. Dvs ovana campare.

Fördelen är väl att det är enkelt, fäll upp så är det klart. Inga uppblåsbara madrasser, inget meck i regnet osv. Man behöver inte lämna bilen.

Nackdelar finns ju också. Ohemult dyra! Bilen måste stå plant. Trångt. Tungt på taket. Luftmotstånd. Var skall det vara när ej på bilen? Osv.

Ett billigt taktält kostar som ett värsting-Hilleberg med alla extra tillbehör. Det senare kommer att hålla i 30 år och hålla värdet. Men då får man förstås sova på marken.

Kör snyggt!

Kollade litet på det för några år sedan.

Var mer nackdel än fördel. Som tidigare inlägg nämnt plus det att om man ligger på campingen så måste hela förläggningen rivas/resas när man ska göra utflykter från campingen/förläggningsplatsen eller bara måste iväg och handla.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D