Sverige idag..

Enligt polisen så har olyckor med batterisparkar ökat rejält, skulle själv aldrig ställa mig på sådan skit.
Minns första dagen / natten i Helsingborg med hyrelsparkare på stan för några år sedan.
På morgonen var en man död efter kraschat i en nerförsbacke.
Jag förstår inte varför Regering/Riksdag inte infört obligatorisk cykelhjälm för de här hojarna ?
 
Last edited:
Kolla upp era och ev barns elscooters...
Märkligt att man som förälder kan hållas ansvarig när ens ungar gör trafikbrott, men om de stjäl eller begår våldsbrott så är man inte ansvarig.
 

Västra Götalandsregionen polisanmäler vårdapp​

Västra Götalandsregionen kommer polisanmäla den digitala rådgivaren Mindler och kräva tillbaka 27 miljoner kronor som betalats ut för vård utfört av företaget, rapporterar Ekot.

My Alnebratt (S), ordförande i regionens operativa hälso- och sjukvårdsnämnd, säger att Mindlers journalanteckningar varit bristfälliga och att det inte går att styrka att de utfört kvalificerad sjukhusvård.

– De har kopierat exakt samma text och fört in i varje journal, inget mer inget mindre. Det handlar alltså om 85 000 journalanteckningar som ser likadana ut, säger hon till Ekot.

Alnebratt säger att regionens polisanmälan är bred och att den bland annat omfattar ekonomiska förehavanden och dataintrång.

Ekot har sökt Mindler.
 
Märkligt att man som förälder kan hållas ansvarig när ens ungar gör trafikbrott, men om de stjäl eller begår våldsbrott så är man inte ansvarig.
Man får väl argumentera tillbaka som förälder att barnet själva köpt Elsparkaren på Shein.
(eller vad är det som går fortare än en elsparkare, en elmotorcykel !?!? oregistrerad, okontrollbesiktigad, oförsäkrad :va)
Våldsbrott kan man nog också bli ansvarig om man utrustat barnet med tex golfklubbor, baseball slagträ(?) , kökskniv (?) , Rambokniv (?) , armborst (?).
 

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

1781715971264.png
 
Man får väl argumentera tillbaka som förälder att barnet själva köpt Elsparkaren på Shein.
(eller vad är det som går fortare än en elsparkare, en elmotorcykel !?!? oregistrerad, okontrollbesiktigad, oförsäkrad :va)
Våldsbrott kan man nog också bli ansvarig om man utrustat barnet med tex golfklubbor, baseball slagträ(?) , kökskniv (?) , Rambokniv (?) , armborst (?).
Om ungarna är under 15 kan väl staten åtala föräldrarna för deras brott?
 
Om ungarna är under 15 kan väl staten åtala föräldrarna för deras brott?
Toppen så man skulle kunna få in farsan, som vägrade köpa godis på en fredag i Orientlivs, på kåken så enkelt. Jag tvärvägrade när sonen var 5 år.
Sa bara: Nu åker vi hem. Och vi åkte hem.
 
Last edited:
Om ungarna är under 15 kan väl staten åtala föräldrarna för deras brott?
Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobbet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.
 
Last edited:
Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.
Det är nog mest för att polisen är lata, föräldrarna har skadeståndsskyldighet för barn som inte är straffmyndiga enligt 2kap 1§ i skadeståndslagen, exempelvis.
 
killarna kommer från välkända klaner i området
Sveriges nya elit. Dina tillgångar är deras. Appropriation är inget nytt.

Ursäkta ironin, jag beklagar eländet. Hur som helst önskvärt här vore om man kunde ge tillbaka med samma mynt, typ anonym kränkning med förlust av egendom. Dvs om du visste vilka tjuvarna är så kunde du ta ut din rättvisa genom egenhändig utmätning / likvidering av t ex familjens bil. Helst med ett personligt signum som endast "grabbarna" känner igen men inte vågar erkänna då skammen väger mer, tjuvar accepteras förhoppningsvis inte i någon kultur.
 
Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära.
Ge polisen våldskapital o släng ut klanen ur landet.
Fatta vad pengar o skit kriminalitet kostar oss
 

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

View attachment 529646
Bedrövligt att det slarvas så med skattemedel.
 
Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobbet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.

Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

View attachment 529646

Det var väl ändå en felaktig rubricering?

Det är ju just för att INTE förstöra kommunens infrastruktur som man inte använder den uppenbarligen klena bron längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns anledning att placera ansvar där det hör hemma och visa att man inte kan låta avkomman leva satan utan konsekvenser.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top