Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

IMG_6049.jpeg
Här är hastighets sensorn på framhjulet, den lyser när den registrerar en puls.
IMG_6007.jpeg
Här är kontakterna för att kunna koppla på fler sensorer eller att ladda ner ”loggen”. Eller om man vill ändra mappningen, detta var extremt high tech 1998!
 
Allt detta är för att logga rörelsen, som man sen kan ladda ner på en dator ifrån kontakterna som sitter på höger sida i cockpit.

Varför behöver man logga både hastighet och dämpning fram och bak?
Jo för att se vilka kurvor eller delar av banan som man fick sladd, hjulsläpp, bakhjulsåkning, spinn etc
Japp jag vet, jobbade med PI-systems på 90'talet. :)
 
Några bilder med alla kåpor på, jag kommer ta snygga bilder sen när han är med ute i depån eller i pitlane.
Sprillans nya Michelin power slick 2 på också, man kan tyvärr inte köpa Michelin Pilot slick längre.
IMG_6369.jpeg
IMG_6355.jpeg
IMG_6359.jpeg
IMG_6358.jpeg

Även här ser man kolfiber igenom färgen.
IMG_6351.jpeg

Lite detaljer runt om.
IMG_6364.jpeg
Här ser man knoppen vid handtaget som man kan justera frambromsen med när man åker, det han nämner i reportaget.
Vi ser också en liten mässing knopp på luftboxen, den justerar man tomgången med.
IMG_6367.jpeg
Displayen, on-off, Quickshift on-off och sist A eller B mappning, B brukar vara regn inställning.
IMG_6357.jpeg
 
Last edited:
Grym hoj och riktigt fina bilder!:yoparty
Lite nyfiken på vilka pengar en sån här hoj står i?
Du behöver inte svara exakt men kul att få veta på ett ungefär.
Fina RD500 och RG500 annonseras för mellan 300-500k.
Gissar att denna är betydligt dyrare?
 
Hoppas verkligen på att få se (och kanske rent av höra) denna på Velodromloppet nästa år!
 
...Varför behöver man logga både hastighet och dämpning fram och bak?
Jo för att se vilka kurvor eller delar av banan som man fick sladd, hjulsläpp, bakhjulsåkning, spinn etc etc
Sitter det trycksensorer på gaffelbenen?
 
Grym hoj och riktigt fina bilder!:yoparty
Lite nyfiken på vilka pengar en sån här hoj står i?
Du behöver inte svara exakt men kul att få veta på ett ungefär.
Fina RD500 och RG500 annonseras för mellan 300-500k.
Gissar att denna är betydligt dyrare?
Tack, kul att det uppskattas!
När det begav sig, och Ducati sålde dessa hojar så kunde man köpa en sån här i ”standard utförande” för ca 2 miljoner, det var utan sensorer och ”lullull”.
Vad dom ligger på idag är helt upp till den som vill ha en, för det är lättare att få tag i pengar än vad det är att hitta en sån här hoj!
Jag fick en värdering på min och jag blev lite rädd att köra den.
Hoppas verkligen på att få se (och kanske rent av höra) denna på Velodromloppet nästa år!
Jag får se lite hur det blir med event, om det ska vara uppvisning på Linköpings rr SM så åker jag gärna dit. Annars så blir det på årsracet eller MCHKs bandagar.
Sitter det trycksensorer på gaffelbenen?
Telemetrie sensorer som registrerar hur mycket gafflarna förflyttar sig.
 
Citat:
Jag fick en värdering på min och jag blev lite rädd att köra den.
slut Citat:
Jag har under hela tråden funderat över om och hur vem som ska köra den och om den ska köras överhuvudtaget mer. Eller Nöja sig med att starta motorn som dom brukar göra med Hailwoods gamla Hondor .....
Hur ofta fick Foggy ny motor ? Till varje Race ?
 
Undra hur mycket vikt man sparade med den den tunna lacken över kolfibertankem. Många ägare av ikoniska Ferrari F40 lackade ju om sina bilar på grund av att fabriken bara dragit ett tunt lager röd färg över kolfibern för spara vikt. Allt summeras på sista raden när vikten skall presenteras.
För att inte tala om all overspray pga dålig/ingen maskering av venturitunnlar mm.
 
Citat:
Jag fick en värdering på min och jag blev lite rädd att köra den.
slut Citat:
Jag har under hela tråden funderat över om och hur vem som ska köra den och om den ska köras överhuvudtaget mer. Eller Nöja sig med att starta motorn som dom brukar göra med Hailwoods gamla Hondor .....
Hur ofta fick Foggy ny motor ? Till varje Race ?
Man vet inte exakt hur många motorer dom hade, men man byggde 8-12 factory motorer till 98 säsongen.
Dessa skulle räcka till både Carl och Troy, så man gissar att man hade 3-4 motorer per förare, vissa motorer gjorde man tester med.

Men vem som ska köra hojen vet jag, det är jag! 😎
 
Tack, kul att det uppskattas!
När det begav sig, och Ducati sålde dessa hojar så kunde man köpa en sån här i ”standard utförande” för ca 2 miljoner, det var utan sensorer och ”lullull”.
Vad dom ligger på idag är helt upp till den som vill ha en, för det är lättare att få tag i pengar än vad det är att hitta en sån här hoj!
Jag fick en värdering på min och jag blev lite rädd att köra den.

Jag får se lite hur det blir med event, om det ska vara uppvisning på Linköpings rr SM så åker jag gärna dit. Annars så blir det på årsracet eller MCHKs bandagar.

Telemetrie sensorer som registrerar hur mycket gafflarna förflyttar sig.
Var det ett försäkringsbolag som utförde värderingen eller finns det någon annan man kontaktar när man vill veta värdet på en ägodel ?
 
Det verkliga värdet vet man inte förän den är såld,då vet man vad marknaden är villig att betala.
1dollar på ebay i ut pris,sedan får man se.
Skulle tippa på att 99%av köparna påsen hojen finns utomlands.
 
Var det ett försäkringsbolag som utförde värderingen eller finns det någon annan man kontaktar när man vill veta värdet på en ägodel ?
MHRF har säkert en besiktningsman som kan ge ett vettigt försäkringsvärde. Det är ju absolut inte samma som det faktiska värdet, men en bra fingervisning och trygghet för ägaren.
 
Maila mig adress så skickar vi tidningen, enklast så, då kommer den till dig snarast.
Thomas
Spinnin Wheel
Den tar jag gärna!! Tack. 🤩
Jag såg direkt att det är Foggys hoj ifrån 98, jag vet precis vilka detaljer jag ska kolla efter.

Det är HRC kylare på den också :)
View attachment 529449
Vi kanske kan ses på någon av MCHK dagarna om du är där?
Annars kommer jag gärna förbi dig i Västerås också.


En liten uppdatering på hojen, han är så gott som klar men jag väntar fortfarande på startaren. Jag har en i Tyskland och en i Italien, men säljarna är extremt slöa med att vilja sälja.
Men förhoppningsvis så kommer den ifrån Italien till mig under nästa vecka om jag har tur.

Då är en start inte långt borta!

Tyvärr så blir det inte att jag tar med den till Velodromloppet eftersom vädret ser ut att bli riktigt dåligt, utan troligtvis så blir premiären på road racing SM i Karlskoga (Gelleråsen), och sen blir det årsracet.

Så om man vill kolla in den så kan man göra det då.
 
Maila mig adress så skickar vi tidningen, enklast så, då kommer den till dig snarast.
Thomas
Spinnin Wheel
Tack Thomas!! Jag mailar min adress, och swishar för frakten.
 
Undra hur mycket vikt man sparade med den den tunna lacken över kolfibertankem. Många ägare av ikoniska Ferrari F40 lackade ju om sina bilar på grund av att fabriken bara dragit ett tunt lager röd färg över kolfibern för spara vikt. Allt summeras på sista raden när vikten skall presenteras.

För att inte tala om all overspray pga dålig/ingen maskering av venturitunnlar mm.

 
Man är alltid nyfiken på värdet på prylar man dagdrömmer om, för att sen avundas att man inte själv tycker man har råd med det.
Men inte i detta fallet. Här är man istället tacksam att denna hojen hamnat hos rätt ägare!
Skulle själv aldrig haft den noggrannheten vid återställande, och absolut sen inte vågat köra med den. Och samtidigt lägger tid på att dela med dig av arbetets gång här med oss.

Så tack Tadao Baba för att du delar med dig av detta som du gör!
 
Då väntas det tydligen fortfarande på Startapparaten.#
Jobbar Startapparaten på bakhjulet eller in i sidan på motorn som jag sett på MotoGP 2026 ?
# Eller har jag missat att du fått hem Startapparaten ?
 
Då väntas det tydligen fortfarande på Startapparaten.#
Jobbar Startapparaten på bakhjulet eller in i sidan på motorn som jag sett på MotoGP 2026 ?
# Eller har jag missat att du fått hem Startapparaten ?
Startaren kommer nästa vecka, den skickas idag från Italien.
Den snurrar på bakhjulet, är på 450cc. Det var exakt en sån här som man använde på dessa hojarna.
Det är lite mer modernt att starta så som dom gör på GP hojarna.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top