Kawasaki KH400 1974 trepip

Bra där, före- och efterbilder, ska skärpa mig när jag fixar bakfälgen

Dags för bakfälgen. Fick lite lust att fixa vidare. Nu ska jag bara få tag på nån som kan blästra ram och fälgar.

Bifogat

• IMG_6391.jpeg
    IMG_6391.jpeg
    4.2 MB · Visningar: 15
  • IMG_6392.jpeg
    IMG_6392.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 15
  • IMG_6393.jpeg
    IMG_6393.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 15
  • IMG_6394.jpeg
    IMG_6394.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 14
Igår tog jag tag i bakbromsen. Jag har använt Yama R1-broms på tidigare bygge och tänkte att jag gör likadant på denna. Men när jag måttade funkade det inte alls…

Så det blev till att tänka till. Först funderade jag på om jag kunde ändra hållaren från Yamaha men insåg snabbt att det inte funkade. Så det blev till att bygga en egentillverkad hållare.

Jag har inte kunskap eller verktyg för varken fräsning eller tigga i aluminium så det får bli stål.

Tycker väl ändå att det blev helt ok, bromsok!
Nu ska det bara fixas ett stag från främre skruven till ett fäste i svingen.

IMG_6399.jpegIMG_6398.jpegIMG_6400.jpegIMG_6401.jpegIMG_6402.jpegIMG_6403.jpegIMG_6404.jpeg

Jag sitter här och deppar lite. Jag tyckte jag hade en så otroligt bra plan för fotpinnarna…

Jag har ju vevat fram ett par fotpinnar som var tänkt till min kompis Guzzi. Men de var ju fräna så varför inte använda dem på min hoj istället.
Först kapade jag till några stadiga bitar stål som skulle agera fäste i hojen. Sen svetsa ihop dem och korkad som man är testade jag inte med expansionsdämparna på plats.

Gör om gör rätt….

Det visade sig att de måste flyttas ut runt 6-7 cm för att reglagen över huvud taget skulle funka…

Så det blev en ny vända i huvudet och det jag kom fram till är att det får bli original fotpinnar men med svarvade sintrade alurör som ser ut som de jag gjort tidigare. Sen kommer jag att använda original bromspedal och växelreglage.

Inte perfekt men så får det bli!

Bifogat

• IMG_6408.jpeg
    IMG_6408.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 20
  • IMG_6410.jpeg
    IMG_6410.jpeg
    2 MB · Visningar: 21
  • IMG_6412.jpeg
    IMG_6412.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 22
  • IMG_6411.jpeg
    IMG_6411.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 22
Jag fick lite gjort i dag. Tog tag i bakbromseriet. Efter mvcket funderande och klurande tror jag att jag har en plan. Jag måste göra ett nytt fäste till bromsedalen. Jag kom på att jag kunde använda en av pedalfästena som jag gjort tidigare. Kapade till det och hittade en placering som kan funka.

Sen kapade jag av bromspedalen ca 3 cm så att den hamnar hyfsat rätt.

Allt ska helsvetsas sen men nu gäller det att få allt på plats.

Efter det var det dags för var bromspumpen skulle sitta. Snajdade till ett fäste, sen var det dags för ett glas vin i solen!

Den nya bruksisen ha rkommit hem också. Lägger in en bild på den. Mer info på Buelltråden.

Bifogat

• IMG_0010.jpeg
    IMG_0010.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 25
  • IMG_0011.jpeg
    IMG_0011.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 21
  • IMG_0012.jpeg
    IMG_0012.jpeg
    5.4 MB · Visningar: 22
  • IMG_0013.jpeg
    IMG_0013.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 21
  • IMG_0014.jpeg
    IMG_0014.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 24
  • IMG_0006.jpeg
    IMG_0006.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 26
Jag fick en stund över efter all gräsklippning så jag vevade fram ett par fotpinnar. Eller snarare ett par covers eller överdrag till originalforpinnarna.
De kommer att limmas på originalpinnarna så det kommer att se ut som att man lagt ner en massa jobb och se lite påkostat ut…

Bifogat

• IMG_0015.jpeg
    IMG_0015.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 19
  • IMG_0018.jpeg
    IMG_0018.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 19
  • IMG_0019.jpeg
    IMG_0019.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 19
Kawan blir hur ball som helst!
Sitter här & blir sugen på tvåtakt.. får väl ta tag i min RD 350 en regnig dag.

Det är skillnad på att begära och få sålt till det priset!
Ja helt klart. Men den såg ut att vara i perfekt mint condition. Just nu ligger det ett par stycken ute till mer moderata priser. Men de är definitivt inte i samma skick…

Kawan blir hur ball som helst!
Sitter här & blir sugen på tvåtakt.. får väl ta tag i min RD 350 en regnig dag.
Tack!
Tvåtakt är riktigt kul! Jag rejsade med Superkart i många år så det är väl där jag blelv riktigt fast…
RD350 är kul. Jag har också en som står. Tom, komplett ram, och så har jag en motor från en Banchee som en dag ska fixas till.

Jag var inte riktigt nöjd med hur jag fått till framänden på sadelns botten så det blev till att plasta lite så att den följer tankens form.

Sen gjorde jag en mall i papp för att få en hum om hur sitsens form ska bli. Tror det kan bli bra. Jag hinner nog göra lite ändringar innan det är dags men det här blev ganska bra tycker jag.

Jag har gjort några sadlar själv genom åren, men den här lämnar jag nog bort för att få det riktigt gjort.

En annan sak, jag har funderat mycket på instrumenten. Ska jag köra original eller nåt annat. Det som ger mig mest huvudbry är om jag ska köra med original så blir drivningen till hastighetsmätaren ett bekymmer i och med att jag byter fälgar. Det finns ju en massa olika tillbehörsmärken och det enklaste vore väl att köra med nåt sånt universalinstrument. Men det blir inte lika kul.
Det hade ju varit smutt att kunna trycka in digitala enheter i originalinstrumenten. Måste googla mycket.

Bifogat

• IMG_0020.jpeg
    IMG_0020.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 16
  • IMG_0021.jpeg
    IMG_0021.jpeg
    5.2 MB · Visningar: 17
  • IMG_0023.jpeg
    IMG_0023.jpeg
    5.3 MB · Visningar: 16
  • IMG_0022.jpeg
    IMG_0022.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 16
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back