Dagens bild

Den här såg jag i jobbet förra veckan.
View attachment 527686
En gammal xt600 va? 😄

Nä. En drömhoj 1983. Jag körde DR500 då (Bäst i test 1981). Trumma fram och bak, klen gaffel, dubbla Öhlinare visserligen men taskig markfrigång men jävlar vad kul jag hade på den.

TT600, en hoj för män. Långa män. Endast kick. Så snygg, låång fjädringsväg, rejäl markfrigång. Skiva fram och trumma bak. Jag hade inte råd med en TT600 då. Inte ens den tidiga, mindre populära, med trumma fram.

Jag gjorde repmånad tidigt efter lumpen. I ena benfickan hade jag septembernumret av
Cycle World. Det är gott om dötid i det militära så bilder studerades, texterna lästes om och om igen. Särskilt TT600-testen.


IMG_2586.jpeg

IMG_2585.jpeg

Det var en heeeelt annan tid i skogarna och på grusvägarna på den tiden. Inga GoPro-kameror, inget internet, inga mobiler, ingen gps, inget TET, inga mc-forum, inga guidade grusgruppkörningar eller event som Skog, inga facebookgrupper, likes eller några bekräftelsetorskar.

IMG_2587.jpeg
Jovisst serru, på den svartvita tiden va?
Faan vad jag gillade och gillar den bilden.

IMG_2588.jpeg
Eller denna. Basic fun. Basic utrustning. Förmodligen en bra dag på jobbet.

IMG_2589.jpeg
Det var bättre förr.
Man läste innehållsförteckningen och skrattade till.

Det är mycket som gått förlorat sedan dess.
 
Reportagen var trevligare förr.
Nu är det bara youtube och produktplacering som gäller, fler klick tack.

XT600 -87 har jag ägt faktiskt.
Nått speciellt med de där gamla offroad stånkorna.
Är väl därför jag är fast i träsket fortfarande med de hojar jag har nu.
 
En gammal xt600 va? 😄

Nä. En drömhoj 1983. Jag körde DR500 då (Bäst i test 1981). Trumma fram och bak, klen gaffel, dubbla Öhlinare visserligen men taskig markfrigång men jävlar vad kul jag hade på den.

TT600, en hoj för män. Långa män. Endast kick. Så snygg, låång fjädringsväg, rejäl markfrigång. Skiva fram och trumma bak. Jag hade inte råd med en TT600 då. Inte ens den tidiga, mindre populära, med trumma fram.

Jag gjorde repmånad tidigt efter lumpen. I ena benfickan hade jag septembernumret av
Cycle World. Det är gott om dötid i det militära så bilder studerades, texterna lästes om och om igen. Särskilt TT600-testen.


View attachment 527707

View attachment 527708

Det var en heeeelt annan tid i skogarna och på grusvägarna på den tiden. Inga GoPro-kameror, inget internet, inga mobiler, ingen gps, inget TET, inga mc-forum, inga guidade grusgruppkörningar eller event som Skog, inga facebookgrupper, likes eller några bekräftelsetorskar.

View attachment 527711
Jovisst serru, på den svartvita tiden va?
Faan vad jag gillade och gillar den bilden.

View attachment 527710
Eller denna. Basic fun. Basic utrustning. Förmodligen en bra dag på jobbet.

View attachment 527709
Det var bättre förr.
Man läste innehållsförteckningen och skrattade till.

Det är mycket som gått förlorat sedan dess.
Ooh tackar för underbart nostalgiska tidskriftsdumpar Björn. Jag sparar dom..

Hojen jag såg är en 1986 Yamaha TT 350 1TJ. Jag suddade till regget för ägarens skull.

Drömhojar ja, 1983 var jag 12 år så jag var nog inte så klar över exakt vilka hojar jag borde drömma om. Men nog ser 80-talets former trevligare ut än dagens 'optimerade spetskompetenser'.
 
Ooh tackar för underbart nostalgiska tidskriftsdumpar Björn. Jag sparar dom..

Hojen jag såg är en 1986 Yamaha TT 350 1TJ. Jag suddade till regget för ägarens skull.

Drömhojar ja, 1983 var jag 12 år så jag var nog inte så klar över exakt vilka hojar jag borde drömma om. Men nog ser 80-talets former trevligare ut än dagens 'optimerade spetskompetenser'.
350? Då såg jag fel. 350n har dubbla kammar vilket är utmärkande utseendemässigt. Skugga på bilden.
Snyggt skavda ramrör ovanför fotpinnen. 👍
Tyckte nog att framlyset och kåpan såg lite klumpig ut för en TT600 men då var jag redan uppe i varv så att säga. ☺️
Inga hojar jag sett i verkligheten på decennier tyvärr.

Annars är detta en uppgradering på XT550 med skiva fram. Duger fint för grusbus och och att slänga runt i stan. Finns på Marketplace.

IMG_2590.jpeg
 
350? Då såg jag fel. 350n har dubbla kammar vilket är utmärkande utseendemässigt. Skugga på bilden.
Snyggt skavda ramrör ovanför fotpinnen. 👍
Tyckte nog att framlyset och kåpan såg lite klumpig ut för en TT600 men då var jag redan uppe i varv så att säga. ☺️
Inga hojar jag sett i verkligheten på decennier tyvärr.

Annars är detta en uppgradering på XT550 med skiva fram. Duger fint för grusbus och och att slänga runt i stan. Finns på Marketplace.

View attachment 527715
Dom där gamla enduro / offroad hojarna har så bekväma säten. Inga smala små dynor med tampongvarning utan nästan som sköna soffor.
 
Bild tagen nord om Kopparberg

View attachment 527611
Finngruvan minsann. Dit gick man från mellanstadieskolan i byn på andra sidan sjön, och sen vidare till badhuset i Gillersklack några kilometer bakom ryggen på dig. Hederliga Bergslagsskogarna. Och timmarna man åkt båt på den sjön på 90-talet. 😁

För övrigt den byn rakt över som är "stolta" ägare av några av Sveriges mest kända övergivna lägenhetshus. Katastrofkommun.
 
Väckte upp Guzzin ur vinterdvalan idag och tog en tur. Sedan blev det en shoppingtur med Vespan till Frölunda torg för lite inköp (en schysst Côtes du Rhône samt en bit välhängd entrecote).

Ungefär 12 mil blev det i solsken och hygglig vårtemperatur på +17 som mest. Det duger gott så här års!

Det var redan en del citronfjärilar ute och rörde på sig, men jag lyckades undvika samtliga (i ett fall: ducka). Fick emellertid en annan insekt på visiret. Årets första! Illa... den insekten hade gjort större nytta som tidig pollinatör av vårblommor än att smaska rakt in i mitt visir.

1776454890987.png
 
Last edited:
I vilken del av Sverige är denna bilden tagen?

Västmanland. Bilden nedan är tagen en liten bit österut några minuter senare där skogen är borta men vägen fortfarande följer det som var skogsbryn. Anpassad hastighet i kurvor med fri sikt! :kär
Kostigar finns kvar på många ställen i det gamla jordbrukslandskapet till glädje för oss motorcyklister.
Som tur är är dessa vägar inte lika intressanta för de som tränar för tävling på två hjul, de lycraklädda som gillar att cykla i bredd oavsett om det är lämpligt. :tungan


1776495142426.png

 
Den här gången var det inte bara varmt – det var svinvarmt 38°C iskyggan. Lägg till en racesuit och airbag och det blir en riktig bastu.
Det roliga är att en Finsk bastu faktiskt känns som en frys efter ett pass.

Härligt att se sonen Leo tillbaka på banan efter kraschen i Yamaha Championship.

Ett litet klipp när frugan kör efter sonen.. Som träninghojar kör vi Yamaha YZF-R15


672686043_926573403701260_2745171392448310329_n.jpg673120019_926573493701251_3442777514024998497_n.jpg675256475_926573533701247_6395492691722767109_n.jpg675520263_926573440367923_2461375363751897068_n.jpg676448836_926573220367945_585433680656716131_n.jpg676856825_926573313701269_8121184476959579236_n.jpg673120019_926573493701251_3442777514024998497_n.jpg672684628_926573050367962_1920896511965824871_n.jpg672682245_926573270367940_3165322641894455941_n.jpg
672686979_926573363701264_4730478491522100160_n.jpg
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top