Jag har en nära bekant som varje dag sitter på lokal puben.
Han har jobb, tjej, barn, hund samt körkort som han behöver i jobbet.
Han har ofta möjlighet att sluta tidigare på jobbet = raka vägen till puben
Dricker minst 4-5 öl om dagen.
Ibland sjukskriver han sig pga. ont i kroppen, men sitter på puben.
Det håller på gå helt åt fanders med honom enlig mig.
Vad skall jag säga till honom utan att det blir helt fel?
Jag har förlorat en anhörig den vägen.
Jag tror tyvärr inte att man kan rädda någon annan, han kommer troligen förneka alla problem om du pratar med honom men egentligen vet han nog ändå innerst inne själv redan att han spårat ur.
Möjligen ta med honom på andra aktiviteter innan han hinner gå till puben. Jag antar att ni har nåt gemensamt intresse om ni är vänner.
För min del hade jag gett upp hoppet och innan döden var ett faktum, det jag kan ångra är möjligen att jag borde varit bättre på att ringa för avståndet var för stort för gemensamma aktiviteter. Men jag har dessutom ofta svårt för kallprat, jag gör det iofs ofta med kunder men jag ser kallprat mer som ett arbete än ett tidsfördriv. Att ringa utan syfte bara för att kallprata och som någon slags underhållning är inte riktigt min grej.
Och vad skulle ha hindrat honom från att ha glaset i ena handen medans han pratar med mig?
För att ändå svara på frågan om vad du ska säga så skulle jag nog försöka föra någon slags dialog, fråga om det verkligen är vad han vill med livet, med sina dagar. Om han inte tycker det är roligare att göra nåt annat.
Är puben en flykt från en dålig relation? Kvinnan kommer nog ändå snart lämna honom men kanske han fortfarande bidrar med mycket pengar, eller så tänker hon att barnen ska ha sin pappa nära men det håller ju inte i längden, tids nog kommer hon tycka att det är bättre att barnen inte ser fyllot varje dag.