Frågor man vågar ställa

Är man dum i huvudet om man erbjuder sig att vara handledare på mc åt någon man inte känner?
Det kom upp en fråga i ett lokalt forum och jag tänkte att jag kanske skulle ställa upp.
Känner du någon som känner personen?
Är hon snygg?
Har du tid och tålamod?
 
Det är sjukt att hata sjukt🤣
Ett allmänt förstärkande, vardagligt ord
Jag vill ha ett ökat användande av gamla goda ord som uselt, undermåligt, synnerligen, anmärkningsvärt, kretin och eventuellt ludermässigt samt tattaraktigt. Kombinera gärna i meningar för förstärkande effekt.

Kan nog komma på fler ord. Men nu ska jag inledningsvis vårserva grillen för att därefter avnjuta varma likdelar med maltbaserad dryck till och slutligen sova middag på altanen.
 
Jag vill ha ett ökat användande av gamla goda ord som uselt, undermåligt, synnerligen, anmärkningsvärt, kretin och eventuellt ludermässigt samt tattaraktigt. Kombinera gärna i meningar för förstärkande effekt.

Kan nog komma på fler ord. Men nu ska jag inledningsvis vårserva grillen för att därefter avnjuta varma likdelar med maltbaserad dryck till och slutligen sova middag på altanen.
Fungerar: det var jävla bra mat.
 
Känner du någon som känner personen?
Är hon snygg?
Har du tid och tålamod?
Jag känner inte så många här i krokarna eftersom jag är nyinflyttad (14 år) och inte är så förtjust i folk.
Namnet antyder hankön, men man kan inte vara säker.

Jag har säkert tid och tålamod finns så länge det inte handlar om idioter.
 
Är man dum i huvudet om man erbjuder sig att vara handledare på mc åt någon man inte känner?
Det kom upp en fråga i ett lokalt forum och jag tänkte att jag kanske skulle ställa upp.
Har själv kört med två okända killar - funkade utmärkt, trevliga grabbar. Jag ställde kravet att de körde stadskörning o hinderbana på körskola och matade istället mil med dem. Anser inte att jag är tillräckligt kompetent att lära ut stadskörning (har lagt mig till med för många olater efter mer än 50 år med körkort) och hinderbana är lika trist att övervaka som att se målarfärg torka.
Det blev flera körningar på mellan 10 o 40 mil, hela tiden nya vägar med många kurvor o krön
Båda klarade kortet på första försöket. Bensin och fika/lunch var tillräcklig ersättning
 
Har själv kört med två okända killar - funkade utmärkt, trevliga grabbar. Jag ställde kravet att de körde stadskörning o hinderbana på körskola och matade istället mil med dem. Anser inte att jag är tillräckligt kompetent att lära ut stadskörning (har lagt mig till med för många olater efter mer än 50 år med körkort) och hinderbana är lika trist att övervaka som att se målarfärg torka.
Det blev flera körningar på mellan 10 o 40 mil, hela tiden nya vägar med många kurvor o krön
Båda klarade kortet på första försöket. Bensin och fika/lunch var tillräcklig ersättning
Jag ansökte om att bli handledare för honom idag. En 35-årig trebarnsfar boende i obygden låter som en någorlunda stabil individ.
 
Jag ansökte om att bli handledare för honom idag. En 35-årig trebarnsfar boende i obygden låter som en någorlunda stabil individ.
Det var snabba ryck hos Tramsportstyrelsen. 28 timmar efter att jag ansökte kom det ett meddelande i Kivra att jag var godkänd.
En aning snabbare än de fyra veckor de angav på sidan.
 
Jag har en nära bekant som varje dag sitter på lokal puben.
Han har jobb, tjej, barn, hund samt körkort som han behöver i jobbet.
Han har ofta möjlighet att sluta tidigare på jobbet = raka vägen till puben
Dricker minst 4-5 öl om dagen.
Ibland sjukskriver han sig pga. ont i kroppen, men sitter på puben.
Det håller på gå helt åt fanders med honom enlig mig.

Vad skall jag säga till honom utan att det blir helt fel?
 
Jag har en nära bekant som varje dag sitter på lokal puben.
Han har jobb, tjej, barn, hund samt körkort som han behöver i jobbet.
Han har ofta möjlighet att sluta tidigare på jobbet = raka vägen till puben
Dricker minst 4-5 öl om dagen.
Ibland sjukskriver han sig pga. ont i kroppen, men sitter på puben.
Det håller på gå helt åt fanders med honom enlig mig.

Vad skall jag säga till honom utan att det blir helt fel?

Jag har förlorat en anhörig den vägen.
Jag tror tyvärr inte att man kan rädda någon annan, han kommer troligen förneka alla problem om du pratar med honom men egentligen vet han nog ändå innerst inne själv redan att han spårat ur.

Möjligen ta med honom på andra aktiviteter innan han hinner gå till puben. Jag antar att ni har nåt gemensamt intresse om ni är vänner.

För min del hade jag gett upp hoppet och innan döden var ett faktum, det jag kan ångra är möjligen att jag borde varit bättre på att ringa för avståndet var för stort för gemensamma aktiviteter. Men jag har dessutom ofta svårt för kallprat, jag gör det iofs ofta med kunder men jag ser kallprat mer som ett arbete än ett tidsfördriv. Att ringa utan syfte bara för att kallprata och som någon slags underhållning är inte riktigt min grej.

Och vad skulle ha hindrat honom från att ha glaset i ena handen medans han pratar med mig?

För att ändå svara på frågan om vad du ska säga så skulle jag nog försöka föra någon slags dialog, fråga om det verkligen är vad han vill med livet, med sina dagar. Om han inte tycker det är roligare att göra nåt annat.
Är puben en flykt från en dålig relation? Kvinnan kommer nog ändå snart lämna honom men kanske han fortfarande bidrar med mycket pengar, eller så tänker hon att barnen ska ha sin pappa nära men det håller ju inte i längden, tids nog kommer hon tycka att det är bättre att barnen inte ser fyllot varje dag.
 
Jag har en nära bekant som varje dag sitter på lokal puben.
Han har jobb, tjej, barn, hund samt körkort som han behöver i jobbet.
Han har ofta möjlighet att sluta tidigare på jobbet = raka vägen till puben
Dricker minst 4-5 öl om dagen.
Ibland sjukskriver han sig pga. ont i kroppen, men sitter på puben.
Det håller på gå helt åt fanders med honom enlig mig.

Vad skall jag säga till honom utan att det blir helt fel?
Ett alternativ är orosanmälan. Då det finns barn i bilden.

Rätt väg att gå? Ingen aning. Men det är alltid bättre att göra fel än inget alls!
 
Jag har en nära bekant som varje dag sitter på lokal puben.
Han har jobb, tjej, barn, hund samt körkort som han behöver i jobbet.
Han har ofta möjlighet att sluta tidigare på jobbet = raka vägen till puben
Dricker minst 4-5 öl om dagen.
Ibland sjukskriver han sig pga. ont i kroppen, men sitter på puben.
Det håller på gå helt åt fanders med honom enlig mig.

Vad skall jag säga till honom utan att det blir helt fel?
Tror det bästa är att säga rakt ut som det är.
En i kompisens bekantskapskrets drack väldigt mycket. Först så hölls det bara till fredag efter jobbet och pimpla öl på lördag sen groggar på lördag kväll.
Skulle de ha parmiddag så var har riktigt full när folk kommer klockan 17:30.

Efter ett tag så börjar det drickas vardag kvällar efter jobbet. Det slutade med att han körde av vägen och skrota bilen.
Då fick han ultimatum att ta tag i det eller så flyttade tjejen. Jobbarkompisar och kompisar snackade med honom och han fick ordning på livet innan det gick åt helvete. Dom lever fortfarande tillsammans och har 2 barn. Han har själv sagt att han behövde få en spark i röven och kom själv fram till att det var på väg att förstöra hela livet
 
Finns det gruvor i Sverige som stängts på grund av dålig lönsamhet, men som kan komma att öppnas för att råvarupriserna drar iväg?
Givetvis kommer ett återöppnande med kostnader, men tidigare fyndigheter kanske är lättare att återkomma till än att gräva helt nya hål.
 
Finns det gruvor i Sverige som stängts på grund av dålig lönsamhet, men som kan komma att öppnas för att råvarupriserna drar iväg?
Givetvis kommer ett återöppnande med kostnader, men tidigare fyndigheter kanske är lättare att återkomma till än att gräva helt nya hål.

Det är väl nästan alla nerlagda gruvor?

Det finns material kvar men det är inte brytvärt med dagens priser, om någonting förändras kan man återuppta brytningen.

Sedan beror det ju till stor del hur djupt malmen finns, det kanske är brytvärt vid ytan även vid en låg koncentration, men inte väldigt djupt ner även vid en ganska hög koncentration

Slutligen, efterfrågan, Thorium har ju tidigare kastats på slagghögen när man har brutit annat, nu kanske Thorium blir det som håller dom gruvorna öppna i framtiden.

Kort sagt, det är väldigt många variabler som styr öppnandet/stängandet av gruvor
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top