Hayabusa-tråden

Har varit på besök hos en kompis ute på Värmdö några dagar och på förmiddagen idag körde vi 222an från Värmdö in mot Sthlm , vid Nacka Centrum nånstans blev vi omkörda av en vinröd Hayabusa från -00 nånstans och bak hade den mjuka packväskor med ett svärd från en motorsåg som stack upp , var en lite ovanlig syn, undra om det var trädkapning på gång eller nåt annat i görningen ? 😃
Var det nån härifrån ?

Provade grejerna idag utan oljekyl och kollade eventuella läckage.

Möjligen en snabbare temperaturökning vid stillastående men inget jag kan bekräfta. Vid körning märkte jag ingen skillnad och motortempen sjönk direkt man fick upp fartvinden.

Tanken från början var att ha ett oljepåfyllningslock med termometer och kontrollera oljans temperatur med och utan kyl men den gick inte att använda, åtminstone inte utan modifikation.

Mer fartvind på turbon, så för den borde det ju gå jämt upp eller bättre. Teorier?
20250715_083227.jpg

Justerade klammern på avgaspipen lite så den syns mindre.
20250716_175323.jpg

Ska man nu ha en kyl hade man velat ha en sån där vätskekyld direkt på slangen från den stora kylaren (vattenkylaren)

"Mocal" och eller "Laminova" har jag hört talas om, men är det någon som vet exakt vilken produkt man ska ha?

Last edited:
Nån millimeter off topit
Men tycker första generationen av
Hayabusa är coolast.
Det tycker jag med. Därför jag bara haft Gen1. : )
Gillar Gen3 mer än Gen2 designmässigt.

Betydligt lättare för bonnmeken att trimma gen1 än gen3 som bara har en massa elektroniska begränsningar och kammar med konstig duration.

Fränt med trimmade/moddade Gen3 också men då är det ju Lamborghini-pengar och lite mer jobb. 🤣

Last edited:
Eftersom jag gjort som jag nämnde tidigare tagit bort oljekylaren (som i själva verket inte kyler så stor del av oljan på Hayabusa) så tyckte jag att det kanske ändå är lite fränt med en Koso oljetempmätare. Bra om vätskekylningen skulle fallera också eftersom den vanliga tempmätaren är ju inte att lita på om den t ex skulle trycka ut vätska av för mycket laddtryck eller dyligt.

Den varnar vid 120 grader också tydligen.
Vet inte om den visar spänning också men det vore ju en bonus.

Beställt från:

Beställde en annan sak tidigare av denne handlaren i mellandagarna. Grejerna kom ändå efter 3 dagar från Tyskland, fick en chock 🤣

Finns en del gottis till Busa alla generationer samt B-King på ovanstående sida.

Screenshot_20260207_095748_Chrome.jpg

Last edited:
Med risk för att state the obvious, temperatursensorn skall sitta där det finns flöde, till skillnad mot en trycksensor, som kan sitta i en återvändsgränd.

Eftersom jag gjort som jag nämnde tidigare tagit bort oljekylaren (som i själva verket inte kyler så stor del av oljan på Hayabusa) så tyckte jag att det kanske ändå är lite fränt med en Koso oljetempmätare. Bra om vätskekylningen skulle fallera också eftersom den vanliga tempmätaren är ju inte att lita på om den t ex skulle trycka ut vätska av för mycket laddtryck eller dyligt.

Den varnar vid 120 grader också tydligen.
Vet inte om den visar spänning också men det vore ju en bonus.

Beställt från:

Beställde en annan sak tidigare av denne handlaren i mellandagarna. Grejerna kom ändå efter 3 dagar från Tyskland, fick en chock 🤣

Finns en del gottis till Busa alla generationer samt B-King på ovanstående sida.

View attachment 525443
Jag tar loss Oljepluggen med en Hylsa och Spärrhandtag,
Likadant tillbaka, Hylsa och Momentnyckel. Vad har man tiil den här oljepluggen ?
Lång hylsa där man slipat upp ett spår för elkabeln ?

Likadant tillbaka, Hylsa och Momentnyckel. Vad har man tiil den här oljepluggen ?
Förstår vad du menar.

Säkert bästa stället temperaturmässigt att ha den i bottenpluggen men det kommer antagligen inte jag att ha. Givaren ska även passa i "the oil main gallery" dvs i någon av pluggarna Nr 38.
enligt information jag fått. (Samma gänga)
Screenshot_20260208_233338_Chrome.jpg

På höger sida (i färdriktningen) sitter det ju ingen plugg i verkligheten utan en adapter och en oljerslang till kamkedjesträckaren=flöde.
Screenshot_20260209_014740_Gallery.jpg
Så där kanske det vore klokt att sätta givaren om man poängterar det iceice skrev.

Av praktiska skäl blir det nog vänstra sidan ändå. (Nära uttaget till toppens smörjning)
Lite av en återvändgränd i teorin dock.
Screenshot_20260209_015123_Gallery.jpg

Last edited:
Den som använder den där gör nog bäst i att lossa den från kontakten och sedan föra över en vanlig ringnyckel. Gäller ju den andra medföljande givaren också.

Oavsett vad man använder på den där eller på en lambdasond så sticker det i mina ögon om man inte kopplar loss dem och kabeln spinner runt en massa varv.

Speciellt om det är många gängor 🤣

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back